KLASA: UP/II-008-07/15-01/196

URBROJ: 401-01/04-17-02

Zagreb, 27. siječnja 2017. godine

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13), povodom žalbe ……… iz Rijeke, ………, izjavljene protiv rješenja Ministarstva unutarnjih poslova, Policijske uprave istarske, Broj: 511-08-01/3-334/4-15 od 03. travnja 2015. godine u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama donosi sljedeće

RJEŠENJE

Odbija se žalba ……… izjavljena protiv rješenja Ministarstva unutarnjih poslova, Policijske uprave istarske, Broj: 511-08-01/3-335/4-15 od 03. travnja 2015. godine kao neosnovana.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ……… (u daljnjem tekstu: žaliteljica) temeljem članka 23. stavak 5. točka 2. a u vezi s člankom 15. stavkom 2. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama iz razloga što prvostupanjsko tijelo smatra da je zatražena informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Protiv navedenog rješenja žaliteljica je pravodobno uložila žalbu u kojoj u bitnom navodi da je pobijano rješenje u suprotnosti sa Zakonom o pravu na pristup informacijama i sa Zakonom o općem upravnom postupku. Navodi da je dana 31. listopada 2014. godine podnijela prijavu prvostupanjskom tijelu zbog počinjenja prekršaja i kaznenih djela, te da po navedenoj prijavi nadležna policijska postaja nije poduzela ništa. Dalje navodi da nije tražila dostavu osobnih podataka, već samo informaciju o svojoj prijavi. Posebno ističe da je pobijano rješenje pravno neutemeljeno i kontradiktorno, jer su u samoj prijavi istaknuti osobni podaci prijavljene osobe. Također navodi da niti uputa o pravnom lijeku nije suvisla, jer nije jasno kojem tijelu javne vlasti treba podnijeti žalbu. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je neosnovana.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da je žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama od 26. ožujka 2015. godine tražila informaciju o tome što je poduzeto temeljem njezine prijave nezakonite uporabe motornog vozila na području Republike Hrvatske od strane obitelji ……… Također je utvrđeno da navedeni zahtjev sadrži osobne podatke navedene osobe, odnosno podatak o osobnom identifikacijskom broju, državljanstvu, prebivalištu i boravištu.

U žalbenom postupku Povjerenici za informiranje dostavljen je spis predmeta na odlučivanje.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

U konkretnom slučaju, iz obrazloženja pobijanog rješenja proizlazi da prvostupanjsko tijelo smatra da se u konkretnom slučaju radi o informaciji koja je zaštićena zakonom kojim se uređuje zaštita osobnih podataka.

S obzirom da iz zahtjeva za pristup informacijama proizlazi da je žaliteljica u istom navela gore navedene osobne podatke prijavljene osobe, nejasno je kako bi se ugrozili osobni podaci prijavljene osobe ako se žaliteljici obavijesti o ishodu prijave koju je ista podnijela.

Člankom 1. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da se odredbe navedenog zakona ne primjenjuju na stranke u sudskim, upravnim i drugim na zakonu utemeljenim postupcima, kojima je dostupnost informacija iz tih postupaka utvrđena propisom.

Člankom 77. Zakona o sustavu državne uprave propisano je između ostalog da se odnosi tijela državne uprave i građana temelje na međusobnoj suradnji i povjerenju te poštivanju dostojanstva ljudske osobe, da su tijela državne uprave dužna davati građanima i pravnim osobama podatke, obavijesti i upute i pružati im stručnu pomoć u poslovima radi kojih se obraćaju tijelima državne uprave.

Člankom 95. stavkom 1. Pravilnika o načinu postupanja policijskih službenika („Narodne novine“, broj 89/10) propisano je da će se na zahtjev podnositelja prijave, izdati mu potvrda o zaprimanju prijave na zapisnik. Stavkom 2. istog članka navedenog Pravilnika propisano je da je podnositelja prijave potrebno obavijestiti o načinu na koji se može obratiti za upite o daljnjem postupanju po prijavi.

Odredbom članka 159. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09.) propisano je da javnopravna tijela izdaju potvrde, da se potvrdama smatraju i uvjerenja, izvadci i druge javne isprave o činjenicama o kojima javnopravna tijela vode službenu evidenciju.

Bit odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama je u tome da svi korisnici imaju pravo na pristup informaciji pod jednakim uvjetima, zbog čega je i člankom 1. stavkom 3. Zakona propisano da se isti ne primjenjuje na stranke u sudskim i drugim postupcima, jer je istim kroz navedene postupke dostupnost informacije osigurana kroz uvid u spis, odnosno kroz obavezu državnog tijela da ih izvijesti o ishodu njihove prijave ili zahtjeva, a što je ovdje slučaj.

Žaliteljica kao podnositeljica prijave nije u istom položaju kao bilo koji drugi korisnik prava na pristup informacijama. Naime, žaliteljica kao podnositeljica prijave ima pravo na saznanje što je učinjeno s njezinom prijavom, te pravo na potvrdu o prijavljenom događaju.

Naime, kad bi treća osoba, koja nije podnositelj prijave, tražila informaciju o tome što je poduzeto sa prijavom žaliteljice, za omogućavanje pristupa navedenoj informaciji bi trebalo provesti postupak u kojem, ako postoje zakonska ograničenja iz članka 15. stavka 2. i 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, bi trebalo provesti test razmjernosti i javnog interesa, te ovisno o rezultatu istog donijeti odluku o osnovanosti zahtjeva. Navedeno bi značilo da žaliteljica i treća osoba ne bi bile jednake u ostvarivanju prava zajamčenih Zakonom o pravu na pristup informacijama.

Dakle, iz svega navedenog proizlazi da je žaliteljici pravo na pristup informaciji utvrđeno sukladno odredbama Pravilnika o načinu postupanja policijskih službenika („Narodne novine“, broj 89/10), pa se u konkretnom slučaju ne primjenjuju odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama.

Odredbom članka 23. stavka 1. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijelo javne vlasti ne donosi rješenje o zahtjevu kad obavještava korisnika da mu je kao stranci u postupku dostupnost informacija iz sudskih, upravnih i drugih na zakonu utemeljenih postupaka propisom utvrđena. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da o postojanju razloga koji su utvrđeni stavkom 1. točkom 2., 3., 4. i 5. ovog članka tijelo javne vlasti obvezno je, bez odgode, obavijestiti podnositelja zahtjeva pisanim putem.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 3. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ 47/09) propisano je da će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako je prvostupanjsko rješenje na zakonu osnovano, ali zbog drugih razloga, koji su navedeni u ovom rješenju, a ne onih koji su navedeni u osporenom rješenju.

Slijedom navedenog, pravilnom primjenom odredbe članka 1. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama žaliteljica ne bi imala pravo na pristup traženoj informaciji sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, iz kojeg razloga je sukladno članku 116. stavku 1. točke 3. Zakona o općem upravnom postupku riješeno kao u izreci.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                            POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                            dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.