KLASA: UP/II-008-07/16-01/482

URBROJ: 401-01/11-17-07

Zagreb, 29. rujna 2017.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ……… iz Zagreba, ………, izjavljene protiv rješenja Centra za socijalnu skrb Split, KLASA: UP/I-011-02/16-02/1, URBROJ: 2181-160-03-11-16-2 od 22. srpnja 2016. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Centra za socijalnu skrb Split, KLASA: UP/I-011-02/16-02/1, URBROJ: 2181-160-03-11-16-2 od 22. srpnja 2016. godine.

2.    Odobrava se ……… pravo na pristup preslici plana klasifikacijskih oznaka Centra za socijalnu skrb Split za 2013. godinu.

3.    Nalaže se Centru za socijalnu skrb Split da u roku od 8 dana od dana primitka ovog rješenja postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja.

4.    Predmet se u pogledu plana brojčanih oznaka stvaratelja i primatelja akata Centra za socijalnu skrb Split, vraća prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem, Centar za socijalnu skrb Split odbacio je predmetni zahtjev ……… (dalje u tekstu: žalitelj), kojim je zatražio „plan klasifikacijskih oznaka i brojčanih oznaka stvaratelja i primatelja akata Republike Hrvatske, Ministarstva socijalne politike i mladih, Centra za socijalnu skrb Split u 2013. godini“, temeljem članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer ne posjeduje traženu informaciju i nema saznanja gdje se informacija nalazi te temeljem članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga jer je tijelo javne vlasti sukladno članku 18. Zakona o socijalnoj skrbi u obvezi korisniku prava u sustavu socijalne skrbi  osigurati tajnost i zaštitu osobnih podataka.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravodobno izjavio žalbu u kojoj u bitnome navodi da je od tijela javne vlasti zatražio da mu dostavi Plan klasifikacijskih oznaka i brojčanih oznaka stvaratelja i primatelja akata Centra za socijalnu skrb Split za 2013. godinu. Nadalje, navodi da je Centar za socijalnu skrb Split, postupajući po zahtjevu, iskazao neispravan i netočan stav da žalitelj ne bi imao pravo na pristup informaciji jer 2013. godine nije evidentiran u evidenciji Centra za socijalnu skrb Split je Zakon o pravu na pristup informacijama ne poznaje takav uvjet za pristup, a žalitelj traži opći akt kojim se određuje klasifikacija i brojčane oznake akata temeljem Uredbe o uredskom poslovanju („Narodne novine“, broj 7/2009). Također navodi da je tvrdnja da Centar za socijalnu skrb Split nema Plan klasifikacijskih oznaka i brojčanih oznaka stvaratelja i primatelja akata fantastična jer i predmetno rješenje sadrži klasu i urbroj koji su dodijeljeni sukladno takvom planu. Ističe da nelogičnost pobijanog rješenja proizlazi iz činjenice da Centar za socijalnu skrb Split u istoj rečenici tvrdi da nema zatraženu informaciju i da sukladno članku 18. Zakona o socijalnoj skrbi mora štititi načelo tajnosti i zaštite osobnih podataka korisnika prava socijalne skrbi te ističe da je tražena informacije opći akt koje donosi svako upravno tijelo i ne sadrži ikakve osobne podatke korisnika. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta je utvrđeno da je žalitelj podnio zahtjev za pristup informacijama Ministarstvu socijalne politike i mladih kojim je zatražio. „plan klasifikacijskih oznaka i brojčanih oznaka stvaratelja i primatelja akata Republike Hrvatske, Ministarstva socijalne politike i mladih, Centra za socijalnu skrb Split u 2013. godini“. Nadalje, utvrđeno je da je Ministarstvo socijalne politike i mladih dopisom KLASA: 008-01/16-03/23, URBROJ: 519-02-1-2/1-16-2 od 6. svibnja 2016. godine Centru za socijalnu skrb Split, temeljem članka 21. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, na nadležno postupanje ustupilo žaliteljev zahtjev za pristup informacijama. Također, utvrđeno je da je Centar za socijalnu skrb Split, postupajući po žaliteljevom zahtjevu donio rješenje KLASA: UP/I-011-02/16-02/1, URBROJ: 2181-160-03-11-16-2 od 22. srpnja 2016. godine kojim se odbacuje zahtjev žalitelja temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama te temeljem članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama.

U obrazloženju pobijanog rješenja navodi se da je uvidom u evidenciju i klasifikaciju Centra za socijalnu skrb Split za 2013. godinu utvrđeno da žalitelj nije evidentiran te je isti o tome pisano obaviješten. Nadalje, navodi se da uvidom u pregled predmeta Centra za socijalnu skrb Split postaje razvidna klasifikacijska oznaka, datum otvaranja predmeta te rješavatelj točnije nadležni stručni radnik, pa je, s obzirom da tijelo javne vlasti ne posjeduje traženu informaciju, temeljem članka 15. i članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, a sukladno članku 18. Zakona o socijalnoj skrbi i poštujući načelo tajnosti i zaštite osobnih podataka korisnika prava socijalne skrbi koji ima pravo na poštivanje privatnosti prilikom pružanja usluge socijalne skrbi, potrebno ograničiti pravo na pristup informacijama.

