KLASA: UP/II-008-07/17-01/76

URBROJ: 401-01/04-17-4

Zagreb, 05. lipnja 2017. godine

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15), povodom žalbe Odvjetničkog društva Babić i partneri d.o.o., Zagreb, ………, izjavljene protiv rješenja Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje, KLASA: UP/I-008-01/17-01/01, URBROJ: 338-01-06-16-01 od 19. siječnja 2017. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama donosi sljedeće

RJEŠENJE

Odbija se žalba odvjetničkog društva Babić i partneri d.o.o. izjavljena protiv rješenja Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje, KLASA: UP/I-008-01/17-01/01, URBROJ: 338-01-06-16-01 od 19. siječnja 2017. godine kao neosnovana.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama Odvjetničkog društva Babić i partneri d.o.o. (dalje u tekstu: žalitelj) iz razloga što prvostupanjsko tijelo smatra da je tražena informacija dio informacije koja se smatra poslovnom tajnom, odnosno da bi izrada izvješća na način kako to žalitelj traži zahtijevala dodatni angažman, trud, a što ne predstavlja obvezu Zavoda u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnom navodi da mu prvostupanjsko tijelo neosnovano odbija omogućiti pristup traženim informacijama. Navodi da prvostupanjsko tijelo nepotrebno provodi test razmjernosti i javnog interesa, jer smatra da se u konkretnom slučaju primjenjuje odredba članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama prema kojoj su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa. Ističe da sumnja u opravdanost tvrdnji prvostupanjskog tijela da bi dostavljanje traženih informacija iziskivalo nesrazmjeran trud, angažman i vrijeme. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je neosnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama  od 05. siječnja 2017. godine zatražio od Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje: 1) iznose (u HRK) potrošenih sredstava Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje u razdoblju od 01. siječnja 2015. do (uključivo) 31. ožujka 2015. godine, prema Popisu pomagala važećim od 28. veljače 2015. godine, od 01. travnja 2015. godine do (uključivo) 30. lipnja 2015. godine, prema popisu Pomagala važećim od 13. lipnja 2015. godine, od 01. srpnja 2015. godine do (uključivo) 30. rujna 2015. godine, prema popisu Pomagala važećim od 12. kolovoza 2015. godine, od 01. listopada 2015. godine do (uključivo) 31. prosinca 2015. godine, prema popisu pomagala važećim od 12. prosinca 2015. godine, od 01. siječnja 2016. godine do (uključivo) 31. ožujka 2016. godine, prema Popisu pomagala važećim od 24. ožujka 2016. godine te od 01. travnja 2016. godine do (uključivo) 30. rujna 2016. godine, prema Popisu pomagala važećim od 23. lipnja 2016. godine i to zasebno za svako od pomagala pod rednim brojevima za sljedeća pomagala:

POMAGALA ZA PROBAVNI SUSTAV, STOMA POMAGALA

-       Pomagala za osobe sa stomom – JEDNODIJELNI SUSTAVI (redni brojevi od uključivo 1145 do uključivo 1154 kod Programa pomagala na snazi u 2015. i redni brojevi od uključivo 1198 do uključivo 1207 kod Popisa pomagala na snazi u 2016.)

-       Pomagala za osobe sa stomom – DVODIJELNI SUSTAVI (redni brojevi od uključivo 1155 do uključivo 1175 kod Popisa pomagala na snazi u 2015. i redni brojevi od uključivo 1208 do uključivo 1228 kod Popisa pomagala na snazi u 2016.)

-       Druga pomagala za probavni sustav (redni brojevi od uključivo 1176 do uključivo 1191 kod Popisa pomagala na snazi u 2015. i redni brojevi od uključivo 1229 do uključivo 1244 kod Popisa pomagala na snazi u 2016.)

OBLOGE ZA RANE

-       Alginati (redni brojevi od uključivo 1355 do uključivo 1375 kod Popisa pomagala na snazi u 2015. i redni brojevi od uključivo 1408 do uključivo 1429 kod Popisa pomagala na snazi u 2016.)

-       Alginati s dodatkom srebra ili aktivnog ugljena (redni brojevi od uključivo 1376 do uključivo 1387 kod Popisa pomagala na snazi u 2015. i redni brojevi od uključivo 1430 do uključivo 1441 kod Popisa pomagala na snazi u 2016.)

