KLASA: UP/II-008-07/15-01/02

URBROJ: 401-01/04-17-05

Zagreb, 09. siječnja 2017. godine

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13), povodom žalbe ……… iz Zagreba, ………, izjavljene protiv rješenja Agencije za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju, KLASA: UP/I-008-01/14-07/0013, URBROJ: 343-1302/01-14-001 od 18. prosinca 2014. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Agencije za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju, KLASA: UP/I-008-01/14-07/0013, URBROJ: 343-1302/01-14-001 od 18. prosinca 2014. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ……… iz Zagreba, ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj) temeljem članka 23. stavka 5. točke 2., a u vezi članka 15. stavka 2. točke 4. i članka 16. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnom navodi da je nejasno pozivanje prvostupanjskog tijela na zaštitu osobnih podataka, s obzirom da osoba upisana u Upisnik ne mora biti fizička osoba. Dalje navodi da je poslovanje Agencije za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju podložno načelima transparetnosti. Također navodi da se u konkretnom slučaju radi o raspolaganju javnom imovinom, te da bi takve informacije trebale biti automatski dostupne javnosti.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 04. prosinca 2014. godine zatražio informaciju tko je u sustavu identifikacije zemljišnih parcela pri Agenciji za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju evidentiran pod identifikacijskim brojem 635435, od kada i za koju površinu, na katastarskim česticama 4573/3 k.o. Kutjevo i 935 k.o. Bektež. Također je utvrđeno da je rješenjem KLASA: UP/I-008-01/14-07/0013, URBROJ: 343-1302/01-14-001 od 18. prosinca 2014. godine odbijen zahtjev žalitelja iz razloga što su zatražene informacije zaštićene zakonom kojim se uređuje zaštita osobnih podataka, a u konkretnom slučaju prevladava potreba zaštite prava na ograničenje.

U žalbenom postupku Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju dostavila je spis predmeta (rješenje KLASA: UP/I-008-01/14-07/0013, URBROJ: 343-1302/01-14-001 od 18. prosinca 2014. godine i test razmjernosti i javnog interesa od 15. prosinca 2014. godine, zajedno s dokazom o primitku navedenog rješenja od strane žalitelja od 19. prosinca 2014. godine te žalbu žalitelja od 23. veljače 2014. godine).

Dopisom Agencije za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju od 15. siječnja 2015. godine, Povjerenici za informiranje dostavljeno je daljnje objašnjenje vezano za spis predmeta.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 23. stavkom 5. točkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se ispune uvjeti propisani u članku 15. stavcima 2., 3. i 4., a u vezi s člankom 16. stavkom 1. Zakona.

Člankom 15. stavkom 2. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje zaštita osobnih podataka.

Člankom 16. stavkom 1. istog Zakona propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, dužno je prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Vlasnik informacije iz članka 15. stavka 2. točke 1. ovog Zakona, po prethodno pribavljenom mišljenju Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost, dužan je, prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Test razmjernosti i javnog interesa je procjena razmjernosti između razloga za omogućavanje pristupa informaciji i razloga za ograničenje te omogućavanje pristupa informaciji ako prevladava javni interes.

U konkretnom slučaju, iz obrazloženja pobijanog rješenja KLASA: UP/I-008-01/14-07/0013, URBROJ: 343-1302/01-14-001 od 18. prosinca 2014. godine proizlazi da prvostupanjsko tijelo, nakon provedenog testa razmjernosti od 15. prosinca 2014. godine, koji je dostavljen uz predmetno rješenje, smatra da preteže potreba za zaštitom osobnih podataka poljoprivrednika u odnosu na javni interes.

Sukladno članku 4. stavku 3. Pravilnika o upisniku poljoprivrednih gospodarstava (NN 76/11, 42/13) propisano je da pravo na upis u Upisnik imaju pravne osobe sa sjedištem u Republici Hrvatskoj i fizičke osobe državljani Republike Hrvatske s prebivalištem u RH.

Člankom 2. stavkom 1. Zakona o zaštiti osobnih podataka (NN 103/03, 118/06, 41/08, 130/11,106/12) propisano je da je osobni podatak svaka informacija koja se odnosi na identificiranu fizičku osobu ili fizičku osobu koja se može identificirati; osoba koja se može identificirati je osoba čiji se identitet može, izravno ili neizravno, posebno na osnovi identifikacijskog broja ili jednog ili više obilježja specifičnih za njezin fizički, psihološki, mentalni, gospodarski, kulturni ili socijalni identitet.

