KLASA: UP/II-008-07/16-01/266

URBROJ: 401-01/04-17-6

Zagreb, 28. veljače 2017. godine

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15), povodom žalbe ……... iz Virovitice, ………., izjavljene protiv rješenja Savjeta za nacionalne manjine, KLASA: 008-01/16-01/03, URBROJ: 50438-16-03 od 19. travnja 2016. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama donosi sljedeće

RJEŠENJE

Odbija se žalba ……… izjavljena protiv rješenja Savjeta za nacionalne manjine, KLASA: 008-01/16-01/03, URBROJ: 50438-16-03 od 19. travnja 2016. godine kao neosnovana.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj) iz razloga što prvostupanjsko tijelo smatra da su u konkretnom slučaju ispunjeni uvjeti iz članka 15. stavka 2. točke 7. Zakona o pravu na pristup informacijama, odnosno da su ispunjeni uvjeti iz članka 35. stavka 4. i članka 36. stavka 8. Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina („Narodne novine, 155/02, 80/10).

Protiv navedenog rješenja žalitelj je uložio žalbu u kojoj u bitnom navodi da mu je prvostupanjsko tijelo odbilo zahtjev za pristup informaciji. Navodi da žalbu ulaže zbog pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja i pogrešne primjene zakona, ne navodeći konkretne žalbene razloge. Smatra da ne postoje razlozi za odbijanje zahtjeva za pristup informacijama i uskratu tražene informacije. Predlaže da se njegova žalba uvaži, poništi rješenje tijela javne vlasti i da mu se omogući pristup traženoj informaciji.

Žalba je neosnovana.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 07. travnja 2016. godine tražio preslik računa kojim je plaćeno štampanje sljedećih knjiga:

-        Knjiga, monografija „Srbi u Hrvatskoj 2009“, autor Brana Šesto, urednik prof. dr. sc. Milorad Pupovac, 130 str. 8 araka, naklada 1000, format 210X210 ko 70.000,00 kn

-        Knjiga, „Zagrebački dnevnik“, autor Radoje Arsenić, urednik prof. dr. sc. Milorad  Pupovac, 250 str. 6 araka, naklada 2000, format 220x160 u iznosu oko 30.000,00 kn

-        Knjiga, „Srbi u Hrvatskoj 2009“, autor Saša Milošević, 130 str. 8 araka, naklada 2000, format 210x210 u iznosu oko 35.000,00 kn

U žalbenom postupku Povjerenici za informiranje dostavljen je spis predmeta na odlučivanje po žalbi žalitelja.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Odredbom članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se ista nalazi.

U konkretnom slučaju, iz obrazloženja pobijanog rješenja proizlazi da prvostupanjsko tijelo smatra da se u konkretnom slučaju pristup traženoj informaciji može ograničiti u skladu s člankom 15. stavkom 2. točkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama, odnosno člankom 35. stavkom 4. i člankom 36. stavkom 8. Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina, koji zaključak nije moguće prihvatiti iz sljedećih razloga.

Odredbom članka 15. stavka 2. točke 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijelo javne vlasti može ograničiti pristup informaciji u ostalim slučajevima određenim zakonom,

Člankom 35. stavkom 4. Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina propisano je da Savjet raspoređuje sredstva koja se u državnom proračunu osiguravaju za potrebe nacionalnih manjina.

Sukladno članku 36. stavku 8. Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina propisano je da Savjet donosi program rada, financijski plan, završni račun i odluke o raspoređivanju sredstava osiguranih u Državnom proračunu za potrebe nacionalnih manjina.

Dakle, iz citiranih odredaba Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina ne proizlazi da iste predviđaju mogućnost da tijelo javne vlasti ograniči pristup informacijama, već navedene odredbe isključivo uređuju pitanje preraspodjele novčanih sredstava za nacionalne manjine, a koje su osigurane u državnom proračunu, što znači da je prvostupanjsko tijelo pogrešno primjenilo odredbu članka 15. stavka 2. točke 7. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 2. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ 47/09) propisano je da će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako utvrdi da je u prvostupanjskom postupku bilo nedostataka, ali da su oni takvi da nisu mogli utjecati na rješavanje stvari.

Iz pobijanog rješenja u bitnom proizlazi da je Srpskom narodnom vijeću za programe informiranja u 2009. godini dodijeljen iznos od 135.000,00 kn, a koji iznos predstavlja zbroj iznosa koji je žalitelj naveo u svom zahtjevu.

Osim toga, iz navedenog rješenja također proizlazi da knjige „Srbi u Hrvatskoj 2009“, autorice branke Šesto i „Srbi u Hrvatskoj“ autora Saše Miličevića nisu tiskane, te da je umjesto istih tiskana knjiga „Znameniti Srbi u Hrvatskoj“ autora Filipa Škiljana, te su u prilogu navedenog rješenja dostavljeni računi koje se odnose na tiskanje navedene knjige.

U predmetnom rješenju također se navodi da je sredstvima iz 2009. godine sufinancirano i izdavanje knjige „Kulturni spomenici Srba u Zapadnoj Sloveniji, autora Filipa Škiljana, te su također priloženi računi za tiskanje navedene knjige.

Sukladno točki VII Metodologije praćenja ostvarivanja programa nevladinih udruga i ustanova nacionalnih manjina („Narodne novine“, 129/09, 70/11) propisano je da tijekom godine, udruge i ustanove mogu zatražiti prenamjenu sredstava u okviru istog programa, o čemu na vrijeme podnose zahtjev Savjetu za nacionalne manjine.

Imajući u obzir navedeno, te činjenicu da iz pobijanog rješenja proizlazi da je cjelokupni iznos koji je bio odobren za izdavanje knjige „Zagrebački dnevnik“ autora Radoja Arsenića prenamijenjen za izdavanje knjiga „Znameniti Srbi u Hrvatskoj“ i „Kulturni spomenici Srba u Zapadnoj Slavoniji, očito je da tijelo javne vlasti ne posjeduje račune o tiskanju knjiga koje je žalitelj tražio u svom zahtjevu za pristup informacijama, s obzirom da iste nisu tiskane.

Dakle, pravilnom primjenom odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama trebalo je odbaciti, a ne odbiti žaliteljev zahtjev, a koji propust prvostupanjskog tijela nije mogao utjecati na rješavanje stvari.

Slijedom navedenog, temeljem članka 116. stavka 1. točke 2. Zakona o općem upravnom postupku riješeno je kao u izreci.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                            POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                            dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.