KLASA: UP/II-008-07/16-01/268

URBROJ: 401-01/06-16-04

Zagreb, 18. studenoga 2016.            

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe ……… iz Pićana, ………, izjavljene protiv dopisa Ministarstva financija, Porezne uprave KLASA: UP/I-032-01/16-01/10, URBROJ: 513-07-21-00/16-3 od 13. svibnja 2016. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se dopis Ministarstva financija, Porezne uprave KLASA: UP/I-032-01/16-01/10, URBROJ: 513-07-21-00/16-3 od 13. svibnja 2016. godine.

2.    Odobrava se ……… pravo na pristup preslici:

-        dopisa (Tržišna vrijednost zemljišta unutar građevinskog područja prema katastarskim općinama - dostavlja se) Ministarstva financija, Porezne uprave, Područnog ureda Istra, Hrvatsko primorje, Gorski kotar i Lika, Ispostave Pazin Klasa: 410-20/2014-01/46, Ur.broj: 513-07-28-06-2015-02 od 30. siječnja 2015. godine, upućenog Uredu državne uprave u Istarskoj županiji, Službi za gospodarstvo, Ispostavi Pazin.

3.    Odbacuje se zahtjev žalitelja u preostalom dijelu u kojem je tražio uz informaciju tabelu - tržišne vrijednosti zemljišta Klasa: 410-20/2014-01/46, Ur.broj: 513-07-28-06-2015-02 od 30. siječnja 2015. godine - i sve koje su joj prethodile od 1. srpnja 2013. do travnja 2016. godine.

4.    Nalaže se Ministarstvu financija, Poreznoj upravi da u roku od 8 dana od dana primitka ovog rješenja postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim dopisom koji ima značenje rješenja je odbijen zahtjev za pristup informacijama ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 25. travnja 2016. godine temeljem članka 23. a u vezi s člankom 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga što su zatražene informacije porezna tajna, sukladno članku 8. Općeg poreznog zakona („Narodne novine″, broj 147/08., 18/11., 78/12., 136/12., 73/13., 26/15. i 44/16.).

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da mu je osporenim rješenjem onemogućen pristup informaciji te da isto osporava u cijelosti. Žalitelj navodi kako je tijelo javne vlasti nepotpuno utvrdilo činjenično stanje te posljedično pogrešno primijenilo zakon iz razloga što tvrdi kako zatražena informacija spada pod tajne informacije, iako je riječ o tabeli kojom se legalizira prenamjena poljoprivrednog u građevinsko zemljište i vrijedi za sve stanovnike općine Gračišće (središnja Istra, brdsko-planinsko područje) koja broji samo 1 419 stanovnika te kako u privitku žalbe dostavlja dokument iz kojeg je shvatio postojanje u zahtjevu zatražene informacije. Nadalje, navodi kako u slučaju da Porezna uprava po nekakvom kriteriju radi tabelu zasebno za svaku prenamjenu u općini Gračišće, onda moli da se tako i očituje. Žalitelj zaključuje kako mu tijelo javne vlasti bezrazložno uskraćuje tražene informacije jer je razvidno da ne postoje razlozi za odbijanje njegovog zahtjeva. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je djelomično osnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da je dana 25. travnja 2016. godine žalitelj podnio zahtjev za pristup informacijama Ministarstvu financija, Poreznoj upravi, Područnom uredu Pazin, Ispostavi Pazin, a kojim je zatražilo da mu se dostave sljedeće informacije: tabela navedenog tijela javne vlasti (tržišne vrijednosti zemljišta) KLASA: 410-20/2014-01/46 od 30. siječnja 2015. godine, kao i sve koje su joj prethodile počevši od 1. srpnja 2013. godine, kao i one koje su stupile na snagu nakon nje, sve do travnja 2016. godine. Također je utvrđeno da je osporenim rješenjem KLASA: UP/I-032-01/16-01/10, URBROJ: 513-07-21-00/16-3 od 13. svibnja 2016. godine Ministarstvo financija, Porezna uprava - Središnji ured, odbijen zahtjev žalitelja, a da je u pogledu preostalog dijela predmetnog zahtjeva „kao i sve koje su joj prethodile počevši od 1. srpnja 2013. godine, kao i one koje su stupile na snagu nakon nje, sve do travnja 2016. godine″ u istom rješenju navedeno kako Porezna uprava ne vodi posebne tabele tržišne vrijednosti zemljišta pa iste nisu u mogućnosti dostaviti.

