KLASA: UP/II-008-07/15-01/289

URBROJ: 401-01/11-16-04

Zagreb, 22. prosinca 2016.               

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13), povodom žalbe ……… iz Zagreba, ………, izjavljene protiv rješenja Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta KLASA: UP/I-008-01/14-01/00018, URBROJ: 533-01-14-0002 od 7. srpnja 2014. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta KLASA: UP/I-008-01/14-01/00018, URBROJ: 533-01-14-0002 od 7. srpnja 2014. godine

2.    Odobrava se ……… dostava preslike Godišnjeg plana unutarnje revizije za 2014. godinu KLASA: 041-01/14-01/00002, URBROJ: 533-24-14-0002 od 31. siječnja 2014. godine.

3.    Nalaže se Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta da u roku od 8 dana od dana primitka ovog rješenja postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj) za ostvarivanjem prava na pristup informacijama temeljem članka 23., stavka 5. točke 2., a u svezi članka 15. stavka 3. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama jer  postoje osnove sumnje da bi objavljivanje informacije onemogućilo učinkovito, neovisno i nepristrano vođenje sudskog, upravnog ili drugog pravno uređenog postupka.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da je 18. svibnja 2014. godine zahtjevom za pristup informacijama od Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta zatražio Godišnji plan unutarnje revizije za 2014. godinu te da je rješenjem Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta KLASA: UP/I-008-01/14-01/00018, URBROJ: 533-01-14-0002 od 7. srpnja 2014. godine, koje je zaprimio 22. srpnja 2014. godine, odbijen njegov zahtjev. Nadalje, navodi da rješenje pobija u cijelosti, zbog bitnih povreda postupka, zbog pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja i zbog pogrešne primjene materijalnog prava jer je po njegovom zahtjevu nije postupilo pravodobno, a u pobijanom rješenju paušalno i neuvjerljivo tvrdi da je provelo test razmjernosti i javnog interesa s obzirom da ga o tome nije obavijestilo, ne navodi se ni tko ga je proveo ni kojim aktom utvrdio, nije mu dostavilo ispravu o tom testu i ne navodi da je o istome sastavljena službena bilješka, zapisnik ili zaključak, pa se bitna povreda postupka sastoji u činjenici da mu akt na kojem se zasniva rješenje o odbijanju zahtjeva nije dostavljen. Također, navodi da je postupanje tijela javne vlasti nedosljedno, nevjerodostojno, neustavno i protuzakonito te da pobijanim rješenjem tijelo javne vlasti krši odredbe Ustava Republike Hrvatske i odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama. Ističe da tijelo javne vlasti nije utvrdilo činjenično stanje, pa ni podatak postoji li ili ne postoji  tražena informacija. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 18. svibnja 2014. godine od Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta zatražio presliku Godišnjeg plana unutarnje revizije za 2014. godine. Nadalje, razvidno je da je Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta dana 11. lipnja 2014. godine provelo test razmjernosti i javnog interesa o čemu je sastavilo službenu bilješku te, na temelju provedenog testa, rješenjem KLASA: UP/I-008-01/14-01/00018, URBROJ: 533-01-14-0002 od 7. srpnja 2014. godine odbilo zahtjev žalitelja jer postoji osnova sumnje da bi njezino objavljivanje onemogućilo učinkovito, neovisno i nepristrano vođenje sudskog, upravnog ili drugog pravno uređenog postupka, izvršenje sudske odluke ili kazne.

U obrazloženju pobijanog rješenja navodi se da je tijelo javne vlasti dana 11. lipnja 2014. godine provelo test razmjernosti i javnog interesa sukladno članku 16. stavku 1. Zakona o pravu na pristup informacijama kojim je utvrdilo da se pristup traženoj informaciji mora ograničiti sukladno odredbi članka 15. stavka 3. točke 1. citiranog Zakona jer postoje osnovane sumnje da bi njezino javno objavljivanje onemogućilo učinkovito, neovisno i nepristrano vođenje postupka uređenog Zakonom o sustavu unutarnjih financijskih kontrola u javnom sektoru („Narodne novine“, broj 141/06) i drugim vezanim propisima. Nadalje, navodi se da unutarnja financijska kontrola predstavlja postupak internog nadzora financijskog upravljanja, javno objavljivanje planiranih nadzora te detalja o načinu provedbe nadzora predstavljao bi značajnu ugrozu izvršavanja obveza propisanih Zakonom o sustavu unutarnjih financijskih kontrola u javnom sektoru i ugrozilo neovisnost revizora u izvršavanju zakonom propisanih zadaća. Također, navodi se da, osim što bi javno objavljivanje planiranih nadzora i kontrola u bitnome ugrozilo učinkovitost i neovisnost u radu zaposlenika zaduženog za provedbu na zakonu temeljenog postupka, ono bi značilo i kršenje pravila struke te u bitnome ugrozilo neovisno objavljivanje unutarnje revizije i izravno oslabilo kontrolne mehanizme uspostavljene s ciljem odgovornog i učinkovitog upravljanja javnim sredstvima te bi se stvorila mogućnost pritisaka na unutarnjeg revizora koja bi ga neminovno sprečavala u nezavisnom i samostalnom obavljanju njegovih zadaća.

