KLASA: UP/II-008-07/16-01/215

URBROJ: 401-01/04-16-13

Zagreb, 19. listopada 2016.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe trgovačkog društva Podgora čistoća d.o.o., Ulica Ruđera Boškovića 20, Podgora, izjavljenoj po direktoru Ivi Vodanoviću protiv rješenja Turističke zajednice mjesta Igrane Broj: 32-1/2016 od 25. ožujka 2016. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Turističke zajednice mjesta Igrane Broj: 32-1/2016 od 25. ožujka 2016. godine.

2.    Odobrava se trgovačkom društvu Podgora čistoća d.o.o. dostava traženih podataka o iznajmljivačima koji su pravne osobe.

3.    Odbija se zahtjev trgovačkog društva Podgora čistoća d.o.o. u dijelu koji se odnosi na dostavu podataka o iznajmljivačima koji su fizičke osobe, kao neosnovan.

4.    Nalaže se Turističkoj zajednici mjesta Igrane da u roku od 8 dana od dana primitka ovog rješenja postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem Turističke zajednice mjesta Igrane odbijen je zahtjev trgovačkog društva Podgora čistoća d.o.o. (u daljnjem tekstu: žalitelj) za  ostvarivanje prava na pristup informacijama o popisu iznajmljivača na području Turističke zajednice mjesta Igrane s osnovnim podacima (adresa i OIB), te brojem registriranih kreveta za svakog iznajmljivača, temeljem članka 23. stavka 5. točke 2. i članka 15. stavka 2. točke 4.  Zakona o pravu na pristup informacijama jer je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da ulaže žalbu na rješenje Turističke zajednice mjesta Igrane kojim se odbija  pravo na pristup informacijama iz njegova zahtjeva. Žalitelj navodi da je dana 18. lipnja 2003. godine s Općinom Podgora zaključio Ugovor o koncesiji za obavljanje komunalne djelatnosti sakupljanja i odvoza komunalnog otpada na području Općine Podgora (KLASA: 021-05/03-01/445, URBROJ: 2147/05-03/1), te se temeljem navedenog ugovora komunalni otpad sakuplja iz domaćinstava i poslovnih objekata u naseljima Podgora, Drašnice, Igrane i Živogošće. Nadalje navodi da je Općina Podgora Odlukom o načinu plaćanja komunalnih usluga (Glasnik Općine Podgora, broj 02/10, 7/10, 9/10 i 04/12) propisala da uslugu skupljanja i odvoza komunalnog otpada plaćaju svi vlasnici nekretnina odnosno korisnici nekretnina sa stalnim ili privremenim boravkom i to u slučaju kada je tu obvezu prenio  vlasnik na korisnika i o tome obavijestio žalitelja. Ističe kako je člankom 2. stavkom 4. navedene Odluke utvrđeno da se pod članovima kućanstva smatraju stalni i povremeni članovi kućanstva i gosti, da je stavkom 7. navedenog članka propisano da se pod gostima podrazumijevaju korisnici usluge koji borave u iznajmljenom prostoru kućanstva tijekom turističke sezone, da se pretpostavlja da broj gostiju iznosi onoliko koliko u kućanstvu ima registriranih ležajeva te je navedeno i osnovni kriterij za naplatu usluge. Žalitelj navodi kako smatra da je dostava traženih podataka dozvoljena temeljem članka 7. stavka 1. podstavka 6. Zakona o zaštiti osobnih podataka s obzirom da je obrada navedenih podataka nužna radi ispunjenja zadataka koji se izvršavaju u javnom  interesu, u ovom slučaju uspostavljanja zakonitog i cjelovitog sustava naplate javne usluge sakupljanja i odvoza komunalnog otpada koji su dužni plaćati svi vlasnici nekretnina odnosno korisnici nekretnina sa stalnim il privremenim boravkom na području Općine Podgora. Nadalje navodi da je sukladno članku 11. Zakona o zaštiti osobnih podataka voditelj zbirke osobnih podataka ovlašten dati na korištenje osobne podatke i drugim primateljima, u ovom slučaju žalitelju, ako je to potrebno radi obavljanja poslova u okviru zakonom utvrđene djelatnosti primatelja. Ističe kako je člankom 30. stavkom 2. Zakona o održivom gospodarenju otpadom („Narodne novine“, broj 94/13) propisano da je javna usluga prikupljanja  miješanog  komunalnog i  biorazgradivog  otpada usluga od općeg interesa, a čime se potkrepljuje tvrdnja kako je prikupljanje podataka o iznajmljivačima i broju registriranih kreveta kod svakog iznajmljivača na području Turističke zajednice mjesta Igrane nužno radi ispunjenja zadataka koji se izvršavaju u javnom interesu, a ne privatnom interesu žalitelja, te kako je moguće omogućiti pristup informaciji s obzirom na očito prevladavanje javnog interesa. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je djelomično osnovana.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za ostvarivanje prava na pristup informacijama od 21. ožujka 2016. godine, kojeg je Turistička zajednica mjesta Igrane zaprimila dana 25. ožujka 2016. godine zatražio od navedene Turističke zajednice kao tijela javne vlasti da mu se temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama u svrhu  zakonite naplate usluge dostave sljedeći podaci: 1. Popis iznajmljivača na području Turističke zajednice mjesta Igrane s osnovnim podacima (adresa i OIB) i 2. Broj registriranih kreveta za svakog iznajmljivača. Nadalje je utvrđeno da je Turistička zajednica mjesta Igrane donijela rješenje Broj: 32-1/2016 od 25. ožujka 2016. godine, kojim je odbila zahtjev žalitelja temeljem članka 23. stavka 5. točke 2. i članka 15. stavka 2. točke 4.  Zakona o pravu na pristup informacijama jer je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

