KLASA: UP/II-008-07/15-01/83

URBROJ: 401-01/04-17-5

Zagreb, 10. listopada 2017. godine

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13), povodom žalbe ……… iz Pićana, ………, izjavljene protiv rješenja Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa, Broj: 711-I-203-PI-69-14/15-05-7 od 06. veljače 2015. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa, Broj: 711-I-203-PI-69-14/15-05-7 od 06. veljače 2015. godine.

2.    Odobrava se ……… pravo na pristup preslikama stranica 2 Izvješća o imovinskom stanju dužnosnika Ivana Mijandrušića od 18. studenog 2013. godine koja sadrži popis katastarskih čestica u njegovu vlasništvu.

3.    Nalaže se Povjerenstvu za odlučivanje o sukobu interesa da u roku od 8 dana od dana primitka ovog rješenja postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj), kojim je zatražio popis svih 207 katastarskih čestica iz imovinske kartice Ivana Mijandrušića, načelnika Općine Gračišće, temeljem članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer su zatražene informacije zaštićene zakonom kojim se uređuje pitanje zaštite osobnih podataka.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da je prvostupanjsko tijelo suprotno odredbama članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama odbilo njegov zahtjev. Navodi da žalbu izjavljuje zbog namjernog sprečavanja dokazivanja vjerojatnih malverzacija sa zemljištem. Ističe da se u konkretnom slučaju ne provodi Zakon o sprečavanju sukoba interesa, te da prvostupanjsko tijelo ne rješava više prijavljenih slučajeva sukoba interesa. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 16. lipnja 2014. godine zatražio popis svih 207 katastarskih čestica ukupne površine 314.181,24 m2 iz imovinske kartice Ivana Mijandrušića, načelnika Općine Gračišće, podnesene 2013. godine, a koja nije objavljena na internetskoj stranici www.sukobinteresa.hr.

U žalbenom postupku Povjerenici za informiranje dostavljen je spis na odlučivanje po žalbi žalitelja, uključujući i informacije koje su predmet postupka.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Prema članku 23. stavku 5. točki 2. Zakona o pravu na pristup informacijama tijelo javne vlasti rješenjem će odbiti zahtjev ako se ispune uvjeti propisani u članku 15. stavcima 2. i 3., a u vezi s člankom 16. stavkom 1. ovog Zakona.

Sukladno članku 15. stavku 2. točki 4. istog Zakona propisano je da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje pitanje zaštite osobnih podataka.

Člankom 16. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informacijama iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavka 3. ovog Zakona dužno prije donošenje odluke provesti test razmjernosti i javnog interesa. Nadalje, stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavka 2. i 3., da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

U konkretnom slučaju, iz obrazloženja pobijanog rješenja i provedenog testa razmjernosti proizlazi da je interes javnosti zadovoljen činjenicom da su ostali podaci o imovini, osim podataka o katastarskoj čestici, dostupni javnosti, te da u konkretnom slučaju prevladava potreba zaštite osobnih podataka dužnosnika.

Sukladno članku 8. stavku 1. Zakona o sprečavanju sukoba interesa („Narodne novine“, 26/11, 12/12, 124/12, 48/13) dužnosnici su obvezni u roku od 30 dana od dana stupanja na dužnost podnijeti izvješće Povjerenstvu s podacima o dužnostima koje obavljaju profesionalno ili neprofesionalno, o ostalim dužnostima koje obnašaju, odnosno djelatnostima koje obavljaju, o djelatnosti koju su obavljali neposredno prije stupanja na dužnost, i s podacima o svojoj imovini te imovini svog bračnog ili izvanbračnog druga i malodobne djece, sa stanjem na taj dan.

Prema članku 8. stavku 10. Zakona podaci iz stavka 1., 2., 3., i 4. su javni i mogu se objaviti bez suglasnosti dužnosnika.

Iz članka 8. stavka 9. navedenog Zakona proizlazi da obrazac izvješća iz stavka 1. navedenog članka utvrđuje Povjerenstvo.

Uvidom u imovinsko stanje dužnosnika Ivana Mijandrušića, objavljeno na internetskoj stranici Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa, utvrđeno je da su u istom navedeni podaci o vrsti nekretnine, o tržišnoj vrijednosti nekretnine, katastarskoj općini u kojoj se čestica nalazi, podatak o državi u kojoj se nalazi nekretnina, poštanskom broju te površini nekretnine u njegovu vlasništvu.

