KLASA: UP/II-008-07/16-01/239

URBROJ: 401-01/04-16-06

Zagreb, 26. rujna 2016.                    

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ……… iz Pazina, ………, izjavljene protiv rješenja Istarske županije KLASA: UP/I-008-01/16-01/06, URBROJ: 2163/1-01/4-16-5 od 15. travnja 2016. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Istarske županije KLASA: UP/I-008-01/16-01/06, URBROJ: 2163/1-01/4-16-5 od 15. travnja 2016. godine.

2.    Odobrava se ……… dostava sljedeće informacije: Revizorsko izvješće, Revizija procesa planiranja, financiranja, izvršavanja i izvještavanja u projektu „ISTRA INSPIRIT“, Pula, listopad 2015, koje je izradila Služba za unutarnju reviziju Istarske županije, KLASA: 041-01/15-01/06, URBROJ: 2163/1-19/1-15-17 od 23. listopada 2015. godine.

3.    Nalaže se Istarskoj županiji da u roku od 8 dana od dana primitka ovog rješenja postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem Istarske županije odbijen je zahtjev ……… (u daljnjem tekstu: žaliteljica) za ostvarivanjem prava na pristup informacijama temeljem članka 15. stavka 3. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama jer bi omogućavanje informacije onemogućilo rad tijela koja obavljaju upravni nadzor, inspekcijski nadzor odnosno nadzor zakonitosti.

Protiv navedenog rješenja žaliteljica je pravovremeno uložila žalbu u kojoj u bitnome navodi da rješenje osporava u cijelosti te sukladno članku 25. Zakona o pravu na pristup informacijama u zakonskom roku izjavljuje žalbu zbog pogrešne primjene zakona. Nadalje navodi da joj je odbijanjem zahtjeva uskraćeno zakonsko ostvarenje prava na pristup informacijama. Također navodi da davanjem uvida u informaciju koja je u posjedu jednog tijela javne vlasti ni na koji način ne sprječava Državni ured za reviziju da obavlja aktivnosti nadzora, te da bi široka primjena tumačenja tijela javne vlasti dovela do toga da građani ne mogu dobiti pristup svim informacijama u koje uvid ima Državna revizija. Ističe da je tijelo javne vlasti trebalo postupiti sukladno članku 16. stavku 1. i provesti test proporcionalnosti i javnog interesa kod primjene ovog ograničenja, međutim to nije učinjeno  iako se radi o jasno propisanoj obvezi. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama od 15. ožujka 2016. godine zatražila od Istarske županije kao tijela javne vlasti da joj se dostavi Revizija procesa planiranja, financiranja, izvršavanja i izvještavanja u projektu ISTRA INSPIRITA. Nadalje je utvrđeno da je Istarska županija rješenjem KLASA: UP/I-008-01/16-01/06, URBROJ: 2163/1-01/4-16-5 od 15. travnja 2016. godine odbila zahtjev žaliteljice temeljem članka 15. stavka 3. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama jer bi omogućavanje informacije onemogućilo rad tijela koja obavljaju upravni nadzor, inspekcijski nadzor odnosno nadzor zakonitosti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Odredbom članka 23. stavka 5. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se ispune uvjeti propisani u članku 15. stavcima 2., 3. i 4., a u vezi s člankom 16. stavkom 1. ovog Zakona.

Člankom 15. stavkom 3. točkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama  propisano je da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako postoje osnove sumnje da bi njezino objavljivanje onemogućilo rad tijela koja obavljaju upravni nadzor, inspekcijski nadzor, odnosno nadzor zakonitosti.

Odredbom članka 16. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Vlasnik informacije iz članka 15. stavka 2. točke 1. ovog Zakona, po prethodno pribavljenom mišljenju Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost, dužan je, prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa.

Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. ovog Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Stavkom 3. istog članka Zakona propisano je da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja postupka iz stavka 1. ovog članka, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

U žalbenom postupku Povjerenici za informiranje kao dio spisa predmeta dostavljena je sljedeća informacija: Revizorsko izvješće, Revizija procesa planiranja, financiranja, izvršavanja i izvještavanja u projektu „ISTRA INSPIRIT“, Pula, listopad 2015, koje je izradila Služba za unutarnju reviziju Istarske županije, KLASA: 041-01/15-01/06, URBROJ: 2163/1-19/1-15-17 od 23. listopada 2015. godine.

