KLASA: UP/II-008-07/16-01/191

URBROJ: 401-01/06-16-02

Zagreb, 22. prosinca 2016.               

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe ……… iz Pićana, ………, izjavljene protiv rješenja Općine Gračišće, KLASA: UP/I-008-02/15-01/02, URBROJ: 2163/02-03-02-16-12 od 27. siječnja 2016. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Općine Gračišće, KLASA: UP/I-008-02/15-01/02, URBROJ: 2163/02-03-02-16-12 od 27. siječnja 2016. godine.

2.    Odobrava se ……… dostava preslika:

-        Izvještaja proračuna i proračunskih korisnika od 1. siječnja do 31. prosinca 2010. godine, i njegovih sastavnih dijelova, obrazaca PR-RAS, NT, RAS-funkcijski, P-VRIO, Bilanca, Obveze i S-PR-RAS,

-        Izvještaja proračuna i proračunskih korisnika od 1. siječnja do 31. prosinca 2011. godine, i njegovih sastavnih dijelova, obrazaca PR-RAS, NT, RAS-funkcijski, P-VRIO, Bilanca, Obveze i S-PR-RAS,

-        Izvještaja proračuna i proračunskih korisnika od 1. siječnja do 31. prosinca 2012. godine, i njegovih sastavnih dijelova, obrazaca PR-RAS, NT, RAS-funkcijski, P-VRIO, Bilanca, Obveze i S-PR-RAS,

-        Izvještaja proračuna i proračunskih korisnika od 1. siječnja do 31. prosinca 2013. godine, i njegovih sastavnih dijelova, obrazaca PR-RAS, NT, RAS-funkcijski, P-VRIO, Bilanca, Obveze i S-PR-RAS,

-        Izvještaja proračuna i proračunskih korisnika od 1. siječnja do 31. prosinca 2014. godine, i njegovih sastavnih dijelova, obrazaca PR-RAS, NT, RAS-funkcijski, P-VRIO, Bilanca, Obveze i S-PR-RAS.

3.    Nalaže se Općini Gračišće da u roku od 8 dana od dana primitka ovog rješenja postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za dopunu informacije ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj) temeljem članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), iz razloga što podnositelj zahtjeva putem jednog ili više povezanih zahtjeva očito zloupotrebljava pravo na pristup informacijama te zbog učestalih zahtjeva za dostavu istih ili istovrsnih informacija odnosno zahtjeva kojim se traži velik broj informacija opterećuje rad i redovito funkcioniranje tijela javne vlasti.

Protiv osporenog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu u kojoj u bitnome navodi kako isto osporava u cijelosti zbog nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja te zbog pogrešne primjene zakona. Nadalje, pojašnjava kako mu je osporenim rješenjem po drugi puta odbijen zahtjev za pristup informacijama od 19. svibnja 2015. godine. Žalitelj također navodi da je tijelo javne vlasti suprotno odredbama Zakona odbilo njegov zahtjev te izražava sumnju da je isto učinjeno zbog skrivanja informacija od javnosti o ukupnom dugu Općine Gračišće. Navodi kako tijelo javne vlasti svojim postupanjem krši odredbe članka 61. i 62. Zakona o pravu na pristup informacijama te u obrazloženju priloženom uz žalbu navodi razloge zbog kojih smatra da je tijelo javne vlasti u predmetnom slučaju nepotpuno utvrdilo činjenično stanje i pogrešno primijenilo zakon, detaljno navodeći kronologiju postupanja prvostupanjskog tijela javne vlasti od trenutka podnošenja predmetnog zahtjeva, postupanje Povjerenice za informiranje po ranijoj žalbi po istom zahtjevu te detaljno pojašnjava razloge zbog kojih osporeno rješenje smatra nezakonitim a navode tijela javne vlasti iz istoga neutemeljenima i neistinitima te od Povjerenice za informiranje traži da mu omogući pristup zatraženim informacijama. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 18. svibnja 2015. godine zatražio od Općine Gračišće dostavljanje preslika sljedećih informacija: dokumente koji pokazuju sveukupni financijski dug Općine Gračišće sa krajem proračunske 2010., 2011., 2012., 2013. i 2014. godine. Nadalje je utvrđeno kako je Općina Gračišće dopisom KLASA: 008-02/15-01/01, Urbroj: 2163/02-03-02-15-38 od 1. lipnja 2015. godine pozvala žalitelja da ispravi svoj zahtjev u smislu da precizira na koje dokumente točno se odnosi njegovo traženje. Također je utvrđeno da je žalitelj dana 17. lipnja 2015. godine  temeljem traženja Općine Gračišće podnio zahtjev za dopunu/ispravak informacije, u bitnome navodeći kako ga je isto tijelo javne vlasti bezrazložno tražilo da dopuni svoj zahtjev koji je potpuno razumljiv i kojim je tražio informacije koje je Općina Gračišće trebala i javno objaviti. Općina Gračišće je osporenim rješenjem KLASA: UP/I-008-02/15-01/02, URBROJ: 2163/02-03-02-16-12 od 27. siječnja 2016. godine odbila zahtjev žalitelja temeljem članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer smatraju kako korisnik očito zloupotrebljava pravo na pristup informacijama te podnosi zahtjeve za pristup informacijama kojima opterećuje rad i redovito funkcioniranje tijela javne vlasti.

