KLASA: UP/II-008-07/16-01/541

URBROJ: 401-01/06-17-07

Zagreb, 17. kolovoza 2017.              

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka. 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe ……… iz Kutine, ………, izjavljene protiv rješenja o prigovoru Grada Kutine KLASA: UP/I-008-01/16-02/2, URBROJ: 2176/03-04/5-16-1 od 5. listopada 2016. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama,  donosi sljedeće                             

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje o prigovoru Grada Kutine KLASA: UP/I-008-01/16-02/2, URBROJ:    2176/03-04/5-16-1 od 5. listopada 2016. godine.

2.    Odobrava se ………, pristup preslikama ispisa izlista sljedećih konta izvršenja proračuna Grada Kutine po pozicijama - Razdjel 011, Glava 01101 Gradonačelnik i Gradsko vijeće:

-        za 2014. godinu: Konto 321 - Naknade troškova zaposlenima u iznosu od 33.062,69 kn, Konto 3211 Službena putovanja u iznosu od 25.512,29 kn, Konto 3212 - Naknade za prijevoz, za rad na terenu i odvojeni život u iznosu od 7.550,40 kn, Konto 329 Ostali nespomenuti rashodi poslovanja u iznosu od 753.126,15 kn, Konto 3293 Reprezentacija u iznosu od 109.204,16 kn, Konto 3299 - Ostali nespomenuti rashodi poslovanja u iznosu od 89.616,75 kn;

-        za 2015. godinu: Konto 329 - Ostali nespomenuti rashodi poslovanja u iznosu od 435.546,94 kn, Konto 3291 - Naknade za rad predstavničkih i izvršnih tijela, povjerenstava i slično u iznosu od 231.919,60 kn, Konto 3299 - Ostali nespomenuti rashodi poslovanja u iznosu od 57.764,00 kn

3.    Nalaže se Gradu Kutini da u roku od 8 dana od zaprimanja ovog rješenja omogući ………, pristup odobrenim informacijama, sukladno točki 2. izreke ovog rješenja.      

