KLASA: UP/II-008-07/16-01/412

URBROJ: 401-01/11-17-3

Zagreb, 23. svibnja 2017.                 

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ……… iz Kozarca, ………, izjavljene protiv rješenja Općine Čeminac KLASA: UP/I 008-01/16-01/1, URBROJ: 2100/05-04-16-2 od 23. svibnja 2016. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Općine Čeminac KLASA: UP/I 008-01/16-01/1, URBROJ: 2100/05-04-16-2 od 23. svibnja 2016. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev ……….. (u daljnjem tekstu: žalitelj) za ostvarivanjem prava na pristup informacijama temeljem članka 23. stavka 5., a u vezi članka 15. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama jer se informacije tiču svih postupaka koje vode nadležna tijela u prethodnom i kaznenom postupku.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da mu je odbijanjem zahtjeva uskraćeno zakonsko ostvarenje prava na pristup informacijama te rješenje osporava u cijelosti zbog nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja i pogrešne primjene zakona. Nadalje, navodi da je tijelo javne vlasti odbilo njegov zahtjev koji je podnio dana 20. travnja 2016. godine suprotno odredbama članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama uz navod da su za odbijanje zahtjeva ispunjeni uvjeti iz članka 15. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, što smatra namjernim odugovlačenjem davanja traženih informacija jer osobno sumnja da su za svih deset informacija koje je zatražio pokrenuti kazneni postupci. Ističe da mu tijelo javne vlasti onemogućuje dobivanje bilo kakvih informacija, čak i onih koje bi po članku 10. Zakona o pravu na pristup informacijama morale biti javno objavljene na internetskim stranicama. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da žalitelj Općini Čeminac podnio zahtjev za pristup informacijama od 20. travnja 2016. godine sljedećeg sadržaja:  „1. Koliko je poslova tvrtka Massa d.o.o. Osijek u 2014., 2015. i 2016. godini obavila za naručitelja, Općinu Čeminac, koji poslovi, koje vrijednosti, kada su plaćeni te Vas molim da mi u prilogu dostavite i preslike ugovora koji su zaključeni sa tvrtkom Massa d.o.o. Osijek, 2. Koliko je plaćen nastup Maje Šuput koja je na proslavi crkvenog goda 11.11.2015. godine gostovala u Grabovcu, te Vas molim da mi dostavite preslik ugovora, 3. Koliko je Općina Čeminac u 2015. godini utrošila na gorivo za vozila Općine i Vlastitog pogona, razvrstano po vozilima, 4. Koliko su plaćene usluge tretiranja komaraca u 2015. godini te Vas molim da mi u prilogu dostavite preslike ugovora, 5. Koliko su plaćene usluge higijeničarske službe u 2015. godini te Vas molim da mi u prilogu dostavite preslike ugovora, 6. Koliko je proračunskih sredstava isplaćeno udrugama na području Općine Čeminac u 2015. godini, molim da se navede iznos za svaku pojedinu udrugu, 7. Tko za Općinu Čeminac obavlja knjigovodstvene poslove, koji je trošak u 2015. godini, koliko je plaćena izrada završnog računa te Vas molim da mi u prilogu dostavite preslik ugovora i završni račun za 2015. godinu, 8. Koliko je u bruto iznosu isplaćena naknada za rad općinskog načelnika, te koliko za zamjenicu općinskog načelnika, te koliko za predsjednika Općinskog vijeća, 9. Kolika je naknada troškova korištenja privatnog automobila za općinskog načelnika, 10. Koliko je Općina Čeminac imala troškove sudskih sporova u 2015. godini.“ Nadalje, utvrđeno je da je Općina Čeminac rješenjem KLASA: UP/I 008-01/16-01/1, URBROJ: 2100/05-04-16-2 od 23. svibnja 2016. godine odbila zahtjev žalitelja jer se informacije tiču svih postupaka koje vode nadležna tijela u prethodnom i kaznenom postupku.

Člankom 15. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijela javne vlasti ograničiti pristup informacijama koje se tiču svih postupaka koje vode nadležna tijela u prethodnom i kaznenom postupku, za vrijeme trajanja tih postupaka.

S obzirom na razlog odbijanja žaliteljevog zahtjeva, Povjerenica za informiranje zatražila je od Općine Čeminac da za potrebe žalbenog postupka dostavi dokaz o vođenju navedenih postupka od strane nadležnih institucija ili dokumentaciju iz koje isto proizlazi, odnosno odgovarajuću potvrdu/izjavu o navedenome.

U žalbenom postupku Povjerenici za informiranje dostavljena je preslika dopisa Ministarstva unutarnjih poslova, Policijske uprave osječko-baranjske, Sektora kriminalističke policije Broj: 511-07-12-270-73/15.SK od 5. studenoga 2015. godine i preslika dopisa Ministarstva unutarnjih, Policijske uprave osječko-baranjske, Sektora kriminalističke policije Broj: 511-07-12-270-84/16 od 21. ožujka 2016. godine. Osim navedenoga, Općina Čeminac dostavila je u žalbenom postupku presliku Odluke Općinskog vijeća Općine Klasa: 121-02/14-01/1, Urbroj: 2100/05-03-14-1 od 12. studenoga 2014. godine Čeminac o naknadi za troškove rada općinskog načelnika, zamjenika općinskog načelnika i predsjednika Općinskog vijeća Općine Čeminac, te Odluka Općinskog vijeća Općine Čeminac KLASA: 031-11/15-01/3, UR.BROJ: 2100/05-03-15-1 od 21. prosinca 2015. godine o korištenju službenog automobila.

Uvidom u preslike citiranih dopisa Ministarstva unutarnjih poslova, Policijske uprave osječko-baranjske, Sektora kriminalističke policije, utvrđeno je da isti ne sadrže dokaz da se u odnosu na informacije koje je žalitelj zatražio zahtjevom za pristup informacijama od 20. travnja 2016. godine od strane nadležnih tijela provode postupke iz članka 15. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama. Također, uvidom u preslike citiranih odluka Općinskog vijeća Općine Čeminac utvrđeno je da iste ne sadrže informacije koje su predmet žaliteljevog zahtjeva za pristup informacijama.

Stoga je od Općine Čeminac zatraženo da sukladno odredbi članka 25. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama omogući Povjerenici za informiranje uvid u informacije koje su predmet postupka.

Budući da Općina Čeminac nije u žalbenom postupku dokazala da su informacije koje su predmet žaliteljevog zahtjeva za pristup informacijama i predmet postupaka koje vode nadležna tijela u prethodnom i kaznenom postupku, a koji su u tijeku, odnosno nije pružila nikakve dokaze koji potkrepljuju navode iz osporenog rješenja, a niti je Povjerenici za informiranje omogućila uvid u predmetne informacije, nužno je poništiti osporeno rješenje te vratiti predmet na prvostupanjski postupak.

U postupku prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te utvrditi mogu li se preslike zatraženih informacija ili određenih dijelova zatraženih informacija temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama dostaviti žalitelju i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku  riješiti ovu upravnu stvar.

Prilikom rješavanja zahtjeva prvostupanjsko tijelo treba uzeti u obzir da je člankom 16. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.    

                                                            POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.