Člankom 25. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su tijela javne vlasti dužna Povjereniku u postupku po žalbi protiv rješenja o ograničenju informacija iz članka 15. stavka 2. i 3. ovog Zakona, omogućiti uvid u informacije koje su predmet postupka.

Sukladno navedenoj obvezi Centar za socijalnu skrb Split u žalbenom postupku dostavio je Povjerenici za informiranje, uz spis predmeta, dokument koji sadrži plan klasifikacijskih oznaka za 2013. godinu, dok dokument koji sadrži plan stvaratelja i primatelja akata za 2013. godinu nije dostavljen.

Zakon o pravu na pristup informacijama u članku 15. propisuje u kojim slučajevima tijelo javne vlasti mora i u kojima, uz obvezu provođenja testa razmjernosti i javnog interesa iz članka 16. citiranog Zakona, može ograničiti pravo na pristup informacijama.

Člankom 18. Zakona o socijalnoj skrbi („Narodne novine“, broj 157/13, 152/14, 99/15, 52/16 i 16/17) propisano je da se korisniku prava u sustavu socijalne skrbi mora se osigurati tajnost i zaštita osobnih podataka, sukladno posebnom propisu, ako ovim Zakonom nije drugačije propisano.

Sukladno članku 1. i članku 2. Uredbe o uredskom poslovanju („Narodne novine“, broj 7/09), ovom uredbom uređeno je uredsko poslovanje tijela državne uprave, a njene odredbe primjenjuju se i na uredsko poslovanje stručnih službi Hrvatskoga sabora i Vlade Republike Hrvatske, Ureda predsjednika Republike Hrvatske i drugih državnih tijela, tijela i službi jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te pravnih osoba koje imaju javne ovlasti, ako za uredsko poslovanje nisu doneseni posebni propisi.

Člankom 18. stavkom 3. Uredbe o uredskom poslovanju („Narodne novine“, broj 7/09) propisano je da brojčane oznake unutarnjih ustrojstvenih jedinica utvrđuje čelnik tijela planom klasifikacijskih oznaka i brojčanih oznaka stvaratelja i primatelja pismena, tako da obuhvaća sve poslove iz djelokruga toga tijela, a donosi se krajem tekuće godine za sljedeću kalendarsku godinu. Brojčane oznake u toku godine ne smiju se mijenjati ni brisati, ali se mogu dodavati nove, ako to zahtijevaju promjene nastale u vezi ustrojstva i djelokruga tijela. S planom klasifikacijskih oznaka i brojčanih oznaka stvaratelja i primatelja pismena moraju biti upoznati svi službenici.

Nadalje, u članku 40. stavku 3. Uredbe o uredskom poslovanju propisano je da se zajedno s upisnikom predmeta upravnog postupka, odnosno urudžbenim zapisnikom, uvezuje se i preslika plana klasifikacijskih, odnosno brojčanih oznaka stvaratelja i primatelja pismena za tu godinu.

Iz obrazloženja pobijanog rješenja Centra za socijalnu skrb u Splitu proizlaze oprečne tvrdnje, s jedne strane da tijelo javne vlasti ne posjeduje predmetnim zahtjevom zatražene informacije, a s druge da iste podliježu nekom od ograničenja propisanima u članku 15. Zakona o pravu na pristup informacijama. Nadalje, iz obrazloženja pobijanog rješenja nije razvidno koje bi se ograničenje iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama došlo do primjene u odnosu na tražene informacije, a nije ni razvidno je li Centar za socijalnu skrb Split proveo test razmjernosti i javnog interesa sukladno odredbama članka 16. citiranog Zakona.

U žalbenom postupku je utvrđeno je da tražene informacije predstavljaju akte kojima se uređuje dio uredskog poslovanja, odnosno to su akti na temelju kojih se određuju brojčane oznake pismena koje se sastoje klase i urbroja. Nadalje, uvidom u dokumentaciju dostavljenu u žalbenom postupku, Povjerenica za informiranje utvrdila je da dokument koji sadrži plan klasifikacijskih oznaka Centara za socijalnu skrb u Splitu za 2013. godinu ne sadrži podatke u odnosu na koje bi postojala potreba za ograničenjem iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao u točkama 1., 2., i 3. izreke ovog rješenja.

Budući da Centar za socijalnu skrb u Splitu u žalbenom postupku nije Povjerenici za informiranje dostavio dokument koji sadrži  plan stvaratelja i primatelja akata za 2013. godinu na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku odlučeno je kao u točki 4. izreke ovog rješenja.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te utvrditi mogu li se preslike zatraženih informacija ili određenih dijelova zatraženih informacija temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama dostaviti žalitelju i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku  riješiti ovu upravnu stvar.

Prilikom rješavanja zahtjeva tijelo javne vlasti dužno je utvrditi postoje li u odnosu na zatražene informacije, dokument koji sadrži plan stvaratelja i primatelja akata Centra za socijalnu skrb Split za 2013. godinu, eventualna ograničenja propisana člankom 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, a ukoliko se radi o ograničenjima iz stavka 2. i 3. citiranog članka Zakona, provesti test razmjernosti i javnog interesa sukladno članku 16. Zakona o pravu na pristup informacijama te prilikom odlučivanja uzeti u obzir i odredbu članka 15. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.    

                                                            POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.