KLASA: UP/II-008-07/14-01/210

URBROJ: 401-01/04-17-11

Zagreb, 16. siječnja 2017. godine

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13), povodom žalbe udruge GONG iz Zagreba, ………, zastupane po izvršnom direktoru ………, izjavljene protiv rješenja Hrvatske agencije za malo gospodarstvo i investicije iz Zagreba, KLASA: 403-03/11-21/10, URBROJ: 567-10-2014-24 od 14. ožujka 2014. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Hrvatske agencije za malo gospodarstvo i investicije, Prilaz Gjure Deželića 7, Zagreb, KLASA: 403-03/11-21/10, URBROJ: 567-10-2014-24 od 14. ožujka 2014. godine.

2.    Odobrava se udruzi GONG pravo na presliku sljedeće dokumentacije:

-        Odluke Hrvatske agencije za malo gospodarstvo (HAMAG) br. 24/5325 od 13. listopada 2011. godine o odobrenju jamstva poduzetniku poduzetniku INTEGRALNI MARKETING d.o.o., ………, Zagreb.

-        Odluke Hrvatske agencije za malo gospodarstvo i investicije (HAMAG INVEST) od 14. siječnja 2014. godine o ukidanju jamstva br. 24/5325 izdanoj HRVATSKOJ BANCI ZA OBNOVU I RAZVITAK za korisnika kredita INTEGRALNI MARKETING I KOMUNIKACIJE d.o.o. (OIB 14364100048) sa sjedištem u Zagrebu, ………

3.    Odbacuje se zahtjev udruge GONG u dijelu u kojem ista traži dostavu preslike izvještaja o praćenju i analizi rezultata ostvarenih jamstava u pogledu odobrenog kredita društvu IMC iz 2011. godine.

4.    Nalaže se Hrvatskoj agenciji za malo gospodarstvo, inovacije i investicije da postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana primitka ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama udruge GONG od 10. ožujka 2014. godine (u daljnjem tekstu: žalitelj) temeljem članka 23. stavka 5. točke 2. a u vezi s članka 15. stavka 2. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer su zatražene informacije poslovna tajna.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnom osporava navode iz pobijanog rješenja da bi zatraženi podaci predstavljali poslovnu tajnu. Nadalje navodi da Hrvatska agencija za malo gospodarstvo i investicije (dalje u tekstu: HAMAG INVEST) uopće nije provela test razmjernosti i javnog interesa, odnosno da nije utvrdila razloge „za“ i razloge „protiv“ omogućavanja pristupa zatraženoj informaciji. Također osporava pozivanje HAMAG INVEST na odredbu članka 27. stavka 4. Pravilnika o izdavanju jamstava HAMAG INVEST-a, navodeći da je postupak izdavanja jamstva dovršen, a predmetnom odredbom je propisano da su svi pregovori, spisi i izvještaji stranaka u postupku izdavanja jamstva poslovna tajna. Navodi da se sukladno članku 14. Zakona o poticanju razvoja malog gospodarstva („Narodne novine 29/02, 63/07, 53/12, 56/13) sredstva za rad HAMAG INVEST-a osiguravaju iz državnog proračuna, te da je svrha i cilj poslovanja HAMAG INVEST ispunjenje točno određenog šireg društvenog interesa, odnosno da rad HAMAG INVEST i njegovih organa mora biti javan i dostupan građanima. Dalje navodi da sukladno članku 16. stavku 3. Zakona o pravu na pristup informacijama informacije o raspolaganju javnim sredstvima moraju biti dostupne javnosti bez provođenja posebnog testa razmjernosti i javnog interesa. Osporava pozivanje HAMAG INVEST na odredbu članka 19. Zakona o zaštiti tajnosti podataka, navodeći da odluka o davanju i ukidanju jamstva ne predstavlja proizvodnu tajnu ili drugi podatak zbog čijeg bi otkrivanja  mogla nastati šteta gospodarskim interesima društva IM&C, odnosno HAMAG INVEST. Posebno ističe da je temeljno načelo Zakona o pravu na pristup informacijama načelo javnosti i slobodnog pristupa informacijama, te smatra da svaku iznimku od navedenog pravila treba tumačiti restriktivno. Također se poziva na praksu Europskog suda za ljudska prava u predmetu OVEESG v. Austria i Youth Initiative for Human Rights v. Serbia, u bitnom navodeći da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji samo iz opravdanog i značajnog razloga koji je nužan u slobodnom demokratskom društvu. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da  je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 10. ožujka 2014. godine zatražio od HAMAG INVEST presliku izvještaja o praćenju i analizi rezultata ostvarenih jamstava u pogledu odobrenog kredita društvu IM&C iz 2011. godine, presliku odluke o davanju jamstava za odobrena kreditna sredstva društvu IM&C iz 2011. godine i presliku odluke o ukidanju jamstva za odobrena kreditna sredstva društvu IM&C iz 2011. godine. Nadalje je utvrđeno da je HAMAG INVEST rješenjem KLASA: 403-03711-21/10, URBROJ: 567-10-2014-24 od 14. ožujka 2014. godine odbilo zahtjev žalitelja jer su zatražene informacije poslovna tajna.