Iz obrazloženja citiranog rješenja je utvrđeno da je tijelo javne vlasti odbilo predmetni zahtjev navodeći da je u zahtjevu zatražena informacija (dopis KLASA: 410-20/2014-01/46 od 30. siječnja 2015. godine), dostavljena jednom od ureda državne uprave, sukladno članku 23. Zakona o poljoprivrednom zemljištu („Narodne novine″, broj 29/2013.), u svrhu prenamjene poljoprivrednog zemljišta te da se predmetni zahtjev odbija zbog obveze čuvanja porezne tajne koja štiti svakog poreznog obveznika, a prema članku 8. Općeg poreznog zakona.

U drugostupanjskom postupku Ministarstvo financija, Porezna uprava, je dana 15. lipnja 2016. godine, putem elektroničke pošte, dostavilo Povjerenici za informiranje kao nadopunu spisa predmeta sljedeće dokumente: dopis (Predmet: Tržišna vrijednost zemljišta unutar građevinskog područja prema katastarskim općinama - dostavlja, se) Ministarstva financija-Porezne uprave, Područnog ureda Istra, Hrvatsko primorje, Gorski kotar i Lika, Ispostave Pazin KLASA: 410-20/2014-01/46 od 30. siječnja 2015. godine i dopis Ureda državne uprave u Istarskoj županiji, Služba za gospodarstvo, Ispostava Pazin KLASA: 320-02/14-01/09, URBROJ: 2163-03-10-02/2-14-1 od 12. listopada 2014. godine, upućen Ministarstvu financija - Poreznoj upravi, Područnom uredu Pazin, Ispostavi Pazin, a u kojem se tražila tržišna vrijednost zemljišta unutar građevinskog područja za katastarske općine iz njihove nadležnosti (grad Pazin i okolne općine).

Uvidom u dokumentaciju spisa predmeta te osporeno rješenje utvrđeno je da tijelo javne vlasti, iako je osporenim rješenjem uskratilo žalitelju tražene informacije iz predmetnog zahtjeva navodeći zakonski razlog za ograničenje informacija iz članka 15. stavka 2. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, nije provelo test razmjernosti i javnog interesa, odnosno u spisu predmeta nije dostavljena dokumentacija iz koje bi bilo vidljivo da je to učinilo.

Povjerenica za informiranje je stoga u žalbenom postupku razmotrila je li žalitelju moguće odobriti pristup zatraženim informacijama, a također i utvrdila da li se pristup traženoj informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavka 2. i 3. ovog Zakona. U navedenom postupku je utvrđeno kako je Ministarstvo financija, Porezna uprava pogrešno utvrdila činjenično stanje te pogrešno primijenila Zakon o pravu na pristup informacijama kao materijalno pravo.

Člankom 38. stavkom 4. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine″ broj 56/90., 135/97., 8/98., 113/00.,124/00., 28/01., 41/01., 55/01., 76/10., 85/10. i 5/14. - pročišćeni tekst) jamči se pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu, a propisuju se zakonom. Člankom 15. Zakona o pravu na pristup informacijama propisana su ograničenja pristupa informacijama.

Odredbom članka 15. stavka 2. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija porezna tajna, sukladno zakonu.

