KLASA: 008-08/16-01/04

URBROJ: 401-01/21-16-290

Zagreb, 22.04.2016.

 

Jedinica LP(R)S

Povjerenica za informiranje zaprimila je Vaš upit u kojem Vas zanima koje ugovore treba objaviti na web stranicama, odnosno da li pored ugovora o javnoj i bagatelnoj nabavu tu spadaju samo kupoprodajni za nekretnine te za zakup poslovnih prostora.

Nastavno na Vaš upit, obavještavamo Vas da Zakon o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.) definira pravo na pristup informacijama kao pravo koje obuhvaća pravo korisnika na traženje i dobivanje informacije, kao i obvezu tijela javne vlasti da omogući pristup zatraženoj informaciji, odnosno da objavljuje informacije neovisno o postavljenom zahtjevu kada takvo objavljivanje proizlazi iz obveze određene zakonom ili drugim propisom. Proaktivna objava informacija obvezuje tijela javne vlasti da kontinuirano i samoinicijativno objavljuju pojedine skupine informacija, za koja ne postoje zakonska ograničenja, s ciljem da se učine lako dostupnim općoj javnosti.

Proaktivna objava informacija propisana je člankom 10. Zakona o pravu na pristup informacija te se navedena obveza odnosi na sva tijela javne vlasti, neovisno o njihovom organizacijskom obliku i veličini, što je u dosadašnjoj praksi dovodilo do poteškoće u primjeni Zakona i brojnim nedoumicama tijela javne vlasti kako u potpunosti ispuniti zakonsku obvezu, koje sve informacije i na koji način objaviti na internetskoj stranici.

Odredbom članka 10. stavka 1. Zakona o pravu na pristup  informacijama  propisano je kako su tijela javne vlasti obvezna na internetskim stranicama na lako pretraživ način i u strojno čitljivom formatu objavljivati određene informacije koje su od općeg interesa, a koji se u osnovi mogu svrstati u nekoliko skupina: transparentnost u donošenju odluka, transparentnost okvira rada i planiranja, financijska transparentnost i  transparentnost u pružanju usluga i komunikaciji s korisnicima.

Vaš upit se odnosi na pitanje financijske transparentnosti tijela javne vlasti, za ostvarivanje koje je potrebno da tijela javne vlasti objavljuju na internetskoj stranici  podatke o izvoru financiranja, proračunu, financijskom planu ili drugom odgovarajućem dokumentu kojim se utvrđuju prihodi i rashodi tijela javne vlasti te podatke i izvješća o izvršenju proračuna, financijskog plana ili drugog odgovarajućeg dokumenta, zatim informacije o dodijeljenim bespovratnim sredstvima, sponzorstvima, donacijama ili drugim pomoćima, uključujući popis korisnika i visinu iznosa, kao i informacije o postupcima javne nabave, dokumentaciju potrebnu za nadmetanje, informacije o izvršavanju ugovora i druge informacije za koje postoji obveza objavljivanja sukladno zakonu kojim se uređuje javna nabava.

Načelno govoreći, ugovori ili sporazumi sklopljeni između tijela javne vlasti i osoba privatnog prava, odnosno fizičkih osoba pod posebnim povećalom javnosti te bi i ugovorna strana koja sklapa ugovor s tijelom javne vlasti to trebala imati na umu. Poslovanje s tijelima javne vlasti je podložno određenim načelima transparentnosti, odnosno podložno je preispitivanju od strane javnosti putem instrumenata koje građanima daje ustavno pravo na pristup informacijama, razrađeno Zakonom o pravu na pristup informacijama. Kroz praksu u primjeni Zakona došlo se do stajališta kako ugovori i sporazumi  između subjekata javnog te subjekata privatnog prava, odnosno između više subjekata javnog prava, predstavljaju informaciju od javnog značaja. Naravno, određeni dijelovi ugovora ili sporazuma  bi mogli potpadati pod izuzetke propisane člankom 15. Zakona, međutim, to nikako ne znači da bi cijeli ugovor ili sporazum trebao biti izuzet od pristupa javnosti.

Mišljenja smo da bi u svrhu ispunjavanja zakonske obveze iz članka 10. Zakona o pravu na pristup informacijama i ostvarivanju visoke razine transparentnosti i otvorenosti prema građanima, tijela javne vlasti na internetskim stranicama trebala objaviti popis ugovora koje ima sklopljene s bilo kojom pravnom ili fizičkom osobom, koji uključuje naziv pravne osobe ili ime i prezime osobe s kojom je ugovor sklopljen, iznos koji je isplaćen temeljem ugovora, predmet ugovora, a također i druge podatke kao što je  izvor iz kojeg je iznos isplaćen (proračun ili drugi izvanproračunski izvor), oznaku ugovora, datum i dr.

Osim navedenog je potrebno ukazati da bilo koji korisnik može zahtjevom zatražiti od tijela javne vlasti i  preslike ugovora koje je tijelo javne vlasti sklopilo za obavljanje određenih poslove, radova ili usluga s fizičkim ili pravnim osobama. U tom slučaju tijelo javne vlasti prilikom rješavanja zahtjeva treba uzeti u obzir odredbu članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojim je propisano da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak. Prilikom postupanja s takvim zahtjevom tijelo javne vlasti bi trebalo imati u vidu da takvi ugovori mogu sadržavati osobne ili druge podatke za koje postoje zakonska ograničenja pa bi u tom slučaju trebalo omogućiti djelomičan pristup tim ugovorima (uklanjanje zaštićenih podataka kao što je adresa, OIB, broj računa), osim ako se provedenim testom razmjernosti i javnog interesa ne bi utvrdilo da bi i zaštićene dijelove ugovora trebalo dostaviti. (…)