Uvodno se ističe da je tijekom postupka tijelo javne vlasti promijenilo naziv iz Hrvatska agencija za malo gospodarstvo i inovacije u Hrvatska agencija za malo gospodarstvo, inovacije i investicije.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Člankom 23. stavkom 5. točkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se ispune uvjeti propisani u članku 15. stavcima 2. i 3., a u vezi s člankom 16. stavkom 1. ovog Zakona.

Člankom 15. stavkom 2. točkom 2. istog Zakona propisano je da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija poslovna ili profesionalna tajna, sukladno zakonu.

Člankom 16. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja postupka iz st. 1. navedenog članka, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Odredbom članka 19. stavka 1. Zakona o zaštiti tajnosti podataka („Narodne novine“, broj 108/96.) propisano je da poslovnu tajnu predstavljaju podaci koji su kao poslovna tajna određeni zakonom, drugim propisom ili općim aktom trgovačkog društva, ustanove ili druge pravne osobe, a koji predstavljaju proizvodnu tajnu, rezultate istraživačkog ili konstrukcijskog rada te druge podatke zbog čijeg bi priopćavanja neovlaštenoj osobi mogle nastupiti štetne posljedice za njezine gospodarske interese. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da se općim aktom ne može odrediti da se svi podaci koji se odnose na poslovanje pravne osobe smatraju poslovnom tajnom niti se poslovnom tajnom mogu odrediti podaci čije priopćavanje nije razložno protivno interesima te pravne osobe. 

U žalbenom postupku Povjerenici za informiranje vezano za zatražene informacije dostavljena je sljedeća dokumentacija: dopis pod poslovnim brojem KLASA: 403-03/11-21/10, URBROJ: 567-10-2014-24 od 09. travnja 2014. godine, Pravilnik o izdavanju jamstava HAMAG INVEST iz srpnja 2011. godine i Pravilnik o izdavanju jamstava HAMAG INVEST iz 2014. godine.

S obzirom da je HAMAG INVEST u svom dopisu KLASA: 403-03/11-21/10, URBROJ: 567-10-2014-24 od 09. travnja 2014. godine naveo da su istražna tijela pokrenula određene radnje u predmetu za poduzetnika za kojeg je žalitelj tražio informacije, te da su isti u kontaktu s državnim tijelima upozoreni da su dužni čuvati informacije u vezi pokretanja postupka, tijekom žalbenog postupka dopisima KLASA: UP/II-008-07/14-01/210, URBROJ: 401-01/04-16-02 od 11. veljače 2016. godine i KLASA: UP/II-008-07/14-01/210, URBROJ: 401-01/04-16-04 od 06. travnja 2016. godine Povjerenica za informiranje zatražila je očitovanje od HAMAG INVEST o tome je li postupak na koji se pozivaju u dopisu od 09. travnja 2014. godine završen, naziv, adresu tijela koje vodi postupak i broj predmeta odnosno da li javnost upoznata s vođenjem navedenog postupka.

Elektroničkom poštom od 30. kolovoza 2016. godine HAMAG INVEST je izvijestio Povjerenicu za informiranje da ne izrađuju niti posjeduju izvještaj o praćenju i analizi rezultata ostvarenih jamstava u pogledu odobrenog kredita društvu IM&C, te je u prilogu navedenog e-maila dostavljena Odluka o odobrenju jamstva br. 24/5325 od 13. listopada 2011. godine društvu IM&C.

Elektroničkom poštom od 01. prosinca 2016. godine HAMAG INVEST je dostavio Odluku HAMAG INVEST od 14. siječnja 2014. godine o opozivu jamstva izdanog HBOR-u za kredit društva Integralni marketing i komunikacije.