U žalbenom postupku Općina Gračišće je dopisom KLASA: 008-02/15-01/02, Urbroj: 2163/02-03-02-16-106 od 8. travnja 2016. godine dostavila Povjerenici za informiranje kao predmetne informacije Izvještaje proračuna i proračunskih korisnika Općine Gračišće od 1. siječnja do 31. prosinca za 2010., 2011., 2012., 2013. i 2014. godinu.

Uvidom u dostavljenu dokumentaciju spisa predmeta utvrđeno je da je u osporenom rješenju Općina Gračišće odlučivala na temelju Zakona o izmjenama Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 85/15.), koji nije bio na snazi u vrijeme podnošenja predmetnog zahtjeva žalitelja. Navedeno je razvidno iz činjenice da je u osporenom rješenju kao razlog odbijanja zahtjeva za pristup informacijama primijenjena odredba o tzv. „zlouporabi prava na pristup informacijama”, koja nije bio propisana Zakonom o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), a koji je bio na snazi u vrijeme podnošenja predmetnog zahtjeva. Naime, odredba članka  23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama uvedena je novelom Zakona o pravu na pristup informacijama od 9. kolovoza 2015. godine te nikako nije mogla biti razlog za ograničenje informacija prilikom rješavanja predmetnog zahtjeva.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 38. stavkom 4. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine″ broj 56/90., 135/97., 8/98., 113/00.,124/00., 28/01., 41/01., 55/01., 76/10., 85/10. i 5/14. - pročišćeni tekst) jamči se pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu, a propisuju se zakonom. Člankom 15. Zakona o pravu na pristup informacijama propisana su ograničenja pristupa informacijama.

S obzirom da je Općina Gračišće dostavila informacije koje je žalitelj zatražio predmetnim zahtjevom Povjerenica za informiranje je u žalbenom postupku razmotrila je li žalitelju moguće odobriti pristup zatraženim informacijama, a također i utvrdila da li se pristup traženoj informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavka 2. i 3. ovog Zakona. Uvidom u dostavljenu dokumentaciju koja prikazuje financijsko poslovanje Općine Gračišće za 2010., 2011., 2012., 2013. i 2014. godinu utvrđeno je kako se u istoj ne nalaze podaci kojima bi se sukladno navedenoj odredbi mogao ograničiti pristup.

Člankom 16. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je kako su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja postupka iz stavka 1. ovog članka, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji, a u pogledu traženih informacija o dokumentaciji iz koje su vidljivi podaci o sveukupnom dugu Općine Gračišće po u predmetnom zahtjevu navedenim godinama, izvršenim uvidom u zatražene informacije odnosno u izvještajima o stanju proračuna navedene informacije Povjerenica za informiranje nije našla zakonskih ograničenja pristupa istima.

Stoga je temeljem članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09) riješeno kao u  izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.    

                                                            POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.