KLASA: UP/II-008-07/17-01/303

URBROJ: 401-01/06-17-02

Zagreb, 10. svibnja 2017.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka. 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe ……… iz Gračišća, ………, izjavljene protiv rješenja Općine Gračišće KLASA: UP/I-008-02/15-01/02, URBROJ: 2163/02-03-02-17-16 od 3. veljače 2017. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama,  donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Općine Gračišće KLASA: UP/I-008-02/15-01/02, URBROJ: 2163/02-03-02-17-16 od 3. veljače 2017. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbačen je zahtjev za pristup informacijama ……… (dalje u tekstu: žalitelj) temeljem članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), iz razloga što Općina Gračišće ne posjeduje zatraženu informaciju, Glavnu knjigu Općine Gračišće za proračunsku 2011., 2012., 2013. i 2014. godinu te nema saznanja gdje se iste nalaze.

Protiv osporenog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu u kojoj u bitnome navodi kako isto osporava u cijelosti zbog nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja te zbog pogrešne primjene zakona. Žalitelj pojašnjava kako mu je osporenim rješenjem po treći puta odbijen zahtjev za pristup informacijama o raspolaganju javnim sredstvima od 3. kolovoza 2015. godine, navodeći cijelu kronologiju postupanja prvostupanjskog tijela po predmetnom zahtjevu od trenutka podnošenja zahtjeva te postupanja Povjerenice za informiranje po ranijim žalbama koje je uložio protiv ranijih prvostupanjskih odluka, a vezano za isti zahtjev. Također, žalitelj navodi da je tijelo javne vlasti suprotno odredbama Zakona odbilo njegov zahtjev, izražavajući sumnju da je isto učinjeno zbog namjernog skrivanja informacija od javnosti te skrivanja mogućih nezakonitosti koje bi se otkrile dostavom traženih informacija, a uporište za svoje tvrdnje o mogućim nezakonitim radnjama nalazi u bezrazložnom, višestrukom i upornom onemogućavanju i ograničavanju prava na pristup zatraženim informacijama o raspolaganju sredstvima tijela javne vlasti. Nadalje, navodi kako je tijelo javne vlasti nepotpuno utvrdilo činjenično stanje i pogrešno primijenilo zakon iz razloga što u osporenom rješenju netočno navodi kako ne posjeduje zatraženu informaciju, jer je u svom ranijem rješenju po istom zahtjevu KLASA: UP/I-008-02/15-01/02, Urbroj: 2163/02-03-02-15-05 od 1. rujna 2015. godine priznalo da zatraženu informaciju posjeduje u elektroničkom obliku no da ista nije tako jasna i obrazložena kao kontne kartice, a kojima mu po njegovim drugim traženjima također niti u jednom slučaju Općina Gračćišće nije omogućila pristup. Zaključno, žalitelj navodi kako Općina Gračišće pune tri godine protuzakonito onemogućava bilo kakav pristup zatraženim informacijama o raspolaganju javnim sredstvima navedenog tijela javne vlasti te da je navedena protuzakonitost potvrđena i u šest postojećih presuda Visokog upravnog suda Republike Hrvatske iz rujna/listopada 2016. godine vezano za traženja ispisa kontnih kartica te od Povjerenice za informiranje traži da poništi osporeno rješenje i omogući mu pristup zatraženim informacijama. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 3. kolovoza 2015. godine zatražio dostavu preslike Glavne knjige Općine Gračišće (u smislu poslovne knjige proračuna i proračunskih korisnika sukladno članku 7. Pravilnika o proračunskom računovodstvu i računskom planu - objavljenom u „Narodnim novinama” broj 114/10.) i to za proračunsku 2011., 2012., 2013. i 2014. godinu. Također je utvrđeno da je Općina Gračišće postupajući po navedenom zahtjevu donijela rješenje KLASA: UP/I-008-02/15-01/02, URBROJ: 2163/02-03-02-15-05 od 1. rujna 2015. godine kojim je predmetni zahtjev odbijen temeljem članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine” broj 25/13. i 85/15) odnosno zbog tzv. zlouporabe prava na pristup informacijama, a koje je poništeno rješenjem Povjerenice za informiranje KLASA: UP/II-008-07/14-01/396, URBROJ: 401-01/11-15-04 od 2. prosinca 2015. godine te je istim predmet vraćen Općini Gračišće na ponovni postupak. Utvrđeno je i da je nakon provedenog ponovnog postupka Općina Gračišće donijela rješenje KLASA: UP/I-008-02/15-01/02, URBROJ: 2163/02-03-02-16-11 od 15. veljače 2016. godine, kojim je ponovno odbila predmetni zahtjev zbog tzv. zlouporabe prava na pristup informacijama temeljem članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine” broj 25/13. i 85/15). Nadalje, utvrđeno je da je Povjerenica za informiranje rješenjem KLASA: UP/II-008-07/16-01/182, URBROJ: 401-01/06-16-02 od 18. studenoga 2016. godine poništila rješenje Općine Gračišće od 15. veljače 2016. godine te predmet vratila prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak, nakon čega je Općina Gračišće donijela osporeno rješenje KLASA: UP/I-008-02/15-01/02, URBROJ: 2163/02-03-02-17-16 od 3. veljače 2017. godine kojim je odbačen predmetni zahtjev za pristup informacijama  temeljem članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga što Općina Gračišće ne posjeduje u istom zatražene informacije te nema saznanja gdje se iste nalaze.

Prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Prema ocjeni Povjerenice za informiranje  u ovom slučaju činjenično stanje nije u potpunosti, a niti pravilno utvrđeno jer činjenice koje se nalaze u spisima ovog predmeta nisu argumentirane odnosno potkrijepljene odgovarajućim dokazima. Također, u žalbenom postupku Općina Gračišće je proslijedila predmetnu žalbu Povjerenici za informiranje, ali bez informacija koje je žalitelj predmetnim zahtjevom zatražio, a koje čine sastavni dio spisa predmeta u drugostupanjskom postupku po žalbi.

Uvidom u dostavljenu dokumentaciju spisa predmeta utvrđeno je da osporeno rješenje treba poništiti, jer je prema ocjeni Povjerenice za informiranje Općina Gračišće prilikom rješavanja predmetnog zahtjeva pogrešno i nepotpuno utvrdila činjenično stanje te na tako utvrđeno činjenično stanje pogrešno primijenila odredbe materijalnog prava.

Člankom 23. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

U članku 5. stavku 1. točki 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra ili u bilo kojem drugom obliku, neovisno o načinu na koji je prikazana (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis).

Iz dokumentacije u spisu je razvidno da je ranijim rješenjima po predmetnom zahtjevu Općina Gračišće dva puta odbijala zahtjev žalitelja zbog tzv. zlouporabe prava na pristup informacijama temeljem članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), koji u vrijeme podnošenja predmetnog zahtjeva još nije bio na snazi te u istim aktima nije meritorno odlučivala o mogućnosti pristupa zatraženim informacijama. Iz navedenog razloga, a sukladno odredbi članka 32. citiranog Zakona kojom je propisano da će se postupci započeti do stupanja na snagu ovog Zakona  nastaviti i dovršiti prema odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13), Povjerenica za informiranje je svojim rješenjima KLASA: UP/II-008-07/14-01/396, URBROJ: 401-01/11-15-04 od 2. prosinca 2015. godine i KLASA: UP/II-008-07/16-01/182, URBROJ: 401-01/06-16-02 od 18. studenoga 2016. godine dva puta poništila prvostupanjska rješenja i vratila predmet na  ponovni postupak. Također je razvidno da je u ponovnom postupku po zaprimanju rješenja od 18. studenoga 2016. godine Općina Gračišće donijela osporeno rješenje o odbacivanju zahtjeva, navodeći kako ne posjeduje u zahtjevu zatraženu informaciju.