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem KLASA: UP/I-008-01/16-02/2, URBROJ: 2176/03-04/5-16-1 od 5. listopada 2016. godine odbijen je kao neosnovan prigovor ……… (dalje u tekstu: žalitelj) podnesen protiv obavijesti Grada Kutine KLASA: 008-01/16-02/10, URBROJ: 2176/03-04/6-16-2 od 21. rujna 2016. godine, koju je zaprimio povodom svog zahtjeva za pristup informacijama od 9. rujna 2016. godine, kojim je od navedenog tijela javne vlasti zatražio informacije o 6 stavki izvršenja proračuna Grada Kutine iz 2014. godine i 3 stavke izvršenja proračuna Grada Kutine iz 2015. godine, a kojom ga je tijelo javne vlasti izvijestilo da se njegov zahtjev ne smatra zahtjevom za pristup informacijama sukladno članku 18. stavku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Protiv citiranog rješenja o odbijanju prigovora žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu u kojoj u bitnome navodi da je istim rješenjem suprotno odredbama članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama odbijen njegov prigovor protiv obavijesti Grada Kutine, i kako isto osporava u cijelosti zbog nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja te posljedično pogrešne primjene materijalnog prava. Nadalje, žalitelj pojašnjava kako je tijelo javne vlasti u osporenom rješrnju pogrešno zaključilo kako se njegov zahtjev odnosi na uvid u cjelokupan spis predmeta te naglašava kako je zatražio postojeću informaciju o izvršenju proračuna koju nije bilo potrebno izrađivati te kako bi tijelo javne vlasti u pogledu zatraženih informacija trebalo postupiti sukladno članku 10. Zakona o pravu na pristup informacijama. Također, žalitelj ističe kako mu informacija koju je tražio predmetnim zahtjevom nije dostupna kao gradskom vijećniku, jer razina koju dobiva na uvid kao gradski vijećnik nije dovoljno detaljna pa je istu zatražio putem zahtjeva za pristup informacijama zbog svojih sumnji u netransparentno trošenje novca iz gradskog proračuna. Žalitelj zaključno navodi kako ne postoje razlozi za odbijanje njegovog zahtjeva i uskratu zatraženih informacija te od Povjerenice za informiranje traži da mu omogući pristup istima. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je kako je žalitelj dana 9. rujna 2016. godine Gradu Kutini podnio zahtjev za pristup informacijama kojim je zatražio sljedeće informacije: vezano za izvršenje Proračuna Grada Kutine za 2014. godinu - 1. razdjel 001 Gradonačelnik i Gradsko Vijeće, glava 01101 Gradonačelnik i Gradsko Vijeće, Konto 321 - Naknade troškova zaposlenima - u iznosu od 33.062,69 kn (detaljne podatke o utrošenim sredstvima s obzirom da je povećanje stavke od 10,21% u odnosu na planirano), 2. razdjel 011 Gradonačelnik i Gradsko Vijeće, Glava 01101 Gradonačelnik i Gradsko Vijeće, Konto 3211 Službena putovanja - u iznosu od 25.512,29 kn (detaljne podatke o utrošenim sredstvima s obzirom da ista u izvornom Proračunu nije bila planirana), 3. razdjel 011 Gradonačelnik i Gradsko Vijeće, Glava 01101 Gradonačelnik i Gradsko Vijeće, Konto 3212 - Naknade za prijevoz, za rad na terenu i odvojeni život - u iznosu od 7.550,40 kn, 4. razdjel 011 Gradonačelnik i Gradsko Vijeće, Glava 01101 Gradonačelnik i Gradsko Vijeće, Konto 329 Ostali nespomenuti rashodi poslovanja - u iznosu od 753.126,15 kn (detaljne podatke o utrošenim sredstvima), 5. razdjel 011 Gradonačelnik i Gradsko Vijeće, Glava 01101 Gradonačelnik i Gradsko Vijeće, Glava 01101 Gradonačelnik i Gradsko Vijeće, Konto 3293 Reprezentacija - u iznosu od 109.204,16 kn (detaljne podatke o utrošenim sredstvima s obzirom da ista u izvornom Proračunu nije bila planirana), 6. razdjel 011 Gradonačelnik i Gradsko Vijeće, Glava 01101 Gradonačelnik i Gradsko Vijeće, Konto 3299 - Ostali nespomenuti rashodi poslovanja - u iznosu od 89.616,75 kn (detaljne podatke o utrošenim sredstvima s obzirom da ista u izvornom Proračunu nije bila planirana); - vezano za lzvršenje Proračuna Grada Kutine za 2015. godinu - 1. razdjel 011 Gradonačelnik i Gradsko Vijeće, Glava 01101 Gradonačelnik i Gradsko Vijeće, Konto 329 - Ostali nespomenuti rashodi poslovanja - u iznosu od 435.546,94 kn (detaljne podatke o utrošenim sredstvima s obzirom da je povećanje stavke od 11,68% u odnosu na planirano), 2. razdjel 011 Gradonačelnik i Gradsko Vijeće, Glava 01101 Gradonačelnik i Gradsko Vijeće, Konto 3291 - Naknade za rad predstavničkih i izvršnih tijela, povjerenstava i slično - u iznosu od 231.919,60 kn (detaljne podatke o utrošenim sredstvima s obzirom da ista u izvornom Proračunu nije bila planirana) i 3. razdjel 011 Gradonačelnik i Gradsko Vijeće, Glava 01101 Gradonačelnik i Gradsko Vijeće, Konto 3299 - Ostali nespomenuti rashodi poslovanja - u iznosu od 57.764,00 kn (detaljne podatke o utrošenim sredstvima s obzirom da ista u izvornom Proračunu nije bila planirana). Također je utvrđeno da je Grad Kutina povodom navedenog zahtjeva dostavio žalitelju obavijest Klasa: 008-01116-02110, Urbroj: 2176103-0416-16-2 od 21. rujna 2016. godine  sukladno članku 23. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojom ga je navedeno tijelo javne vlasti izvijestilo da se njegov zahtjev ne smatra zahtjevom za pristup informacijama sukladno članku 18. stavku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama te da je žalitelj protiv citirane obavijesti podnio prigovor, povodom kojeg je Grad Kutina donio osporeno rješenje, odbivši isti kao neosnovan uz obrazloženje identično kao u obavijesti koju mu je dostavilo po zaprimljenom zahtjevu.