U pobijanom rješenju Turistička zajednica mjesta Igrane navodi se da je u provedenom postupku utvrđeno da je Turistička zajednica mjesta Igrane voditelj zbirke osobnih podataka članova turističke zajednice koji podaci su dobiveni od Ureda državne uprave u Splitsko-dalmatinskoj županiji, Službe za gospodarstvo, te je ista dužna predmetne osobne podatke koristiti u svrhu vođenja evidencije navedene kategorije osoba odnosno u svrhu kako je određeno u okviru obavljanja djelatnosti. Nadalje se navodi  kako davanje na korištenje osobnih podataka članova turističke zajednice komunalnom poduzeću u svrhu obračuna komunalne  usluge, kao i u druge  svrhe nije podudarno svrsi u koju se osobni podaci obrađuju i koriste od strane turističke zajednice, te da slijedom navedenog nisu ispunjeni zakonski uvjeti za davanje predmetnih osobnih podataka na zahtjev korisnika prava na informaciju.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Zakonom o zaštiti osobnih podataka („Narodne novine“, broj 103/03., 118/06., 41/08., 130/11., 106/12. – pročišćeni tekst) uređuje se zaštita osobnih podataka o fizičkim osobama te nadzor nad prikupljanjem, obradom i korištenjem osobnih podataka u Republici Hrvatskoj. Svrha zaštite osobnih podataka je zaštita privatnog života i ostalih ljudskih prava i temeljnih sloboda u prikupljanju, obradi i korištenju osobnih podataka.

Člankom 2. stavkom 1. točkom 1. citiranog Zakona propisano je da je osobni podatak svaka informacija koja se odnosi na identificiranu fizičku osobu ili fizičku osobu koja se može identificirati; osoba koja se može identificirati je osoba čiji se identitet može utvrditi izravno ili neizravno, posebno na osnovi identifikacijskog broja ili jednog ili više obilježja specifičnih za njezin fizički, psihološki, mentalni, gospodarski, kulturni ili socijalni identitet.

U članku 7. stavku 1. točkama 1. do 8. Zakona o zaštiti osobnih podataka propisan je pravni temelj prikupljanja i obrade osobnih podataka.

