KLASA: UP/II-008-07/16-01/306

URBROJ: 401-01/04-17-05

Zagreb, 11. travnja 2017. godine

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13), povodom žalbe ……… iz Rijeke, ………, izjavljene protiv rješenja Ministarstva unutarnjih poslova, Policijske uprave istarske, Broj: 511-08-01/3-334/6-15 od 01. lipnja 2016. godine u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama donosi sljedeće

RJEŠENJE

Odbija se žalba ……… izjavljena protiv rješenja Ministarstva unutarnjih poslova, Policijske uprave istarske, Broj: 511-08-01/3-334/6-15 od 01. lipnja 2016. godine kao neosnovana.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev ……… (u daljnjem tekstu: žaliteljica) za ostvarivanjem prava na pristup informacijama temeljem članka 23. stavka 5. točke 2., a u vezi članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13), jer su zatražene informacije zaštićene zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Protiv navedenog rješenja žaliteljica je pravovremeno uložila žalbu u kojoj u bitnome navodi da je prvostupanjsko tijelo donoseći pobijano rješenje povrijedilo odredbe članka 8. i 49. Zakona o općem upravnom postupku te članka 111. i 112. Zakona o prekršajima. Navodi da je zabrinjavajuća činjenica što odgovorna osoba i čelnik policijske uprave u pobijanom rješenju navodi da ista nije stranka u postupku. Dalje navodi da u konkretnom slučaju postoji opravdana sumnja da se želi zataškati postupanje policijskih službenika. Također ističe da je samo tražila podatke o tome što je poduzeto s njezinom prijavom te nije tražila dostavu nikakvih osobnih podataka. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba nije osnovana.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da žaliteljica zahtjevom za dostavu podataka o postupanju po prijavi o remećenju javnog reda i mira i vrijeđanja na osobnoj i nacionalnoj i vjerskoj osnovi od 23. srpnja 2015. godine, koji zahtjev je Ministarstvo unutarnjih poslova, Policijska uprava istarska zaprimila dana 31. srpnja 2015. godine, zatražila od navedenog Ministarstva da je se izvijesti o postupanju odnosno da li je protiv ……… i njegove kćeri ……… podnesena prekršajna prijava kod nadležnog Suda za prekršaje ili je prijava završila u košu. Nadalje je utvrđeno da je Ministarstvo unutarnjih poslova, Policijska uprava istarska postupajući po zahtjevu žaliteljice donijela rješenje Broj: 511-08-01/3-334/6-15. od 14. kolovoza 2015. godine kojim je odbila zahtjev žaliteljice temeljem članka 23. stavka 5. točke 2., a u vezi članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer je zatražena informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Također je utvrđeno da je žaliteljica zahtjevom za dostavu podataka o postupanju po prijavi o remećenju javnog reda i mira i vrijeđanja na osobnoj razini od strane ……… od 28. srpnja 2015. godine, koji zahtjev je Ministarstvo unutarnjih poslova, Policijska uprava istarska zaprimila dana 7. kolovoza 2015. godine, zatražila od navedenog Ministarstva da je se izvijesti o postupanju odnosno da li je sukladno zakonu izvršeno alkotestiranje ……… i protiv iste podnesena kaznena prijava ili je prijava završila u košu.

Ministarstvo unutarnjih poslova, Policijska uprava istarska postupajući po zahtjevu žaliteljice donijela je rješenje Broj: 511-08-01/3-334/7-15. od 14. kolovoza 2015. godine kojim je odbila zahtjev žaliteljice  temeljem članka 23. stavka 5. točke 2., a u vezi članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer je zatražena informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Rješenjem Povjerenice za informiranje KLASA: UP/II-008-07/15-01/370, URBROJ: 401-01/04-16-3 od 27. travnja 2016. godine poništena su prvostupanjska rješenja Broj: 511-08-01/3-334/6-15 od 14. kolovoza 2015. godine i Broj: 511-08-01/3-334/7-15 od 14. kolovoza 2015. godine te je prvostupanjskom tijelu dana uputa da u ponovnom postupku utvrdi primjenjuje li se u konkretnom slučaju Zakon o pravu na pristup informacijama ili je žaliteljici pristup traženim informacijama omogućen sukladno posebnim propisima, odnosno je li žaliteljici pristup traženoj informaciji omogućen sukladno članku 95. Pravilnika o načinu postupanja policijskih službenika („Narodne novine“ 89/10, 76/15).

