KLASA: 008-08/16-01/04

URBROJ: 401-01/06-16-400

Zagreb, 01.06.2016.

 

Jedinica LP(R)S

Povjerenica za informiranje zaprimila je Vaš upit u kojem Vas u bitnome zanima jeste li po zahtjevu za pristup informacijama u obvezi korisniku dostaviti podatke o bruto plaći za općinskog načelnika, zamjenike općinskog načelnika i predsjednika Općinskog vijeća, te podatke o njihovoj vrsti radnog odnosa (volonterski, profesionalno ili drugo). Vezano za navedeno odgovaramo sljedeće:

Odredbom članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je kako su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti   i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Prema dosadašnjem tumačenju i praksi u primjeni odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine″, broj 25/13. i 85/15.), bruto plaća zaposlenika tijela javne vlasti smatra se informacijom od javnog značaja, koja bi trebala biti dostupna korisnicima prava na pristup informacijama.

Drugim riječima, s obzirom da isplata plaće službeniku  Općine ili dužnosniku dolazi iz proračunskih sredstava, takva informacija bi trebala biti automatski javno dostupna. Dakle, ime i prezime djelatnika tijela javne vlasti, opis njihovih poslova i njihova bruto plaća bi trebale biti javno dostupne informacije.

U odnosu na neto iznos plaće, koji se iskazuje kroz stavke u obračunskoj ispravi za isplatu plaća, isti bi trebao biti zaštićeni osobni podatak, s obzirom da se u navedenoj ispravi nalazi čitav niz osobnih podataka koji se odnose na konkretnu fizičku osobu (OIB, osobna adresa, osobni odbitak za uzdržavane članove obitelji, porezne olakšice, razne obustave na plaću - alimentacija, krediti, članarine i sl.), a koji bi trebali biti zaštićeni sukladno zakonu kojim se uređuje zaštita osobnih podataka.

Vezano za u Vašem upitu opisani način rješavanja zahtjeva, posebno se naglašava da se pri rješavanju zahtjeva za pristup informacijama treba voditi računa o odredbi članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, prema kojoj bi u trenutku podnošenja zahtjeva zatražena informacija treba postojati kao izrađena informacija u posjedu tijela javne vlasti.

Naime, člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je kako je „informacija“ svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Dakle citirana zakonska definicija informacije ne uključuje obvezu tijela javne vlasti da daje odgovore na pitanja, sastavlja izjave, tumači propise ili da obavlja dodatne aktivnosti; pristup informacijama u zakonskom smislu znači dobivanje preslike gotove informacije koju tijelo javne vlasti posjeduje, primjerice određenog dokumenta.