Ustavom Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj  56/90, 135/97, 8/98,  113/00, 124/00, 28/01, 41/01, 55/01, 76/10, 85/10, 05/14) u članku 38. stavku 4. jamči se svakome pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Pri tome ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu i propisana zakonom. Iz Ustava Republike Hrvatske i Zakona o pravu na pristup informacijama je vidljivo da uskrata informacija treba biti izuzetak, a zakonska ograničenja podložna testu razmjernosti i javnom interesu.

Sukladno članku 14. Zakona o poticanju razvoja malog gospodarstva (NN 29/02, 63/07, 53/12) sredstva za rad HAMAG INVEST se osiguravaju, između ostalog, u državnom proračunu. Stavkom 2. navedenog članka propisano je da Vlada Republike Hrvatske svojom odlukom utvrđuje jamstveni potencijal Agencije.

Sukladno članku 14. Zakona o obveznim odnosima (NN 35/05, 41/08, 125/11), ugovorom o jamstvu obvezuje se jamac prema vjerovniku da će ispuniti valjanu i dospjelu obvezu dužnika, ako ovaj to ne učini.

S obzirom da iz Odluke HAMAG INVEST br. 24/5325 od 13. listopada 2011. godine  proizlazi da se Hrvatskoj banci za obnovu i razvitak odobrava jamstvo u iznosu od najviše 490.000,00 kn za poduzetnika IM&C, stav je Povjerenice za informiranje da navedeno odobrenje jamstva predstavlja raspolaganje javnim sredstvima, bez obzira je li jamstvo realizirano ili ne, posebno imajući u vidu da se radi o proračunskim sredstvima.

Kako Odluka o odobravanju jamstva od 13. listopada 2011. godine predstavlja raspolaganje javnim sredstvima, ista je dostupna javnosti bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa sukladno čl. 16. stavak 3. Zakona o pravu na pristup informacijama. S obzirom na navedeno, i Odluka HAMAG INVEST od 14. siječnja 2014. godine o opozivu jamstva izdanog HBOR-u za kredit društva IM&C također mora biti dostupna javnosti bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, budući da javnost ima pravo biti upoznata s činjenicom na koji je način okončan postupak u kojem se raspolagalo javnim sredstvima.

Uzimajući u obzir navedeno, Povjerenica za informiranje nije posebno razmatrala odredbe Pravilnika o izdavanju jamstava Hrvatske agencije za malo gospodarstvo iz srpnja 2011. godine te pročišćeni tekst Pravilnika o izdavanju jamstava Hrvatske agencije za malo gospodarstvo i investicije iz 2014. godine.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji. 

Slijedom navedenog, a sukladno članku 117. stavak 1. u vezi s člankom 25. stavak 7. Zakona o pravu na pristup informacijama valjalo je odlučiti kao pod točkom 1., 2. i 4. izreke ovog rješenja.

U odnosu na zahtjev udruge GONG za dostavom preslike izvještaja o praćenju i analizi rezultata ostvarenih jamstava u pogledu odobrenog kredita društvu IM&C iz 2011. godine, navedeni zahtjev žalitelja je trebalo odbaciti, a iz sljedećih razloga.

Člankom 23. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se inforamcija nalazi.

Iz očitovanja HAMAG INVEST Povjerenici za informiranje od 30. kolovoza 2016. godine proizlazi da isto ne izrađuje niti posjeduje „izvještaj o praćenju i analizi rezultata ostvarenih jamstava u pogledu odobrenog kredita društva IM&C iz 2011. godine“, odnosno da je kredit koje odobren od strane Hrvatske banke za obnovu i razvitak otplaćen, a jamstvo vraćeno.

Iz točke 4. odluke Odluke HAMAG INVEST od 14. siječnja 2014. godine proizlazi da je s danom 14. siječnja 2014. godine opozvano Jamstvo br. 24/5325 izdano Hrvatskoj banci za obnovu i razvitak od 27. listopada 2011. godine za poduzetnika IM&C.

S obzirom da je prema navodu HAMAG INVEST predmetni kredit otplaćen, a jamstvo vraćeno, logično je da HAMAG INVEST ne može posjedovati izvještaj o praćenju i analizi jamstava u pogledu odobrenog kredita društvu IM&C.

Kako je pravilnom primjenom odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama trebalo odbaciti, a ne odbiti zahtjev u navedenom dijelu, odlučeno je kao pod točkom 3. izreke.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.