KLASA: UP/II-008-07/15-01/377

URBROJ: 401-01/05-16-04

Zagreb, 31. 12. 2016.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15), povodom žalbe ……… iz Zagreba, ………, izjavljene protiv rješenja Ministarstva kulture, KLASA: UP/I-023-03/15-01/0019, 532-01/14-15-01 od 26. 8. 2015. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama,  donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Ministarstva kulture, KLASA: UP/I-023-03/15-01/0019, 532-01/14-15-01 od 26. 8. 2015. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Pobijanim rješenjem Ministarstva kulture  odbijen je  zahtjev za pristup informacijama ………(u daljnjem tekstu: žaliteljica)  od  21. 8. 2015. godine temeljem članka 23. stavka 5. točke 3., a u vezi s člankom 24. stavkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama,  s obzirom da nema osnove za dopunu dane informacije iz članka 24. ovog Zakona.

Žaliteljica je na pobijano rješenje pravovremeno izjavila žalbu Povjerenici za informiranje, u kojoj u bitnom navodi kako izjavljuje žalbu  jer tijelo javne vlasti nije poslalo tražene informacije u csv i xls obliku, kako je traženo, te nisu poslali link na traženi skup podataka na Portalu otvorenih podataka. Žaliteljica ujedno navodi kako tijelo javne vlasti nije, kako je traženo, odgovor poslalo putem portala ImamoPravoZnati, već isključivo poštanskim putem, što  je protivno odredbi članka 17. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama. Žaliteljica stoga osporava rješenje u cijelosti zbog nepotpunog i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja, te od Povjerenice za informiranje traži da joj omogući pristup traženim informacijama.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis je utvrđeno kako je žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama od 16. 8. 2015. godine zatražila dostavu u elektroničkom obliku (csv, xls) sve informacije prepoznate u Registru umjetničkih organizacija, te je ujedno tražila poveznicu na traženi skup podataka na Portalu otvorenih podataka.

Uvidom u spis je također utvrđeno kako je Ministarstvo kulture dopisom, KLASA: 008-01/15-01/0093, 532-01/14-15-02 od 21. 8. 2015. godine obavijestilo žaliteljicu kako je, sukladno odredbi članka 23. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, informacija javno objavljena na web stranici Ministarstva kulture, http://www.min-kulture.hr/default.aspx?id=82. U istom dopisu je navedeno kako je na mrežnoj stranici Portala otvorenih podataka Republike Hrvatske (https://data.gov.hr/) Ministarstvo kulture također objavilo informacije o osnivanju umjetničkih organizacija: https//www.gov.hr/moja-uprava/poslovanje/pokretanje-poslovanja/poduzetnistvo-u-kulturi/osnivanje-umjetnickih-organizacija/1690.

Nakon zaprimljenog dopisa Ministarstva kulture, žaliteljica je zahtjevom za dopunu informacije od 21. 8. 2016. godine navela kako nije zaprimila, kako je traženo, sve informacije prepoznate u Registru umjetničkih organizacija u csv i xls obliku.

Postupajući po zahtjevu za dopunu informacije, Ministarstvo kulture je donijelo rješenje, KLASA: UP/I-023-03/15-01/0019, 532-01/14-15-01 od 26. 8. 2015. godine, kojim je odbilo žaliteljičin zahtjev za dopunu informacije kao neosnovan.

Dopisom, KLASA: UP/I-023-03/15-01/0019, URBROJ: 532-01/14-15-03 od 17. 9. 2015. godine, Ministarstvo kulture je, uz dostavu žalbe i spisa predmeta, u bitnom obavijestilo Povjerenicu za informiranje kako je tražena informacija pružena žaliteljici, ali ne u traženom obliku, zbog fizičke nemogućnosti tijela javne vlasti da Registar umjetničkih organizacija objavljuje na taj način. Tijelo javne vlasti ne posjeduje informaciju u obliku (csv, xls) koji je žaliteljica zatražila. Vezano za odredbu članka 10. stavka 1. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, a na koju se žaliteljica poziva, Ministarstvo kulture je navelo kako se informacije o registrima nalaze u strojno čitljivom obliku, dok se Registar nalazi u formi aplikacije. Ministarstvo kulture ujedno navodi kako je Registar aktivan sustav koji se svakodnevno mijenja s obzirom na nove upise i brisanja umjetničkih organizacija iz Registra. Nadalje, Ministarstvo kulture je navelo kako žaliteljica netočno navodi da nisu navedene mrežne stranice Portala otvorenih podataka, jer su prvim dopisom naveli poveznicu na traženi skup podataka na Portalu otvorenih podataka. problem mrežnih stranica Ministarstva kulture je što ih zasada APIS-IT i gov.hr nisu u mogućnosti preuzeti, upravo iz gore navedenih razloga; a to je da su iste dvosmjerne, odnosno da postoje online prijavnice, registri i upisnici koji se mogu pregledavati i unositi prema izmjenama. Ministarstvo kulture u dopisu još navodi kako ispunjava obvezu propisanu Zakonom o pravu na pristup informacijama te na lako pretraživ način pruža informacije korisnicima.