Slijedom navedenog, a s obzirom da je žalitelj podnio prigovor protiv obavijesti Grada Kutine KLASA: 008-01/16-02/10, URBROJ: 2176/03-04/6-16-2 od 21. rujna 2016. godine, o kojem je odlučeno osporenim rješenjem KLASA: UP/I-008-01/16-02/2, URBROJ: 2176/03-04/5-16-1 od 5. listopada 2016. godine, kojim je odbijen predmetni prigovor kao neosnovan, Povjerenica za informiranje je analognom primjenom članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama nadležno drugostupanjsko tijelo.

U članku 156. Zakona o općem upravnom postupku je propisano da osoba koja smatra da joj je drugim postupanjem javnopravnog tijela iz područja upravnog prava, o kojem se ne donosi rješenje, povrijeđeno pravo, obveza ili pravni interes, može izjaviti prigovor sve dok takvo postupanje traje ili traju njegove posljedice.

Prema članku 122. Zakona o općem upravnom postupku, prigovor se izjavljuje čelniku tijela, ako ovim Zakonom nije drukčije propisano. Odredbe o obliku, sadržaju i predaji žalbe na odgovarajući se način primjenjuju i na prigovor. Čelnik tijela odlučuje o prigovoru rješenjem u roku od osam dana od dana izjavljivanja prigovora. Protiv rješenja prvostupanjskog tijela o prigovoru može se izjaviti žalba, a protiv rješenja drugostupanjskog tijela o prigovoru može se pokrenuti upravni spor. Ako nema drugostupanjskog tijela, protiv rješenja tijela o prigovoru može se pokrenuti upravni spor.

Člankom 23. stavkom 1. točkom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama, je propisano da tijelo javne vlasti ne donosi rješenje kad obavještava korisnika da se njegov podnesak ne smatra zahtjevom u smislu članka 18. stavka 5. ovoga Zakona, pri čemu je dužno uputiti korisnika na način ostavrivanja njegova traženja.

U članku 18. stavku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da se ne smatra zahtjevom za pristup informacijama traženje uvid u cjelokupni spis predmeta, objašnjenja ili uputa vezanih uz ostvarivanje nekog prava ili izvršavanje obveze, izrade analize ili tumačenja nekog propisa, kao ni stvaranje nove informacije.

Odredbom članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

U žalbenom postupku Grad Kutina je dana 15. ožujka 2017. godine, dopisom KLASA: UP/I-008-01/16-02/2, URBROJ: 2176/03-04/05-17-6 od 14. ožujka 2017. godine, Povjerenici za informiranje kao nadopunu spisa predmeta dostavio u predmetnom zahtjevu zatražene informacije - preslike ispisa izlista sljedećih konta izvršenja proračuna Grada Kutine po pozicijama - Razdjel 011, Glava 01101 Gradonačelnik i Gradsko vijeće: - za 2014. godinu: Konto 321 - Naknade troškova zaposlenima u iznosu od 33.062,69 kn, Konto 3211 Službena putovanja u iznosu od 25.512,29 kn, Konto 3212 - Naknade za prijevoz, za rad na terenu i odvojeni život u iznosu od 7.550,40 kn, Konto 329 Ostali nespomenuti rashodi poslovanja u iznosu od 753.126,15 kn, Konto 3293 Reprezentacija u iznosu od 109.204,16 kn, Konto 3299 - Ostali nespomenuti rashodi poslovanja u iznosu od 89.616,75 kn; - za 2015. godinu: Konto 329 - Ostali nespomenuti rashodi poslovanja u iznosu od 435.546,94 kn, Konto 3291 - Naknade za rad predstavničkih i izvršnih tijela, povjerenstava i slično u iznosu od 231.919,60 kn, Konto 3299 - Ostali nespomenuti rashodi poslovanja u iznosu od 57.764,00 kn.

