KLASA: UP/II-008-07/16-01/273

URBROJ: 401-01/11-17-04

Zagreb, 30. siječnja 2017.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ……… iz Obrovca Sinjskog, ………, izjavljene protiv rješenja Osnovne škole Marka Marulića Sinj KLASA: 053-02/16-01/09, URBROJ: 2175-15-01-16-1 od 11. svibnja 2016. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Osnovne škole Marka Marulića Sinj KLASA: 053-02/16-01/09, URBROJ: 2175-15-01-16-1 od 11. svibnja 2016. godine.

2.    Djelomično se ……… odobrava pravo na presliku:

-        potvrde Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo Urbroj: 251-110/4-55 od 23. studenoga 2015. godine na način da se na istoj prekriju: datum rođenja, osobni identifikacijski broj i adresa ………

-        rješenja Republičkog fonda socijalne zaštite, Podružnice Sinj, Centra za socijalni rad KLASA: UP/I-555-05/94-01/21, URBROJ: 2175-11-09-95-1 od 23. veljače 1995. godine na način da se na istome prekriju: datum rođenja, ime oca, ime i djevojačko prezime majke, adresa i podaci o zdravlju ………

3.    Nalaže se Osnovnoj školi Marka Marulića Sinj da u roku od 8 dana od zaprimanja ovog rješenja omogući ……… pristup zatraženoj informaciji, sukladno točki 2. izreke ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ……… (dalje u tekstu: žaliteljica) jer se radi o informacijama o zdravstvenom stanju i osobnim podacima koje škola kao poslodavac nije ovlaštena dostavljati trećim osobama.

Protiv osporenog rješenja žaliteljica je pravovremeno izjavila žalbu u kojoj u bitnome navodi da isto pobija zbog pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja i pogrešne primjene materijalnog prava, te da je navedenim rješenjem tijelo javne vlasti odbilo njezin zahtjev za pristup informacijama kojim je zatražila dokumente kojima je protukandidat na javnom natječaju dokazao status invalida na temelju kojeg mu je dana prednost u natječaju. Nadalje, navodi da joj je dana mogućnost uvida u natječajnu dokumentaciju primljenih kandidata pri čemu je utvrdila da se u natječajnoj dokumentaciji nalazi rješenje Republičkog fonda socijalne zaštite, Podružnice Sinj, Centra za socijalni rad i potvrda da je primljeni kandidat upisan u Registar osoba s invaliditetom Republike Hrvatske, a nema podatak zbog kojih oboljenja primljeni kandidat ima status invalida i da li je isti s obzirom na narav bolesti sposoban samostalno i bez prilagođavanja izvoditi nastavu geografije u školi kao tijelu javne vlasti. Također, navodi kako su predmetni dokumenti kojima je protukandidat dokazao invalidnost od bitne važnosti za utvrđivanje ima li predmetni kandidat zaista zakonsku prednost pred žaliteljicom kod zasnivanja radnog odnosa po predmetnom natječaju te su joj trebali biti dostavljeni bez obzira na to što se radi o podacima vezanim za zdravstveno stanje, a kako bi mogla uložiti odgovarajući pravni lijek i jer nema druge mogućnosti uvida u zdravstvenu dokumentaciju.  Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je djelomično osnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žaliteljica dana 2. svibnja 2016. godine zahtjevom za pristup informacijama od Osnovne škole Marka Marulića Sinj zatražila dokumente kojima je protukandidat u javnom natječaju dokazao status invalida na temelju kojeg mu je dana prednost u natječaju. Nadalje, utvrđeno je da je Osnovna škola Marka Marulića Sinj postupajući po zahtjevu žaliteljice donijela rješenje KLASA: 053-02/16-01/09, URBROJ: 2175-15-01-16-1 od 11. svibnja 2016. godine kojim je odbijen zahtjev žaliteljice.