Međutim, s obzirom na navode žalitelja iz predmetne žalbe ponovo je izvršen uvid u rješenje KLASA: UP/I-008-02/15-01/02, URBROJ: 2163/02-03-02-15-05 od 1. rujna 2015. godine koje je po predmetnom zahtjevu ranije donijela Općina Gračišće, a koje je žalitelj i priložio u prilogu iste. U obrazloženju citiranog rješenja navodi se da prema članku 5. stavku 1. točki 3. Zakona o pravu na pristup informacijama zatražena informacija postoji u elektroničkom obliku, sukladno članku 10. stavku 2. Pravilnika o proračunskom računovodstvu i računskom planu (NN 114/10) no kako drže da Glavna knjiga u smislu Poslovne knjige nije toliko jasna i obrazložena koliko i kontne karte zbog čega se prilikom zaključenja proračunske godine otisne na papir kontne kartice za tu godinu. U istom se rješenju također navodi da s obzirom da kontne kartice za tražene proračunske godine nisu predmet traženja i da su iste već bile predmet žalbe i nalaze se kod Povjerenice za informiranje, takve informacije ne može dostaviti.

S obzirom na citirano rješenje Općine Gračišće od 1. rujna 2015. godine te činjenicu da je vođenje proračunskog knjigovodstva zakonska obveza jedinice lokalne samouprave kao tijela javne vlasti po drugim posebnim propisima, iz svega navedenog nedvojbeno proizlazi da Općina Gračišće posjeduje u predmetnom zahtjevu zatražene informacije kao informacije u materijaliziranom obliku odnosno kao informacije koje se mogu ispisati iz računalnog programa u kojem se vodi proračunsko knjigovodstvo Općine Gračišće, pa stoga po mišljenju Povjerenice za informiranje Općina Gračišće u predmetnom slučaju nije pravilno utvrdila činjenice odnosno pravo stanje stvari, te nije pružila nikakve dokaze koji bi potkrepljivali navode iz osporenog prvostupanjskog rješenja pa je isto stoga nužno poništiti i vratiti prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

Pri rješavanju predmetnog zahtjeva prvostupanjsko tijelo u odnosu na u istom zatražene informacije prije svega treba uzeti u obzir da se iste odnose na raspolaganje javnim sredstvima te bi trebale biti javno dostupne, sukladno odredbi članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama. Ukoliko zatražene informacije iz zahtjeva sadrže osobne podatke fizičkih osoba odnosno ako postoji neki drugi razlog za ograničenje informacija, prvostupanjsko tijelo bi trebalo postupiti sukladno odredbi članka 15. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama kojim je propisano da ako tražena informacija sadrži i podatak koji podliježe ograničenju iz stavka 2. i 3.  ovog članka, preostali dijelovi informacije učinit će se dostupnim, i to ime i prezime i iznos koji je uplaćen odnosno isplaćen, uzimajući u obzir da se radi o raspolaganju javnim sredstvima, konkretno iz općinskog proračuna.

Posebno se napominje da se pri rješavanju predmetnog zahtjeva Općina Gračišće treba voditi već postojećom praksom Povjerenika za informiranje iz rješenja od 16. svibnja 2016. godine kojima je Općini Gračišće naloženo da korisniku djelomično omogući pristup informacijama, vezano za kontne kartice Općine Gračišće, a koja je potvrđena i presudama Visokog upravnog suda Republike Hrvatske iz 2016. godine: Poslovni broj: UsII-92/16-9, UsII-95/16-8, UsII-97/16-7, UsII-96/16-10 i UsII-93/16-7.

Također je potrebno imati u vidu i odredbu članka 19. Zakona o pravu na pristup informacijama prema kojemu tijela javne vlasti imaju pravo na naknadu stvarnih materijalnih troškova nastalih pružanjem informacije te dostavom informacije, a sukladno Kriterijima za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije („Narodne novine“, broj 12/14. i 15/14.) koje je donijela Povjerenica za informiranje.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te utvrditi mogu li se preslike zatraženih informacija ili određenih dijelova zatraženih informacija temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama dostaviti žalitelju i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku  riješiti ovu upravnu stvar.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                            POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                            dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.