KLASA: UP/II-008-07/15-01/14

URBROJ: 401-01/05-16-03

Zagreb, 21. 10. 2016.

Povjerenica za informiranje, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe Sindikata policije Hrvatske, Glavne podružnice za PU istarsku, iz Pule, ………,  izjavljene protiv rješenja Ministarstva unutarnjih poslova, Policijske uprave Istarske, broj: 511-08-01/3-466/12-14  od 3. 12. 2014. godine,  u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama,  donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Ministarstva unutarnjih poslova, Policijske uprave Istarske, broj: 511-08-01/3-466/12-14  od 3. 12. 2014. godine.

2.    Odobrava se Sindikatu policije Hrvatske, Glavnoj podružnici za PU istarsku,  pravo na pristup preslikama dokumenata koji dokazuju da Enes Bečić obavlja poslove načelnika Sektora kriminalističke policije Policijske uprave Istarske.

3.    Nalaže se Ministarstvu unutarnjih poslova, Policijskoj upravi Istarskoj da u roku od 8 dana od dana primitka ovog rješenja postupi sukladno točki 2. ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Pobijanim rješenjem Ministarstva unutarnjih poslova, Policijske uprave Istarske (u daljnjem tekstu: MUP PU Istarska) odbijen je zahtjev za pristup informacijama Sindikata policije Hrvatske, Glavne podružnice za PU istarsku (u daljnjem tekstu: žalitelj), temeljem članka 23. stavka 5. točke 2., a u vezi s člankom 15. stavkom 2. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Protiv pobijanog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu, u kojoj u bitnom navodi kako je pobijano rješenje proturječno samome sebi, iz razloga jer je podatak da Enes Bečić obavlja poslove načelnika Sektora kriminalističke policije u PU istarskoj javan te javno dostupan, a sam podatak kojim akta isti obavlja poslove rečenog radnog mjesta nije podataka kojim bi se ugrozili osobni podatci. Žalitelj stoga od Povjerenice za informiranje traži da poništi rješenje  MUP-a i da mu omogući pristup zatraženim informacijama.

Žalba je djelomično osnovana.

Uvidom u spis predmeta je utvrđeno kako je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 13. 11. 2014. godine zatražio od MUP-a PU Istarske da dostavi podatak obavlja li načelnik Sektora kriminalističke policije, g. Enes Bečić, poslove rečenog mjesta temeljem Rješenja ili Naloga, sukladno članku 32. Zakona o policiji.

U žalbenom postupku je također izvršen uvid u službenu zabilješku MUP-a PU Istarske, broj: 511-08-01/3-466/12-14  od 3. 12. 2014. godine, u kojoj je zabilježen tijek provedenog testa razmjernosti i javnog interesa. U predmetnoj zabilješci se navodi kako je nakon provedenog testa utvrđeno da u konkretnom slučaju ne postoji interes javnosti. Naime, osim žaliteljevog zahtjeva, utvrđeno je da se nitko od šire javnosti nije zanimao niti tražio podatke o tom događaju, odnosno podnosio zahtjev za pristup takvoj informaciji. S obzirom da bi se odgovorom podnositelju zahtjeva povrijedilo pravo iz članka 2. stavka 1. točke 1. Zakona o zaštiti osobnih podataka, a u smislu članka 11. istog Zakona, u konkretnom je predmetu ocijenjeno da ne prevladava javni interes za ustupom tražene informacije, odnosno da prevladava interes zaštite prava na ograničenje, te da bi ustupom informacije taj interes bio ozbiljno povrijeđen.

Člankom 23. stavkom 5. točkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se ispune uvjeti propisani u članku 15. stavcima 2. i 3., a u vezi s člankom 16. stavkom 1. ovog Zakona.

Člankom 15. stavkom 2. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Člankom 16. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavka 3. ovog Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Nastavno na navedene zakonske odredbe, te uvidom u dostavljene dokumente koji predstavljaju zatraženu informaciju, Povjerenica za informiranje je u žalbenom postupku utvrdila kako je MUP PU Istarska, prilikom rješavanja žaliteljevog zahtjeva za pristup informacijama, nepotpuno utvrdila činjenično stanje te je neodgovarajuće primijenila odredbe materijalnog prava.