U obrazloženju pobijanog rješenja u bitnome se navodi da je žaliteljica bila jedan od kandidata u natječajnom postupku provedenom radi izbora kandidata za rad na radnom mjestu učitelja geografije na neodređeno nepotpuno radno vrijeme temeljem natječaja objavljenog 16. ožujka 2016. godine kada je ravnatelj od dobio prethodnu suglasnost školskog odbora za zasnivanje radnog odnosa s kandidatom koji se u prijavi na natječaj pozvao na prednost pri zapošljavanju temeljem članka 9. Zakona o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom te dostavio potrebnu dokumentaciju kojom dokazuje status invalida, odnosno rješenje o invalidnosti i potvrdu o upisu u Hrvatski registar o osobama s invaliditetom. Nadalje, navodi se da je žaliteljici omogućen neposredan uvid u natječajnu dokumentaciju, a zbog činjenice da se radi o zdravstvenom stanju i osobnim podacima koje škola nije ovlaštena dostavljati trećim osobama odbija se davanje preslika traženih dokumenata.

Člankom 23. stavkom 5. točkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se ispune uvjeti propisani u članku 15 stavcima 2., 3. i 4., a u vezi s člankom 16. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Člankom 15. stavkom 2. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijelo javne vlasti može ograničiti pristup informacijama ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Člankom 16. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informacijama iz članka 15. stavka 2. točke 2. dužno prije donošenje odluke provesti test razmjernosti i javnog interesa. Nadalje, stavkom 2. članka 16. propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi može li se pristup informaciji ograničiti radi zaštite zaštićenih interesa iz članka 15. stavka 2. i 3., bi li omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te prevladava li  potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Člankom 25. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su tijela javne vlasti dužna Povjereniku za informiranje u postupku po žalbi protiv rješenja o ograničenju informacija iz članka 15. stavka 2. i 3. ovog zakona, omogućiti uvid u informacije koje su predmet postupka.

Sukladno navedenoj obvezi Osnovna škola Marko Marulić Sinj dostavila je Povjerenici za informiranje potvrdu Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo Urbroj: 251-110/4-55 od 23. studenoga 2015. godine i rješenje Republičkog fonda socijalne zaštite, Podružnice Sinj, Centra za socijalni rad KLASA: UP/I-555-05/94-01/21, URBROJ: 2175-11-09-95-1 od 23. veljače 1995. godine.

Člankom 2. stavkom 1. točkom 1. Zakona o zaštiti osobnih podataka („Narodne novine“, broj 103/03, 118/06, 41/08, 130/11 i 106/12) propisano je da je osobni podatak svaka informacija koja se odnosi na identificiranu fizičku osobu ili fizičku osobu koja se može identificirati (osoba koja se može identificirati je osoba čiji se identitet može utvrditi izravno ili neizravno, posebno na osnovi identifikacijskog broja ili jednog ili više obilježja specifičnih za njezin fizički, psihološki ili mentalni, gospodarski, kulturni ili socijalni identitet).

Podaci o zdravlju spadaju u posebnu kategoriju osobnih podataka čije je prikupljanje i detaljna obrada zabranjena Zakonom o zaštiti osobnih podataka. Člankom 8. stavkom 2. citiranog Zakona, prikupljanje i obrada posebnih kategorija osobnih podatka može se dopustiti samo iznimno i iz Zakonom utvrđenih razloga.

Člankom 9. stavkom 1. Zakona o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom („Narodne novine“, broj 157/13 i 152/14) propisano je da su tijela državne uprave, tijela sudbene vlasti, tijela državne vlasti i druga državna tijela, tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (u daljnjem tekstu: tijela javne uprave) te javne službe, javne ustanove, izvanproračunski i proračunski fondovi, pravne osobe u vlasništvu ili u pretežitom vlasništvu Republike Hrvatske, pravne osobe u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te pravne osobe s javnim ovlastima dužni prilikom zapošljavanja osobi s invaliditetom dati prednost pod jednakim uvjetima. Stavkom 2. i 3. citiranog članka Zakona o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom propisano je da osoba s invaliditetom, da bi ostvarila pravo prednosti pri zapošljavanju, dužna je uz prijavu, odnosno ponudu na javni natječaj ili oglas pozvati se na to pravo te priložiti sve dokaze o ispunjavanju traženih uvjeta, kao i dokaz o invaliditetu, a dokazom o invaliditetu, smatraju se javne isprave o invaliditetu na temelju kojih se osoba može upisati u očevidnik zaposlenih osoba s invaliditetom iz članka 13. ovoga Zakona.