Uvidom u internetsku stranicu Istarske županije https://www.istra-istria.hr konkretnije link https://www.istra-istria.hr/index.php?id=3496  razvidno je da se navodi da Upravni odjel za turizam Istarske županije od 2012. godine potiče razvoj projekta Istra Inspirit u suradnji s Istarskom razvojnom turističkom agencijom, IRTA d.o.o. i Turističkom zajednicom Istarske županije, da je Istra Inspirit nagrađivani projekt koji obogaćuje kulturno-turističku ponudu poluotoka, oživljavanjem povijesnih događaja na autentičnim lokacijama, kroz uprizorene istarske legende i mitove, kao i da je Istra Inspirit prepoznat kao važan proizvod kulturnog turizma, te je do sada nagrađen prestižnim nagradama za najkreativniji turistički program.

Uvidom u Godišnje izvještaje o izvršenju Proračuna Istarske županije za 2013., 2014. i 2015. godinu objavljene na sljedećim linkovima: http://www.istra-istria.hr/fileadmin/dokumenti/proracun/20140520_Godisnji_izvjestaj_2013.pdf,http://www.istra-istria.hr/uploads/media/20150505_Godisnji_izvjestaj_izvrsenje_proracuna_IZ_2014.pdf, te http://www.istra-istria.hr/uploads/media/20160527_IZ_Godisnji_izvjestaj_2015.pdf, razvidno je da je tako u 2013. godini iz Proračuna Istarske županije za Razvoj cjelogodišnjeg turizma - Istra Inspirit isplaćeno 615.784,08 kn, da je u 2014. godini iz Proračuna Istarske županije za aktivnost Istra Inspirit - razvoj cjelogodišnjeg turizma isplaćeno 347.606,77 kn, a u 2015. godini 469.912,50 kn. Nadalje, iz Godišnjeg izvještaja o izvršenju Proračuna Istarske županije za 2015. godinu razvidno je da se kod Aktivnosti Istra Inspirit - Razvoj cjelogodišnjeg turizma pod Opis aktivnosti navodi da je Projekt Istra Inspirit pokrenut 2012. godine na inicijativu odjela ciljem obogaćivanja turističke ponude, poglavito u pred i posezoni te u unutrašnjosti Istre, uz valorizaciju kulturno-povijesnih, eno-gastronomskih, prirodnih i drugih resursa, da je u tom smislu, osmišljeno 15-ak tematskih doživljaja koji se organiziraju i provode diljem regije, oživljavanjem pojedinih povijesnih razdoblja uprizorenjem istarskih mitova i legendi, te se pripremaju kako bi postali zaokruženi turistički proizvodi tj. paket aranžmani koji se mogu ponuditi na tržištu i komercijalizirati, a projekt je nagrađivan prestižnim nagradama, da su Posebni ciljevi: valorizirati istarsku tradicijsku i povijesnu baštinu kroz turizam, povezati kulturu i turizam, kreirati zaokruženi razvojni turistički proizvod i pripremiti ga za komercijalizaciju na tržištu, a da su Ostvareni ciljevi: razvojnim projektom Istra Inspirit kroz turizam se promoviraju istarski mitovi i legende, razvojni projekt Istra Inspirit spaja interese i umrežava brojne subjekte iz javnog i privatnog sektora, ovim projektom se kroz turizam valorizira kulturno-povijesna baština Istre.

Iz javno objavljenog Prijedloga Odluke o novom modelu upravljanja projektom Istra Inspirit na razini Istarske županije KLASA: 334-01/16-01/07, URBROJ: 2163/1-10/1-16-1 od 1. veljače 2016. godine (u daljnjem tekstu: Prijedlog Odluke), https://www.istra-istria.hr/fileadmin/dokumenti/novosti/Akti_zupana/2016/02/02-03.pdf, razvidno je da se u Prijedlogu Odluke navodi „Upravni odjel za turizam Istarske županije inicirao je, osmislio, financirao i stvorio kulturno turistički projekt Istra Inspirit, koji je već sada postigao visoku razinu samostalnog financiranja na tržištu. Uzevši u obzir opravdanost projekta, ostvarene rezultate, uložena materijalna i financijska sredstva, te stvoreni potencijal za afirmaciju i inovativnost kulturnih sadržaja, projekt se nastavlja provoditi, s time da je cilj ove Odluke promjena modela upravljanja projektom. 2. Slijedom preporuka sadržanih u revizorskom izvješću pod nazivom ''Revizija procesa planiranja, financiranja, izvršavanja i izvještavanja u projektu ''ISTRA INSPIRIT'', Klasa: 041-01/15-01/06; Urbroj: 2163/1-19/1-15-17, od 23. listopada 2015. godine, Upravnom odboru Istarske razvojne turističke agencije, IRTA d.o.o. upućuje se na usvajanje prijedlog da IRTA d.o.o. preuzme ulogu glavnog nositelja projekta Istra Inspirit…“ U obrazloženju Prijedloga Odluke se navodi da su ostala polazišta i pravni temelji za donošenje ovog akta sadržani u revizorskom izvješću pod nazivom ''Revizija procesa planiranja, financiranja, izvršavanja i izvještavanja u projektu ''ISTRA INSPIRIT'', KLASA: 041-01/15-01/06, URBROJ: 2163/1-19/1-15-17, od 23. listopada 2015. godine, te u Zakonu o državnim potporama („Narodne novine“, broj 47/2014) i u Uredbi Europske unije o potporama male vrijednosti (de minimis) br. 1407/2013 od 18. prosinca 2013. Pod ocjenom stanja i osnovnim pitanjima koja se uređuju tim aktom navodi se da će prihvaćanjem prijedloga sadržanih u aktu omogućiti transparentnije i efikasnije financiranje i provedba projekta Istra Inspirit, te poštivanje važećeg zakonodavstva kojim se regulira dodjela državnih potpora i potpora male vrijednosti u Republici Hrvatskoj.

