KLASA: UP/II-008-07/15-01/483

URBROJ: 401-01/06-16-02

Zagreb, 17. listopada 2016.              

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ……… iz Splita, ………, izjavljene protiv rješenja Općinskog suda u Splitu, Broj: Su-6961/2015 od 2. rujna 2015. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Općinskog suda u Splitu, Broj: Su-6961/2015 od 2. rujna 2015. godine.

2.    Odobrava se ……… na pristup preslikama:

-        rješenja Ministarstva uprave KLASA: UP/I-038-02/05-01/92, URBROJ: 515-03/9-05-4 od 15. studenoga 2005. godine, kojim se odobrava Općinskom sudu u Splitu izrada tri pečata s grbom Republike Hrvatske promjera 38 mm s rednim brojevima 1., 9. i 20.

3.    Nalaže se Općinskom sudu u Splitu da u roku od 8 dana od dana primitka ovog rješenja postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 9. kolovoza 2015. godine, zaprimljen u Općinskom sudu u Splitu 28. kolovoza 2015. godine, temeljem članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, a iz razloga što se u predmetnom zahtjevu zatražena informacija ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavaka 1. točke 3. istog Zakona.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj je naveo da će naknadno dostaviti obrazloženje žalbe, a isto je i dostavio Povjerenici za informiranje, dana 30. rujna 2015. godine. U obrazloženju žalbe žalitelj u bitnome navodi kako mu je osporenim rješenjem Općinski sud u Splitu teško povrijedio pravo na pristup informacijama te se najprije osvrće na izgled osporenog rješenja, u pogledu njegove oznake, grba te službenog pečata koji se na istom nalaze, smatrajući kako isti nisu u skladu sa upravnim postupkom u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama, kao ni sa Zakonom o grbu, zastavi i himni Republike Hrvatske te zastavi i lenti predsjednika Republike Hrvatske, te Zakonom o pečatima i žigovima s grbom Republike Hrvatske. Žalitelj nadalje navodi kako razlozi za odbijanje njegovog zahtjeva nisu u skladu sa Zakonom o pravu na pristup informacijama ni u pogledu navoda iz osporenog rješenja o tome da zatražena informacija nije informacija u zakonskom smislu te da navedene tvrdnje smatra potpuno besmislenima. Zaključno, žalitelj izražava sumnje u to da mu tijelo javne vlasti uskraćuje traženu informaciju jer štiti nezakonitosti u radu istog tijela te od Povjerenice za informiranje traži da mu omogući pristup zatraženoj informaciji. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da je dana 9. kolovoza 2015. godine žalitelj podnio zahtjev za pristup informacijama Općinskom sudu u Splitu, koji je u navedenom tijelu zaprimljen 28. kolovoza 2015. godine, a kojim je zatražio da mu se putem elektroničke pošte dostavi sljedeću informaciju: rješenje Ministarstva uprave Republike Hrvatske kojim se odobrava izrada pečata s grbom Republike Hrvatske sa rednim brojem 1, promjera 38 mm. Također je utvrđeno da je osporenim rješenjem Broj: 26 Su-6961/2015 od 2. rujna 2015. godine Općinski sud u Splitu odbio zahtjev žalitelja.

Iz obrazloženja citiranog rješenja je utvrđeno da je tijelo javne vlasti odbilo predmetni zahtjev navodeći da se isti odbija sukladno članku 23. stavku 5. točki 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, a iz razloga što se u predmetnom zahtjevu zatražena informacija ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavaka 1. točke 3. istog Zakona.

Sukladno članku 5. stavku 1. točki 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je „informacija“ svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan  (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.  

U drugostupanjskom postupku Općinski sud u Splitu je dana 12. studenoga 2015. godine, dopisom Broj: 26 Su-6961/2015 od 9. studenoga 2015. godine, dostavio Povjerenici za informiranje kao zatraženu informaciju iz predmetnog zahtjeva rješenje Ministarstva uprave KLASA: UP/I-038-02/05-01/92, URBROJ: 515-03/9-05-4 od 15. studenoga 2005. godine, kojim se odobrava Općinskom sudu u Splitu izrada tri pečata s grbom Republike Hrvatske promjera 38 mm s rednim brojevima 1., 9. i 20..

Razmotrivši predmetni zahtjev žalitelja te dostavljenu dokumentaciju u spisu utvrđeno je da je žalitelj zatražio informaciju koje postoji kao izrađena informacija te je u posjedu tijela javne vlasti. Iz spisa predmeta je također razvidno da pri rješavanju predmetnog zahtjeva u prvostupanjskom postupku Općinski sud u Splitu nije pravilno utvrdio činjenice te je shodno tome pogrešno primijenio materijalni propis, jer u istom postupku nije utvrdio posjeduje li dokument koji je žalitelj u predmetnom zahtjevu zatražio, nego je pogrešno zaključivši da se ne radi o informaciji u zakonskom smislu iz navedenog razloga odbio njegov zahtjev. Kako je u drugostupanjskom postupku Općinski sud u Splitu sa spisom predmeta ipak dostavio predmetnu informaciju, Povjerenica za informiranje je razmotrila da li se u pogledu iste informacije može primijeniti koji od razloga za ograničenje pristupa informacijama navedenih u članku 15. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Naime, člankom 38. stavkom 4. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine″ broj 56/90., 135/97., 8/98., 113/00.,124/00., 28/01., 41/01., 55/01., 76/10., 85/10. i 5/14. - pročišćeni tekst) jamči se pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu, a propisuju se zakonom. Člankom 15. Zakona o pravu na pristup informacijama propisana su ograničenja pristupa informacijama.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i na ponovnu uporabu informacija fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti. Uvidom u predmetnim zahtjevom zatraženu informaciju kao nesporno je utvrđeno da je u predmetnom zahtjevu zatražena informacija, postojeća i izrađena informacija, koja je u posjedu Općinskog suda u Splitu, koji je kao tijelo javne vlasti u obvezi postupati po odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama. Dakle, razmotrivši sadržaj predmetnim zahtjevom zatražene informacije koja joj je dostavljena u drugostupanjskom postupku, Povjerenica za informiranje ne nalazi zakonske razloge za ograničenje pristupa informacijama.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao izreci ovog  rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.