Sukladno članku 7. Zakona o zemljišnim knjigama („Narodne novine“, 91/96, 68/98, 137/99, 114/01, 100/04, 107/07, 152/08, 126/10, 55/13, 60/13) zemljišna knjiga je javna, i svatko može zahtijevati uvid u zemljišnu knjigu.

Prema članku 7. Zakona o pravu na pristup informacijama informacije koje objavljuje tijela javne vlasti moraju biti pravodobne, potpune i točne.

Sukladno članku 4. Zakona o državnoj izmjeri i katastru nekretnina („Narodne novine, 16/07, 152/08, 124/10, 56/13) podaci katastra nekretnina temelj su za zemljišne knjige, koje vode zemljišnoknjižni sudovi.

Uzimajući u obzir navedeno, posebno činjenicu da su navedeni podaci o vrsti nekretnine, katastarskoj općini gdje se nalazi, njezinoj površini i tržišnoj vrijednosti, ne može se prihvatiti zaključak prvostupanjskog tijela da bi se dobivanjem podatka o katastarskoj čestici neizravno došlo do osobnih podataka vlasnika nekretnine.

S obzirom na to da je poznata katastarska općina u kojoj se nalazi nekretnina, te ako su podaci o imovini dužnosnika javni sukladno članku 8. stavku 10. Zakona o sprečavanju sukoba interesa, tada je očito da u odnosu na podatke o imovini dužnosnika prevladava javni interes u odnosu na zaštitu osobnih podataka, iz kojeg razloga Povjerenica za informiranje smatra da je prvostupanjsko tijelo pogrešno primijenilo odredbu članka 16. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Ako su navedeni podaci javni, tada bi bilo suprotno navedenom načelu da se žalitelju, ili bilo kojoj trećoj osobi uskraćuje podatak o broju katastarske čestice, s obzirom da je svrha Zakona o sprečavanju sukoba interesa upravo u tome da dužnosnici daju točne i potpune podatke o svojoj imovini, a što bi bilo dovedeno u pitanje uskraćivanjem podataka o broju katastarske čestice.

Naime, ako određena osoba obavlja javnu dužnost, tada se na istu po logici stvari ne mogu primjenjivati pravila o zaštiti osobnih podataka u odnosu na podatke o njezinoj imovini, posebno imajući u vidu činjenicu da je člankom 9. stavkom 2. Zakona o sprečavanju sukoba interesa propisano da su dužnosnici, nastupajući u javnosti, dužni potpuno i istinito odgovoriti na pitanja o svojoj imovini, izvorima sredstava i načinu njezina stjecanja.

Osim toga, ističe se da predmetne nekretnine većinom u naravi predstavljaju pašnjake, livade i oranice, a iz kojih se ne može neizravno doći do osobnih podataka dužnosnika, osim onih koji su navedeni u zemljišnoj knjizi kao javnom registru.

Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o sprečavanju sukoba interesa („Narodne novine“, 57/15), koji je stupio na snagu 28. svibnja 2015. godine, izmijenjen je članak 8. stavak 10. Zakona, te je izričito navedeno da se na podatke o imovini dužnosnika ne primjenjuju odredbe zakona kojim se uređuje zaštita osobnih podataka.

Iako se navedeni Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o sprečavanju sukoba interesa ne primjenjuje u konkretnom slučaju, zbog činjenice da je zahtjev za pristup informacijama podnesen dana 16. lipnja 2014. godine, Povjerenica za informiranje smatra da u odnosu na zahtjeve za pristup informacijama koji su podneseni prije stupanja na snagu navedenog Zakona (28. svibnja 2015. godine) također treba prihvatiti stav da u odnosu na podatke o imovini dužnosnika preteže javni interes u odnosu na zaštitu njihovih osobnih podataka, upravo zbog formulacije da se radi o javnim podacima.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

S obzirom da je žalitelj zahtijevao samo podatak o nekretninama koje su navedene u imovinskoj kartici dužnosnika, a ne i o ostaloj imovini, istom je omogućen uvid u stranice 2 imovinske kartice dužnosnika.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ 47/09) u vezi s člankom 25. stavkom 7.. Zakona o pravu na pristup informacijama riješiti kao u izreci.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl .iur.