U članku 8. stavku 1. Općeg poreznog zakona je propisano da je porezno tijelo dužno kao poreznu tajnu čuvati sve podatke koje porezni obveznik iznosi u poreznom postupku te sve druge podatke u vezi s poreznim postupkom kojima raspolaže, kao i podatke koje razmjenjuje s drugim državama u poreznim stvarima.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i na ponovnu uporabu informacija fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti. Nesporno je da je zatražena informacija iz djelokruga rada Ministarstva financija, Porezne uprave, te da je isto, kao tijelo javne vlasti, u obvezi postupati po odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.

Iz osporenog rješenja je nejasno zbog čega se Ministarstvo financija, Porezna uprava, u istom pozvala na institut porezne tajne, koji je definiran navedenom odredbom članka 8. Općeg poreznog zakona, jer se u predmetnom slučaju ne radi o informacijama iz pojedinačnog poreznog postupka. Uvidom u dopis (Predmet: Tržišna vrijednost zemljišta unutar građevinskog područja prema katastarskim općinama - dostavlja, se) Ministarstva financija-Porezne uprave, Područnog ureda Istra, Hrvatsko primorje, Gorski kotar i Lika, Ispostave Pazin KLASA: 410-20/2014-01/46 od 30. siječnja 2015. godine, Povjerenica za informiranje je utvrdila kako se u istom općenito navode prosječne cijene kvadratnog metra zemljišta koja se nalaze unutar građevinskog područja po pojedinim katastarskim općinama te potpise službenih osoba, odnosno nije našla zakonskih ograničenja pristupu istoj informaciji. Naime, utvrđeno je da se radi o dokumentu koji je na traženje ispostave u tijelu javne vlasti izrađen i dostavljen istoj u vremenu koje je prethodilo podnošenju predmetnog zahtjeva te je iz navedenog razvidno da se radilo o izrađenoj odnosno postojećoj informaciji u posjedu tijela javne vlasti, a uvidom u sadržaj koje je utvrđeno da ista ne sadrži niti jedan od mogućih zakonskih razloga za ograničenje pristupa informacijama. Dakle, navodi tijela javne vlasti iz osporenog rješenja da se tražena informacija ne može omogućiti zbog porezne tajne nemaju zakonskog uporišta jer se ne radi o podacima iz pojedinačnih poreznih postupaka već se radi o izračunatoj prosječnoj tržišnoj cijeni kvadratnog metra zemljišta.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao točki 1., 2. i 4. izreke ovog  rješenja.

Vezano za traženje žalitelja u preostalom dijelu „kao i sve koje su joj prethodile počevši od 1. srpnja 2013. godine, kao i one koje su stupile na snagu nakon nje, sve do travnja 2016. godine″, utvrđeno je da se u osporenom rješenju KLASA: UP/I-032-01/16-01/10, URBROJ: 513-07-21-00/16-3 od 13. svibnja 2016. godine Ministarstva financija, Porezne uprave navodi kako Porezna uprava ne vodi posebne tabele tržišne vrijednosti zemljišta pa iste nisu u mogućnosti dostaviti, iz čega proizlazi da tijelo javne vlasti ne posjeduje izrađene informacije u pogledu navedenog traženja žalitelja u tom dijelu.

Sukladno članku 5. stavku 1. točki 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, informacija je svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo javne vlasti izradilo samo ili u suradnji s nekim drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Člankom 23. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

U pogledu odluke iz osporenog rješenja vezano za traženje iz predmetnog zahtjeva dijelu „kao i sve koje su joj prethodile počevši od 1. srpnja 2013. godine, kao i one koje su stupile na snagu nakon nje, sve do travnja 2016. godine″, Povjerenica za informiranje je mišljenja da je tijelo javne vlasti trebalo postupiti sukladno gore navedenoj odredbi članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama. Međutim, iako je u postupanju po tom dijelu predmetnog zahtjeva bilo nedostataka, utvrđeno je da su oni takvi da nisu mogli dovesti do drugačije odluke u pogledu dostupnosti navedene informacije, budući da iz spisa predmeta proizlazi kako tijelo javne vlasti istu ne posjeduje kao izrađenu informaciju. 

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao u točki 3. izreke ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.