-       Vlaknaste celulozne obloge (redni brojevi od uključivo 1388 do uključivo 1396 kod Popisa pomagala na snazi u 2015. i redni brojevi od uključivo 1442 do uključivo 1450 kod Popisa pomagala na snazi u 2016.)

-       Vlaknaste celulozne obloge s dodatkom (redni brojevi od uključivo 1397 do uključivo 1399 kod Popisa pomagala na snazi u 2015. i redni brojevi od uključivo 1451 do uključivo 1456 kod Popisa pomagala na snazi u 2016.)

-       Hidrofiber s dodatkom srebra ili aktivnog ugljena (redni brojevi od uključivo 1397 do uključivo 1399 samo kod Popisa pomagala na snazi u 2015.)

-       Hidrokoloidi (redni brojevi od uključivo 1400 do uključivo 1419 kod Popisa pomagala na snazi u 2015. i redni brojevi od uključivo 1457 do uključivo 1476 kod Popisa pomagala na sanzi u 2016.)

-       Praškaste instant obloge (redni broj 1420 kod Popisa pomagala na snazi u 2015 i redni broj 1477 kod Popisa pomagala na snazi u 2016.)

-       Druge obloge s dodatkom srebra ili aktivnog ugljena (redni brojevi od uključivo 1421 do uključivo 1426 kod Popisa pomagala na snazi u 2015. i redni brojevi od uključivo 1478 do uključivo 1483 kod Popisa pomagala na snazi u 2016.)

-       Poliuretani/Pjene (redni brojevi od uključivo 1427 do uključivo 1440 kod Popisa pomagala na snazi u 2015. i redni brojevi od 1484 do uključivo 1497 kod Popisa pomagala na sanzi u 2016.)

-       Poliuretani/Pjene s dodatkom srebra ili aktivnog ugljena (redni brojevi od uključivo 1441 do uključivo 1446 kod Popisa pomagala na snazi u 2015 i redni brojevi od uključivo 1498 do uključivo 1503 kod Popisa pomagala na snazi u 2016.)

-       Silikonske obloge (redni brojevi od uključivo 1447 do uključivo 1454 kod Popisa pomagala na snazi u 2015. i redni brojevi od uključivo 1504 do uključivo 1511 kod Popisa pomagala na snazi u 2016.)

-       Silikonske obloge s dodatkom srebra ili aktivnog ugljena (redni brojevi od uključivo 1455 do uključivo 1458 kod Popisa pomagala na snazi u 2015. i redni brojevi od uključivo 1512 do uključivo 1517 kod Popisa pomagala na snazi u 2016.)

-       Ostala pomagala za cijeljenje rana (redni brojevi od uključivo 1459 do uključivo 1494 kod Popisa pomagala na snazi  u 2015. i redni brojevi od uključivo 1518 do uključivo 1533 kod Popisa pomagala na snazi u 2016.)

U žalbenom postupku Povjerenici za informiranje dostavljen je spis na odlučivanje po žalbi žalitelja.

Člankom 16. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Uzimajući u obzir navedene informacije, proizlazi da je i u slučaju iz članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama relevantno posjeduje li tijelo javne vlasti informaciju na način kako istu žalitelj traži.

Za potrebe postupka koji se vodio pred Povjerenikom za informiranje pod KLASOM: UP/II-008-07/16-01/76, po zahtjevu za pristup informacijama žalitelja protiv prvostupanjskog tijela, a, kojim se također tražio podatak o potrošnji pomagala po njihovu rednom broju (za period od siječnja do lipnja 2014. godine), dana 31. siječnja 2017. godine u prostorijama prvostupanjskog tijela izvršen je uvid u bazu podataka prvostupanjskog tijela te je utvrđeno da se pojedina pomagala vode po šiframa koje se sastoje od 12 znamenki, a ne po rednim brojevima koji su navedeni u Popisu pomagala. Također je izvršen uvid u primjerak Potvrde o izradi ili popravku pomagala, te je utvrđeno da se na istoj nalaze sljedeći osobni podaci: ime i prezime osiguranika, osobni identifikacijski broj, jedinstveni matični broj građana, te dijagnoza bolesti. Osim toga, od strane prvostupanjskog tijela predočen je i jedan primjer pretrage za određeno pomagalo u kojem je za samo razdoblje od 3 dana  pronađeno 100 rezultata.

