KLASA: 008-08/16-01/47

URBROJ: 401-01/05-16-02

Zagreb, 08.03.2016.

 

Korisnik

Povjerenica za informiranje zaprimila je Vaš upit u kojem navodite kako niste sigurni radi li se u priloženom slučaju o zahtjevu za pristup informaciji ili općem upitu. U spornom upitu korisnika zanima zašto u zakonskom roku  nije dobio nikakav odgovor u vezi prijave koju je u dva navrata podnio protiv prosvjetne inspekcije te ga zanima kojoj službi/upravi/odsjeku unutar Tijela državne uprave, ministarstva je dostavljen taj dopis te koji službenik je zadužen za postupanje po tom istom dopisu. U nastavku odgovaramo kako slijedi.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama (NN 25/13, 85/15 – dalje: Zakon) je određeno kako je „informacija“ svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Sukladno navedenoj definiciji, zatražena informacija mora biti izrađena, odnosno tijelo javne vlasti je mora posjedovati u određenom materijaliziranom obliku (u obliku dokumenta, tonskog zapisa, crteža, slike i sl.).

Člankom 18. stavkom 5. Zakona je  propisano kako se ne smatra  zahtjevom za pristup informacijama traženje uvida u cjelokupni spis predmeta, objašnjenja ili uputa vezanih uz ostvarivanje nekog prava ili izvršavanje obveze, izrade analize ili tumačenja nekog propisa, kao ni stvaranje nove informacije.

Slijedom navedenog, razvidno je kako korisnik Ministarstvu postavlja upit kojim traži određena objašnjena vezana uz podnesak (prijavu) koji je podnio navedenom tijelu javne vlasti,  što se ne smatra zahtjevom za pristup informacijama u zakonskom smislu.

Potrebno je upozoriti na odredbe Zakona o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 150/11. i 12/13.), koji u članku 77. stavku 2. propisuje kako su tijela državne uprave dužna davati građanima i pravnim osobama podatke, obavijesti i upute i pružati im stručnu pomoć u poslovima radi kojih se obraćaju tijelima državne uprave

Člankom  84. navedenog Zakona je propisana mogućnost građanima i pravnim osoba da podnesu prigovor ili pritužbu na rad tijela državne uprave, a koje razmatra čelnik tog istog tijela. Stoga je zaključno potrebno navesti kako se korisnikov podnesak Ministarstvu ne smatra zahtjevom za pristup informacijama u smislu Zakona, već postavljanjem upita  i traženjem pojašnjenja koja se odnose na njegovu vlastitu prijavu, a što Ministarstvo treba tretirati sukladno odredbama Zakona o sustavu državne uprave.