S obzirom da iz spisa predmeta proizlazi da žalitelju tražene informacije nisu dostupne temeljem odredbe članka 1. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama odnosno kao gradskom vijećniku te da je žalitelj zatražio postojeću informaciju koja se lako može ispisati iz računalnog programa u kojem se vodi proračunsko knjigovodstvo te kako se u tom smislu radi o izrađenoj informaciji sukladno zakonskoj definiciji iste te kako žalitelj nije tražio uvid u spis predmeta, izradu analiza ili nove informacije, u drugostupanjskom postupku je utvrđeno da je prvostupanjsko tijelo u osporenom rješenju pogriješilo odbijajući prigovor žalitelja protiv obavijesti KLASA: 008-01/16-02/10, URBROJ: 2176/03-04/6-16-2 od 21. rujna 2016. godine. Naime, kao nadopunu spisu predmeta prvostupanjsko je tijelo dostavilo Povjerenici za inofmiranje preslike izlista proračunskih konta koje je predmetnim zahtjevom zatražio žalitelj te je iz navedenog nedvojbeno utvrđena činjenica da se radi o izrađenim i dovršenim informacijama u posjedu tijela javne vlasti, pa stoga ne stoje argumenti prvostupanjskog tijela iz citirane obavijesti, a koji su ponovljeni i u osporenom rješenju o odbijanju prigovora. U osporenom se rješenju također navodi kako će zatražene informacije žalitelju biti omogućene kao gradskom vijećniku, međutim nije razvidno iz kojeg razloga mu onda već ranije nisu bile omogućene, a u dokumentaciji u spisu također nema dokaza o tome da su mu iste naposljetku kao gradskom vijećniku i omogućene. Stoga je prigovor žalitelja u drugostupanjskom postupku ocijenjen kao osnovan, a time i predmetna žalba protiv osporenog rješenja o prigovoru.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje prava na pristup informacijama fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 15. stavkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama su propisana ograničenja prava na pristup informacijama. U stavku 5. navedenog članka propisano je ako tražena informacija sadrži i podatak koji podliježe ograničenju iz stavaka 2. i 3. ovoga članka, preostali dijelovi informacije učinit će se dostupnim.

Prema članku 2. stavku 1. točki 1. Zakona o zaštiti osobnih podataka („Narodne novine“, broj 103/03., 118/06., 41/08., 130 /11. i 106/12., - pročišćeni tekst) propisano je da je osobni podatak svaka informacija koja se odnosi na identificiranu fizičku osobu ili fizičku osobu koja se može identificirati (ispitanik); osoba koja se može identificirati je osoba čiji se identitet može utvrditi izravno ili neizravno, posebno na osnovi identifikacijskog broja ili jednog ili više obilježja specifičnih za njezin fizički, psihološki, mentalni, gospodarski, kulturni ili socijalni identitet.

Člankom 16. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja postupka iz stavka 1. ovog članka, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Dakle, u slučaju kada se tražena informacija odnosi na raspolaganje javnim sredstvima, ona je automatski dostupna javnosti ukoliko ne predstavlja klasificirani podatak.