Prema članku 15. stavku 3. točki 1. Zakona o pravu na pristup informacijama tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako postoje osnove sumnje da bi njezino objavljivanje onemogućilo učinkovito, neovisno i nepristrano vođenje sudskog, upravnog ili drugog pravno uređenog postupka, izvršenje sudske odluke ili kazne.

Člankom 16. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informacijama iz članka 15. stavka 2. točke 2. dužno prije donošenje odluke provesti test razmjernosti i javnog interesa. Nadalje, stavkom 2. članka 16. propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi može li se pristup informaciji ograničiti radi zaštite zaštićenih interesa iz članka 15. stavka 2. i 3., bi li omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te prevladava li  potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Člankom 25. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su tijela javne vlasti dužna Povjereniku za informiranje u postupku po žalbi protiv rješenja o ograničenju informacija iz članka 15. stavka 2. i 3. ovog zakona, omogućiti uvid u informacije koje su predmet postupka.

Sukladno navedenoj obvezi, u žalbenom postupku Povjerenici za informiranje dostavljen je spis predmeta sa informacijom koja je predmet ovog postupka, Godišnjim planom unutarnje revizije za 2014. godinu KLASA: 041-01/14-01/00002, URBROJ: 533-24-14-0002 od 31. siječnja 2014. godine te, kao dio spisa predmeta, službenu bilješku o provođenju testa razmjernosti i javnog interesa od 11. lipnja 2014. godine.

Zakon o sustavu unutarnjih financijskih kontrola u javnom sektoru („Narodne novine“, broj 141/06) u članku 16. stavku 1. propisuje da je unutarnja revizija dio sveobuhvatnog sustava unutarnje financijske kontrole u javnom sektoru, neovisna i objektivna aktivnost davanja stručnog mišljenja i savjeta s ciljem dodavanja vrijednosti i poboljšanja poslovanja korisnika proračuna, pomaže korisniku proračuna u ostvarivanju ciljeva primjenom sustavnog i disciplinarnog pristupa vrednovanju i poboljšanju djelotvornosti procesa upravljanja rizicima, kontrola i gospodarenja. Nadalje, u članku 21. citiranog Zakona propisano je da se jedinica za unutarnju reviziju ustrojava na najvišoj organizacijskoj razini te je ustrojstveno i funkcionalno izravno i isključivo odgovorna čelniku korisnika proračuna, a funkcionalna neovisnost jedinice za unutarnju reviziju ostvaruje se njezinom neovisnošću o drugim organizacijskim oblicima korisnika proračuna u planiranju rada, provođenju unutarnje revizije i izvješćivanju. Također, u članku 28. stavku 1. citiranog Zakona propisano je da se unutarnja revizija obavlja prema strateškom planu za trogodišnje razdoblje, godišnjem planu i planu pojedinačne revizije, a u stavku 2. propisuje da strateški i godišnji plan obavljanja unutarnje revizije, kao i njihove naknadne izmjene i dopune, na temelju procjene rizika izrađuje voditelj jedinice za unutarnju reviziju, a donosi čelnik korisnika proračuna.

Člankom 10. stavkom 1. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su tijela javne vlasti obvezna na internetskim stranicama objaviti na lako pretraživ način godišnje planove, programe, strategije, upute, izvještaje o radu, financijska izvješća i druge odgovarajuće dokumente koji se odnose na područje rada tijela javne vlasti.

U žalbenom postupku Povjerenica za informiranje utvrdila je da godišnji plan unutarnje revizije u tijelu javne vlasti predstavlja jedan od temeljnih organizacijskih akata temeljem kojeg ustrojstvena jedinica tijela javne vlasti za unutarnju reviziju obavlja poslove propisane Zakonom o sustavu unutarnjih financijskih kontrola u javnom sektoru te je kao takav, taj dokument namijenjen javnog objavi sukladno odredbi članka 10. stavka 1. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama. Nadalje, Povjerenica je utvrdila da se njegovom objavom ne može utjecati na učinkovito, neovisno i nepristrano obavljanje poslova unutarnje revizije.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09) i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao  u točkama 1., 2. i 3. izreke ovog  rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja. 

POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.