KLASA: 008-08/16-01/35

URBROJ: 401-01/02-16-04

Zagreb, 14.04.2016.

 

Korisnik

Povodom Vašeg upita koji se odnosi na objavu na službenom portalu Grada ……… imena i prezimena fizičkih osoba koje su sklopile ugovor o djelu s Gradom te kojima je novac isplaćen iz gradskog proračuna, dajemo sljedeći odgovor.

Zakon o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.) definira pravo na pristup informacijama kao pravo koje obuhvaća pravo korisnika na traženje i dobivanje informacije, kao i obvezu tijela javne vlasti da omogući pristup zatraženoj informaciji, odnosno da objavljuje informacije neovisno o postavljenom zahtjevu kada takvo objavljivanje proizlazi iz obveze određene zakonom ili drugim propisom. Proaktivna objava informacija obvezuje tijela javne vlasti da kontinuirano i samoinicijativno objavljuju pojedine skupine informacija, za koja ne postoje zakonska ograničenja, s ciljem da se učine lako dostupnim općoj javnosti.

Proaktivna objava informacija propisana je člankom 10. Zakona o pravu na pristup informacija te se navedena obveza odnosi na sva tijela javne vlasti, neovisno o njihovom organizacijskom obliku i veličini, što je u dosadašnjoj praksi dovodilo do poteškoće u primjeni Zakona i brojnim nedoumicama tijela javne vlasti kako u potpunosti ispuniti zakonsku obvezu, koje sve informacije i na koji način objaviti na internetskoj stranici.

Odredbom članka 10. stavka 1. Zakona o pravu na pristup  informacijama  propisano je kako su tijela javne vlasti obvezna na internetskim stranicama na lako pretraživ način i u strojno čitljivom formatu objavljivati određene informacije koje su od općeg interesa, a koji se u osnovi mogu svrstati u nekoliko skupina: transparentnost u donošenju odluka, transparentnost okvira rada i planiranja, financijska transparentnost i  transparentnost u pružanju usluga i komunikaciji s korisnicima.

Vaš upit se odnosi pitanje financijske transparentnost tijela javne vlasti, za ostvarivanje koje je potrebno da tijela javne vlasti objavljuju na internetskoj stranici  podatke o izvoru financiranja, proračunu, financijskom planu ili drugom odgovarajućem dokumentu kojim se utvrđuju prihodi i rashodi tijela javne vlasti te podatke i izvješća o izvršenju proračuna, financijskog plana ili drugog odgovarajućeg dokumenta, zatim informacije o dodijeljenim bespovratnim sredstvima, sponzorstvima, donacijama ili drugim pomoćima, uključujući popis korisnika i visinu iznosa, kao i informacije o postupcima javne nabave, dokumentaciju potrebnu za nadmetanje, informacije o izvršavanju ugovora i druge informacije za koje postoji obveza objavljivanja sukladno zakonu kojim se uređuje javna nabava.

Ugovorom o djelu izvođač se obvezuje obaviti određeni posao, kao što je izrada ili popravak neke stvari, izvršenje kakva fizičkog ili umnog rada i sl., a naručitelj se obvezuje platiti mu za to naknadu, a u slučaju tijela javne vlasti isplata naknade je iz proračunskih ili javnih sredstava. Prilikom razmatranja o javnoj objavi podataka o osobama s kojima je sklopljen ugovor o djelu potrebno  je uzeti u obzir posebni propis koji se odnosi na javnu nabavu. Člankom 21. Zakona o javnoj nabavi („Narodne novine“, broj  90/11, 83/13, 143/13 i 13/14), propisana je obveza objave Registra ugovora o javnoj nabavi i okvirnih sporazuma, u kojima obveznici pored ostalog trebaju navesti naziv ponuditelja s kojim je sklopljen ugovor. Stoga smo mišljenja da bi na  takav način trebala tijela javne vlasti trebala postupiti i s drugim ugovorima bez obzira je li riječ ugovorima o djelu, autorskim ugovorima ili drugoj vrsti ugovora i činjenici što možda neki od tih ugovora po svojoj vrijednosti spadaju u područje bagatelne javne nabave.

Mišljenja smo da bi u svrhu ispunjavanja zakonske obveze iz članka 10. Zakona o pravu na pristup informacijama i ostvarivanju visoke razine transparentnosti i otvorenosti prema građanima, tijela javne vlasti na internetskim stranicama trebala objaviti popis ugovora koje ima sklopljene s bilo kojom pravnom ili fizičkom osobom, koji uključuje naziv pravne osobe ili ime i prezime osobe s kojom je ugovor sklopljen, iznos koji je isplaćen temeljem ugovora, predmet ugovora, a također i druge podatke  kao što je  izvor iz kojeg je iznos isplaćen (proračun ili drugi izvanproračunski izvor), oznaku ugovora, datum i dr.

Osim navedenog je potrebno ukazati da bilo koji korisnik može zahtjevom zatražiti od tijela javne vlasti i  preslike ugovora koje je tijelo javne vlasti sklopilo za obavljanje određenih poslove, radova ili usluga s fizičkim ili pravnim osobama. U tom slučaju tijelo javne vlasti prilikom rješavanja zahtjeva treba uzeti u obzir odredbu članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojim je propisano da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne  javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak. Prilikom postupanja s takvim zahtjevom tijelo javne vlasti bi trebalo imati u vidu da takvi ugovori mogu sadržavati osobne ili druge podatke za koje postoje zakonska ograničenja, pa bi u tom slučaju trebalo omogućiti djelomičan pristup tim ugovorima (uklanjanje zaštićenih podataka kao što je adresa, OIB, broj računa), osim ako se provedenim testom razmjernosti i javnog interesa ne bi utvrdilo da bi i zaštićene dijelove ugovora trebalo dostaviti. (…)