S obzirom da svi proračunski korisnici vode financijsko knjigovodstvo u kojem se vode evidencije troškova i prihoda te se vode klasifikacije po kontima, izvorima sredstava, aktivnostima, mjestima troška (troškovi po ugovorima, službenim vozilima, mobitelima, osobama, projektima i sl.) i lokacijama, razvidno je da se u predmetnom slučaju traže informacije o raspolaganju javnim sredstvima odnosno o rashodima Grada Kutine, koje postoje kao izrađene informacije i koje se mogu lako ispisati. Prilikom vođenja financijskog knjigovodstva moguće je ispisivati različite izvještaje, kao što su dnevnici knjiženja, bilance stanja, bilance po aktivnostima, troškovi po mjesecima te kartice konta. Dakle, ispis kontnih kartica poslovnih partnera po pozicijama je samo jedna od više mogućnosti ispisa izvještaja, pri čemu pojedine kartice (analitike) konta daju pregled pojedinačnih stavki knjiženja po različitim kriterijima (mogu se ispisivati po datumu, dokumentu, kontu itd.).

S obzirom na gore navedenu odredbu članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, razvidno je da u predmetnom slučaju nema mjesta a ni zakonskog uporišta za ograničenje pristupa traženim informacijama niti iz jednog razloga opisanog u članku 15. navedenog Zakona. Naime, uvidom u predmetne informacije u drugostupanjskom postupku je utvrđeno da iste sadrže imena i prezimena zaposlenika Grada Kutine, članova predstavničkih i izvršnih tijela, dobitnika javnih priznanja te vlasnika obrta kojima su temeljem različitih razloga isplaćivani novčani iznosi iz gradskog proračuna te da iste ne sadrže osobne podatke drugih fizičkih osoba, a pri čemu je bitno naglasiti da kada se utvrdi da je nešto osobni podatak to automatski ne znači da je on i u navedenom slučaju zaštićen. Naime, Povjerenica za informiranje je u drugostupanjskom postupku uzela u obzir eventualne moguće razloge za ograničenje u zahtjevu zatraženih informacija, te je utvrdila da omogućavanje pristupa istima neće dovesti do kršenja odredbi Zakona o zaštiti osobnih podataka, kao niti odredbi drugih propisa, jer je iz spisa predmeta nesporno da su zatražene informacije - izlisti u zahtjevu navedenih kontnih kartica proračuna Grada Kutine, informacije iz djelokruga rada Grada Kutine odnosno kako iste predstavljaju informacije o raspolaganju sredstvima navedene jedinice lokalne samouprave koja je tijelo javne vlasti i koja se financira iz javnih sredstava, a za navedene informacije se zakonom podrazumijeva javni interes odnosno pravo svih fizičkih i pravnih osoba da znaju na koji se način i u koju svrhu koriste javna sredstva. S obzirom na navedeno utvrđeno je da se u predmetnom slučaju radi o informacijama za koje bi žalitelj i svaka druga osoba imala pravo saznanja, jer se radi o tijelu javne vlasti koje je proračunski korisnik te obveznik postupanja po Zakonu o pravu na pristup informacijama i čiji bi podaci o radu trebali biti dostupni javnosti, budući da transparentnost takvih podataka pridonosi njegovoj otvorenosti i javnosti rada.

Slijedom svega navedenog, a nakon izvršenog uvida u sadržaj preslika predmetnih informacija, Povjerenica za informiranje nije našla niti jedan razlog za ograničenje istih informacija te je zaključeno da se žalitelju mogu omogućiti preslike istih bez ograničenja, tako da su na istima vidljivi svi iznosi novčanih raspolaganja Grada Kutine, datumi, nazivi dokumenata i opisi knjiženja, imena i prezimena zaposlenika tijela javne vlasti, članova predstavničkih i izvršnih tijela, dobitnika javnih priznanja te vlasnika obrta kojima su isplaćivani novčani iznosi kao i nazivi pravnih osoba kojim su isplaćivani novčani iznosi na ime različitih troškova.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će kad utvrdi da je žalba osnovana Povjerenik rješenjem korisniku omogućiti  pristup informaciji.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.