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Člankom 77. Zakona o sustavu državne uprave propisano je, između ostalog, da se odnosi tijela državne uprave i građana temelje na međusobnoj suradnji i povjerenju te poštivanju dostojanstva ljudske osobe, i da su tijela državne uprave dužna davati građanima i pravnim osobama podatke, obavijesti i upute i pružati im stručnu pomoć u poslovima radi kojih se obraćaju tijelima državne uprave.

Člankom 95. stavkom 1. Pravilnika o načinu postupanja policijskih službenika („Narodne novine“, broj 89/10,76/15) propisano je da će se na zahtjev podnositelja prijave, izdati mu potvrda o zaprimanju prijave na zapisnik. Stavkom 2. istog članka navedenog Pravilnika propisano je da je podnositelja prijave potrebno obavijestiti o načinu na koji se može obratiti za upite o daljnjem postupanju po prijavi.

Sukladno članku 150. Prekršajnog zakona („Narodne novine“ 107/07, 39/13, 157/13, dalje u tekstu: PZ) stranke i sudionici u postupku imaju pravo razgledati, prepisivati i preslikavati pojedine dijelove spisa. Točno je da oštećenik nije stranka u postupku, već sudionik (članak 108. PZ-a), koji je oštećen prekršajem (članak 116. PZ-a), što znači da bi žaliteljici kao oštećenoj bila osigurana dostupnost informacija u dijelu prijave koji se odnosi na nju.

U odnosu na dio prijave koji se odnosi na vrijeđanje njezina supruga, žaliteljica ne bi imala status stranke niti oštećene osobe, međutim Povjerenica za informiranje smatra da bi istu, sukladno članku 77. Zakona o sustavu državne uprave u vezi s člankom 95. Pravilnika o načinu postupanja policijskih službenika, trebalo izvijestiti o tome je li po njezinoj prijavi postupljeno ili ne.

Naime, prilikom primjene Zakona o pravu na pristup informacijama treba uzeti u obzir načelo jednakosti propisano člankom 8. navedenog Zakona, što znači da bi svakom korisniku pod jednakim uvjetima morala biti dostupna informacija, odnosno da bi svi korisnici bili ravnopravni u ostvarivanju navedenog prava.

Dakle, postavlja se pitanje bi li treća osoba mogla temeljem Zakona o pravu na pristup informacijama ostvariti pristup informacijama koje su predmet postupka.

Prema mišljenju Povjerenice za informiranje, za omogućavanje pristupa traženim informacijama načelno ne bi prevladavao javni interes, već bi prevladavao interes zaštite osobnih podataka osobe protiv koje je podnesena prijava, kao i žaliteljice, u slučaju kad bi treća osoba tražila informaciju koja je predmet postupka.

Kako treća osoba ne bi mogla ostvariti pristup informacijama koje žaliteljica traži sukladno Zakonu o pravu na pristup informacijama, tada se niti žaliteljica ne može s uspjehom pozivati na odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama, zbog gore opisanog načela jednakosti.

Upravo zbog navedenog je i člankom 1. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano da se navedeni zakon ne primjenjuje ako je stranci dostupnost informacija osigurana u sudskim, upravnim i drugim na zakonu utemeljenim propisima.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 3. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ 47/09) propisano je da će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako je prvostupanjsko rješenje na zakonu osnovano, ali zbog drugih razloga, koji su navedeni u ovom rješenju, a ne onih koji su navedeni u osporenom rješenju.

Slijedom navedenog, pravilnom primjenom odredbe članka 1. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama žaliteljica ne bi imala pravo na pristup traženim informacijama sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, iz kojeg razloga je sukladno članku 116. stavku 1. točke 3. Zakona o općem upravnom postupku riješeno kao u izreci.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                            POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                            dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.