U odnosu na zaštitu osobnih podataka je potrebno naglasiti da kada utvrdimo da je nešto osobni podatak to automatski ne znači da je on i u navedenom slučaju zaštićen. Određeni podaci o kandidatima koji su izabrani na javnom natječaju vlasti, poput imena i prezimena, kvalifikacije i vještine potrebne za radno mjesto na koje se prima, a koje su tražene u raspisanom natječaju, kao i odluke, bodovanja i zapisnici te ostali relevantni materijali nastali u natječajnom postupku (primjerice, bodovi i rang lista svih kandidata nakon provedenog intervjua ili testiranja, ukupna bodovna ili rang lista, zapisnik natječajne komisije), iako predstavljaju osobne podatke, ne mogu se smatrati zaštićenima temeljem Zakona o zaštiti osobnih podataka, već predstavljaju podatke od javnog interesa jer će izabrani kandidat, kao osoba primljena na radno mjesto, za svoj rad biti plaćen iz javnih sredstava. Prema odredbi članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne su javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

U žalbenom postupku Povjerenica za informiranje provela je test razmjernosti i javnog interesa te utvrdila da i dokumenti na temelju kojih je izabrani kandidat u natječajnom postupku dokazivao i ostvario prednost temeljem odredbe članka 9. Zakona o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom („Narodne novine“, broj: 157/13 i 152/14), odnosno u ovom slučaju potvrda Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo Urbroj: 251-110/4-55 od 23. studenoga 2015. godine i rješenje Republičkog fonda socijalne zaštite, Podružnice Sinj, Centra za socijalni rad KLASA: UP/I-555-05/94-01/21, URBROJ: 2175-11-09-95-1 od 23. veljače 1995. godine, ne mogu predstavljati osobne podatke koji su zaštićeni Zakonom o zaštiti osobnih podataka, već u odnosu na iste prevladava javni interes nad potrebom zaštite osobnih podataka.

Potrebno je ukazati da, iako je žaliteljici, kao jednom od kandidata u natječajnom postupku omogućen uvid u natječajnu dokumentaciju, ali ne i pravljenje preslika traženih informacija, ona ima pravo temeljem Zakona o pravu na pristup informacijama tražiti pristup natječajnoj dokumentaciji, kao i bilo koja druga osobi koja nije sudionik natječaja te joj informacije trebaju biti jednako dostupne kao bilo kojoj domaćoj ili stranoj fizičkoj ili pravnoj osobi, u skladu s uvjetima i ograničenjima iz Zakona.

Nadalje, u žalbenom postupku utvrđeno je da tražene informacije sadrže i podatke (datum rođenja, osobni identifikacijski broj,adresa, ime oca, ime i djevojačko prezime majke, podaci o zdravlju) koje je potrebno štititi temeljem odredbi Zakona o zaštiti osobnih podataka i u odnosu na koje bi u konkretnom slučaju došlo do povrede osobnih podataka neovlaštenim korištenjem od strane treće osobe u svrhu koja nije podudarna sa svrhom s kojom su prikupljeni i zloporabe osobnih podataka te prevladava potreba zaštite osobnih podataka u odnosu na javni interes.

Člankom 7. stavkom 1. podstavkom 1. do 8. Zakona o zaštiti osobnih podataka propisan je pravni temelj prikupljanja i obrade osobnih podataka. Odredbom članka 11. stavka 3. citiranog Zakona propisano je da je zabranjeno davanje osobnih podataka na korištenje drugim primateljima za čiju obradu, odnosno korištenje nisu ovlašteni prema odredbama članka 7. i članka 8. stavka 2. ovoga Zakona te ako je svrha za koju se osobni podaci traže na korištenje suprotna odredbi članka 6. stavka 2. i 3. ovoga Zakona.

Člankom 15. stavkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da ako tražena informacija sadrži i podatak koji podliježe ograničenju iz stavka 2. i 3. ovog članka, preostali dijelovi informacije učinit će se dostupnim.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao točkama 1., 2. i 3. izreke ovog  rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.                                                             

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.