Povjerenica za informiranje je dopisom, KLASA: UP/II-008-04/15-01/377, URBROJ: 401-01/05-16-02 od 25. 11. 2016. godine zatražila očitovanje od Ministarstva kulture, u kojem se u bitnom navodi kako je izvršen uvid u Registar umjetničkih organizacija, na internetskoj stranici Ministarstva kulture http://www.min-kulture.hr/default.aspx?id=82, te kako je uočeno da je građa i funkcionalnost predmetne aplikacije adekvatna aplikaciji „Popis tijela javne vlasti“ na internetskoj stranici Povjerenice za informiranje, http://tjv.pristupinfo.hr/. U navedenoj aplikaciji se u gornjem desnom uglu nalazi kućica „preuzimanje“, pomoću koje se mogu preuzeti svi podaci, odnosno sva tijela javne vlasti  koja se nalaze u predmetnom registru, u strojno čitljivom (CSV) obliku, čime je zadovoljena obveza propisana člankom 10. stavkom 1. točkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama. Slijedom navedenog, s obzirom na iskustvo Povjerenice za informiranje kako omogućavanje izvoza/preuzimanja svih  podataka iz registra u strojno čitljiv oblik ne predstavlja nerazmjeran trošak vremena ili sredstava, od Ministarstva kulture je zatraženo da se u roku od 5 dana očituje o mogućnosti nadogradnje aplikacije, te predstavlja li navedeno nerazmjeran utrošak vremena ili sredstava.

Dopisom, KLASA: UP/I-023-03/15-01/0019, URBROJ: 532-06-01-01/8-16-5 od 2. 12. 2016. godine, Ministarstvo kulture je obavijestilo Povjerenicu za informiranje kako bi nadogradnja predmetne aplikacije predstavljala nerazmjeran utrošak vremena i sredstava, te kako smatraju da zadovoljavaju sve obveze propisane člankom 10. stavkom 1. točkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Člankom 23. stavkom 5. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano kako će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako utvrdi da nema osnove za dopunu ili ispravak dane informacije iz članka 24. ovog Zakona.

Člankom 24. stavkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano kako je tijelo javne vlasti obvezno odlučiti o zahtjevu za dopunu, odnosno ispravak informacije u roku od 15 dana od dana zaprimanja zahtjeva, sukladno odredbama članka 23. ovog Zakona.

Nastavno na navedene zakonske odredbe, Povjerenica za informiranje je u žalbenom postupku utvrdila kako je  Ministarstvo kulture, prilikom rješavanja žaliteljičinog zahtjeva za pristup informacijama, nepotpuno utvrdilo činjenično stanje te je neodgovarajuće primijenila odredbe materijalnog prava.

U žalbenom postupku je  utvrđeno kako je Registar umjetničkih organizacija objavljen u formi aplikacije na internetskoj stranici Ministarstva kulture, http://www.min-kulture.hr/default.aspx?id=82, međutim, aplikacija ne pruža mogućnost preuzimanja svih podataka u predmetnom Registru.

Povjerenica za informiranje je ujedno izvršila uvid  u  Portal otvorenih podataka,  te je utvrđeno kako je Registar umjetničkih organizacija objavljen u csv obliku na sljedećoj poveznici:  http://data.gov.hr/dataset/registar-umjetnickih-organizacija, međutim posljednji datum ažuriranja podataka koji se nalaze u Registru je 14. 6. 2016. godine.

Niti jedan od prikaza podataka iz Registra ne pruža njegovo stvarno stanje,  odnosno sve informacije prepoznate u predmetnom Registru u određenom vremenskom trenutku.

Slijedom navedenog,  u drugostupanjskom postupku je potrebno ukazati na obvezu tijela javne vlasti da informacije koje objavljuju odnosno daju moraju biti pravodobne, potpune i točne,  propisanu člankom 7. Zakona o  pravu na pristup informacijama.

Navedeno načelo pravodobnosti, potpunosti i točnosti informacija ujedno treba staviti u kontekst obveze iz članka 10. stavka 1. točke 5. Zakona o  pravu na pristup informacijama, koja određuje kako su tijela javne vlasti obvezna na internetskim stranicama na lako pretraživ način  i u strojno čitljivom obliku objavljivati registre i baze podataka ili informacije o registrima i bazama podataka iz njihove nadležnosti i načinu pristupa i ponovne uporabe, čime se dolazi do zaključka kako Ministarstvo kulture nije riješilo žaliteljičin zahtjev za pristup informacijama  niti u vremenu njegovog podnošenja, niti u kasnijem periodu upućivanjem na poveznicu na Portalu otvorenih podataka.

Naime, Registar umjetničkih organizacija objavljen na internetskim stranicama Ministarstva kulture u formi aplikacije nije moguće preuzeti, a isti taj Registar koji je objavljen na Portalu otvorenih podataka nije ažuran.

Ukoliko Ministarstvo kulture smatra kako su preveliki troškovi objave predmetnog Registra u stvarnom vremenu, odnosno njegovog ažuriranja sa svakim unosom, mora voditi računa da periodički ažurira njegov sadržaj, čime bi zadovoljio načelo pravodobnosti, potpunosti i točnosti informacija.

Ministarstvo kulture ujedno može pokušati ekstrahirati  podatke iz Registra na dan podnošenja žaliteljičinog zahtjeva, čime bi se neposredno ispunio njezin zahtjev za pristup informacijama.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da Ministarstvo kulture zbog specifičnosti tražene informacije nije Povjerenici za informiranje, sukladno svojim zakonskim obvezama, dostavila cjelovit spis predmeta, čiji su sastavni dio  zahtjevom zatražene informacije, a što je nužno za postupanje u drugostupanjskom postupku po žalbi protiv rješenja prvostupanjskog tijela, stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku poništeno prvostupanjsko rješenje, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te ih prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti odgovarajućim dokazima, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja riješiti ovu upravnu stvar.                  

Uputa o pravnom lijeku: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred  Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.