Odredbom članka 11. stavka 3. gore citiranog Zakona propisano je da je zabranjeno davanje osobnih podataka na korištenje drugim primateljima za čiju obradu, odnosno korištenje nisu ovlašteni prema odredbama članka 7. i članka 8. stavka 2. ovoga Zakona te ako je svrha za koju se osobni podaci traže na korištenje suprotna odredbi članka 6. stavka 2. i 3. ovoga Zakona.

Člankom 8. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da pravo na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija pripada svim korisnicima na jednak način i pod jednakim uvjetima, te da su korisnici ravnopravni u njegovom ostvarivanju. Odredbom članka 9. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da korisnik koji raspolaže informacijom sukladno ovom Zakonu, ima pravo tu informaciju javno iznositi.

Povjerenica za informiranje je uvidom u dostavljenu dokumentaciju utvrdila da ista sadrži osobne podatke: ime i prezime, OIB, matični broj građana, a također sadrži i podatak o broju ležajeva. Ujedno je u žalbenom postupku razmotrila da li je moguć djelomičan pristup zatraženim informacijama, te je utvrđeno da je moguće žalitelju odobriti djelomičan pristup zatraženim informacijama. 

Iz spisa predmeta nije razvidno da je Turistička zajednica mjesta Igrane provela test razmjernosti i javnog interesa.

U žalbenom postupku u odnosu na osobne podatke iznajmljivača-fizičkih osoba  razmotreno je u smislu članka 16. Zakona o pravu na pristup informacijama je li se pristup informaciji može ograničiti jer je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka odnosno je li je omogućavanje pristupa  traženim informacijama u konkretnom slučaju ozbiljno povrijeđen interes koji se štiti i prevladava li potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes.

Povjerenica za informiranje ne nalazi prevladavajući javni interes da se zatražene informacije u pogledu iznajmljivača fizičkih osoba omoguće žalitelju. Naime, ukoliko bi se zatražene informacije omogućile žalitelju, te iste informacije bi se onda trebale omogućiti bilo kojoj osobi koja bi ih zatražila. Stoga se zbog zaštite osobnih podataka, temeljem Zakona o pravu na pristup informacijama zatražene informacije ne mogu omogućiti žalitelju. Naime, iskazani interes žalitelja u konkretnom slučaju ne može biti stavljen ispred zaštite privatnosti pojedinca.

Prigovori i navodi iznijeti u žalbi u pogledu osobnih podataka iznajmljivača-fizičkih osoba ne mogu utjecati na drugačije rješenje u ovoj upravnoj stvari, s obzirom da je u žalbenom postupku utvrđeno koji zaštićen interes preteže.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku, odlučeno kao u točki 3. izreke ovog rješenja. 

Ovo rješenje ne sprječava žalitelja da putem drugih pravnih temelja ostvaruje svoja prava na osobne podatke fizičkih osoba, korisnika svojih usluga. Naime, žalitelj u žalbi navodi da je dana 18. lipnja 2003. godine s Općinom Podgora zaključio Ugovor o koncesiji za obavljanje komunalne djelatnosti sakupljanja i odvoza komunalnog otpada na području Općine Podgora (KLASA: 021-05/03-01/445, URBROJ: 2147/05-03/1), te je temeljem navedenog Ugovora trebala biti osigurana dostupnost podataka koji su potrebni za obavljanje navedene koncesije.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem naložiti tijelu javne vlasti da korisniku omogući pristup traženoj informaciji odnosno da odluči o zahtjevu korisnika te odrediti  primjeren rok u kojem je dužno to učiniti.

Zakon o zaštiti osobnih podataka štiti osobne podatke fizičkih osoba i isti se ne odnosi na pravne osobe.

Budući da u pogledu pravnih osoba Povjerenica za informiranje ne nalazi ograničenje iz Zakona o pravu na pristup informacijama, na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno je kao u točkama 1., 2. i 4. izreke ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.