KLASA: 008-08/16-01/18

URBROJ: 401-01/05-16-02

Zagreb, 17.02.2016.

 

Jedinica LP(R)S

Povjerenica za informiranje zaprimila je Vaš upit u kojem Vas u bitnom zanima dovodite li objavom popisa korisnika jednokratnih novčanih pomoći iz područja socijalne skrbi (na način da objavite ime i prezime korisnika i iznos pomoći) u pitanje načela socijalne skrbi i zaštite osobnih podataka. Naime, smatrate kako bi se takvom objavom lako identificirali korisnici predmetnih pomoći, što bi u maloj sredini bilo nepotrebno izlaganje javnosti, stoga Vas zanima je li nužno navesti ime i prezime korisnika jednokratne novčane pomoći ili se mogu objaviti samo inicijali istih. U nastavku odgovaramo kako slijedi.

Člankom 10. stavkom 1. točkom 8. Zakona o pravu na pristup  informacijama  („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15) propisano je kako su tijela javne vlasti obvezna na internetskim stranicama na lako pretraživ način i u strojno čitljivom formatu objavljivati informacije o dodijeljenim bespovratnim sredstvima, sponzorstvima, donacijama ili drugim pomoćima, uključujući popis korisnika i visinu iznosa.

Jednokratne novčane pomoći mogu se podvesti pod citiranu odredbu Zakona o  prava na pristup informacijama, međutim, iako pružanje socijalne pomoći u novčanim sredstvima predstavlja potrošnu javnih sredstava, smatramo kako proaktivno objavljivanje imena i prezimena osoba koje primaju socijalnu pomoć nije nužno u svrhu ostvarivanja transparentnosti rada.

Naime, predmetni podaci razotkrivaju socijalni status fizičkih osoba te bi njihovo proaktivno objavljivanje na internetskim stranicama moglo nepotrebno i prekomjerno te osobe izlagati javnosti, stoga smatramo kako je prihvatljivo objavljivanje inicijala korisnika jednokratne pomoći te zaprimljeni iznos.

Međutim, potrebno je naglasiti razliku između proaktivne objave informacija i omogućavanja informacija temeljem pojedinačnog zahtjeva, jer bi u slučaju pojedinačnog zahtjeva za pristup informacijama, informacija o osobama koje primaju socijalnu pomoć bi trebala biti dostupna podnositelju zahtjeva, s obzirom da članak 16. stavak 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisuje kako su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Budući da jednokratne novčane pomoći predstavljaju raspolaganje proračunskim novcem, te ne predstavljaju klasificirani podatak, javnosti bi po podnesenom zahtjevu za pristup informacijama, u skladu s načelom transparentnosti, trebali automatski  biti dostupni podaci o imenu i prezimenu korisnika te iznosu pomoći.