S obzirom da u obrazloženju pobijanog rješenja prvostupanjsko tijelo navodi da bez dodatnog truda, angažmana ili vremena nije moguće stvoriti zatraženu informaciju, Povjerenica za informiranje je dopisom KLASA: UP/II-008-07/17-01/76, URBROJ: 401-01/04-17-2 od 20. ožujka 2017. godine zatražila od prvostupanjskog tijela da se očituje koje bi sve radnje, s tehničkog stajališta, prvostupanjsko tijelo trebalo izvršiti da bi se žalitelju omogućio uvid u tražene informacije.

Iz dopisa prvostupanjskog tijela, KLASA: UP/I-008-01/17-01/01, URBROJ: 338-21-06-17-05 od 12. travnja 2017. godine u bitnom se navodi da su sva pomagala koja su osigurane osobe mogle ostvariti u okviru prava na zdravstvenu zaštitu iz obveznog zdravstvenog osiguranja u razdoblju od 01. siječnja 2015. godine do 30. rujna 2016. godine navedena u Popisu pomagala, a koji je sastavni dio Pravilnika o ortopedskim i drugim pomagalima („Narodne novine“, broj 7/12, 14/12, 23/12, 25/12, 45/12, 69/12, 85/12, 92/12, 119/12, 147/12, 21/13, 38713, 93/13, 119/13, 125/13, 129/13, 136/13, 141/13, 154/13, 11/14, 12/14, 22/14, 34/14, 45/14, 54/14, 59/14, 86/14, 92/14, 119/14, 129/14, 149/14, 17715, 29/15-ispravak, 41/15, 62/15, 77/15, 86/15, 124/15, 129/15, 132/15, 139/15, 25/16, 30/16, 53/16, dalje u tekstu Pravilnik) važećeg do 03. studenog 2016. godine. Također se navodi da se predmetni Popis pomagala periodički mijenja izbacivanjem određenih pomagala i dodavanjem novih, na koji način se i mijenja redni broj određenog pomagala, iz kojeg razloga se potrošnja pomagala ne prati po rednim brojevima navedenim u Popisu pomagala. Dalje se navodi da su za izradu bilo kojeg izvještaja neophodne isključivo šifre pomagala. Ističe se i da standardni izvještaji koji trenutno postoje iz aplikacije ZOROH daju broj svih ovjerenih potvrda o pomagalima prema skupini u koju pomagalo ulazi ili prema šifri pomagala za određeni kvartal, ali da navedena ovjerena potvrda ne znači da je pomagalo i realizirano. Zaključno se navodi da bi prvostupanjsko tijelo trebalo sačiniti novi izvještaj za traženi period, te se ističe da u zahtjevu nisu niti specificirani podaci koje bi izvještaj trebao sačinjavati, te da bi za određena pomagala, ovisno o njihovoj šifri trebalo pregledati račune primarne zdravstvene zaštite i/ili račune za pomagala i/ili račune specijalističko konzilijarne zaštite.

Sukladno članku 1. stavku 3. Pravilnika pomagala su medicinski proizvodi individualno proizvedeni prema uputama nadležnog doktora medicine ili doktora dentalne medicine namijenjeni određenoj osiguranoj osobi ili serijski proizvedeni koje je potrebno prilagoditi određenoj osiguranoj osobi.

Člankom 6. stavak 1. Pravilnika osigurana osoba ostvaruje pravo na pomagalo na teret sredstava Zavoda u skladu sa Zakonom i propisima donesenim na osnovi Zakona, te pod uvjetima i na način utvrđen ovim Pravilnikom i drugim općim aktima Zavoda, ako međudržavnim ugovorom nije drugačije propisano.

Uzimajući u obzir navedeno, jasno je da utrošena sredstva za pomagala predstavljaju raspolaganje javnim sredstvima u smislu članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama. Slijedom navedenog, osnovano žalitelj u žalbi navodi da se u konkretnom slučaju test razmjernosti nije trebao niti provoditi, međutim navedeno nije od utjecaja za rješavanje stvari iz sljedećih razloga.