Uzimajući u obzir odredbe Pravilnika o upisniku poljoprivrednih gospodarstava (NN 76/11, 42/13), jasno je da se u Upisnik, osim fizičkih osoba, upisuju i pravne osobe sa sjedištem u Republici Hrvatskoj.

Kako se Zakon o zaštiti osobnih podataka ne primjenjuje na pravne osobe, već isključivo na fizičke osobe (članak 1. stavak 3. Zakona), te kako su podaci za pravne osobe dostupni u javnim registrima, ne može se prihvatiti zaključak prvostupanjskog tijela da u konkretnom slučaju prevladava potreba za zaštitom osobnih podataka.

Naime, prvostupanjsko tijelo polazi od pogrešnog zaključka da su svi podaci upisani u Upisnik osobni podaci koji podliježu zaštiti, a da upisane osobe nisu dale privolu za davanje osobnih podataka drugim na upotrebu.

Slijedom navedenog, nije od utjecaja pozivanje prvostupanjskog tijela na navodno mišljenje Agencije za zaštitu osobnih podataka, a koje prvostupanjsko tijelo nije dostavilo Povjerenici za informiranje, niti je iz obrazloženja pobijanog rješenja vidljivo kad je navedeno mišljenje doneseno.

Sama činjenica što su u Upisniku upisane i fizičke i pravne osobe, samo po sebi ne znači da se ne bi mogao dobiti podatak o eventualnoj pravnoj osobi koja je upisana u taj Upisnik, u kojem slučaju bi prvostupanjsko tijelo, ukoliko se vodi jedinstveni popis nositelja poljoprivrednih gospodarstava, trebalo uzeti u obzir odredbu članka 15. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama kojom je propisano da će se, ako informacija sadrži i podatak koji podliježe ograničenju, preostali dijelovi informacije učiniti dostupnim.

Osim toga, iz zahtjeva za pristupom informacijama od 04. prosinca 2014. godine proizlazi da je podnositelj zahtjeva jedan od suvlasnika nekretnina (koje u naravi predstavljaju šume prema navodu podnositelja zahtjeva) preko kojih se proteže vinograd s identifikacijskim brojem 635435.

Budući da podnositelj zahtjeva navodi da su mu predmetne čestice vraćene u vlasništvo, razvidno da je isti kao jedan od suvlasnika ima pravni interes za utvrđivanje činjenice tko je bio upisan kao posjednik na dijelovima čestice u njegovu suvlasništvu.

Člankom 1. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da se odredbe Zakona ne primjenjuju na stranke u sudskim, upravnim i drugim na zakonu utemeljenim postupcima, kojima je dostupnost informacija utvrđena propisom.

Čl. 13. Zakona o naknadi za oduzetu imovinu za vrijeme jugoslavenske komunističke vladavine („Narodne novine“ 92/96, 39/99, 42/99, 92/99, 43/00, 131/00, 27/01, 34/01, 65/01, 118/01, 80/02, 81/02, dalje u tekstu: Zakon o naknadi) propisano je da je obveznik naknade u naravi pravna ili fizička osoba u čijoj se imovini nalazi imovina koja se na temelju navedenog Zakona vraća prijašnjem vlasniku, a člankom 20. Zakona o naknadi propisano je da se prijašnjem vlasniku daje u vlasništvo, između ostalog, i šume i šumsko zemljište koje je oduzeto na temelju propisa iz čl. 2. Zakona.

Imajući u vidu navedeno, u ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti odgovarajućim dokazima, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja riješiti ovu upravnu stvar, a posebno će ocijeniti ima li u ponovljenom postupku mjesta primjeni članka 1. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, imajući u vidu da činjenica što je podnositelju zahtjeva poznato tko je obveznik naknade za predmetnu šumu, sama po sebi ne znači da su mu u navedenom upravnom postupku dostupne sve informacije koje traži zahtjevom za pristup informacijama od 04. prosinca 2014. godine.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno čl. 117. st. 2. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ 47/09) poništiti prvostupanjsko rješenje i predmet dostaviti prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak te je odlučeno kao pod točkom 1. i 2. izreke.

 

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                            POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                            dr.sc. Anamarija Musa, dipl.iur.