KLASA: UP/II-008-07/16-01/01

URBROJ: 401-01/11-16-05

Zagreb, 23. prosinca 2016.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ………, Udruga za nezavisnu medijsku kulturu iz Zagreba, ………, izjavljene protiv rješenja Hrvatskog Crvenog križa Urbroj: 30-12-3/2015 od 2. prosinca 2015. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Hrvatskog Crvenog križa Urbroj: 30-12-3/2015 od 2. prosinca 2015. godine.

2.    Odobrava se ………, Udruga za nezavisnu medijsku kulturu, pristup traženim informacijama i preslici Pregleda putnih naloga i isplata po istima za R. Markt 09/15.

3.    Djelomično se ………, Udruga za nezavisnu medijsku kulturu odobrava pristup preslici Obračuna plaće za 20150901 za Roberta Markta, izvršnog predsjednika Hrvatskog Crvenog križa na način da se na istoj prekriju svi podaci osim imena i prezimena, bruto iznosa za redovni rad, bruto iznosa za minuli rad i iznosa ukupnih bruto primanja.

4.    Nalaže se Hrvatskom Crvenom križu da u roku od 8 dana od zaprimanja ovog rješenja omogući ………, Udruga za nezavisnu medijsku kulturu, pristup zatraženoj informaciji, sukladno točki 2. i 3. izreke ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ………, Udruga za nezavisnu medijsku kulturu (dalje u tekstu: žaliteljica) temeljem članka 23. stavka 5. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, a u svezi s člankom 15. stavkom 2. točkom 4. citiranog Zakona, jer je tražena informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Protiv navedenog rješenja žaliteljica je pravovremeno izjavila žalbu u kojoj u bitnome navodi da je iz pobijanog rješenja vidljivo da se Hrvatski Crveni križ pozvao na članak 15. stavak 2. točku 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, no nije primijenio članak 16. stavak 1. Zakona o pravu na pristup informacijama. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je djelomično osnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta razvidno je da je žaliteljica dana 17. studenoga 2015. godine zahtjevom za pristup informacijama zatražila od Hrvatskog Crvenog križa informaciju o bruto plaći izvršnog predsjednika Hrvatskog Crvenog križa u rujnu 2015. godine te informaciju koliko mu je isplaćeno dnevnica u rujnu i u kojem iznosu. Nadalje, razvidno je da je Hrvatski Crveni križ rješenjem Urbroj: 30-12-3/2015 od 2. prosinca 2015. godine odbio zahtjev žaliteljice jer su tražene informacije zaštićene zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Prema članku 15. stavku 2. točki 4. Zakona o pravu na pristup informacijama tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Člankom 16. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informacijama iz članka 15. stavka 2. točke 2. dužno prije donošenje odluke provesti test razmjernosti i javnog interesa. Nadalje, stavkom 2. članka 16. propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi može li se pristup informaciji ograničiti radi zaštite zaštićenih interesa iz članka 15. stavka 2. i 3., bi li omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te prevladava li  potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Odredbom članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se ispune uvjeti propisani u članku 15. stavku 2., 3. i 4., a u vezi s člankom 16. stavkom 1. ovog Zakona.

Člankom 25. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su tijela javne vlasti dužna Povjereniku za informiranje u postupku po žalbi protiv rješenja o ograničenju informacija iz članka 15. stavka 2. i 3. ovog zakona, omogućiti uvid u informacije koje su predmet postupka.

Sukladno navedenoj obvezi Hrvatski Crveni križ dostavio je Povjerenici za informiranje Pregled putnih naloga i isplata po istima za R. Markt 09/15 i Obračun plaće za  20150901 za Roberta Markta, izvršnog predsjednika Hrvatskog Crvenog križa.

Člankom 2. stavkom 1. točkom 1. Zakona o zaštiti osobnih podataka („Narodne novine“, broj 103/03, 118/06, 41/08, 130/11 i 106/12) propisano je da je osobni podatak svaka informacija koja se odnosi na identificiranu fizičku osobu ili fizičku osobu koja se može identificirati (osoba koja se može identificirati je osoba čiji se identitet može utvrditi izravno ili neizravno, posebno na osnovi identifikacijskog broja ili jednog ili više obilježja specifičnih za njezin fizički, psihološki ili mentalni, gospodarski, kulturni ili socijalni identitet).

U odnosu na zaštitu osobnih podataka je potrebno naglasiti da kada utvrdimo da je nešto osobni podatak to automatski ne znači da je on i u navedenom slučaju zaštićen. Određeni podaci o zaposlenima u tijelima javne vlasti poput imena i prezimena, stručne kvalifikacije, njihovog radnog mjesta i opis poslova te podaci o bruto plaćama, stimulacijama, dodacima i drugim isplatama zaposlenika u tijelu javne vlasti, iako predstavljaju osobne podatke, ne mogu se smatrati zaštićenima temeljem Zakona o zaštiti osobnih podataka, već predstavljaju podatke od javnog interesa.

U žalbenom postupku Povjerenica za informiranje utvrdila je da iznosi isplaćenih dnevnica i iznos bruto plaće izvršnog predsjednika Hrvatskog Crvenog križa u rujnu 2015. godine predstavljaju podatak o raspolaganju javnim sredstvima te da su sukladno članku 16. stavku 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, podaci o bruto iznosima plaća i drugim isplatama zaposlenicima u tijelima javne vlasti dostupni javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao točkama 1., 2., i 4. izreke ovog  rješenja.

Nadalje, u žalbenom postupku utvrđeno je da Obračun plaće za 20150901 za Roberta Markta, izvršnog predsjednika Hrvatskog Crvenog križa, osim imena i prezimena bruto iznosa za redovni rad, bruto iznosa za minuli rad i iznosa ukupnih bruto primanja sadrži i druge podatke u odnosu na koje je Povjerenica za informiranje je utvrdila da bi u konkretnom slučaju, došlo do povrede osobnih podataka neovlaštenim korištenjem od strane treće osobe u svrhu koja nije podudarna sa svrhom s kojom je Hrvatski Crveni križ prikupio osobne podatke i zloporabe osobnih podataka te prevladava potreba zaštite osobnih podataka u odnosu na javni interes. 

Člankom 7. stavkom 1. podstavkom 1. do 8. Zakona o zaštiti osobnih podataka propisan je pravni temelj prikupljanja i obrade osobnih podataka. Odredbom članka 11. stavka 3. citiranog Zakona propisano je da je zabranjeno davanje osobnih podataka na korištenje drugim primateljima za čiju obradu, odnosno korištenje nisu ovlašteni prema odredbama članka 7. i članka 8. stavka 2. ovoga Zakona te ako je svrha za koju se osobni podaci traže na korištenje suprotna odredbi članka 6. stavka 2. i 3. ovoga Zakona.

Člankom 15. stavkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da ako tražena informacija sadrži i podatak koji podliježe ograničenju iz stavka 2. i 3. ovog članka, preostali dijelovi informacije učinit će se dostupnim.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao točkama 1., 3. i 4. izreke ovog  rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.                                                             

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.