Prema članku 7. Pravilnika popis pomagala, između ostalog sadrži i šifru pomagala prema ISO 9999 klasifikaciji, a koja šifra se sastoji od 12 znamenki.

Iz članka 8. stavka 1. Pravilnika proizlazi da se izmjene i dopune Popisa provode najviše jednom u tri mjeseca u skladu s člankom 20. Pravilnika o mjerilima za stavljanje ortopedskih i drugih pomagala na Popis pomagala Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje.

Dakle, iz navedenog proizlazi da prvostupanjsko tijelo osnovano navodi da se popis pomagala vodi prema šiframa (ISO 9999 klasifikacija), a ne prema rednim brojevima iz Pravilnika, s obzirom na česte izmjene rednog broja pomagala, a što potvrđuju brojne izmjene predmetnog Pravilnika, odnosno Popisa pomagala koje je njegov sastavni dio.

Napominje se da pristup informaciji u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji, dakle informaciji koja postoji u materijaliziranom obliku, odnosno zakonska definicija informacije ne uključuje obvezu tijela javne vlasti da izrađuje analize, izvješća i sastavlja odgovore na pitanja, sastavlja izjave, pokreće postupke ili da obavlja dodatne aktivnosti. Drugim riječima, pristup informacijama u smislu Zakona uključuje dobivanje preslike gotove informacije koju tijelo javne vlasti posjeduje u trenutku podnošenja zahtjev, npr. određenog dokumenta, ili drugog zapisa podataka, odnosno do koje bi moglo doći jednostavnim pretraživanjem elektroničke baze podataka.

Uzimajući u obzir gore navedeno, Povjerenica za informiranje smatra da bi dostavljanje informacija na način na koji to žalitelj traži iziskivalo dodatni trud, vrijeme i angažman, odnosno dodatnu analizu, iz razloga što se u bazi podataka popis pomagala vodi po ISO šiframa, a ne po rednim brojevima. Osim toga, treba uzeti u obzir i navode prvostupanjskog tijela iz dopisa KLASA: UP/I-008-01/17-01/01, URBROJ: 338-21-06-17-05 od 12. travnja 2017. godine, da bi ovisno o šifri pojedinog pomagala trebalo pregledati račune primarne zdravstvene zaštite, odnosno račune za pomagala i/ili račune specijalističko konzilijarne zaštite za sačinjenje izvješća na način kako to žalitelj traži.

Zaključno, u konkretnom slučaju Pravilnik o ortopedskim i drugim pomagalima jasno predviđa da se pojedina pomagala u bazi podataka vode po određenim šiframa, a ne rednim brojevima, a u primjeni Zakona o pravu na pristup informacija Povjerenik za informiranje kao drugostupanjsko tijelo nije ovlašteno tijelima javne vlasti nalagati da izrađuju određene analize, posebno ne u slučaju kad je propisom izričito navedeno na koji se način vodi određena baza podataka.

Također se napominje da se predmetna baza podataka ne vodi prema rednom broju pomagala, upravo iz razloga što se Popis pomagala često mijenja zbog izbacivanja određenih pomagala i dodavanja novih, a prema odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama ne postoji obveza prvostupanjskog tijela da utvrđuje ISO šifre pomagala za koja je žalitelj u zahtjevu za pristup informacijama naveo redne brojeve.

Prihvaćanje stava žalitelja značilo bi svatko od tijela javne vlasti mogao tražiti izradu određene analize, čime bi se dovelo u pitanje redovito funkcioniranje tijela javne vlasti, što svakako nije svrha Zakona o pravu na pristup informacijama.

Slijedom navedenog, ne mogu se prihvatiti žalbeni navodi žalitelja u kojima iznosi sumnju da bi dostava traženih informacija iziskivala dodatni trud i angažman prvostupanjskog tijela.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 2. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine 47/09) propisano je da će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako utvrdi da je u prvostupanjskom postupku bilo nedostataka, ali da su oni takvi da nisu mogli utjecati na rješavanje stvari.

Stoga je na temelju članka 116. stavka 1. točke 2. Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                            POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                            dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.