Člankom 62. tada važećeg Zakona o policiji (Narodne novine“, broj  34/11., 130/12., 89/14., 151/14.) je propisano da se slobodna radna mjesta rukovodećih policijskih službenika koja nisu navedena u članku 60. stavku 1. ovoga Zakona, osim rukovodećih radnih mjesta potkategorije niži rukovoditelj, oglašavaju putem internog oglasa i popunjavaju premještajem ili rasporedom.

Odlučivanje o prijamu, rasporedu, izboru, imenovanju, razrješenju, premještaju, plaći, drugim pravima, obvezama i odgovornostima te prestanku službe policijskog službenika upravna je stvar, što je propisano člankom 46. Zakona o policiji.

Nadalje, člankom 32. stavkom 1. i 2.  Zakona o policiji propisano je da je policijski službenik dužan poslove radnog mjesta na koje je raspoređen obavljati sukladno opisu poslova toga radnog mjesta. Policijski službenik dužan je po pisanom nalogu nadređenog rukovoditelja obavljati poslove drugog radnog mjesta ako je za to osposobljen.

Odlučivanje o rasporedu na radno mjesto te drugim pravima i obvezama državnih službenika, kao i prestanku državne službe, prema članku 63. Zakona o državnim službenicima je  upravna  stvar.

Slijedom navedenog, važno je naglasiti kao je u odnosu na postupke zapošljavanja potrebno  osigurati transparentnost, te kako je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama zatražio dokumente u kojima je zabilježen izbor državnog službenika na radno mjesto, odnosno kojima mu je naloženo obavljanje zakonom utvrđenih poslova.

Pored svega navedenog, službenici zaposleni u  MUP-u dobivaju plaću iz državnog proračuna, pa je logično da postoji i javni interes da se zna tko su osobe izabrane na radna mjesta, koje poslove obavljaju i temeljem kojih akata.

U odnosu na zaštitu osobnih podataka potrebno je naglasiti da kada utvrdimo da je nešto osobni podatak to automatski ne znači da je on i u navedenom slučaju zaštićen, te da je pogotovo važno naglasiti kako su zahtjevom zatraženi podaci koji se odnose na raspored fizičke osobe na radno mjesto unutar tijela javne vlasti, dakle traže se podaci fizičke osobe koja ne radi u  privatnom svojstvu nego u službenom svojstvu u tijelu državne uprave.

Osim navedenog, ime i prezime osobe koja je načelnik sektora kriminalističke policije u MUP-u  bi trebalo biti dostupno javnosti i prije postavljenog zahtjeva za pristup informacijama, temeljem članka 10. stavka 1. točke 11. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojim je propisano kako su tijela javne vlasti obvezna na internetskim stranicama na lako pretraživ način i u strojno čitljivom obliku objavljivati informacije o unutarnjem ustrojstvu tijela javne vlasti, s imenima čelnika tijela i voditelja ustrojstvenih jedinica i njihovim podacima za kontakt.

Drugim riječima, informacije koje žalitelj traži ne možemo smatrati informacijama koje sadrže zakonom zaštićene osobne podatke, već predstavljaju unaprijed propisane dokumente kojima se državni službenici izabiru i raspoređuju na radna mjesta unutar tijela javne vlasti, u ovom slučaju MUP-a, odnosno kojima im se nalaže obavljanje poslova za koje primaju sredstva iz državnog proračuna.

U tom je smislu MUP, PU Istarske pogriješio kada je u provedenom testu razmjernosti i javnog interesa utvrdio kako u ovom slučaju nema javnog interesa, budući da prilikom provedbe javnog natječaja za popunjavanje mjesta u tijelu javne vlasti uvijek postoji potencijalni javni interes, odnosno javni interes  je inherentan svakom postupku odabira kandidata na radno mjesto koje je financirano iz državnog proračuna. Osim toga, u konkretnom slučaju ne postoji nikakva ugroza osobnih podataka.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik za informiranje će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji, stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao izreci ovog rješenja.

Uputa o pravnom lijeku: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred  Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.