KLASA: 008-08/16-01/04

URBROJ: 401-01/06-16-335

Zagreb, 05.05.2016.

 

Udruge – sportski savez

Nastavno za Vaš upit Povjerenici za informiranje, a vezano za imenovanje službenika za informiranje u Tijelu javne vlasti, sportskom savezu, evidentiranje zahtjeva za pristup informacijama te vođenja statistike o rješavanju istih, kao i o kontakt adresi službenika za informiranje, odgovaramo sljedeće:

Sukladno odredbi članka 13. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine", broj 25/13. i 85/15.) službenik za informiranje je posebna službena osoba mjerodavna za rješavanje ostvarivanja prava na pristup informacijama.

Zakon o pravu na pristup informacijama ne određuje koje kvalifikacije ili druge uvjete određena osoba mora zadovoljavati da bi se mogla imenovati službenikom za informiranje, stoga je na tijelu javne vlasti da odredi koga će imenovati službenikom za informiranje. Međutim, napominjemo da prilikom rješavanja zahtjeva za pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija službenik za informiranje provodi upravni postupak te u nekim slučajevima donosi rješenje koje predstavlja upravni akt, pa je potrebno da isti bude osposobljen za provedbu upravnog postupka. U manjim tijelima javne vlasti ili u onima koje zaprimaju mali broj zahtjeva za pristup ili ponovne uporabe informacija, za službenika za informiranje može biti imenovana osoba koja ima i druge radne obveze, a ista bi trebala dobro poznavati rad tijela javne vlasti, uredsko poslovanje u istom te bi trebala imati odgovarajuću informatičku pismenost, komunikacijske i organizacijske vještine. Kako u Vašem upitu navodite da ste Vi jedina službeno zaposlena osoba u tijelu javne vlasti te ostale Vaše navode o uređivanju internetske stranice u istom, mišljenja smo da nema zapreke da Vas se imenuje službenikom za informiranje.

Također, vezano za navedeno upućujemo Vas na uputu za provedbu članka 13. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojim se uređuju pitanja koja se odnose na službenika za informiranje, odnosno način i oblik njegova određivanja, njegovu stručnost i osposobljenost te dostavu podataka Povjerenici za informiranje i obavještavanje javnosti. Uputa je javno dostupna na internetskoj stranici www.pristupinfo.hr, točnije, na poveznici: http://www.pristupinfo.hr/vazno-uputa-za-provedbu-cl-13-zppi/ .

Isto tako, napominjemo da iako nije propisana obveza pohađanja edukacije za osobu koja će biti imenovana službenikom za informiranje, smatramo poželjnim da isti prođe edukaciju za službenike, kako bi se kao mjerodavna osoba za rješavanje ostvarivanja prava na pristup informacijama bolje upoznao s obvezama tijela javne vlasti u pogledu Zakona o pravu na pristup informacijama. Ured povjerenice za informiranje u suradnji s Državnom školom za javnu upravu i drugim ustanovama organizira besplatne edukacije za službenike za informiranje. Na internetskim stranicama Povjerenika za informiranje možete pronaći informacije o Planu edukacija i promocija Povjerenice za informiranje do lipnja 2016. godine.

Navedenim člankom Zakona propisano je i kako je tijelo javne vlasti obvezno upoznati javnost sa službenim podacima o službeniku za informiranje te izvijestiti Povjerenika u roku od mjesec dana od donošenja odluke o određivanju službenika za informiranje.

Vezano za upoznavanje javnosti sa službenim podacima službenika za informiranje, napominjemo kako navedeno podrazumijeva objavu njegovih kontakt podataka na internetskim stranicama tijela javne vlasti, a vezano za Vaš poseban upit koja će to biti e-mail adresa, navedeno ovisi o odluci samog tijela javne vlasti. Međutim, preporučujemo otvaranje elektroničke adrese koja ne sadržava ime i prezime službenika za informiranje već općeniti naziv koji upućuje na pristup informacijama, primjerice, ppi@, pristupinfo@, pristupinformacijama@, sluzbenikzainformiranje, szinfo@ ili slično.

U pogledu dijela Vašeg upita koji se odnosi na evidentiranje upita i statistiku o rješavanju istih izvješćujemo Vas kako je jedna od obveza službenika za informiranje vođenje Upisnika o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija, u koji se upisuju usmeni i pisani zahtjevi za pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija, a o navedenom također možete više pročitati u gore navedenoj uputi za provedbu članka 13. Zakona o pravu na pristup informacijama. Naime, Ministar uprave, na temelju članka 14. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.) donio je Pravilnik o ustroju, sadržaju i načinu vođenja službenog upisnika o ostvarivanju prava na pristup informacijama koji je objavljen u „Narodnim novinama" broj 83/14.

Nadalje, člankom 18. Zakona o pravu na pristup informacijama propisan je način podnošenja zahtjeva za pristup informacijama, što navedeni zahtjev treba sadržavati te da se pri podnošenju istog podnositelj nije obvezan pozvati na navedeni Zakon niti navoditi razloge za podnošenje istog. Stavkom 5. navedenog članka Zakona je propisano da se ne smatra zahtjevom za pristup informacijama traženje uvida u cjelokupni spis predmeta, objašnjenja ili uputa vezanih uz ostvarivanje nekog prava ili izvršavanje obveze, izrade analize ili tumačenja nekog propisa, kao ni stvaranje nove informacije.

Također, napominjemo da je prema članku 5. stavku 1. točki 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti, primjerice statut, zapisnici, zaključci, ugovori, izvješća, pravila i sl.

Dakle, pri rješavanju zahtjeva za pristup informacijama tijelo javne vlasti prije svega mora razmotriti da li posjeduje izrađenu informaciju na koje se odnosi zahtjev korisnika te obratiti pažnju na činjenicu da ostvarivanje prava na pristup informacijama znači dostavu preslike zatraženih informacija. Naime, omogućavanje pristupa informacijama prema Zakonu o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj, u trenutku zaprimanja zahtjeva postojećoj informaciji i tijelo javne vlasti nije dužno davati odgovore na pitanja ili davati tumačenja te na taj način izrađivati novu informaciju. Iz navedenog proizlazi da davanje odgovora na pitanja iz vašeg redovitog područja djelovanja, tumačenja raznih pravilnika i slično, ne bi bili zahtjevi za pristup informacijama te iste nije potrebno evidentirati u gore navedeni Upisnik o ostvarivanju prava na pristup informacijama.

Međutim, ukoliko ćete imati zahtjeve za pristup informacijama, a u pogledu vođenja navedenog Upisnika, izvješćujemo Vas kako se isti vodi na način da se u računalu ispunjavaju sukcesivno obrasci - br. 1, s time da se na kraju godine ti popunjeni obrasci ispišu  radi dobivanja upisnika u pisanom obliku, a također se mogu voditi i obliku računalne baze koja sadržava podatke iz Obrasca 1,  i koji se nakon zaključivanja ispisuju i uvezuju. Na internetskoj stranici Povjerenika za informiranje objavljen je i Obrazac navedenog Upisnika, kao i ostali korisni obrasci za ostvarivanje prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija, a koje sa iste možete preuzeti.