Nadalje, iz javno objavljenog Prijedloga Odluke o odabiru ponude za nabavu – usluge  procjene djelovanja sustava  unutarnjih financijskih kontrola u Istarskoj županiji – stručna pomoć u provedbi unutarnje revizije procesa planiranja, financiranja, izvršavanja i  izvještavanja u projektu „Istra Inspirit“ prema Međunarodnim revizorskim standardima te propisima i smjernicama važećim za unutarnju reviziju u Republici Hrvatskoj, sukladno Nalogu Župana Istarske županije KLASA: 041-01/15-01/07, URBROJ: 2163/1-02/1-15-1 od 27. srpnja 2015. godine, evidencijski broj nabave 93.1-15-BV, Službe za unutarnju reviziju Istarske županije KLASA: 406-01/15-01/02, URBROJ: 2163/1-19/1-15-21 od 31. kolovoza 2015., https://www.istra-istria.hr/fileadmin/dokumenti/novosti/Akti_zupana/2015/09/09-02.pdf

razvidno je da se u istom između ostalog navodi kako se temeljem poziva na dostavu ponude sukladno članku 8. te članku 9. stavak 5. Pravilnika o provedbi postupaka bagatelne vrijednosti, KLASA: 023-01/14-01/06, URBROJ: 2163/1-01/8- 14-6 od 29. travnja 2014. godine s izmjenama i dopunama citiranog Pravilnika KLASA: 023-01/15- 01/53 URBROJ: 2163/1-01, odabire ponuda od 19. kolovoza 2015. godine, ponuditelja HZ RIF - Udruge računovođa i financijskih djelatnika Istre, Pula, Scalierova 9, OIB 08941105679, s cijenom ponude u iznosu od 25.000,00 kn bez PDV-a, odnosno s ukupnom cijenom ponude u iznosu od 31.250,00 kn s uključenim PDV-om. 

Iz svega navedenog razvidno je da je Projekt Istra Inspirit projekt koji je osmislilo tijelo javne vlasti Istarska županija, te da je isti financiran iz sredstava proračuna Istarske županije, kao i da je revizija toga projekta također financirana iz sredstva proračuna Istarske županije.

U obrazloženju pobijanog rješenja navodi se da je Revizorsko izvješće iz revizije procesa planiranja, financiranja, izvršavanja i izvještavanja u projektu ISTRA INSPIRIT dostavljeno  Državnom uredu za  reviziju i drugim ovlaštenim državnim tijelima, pa kako bi se omogućio rad tijela koja obavljaju upravni nadzor, inspekcijski nadzor odnosno nadzor zakonitosti, ograničen je pristup informacijama. Povjerenica za informiranje u žalbenom postupku nije utvrdila da bi omogućavanje tražene informacije onemogućilo rad tijela koja obavljaju upravni nadzor, inspekcijski nadzor odnosno nadzor zakonitosti. Naime, sama činjenica da je informacija dostavljena Državnom uredu za reviziju i drugim ovlaštenim državnim tijelima (u obrazloženju pobijanog rješenja ne navodi se koja su to tijela) ne ukazuje na to da bi omogućavanje tražene informacije onemogućilo rad tijela koja obavljaju upravni nadzor, inspekcijski nadzor odnosno nadzor zakonitosti. Osim toga zakonodavac je u članku 15. stavku 3. točki 2. Zakona o pravu na pristup informacijama  propisao  da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako postoje osnove sumnje da bi njezino objavljivanje onemogućilo rad tijela koja obavljaju upravni nadzor, inspekcijski nadzor, odnosno nadzor zakonitosti, dakle propisao je mogućnost  ograničenja, a ne obvezu, i tu mogućnost daje kada postoje osnove sumnje. Ukoliko se osnove sumnje definiraju kao najniži stupanj vjerojatnosti odnosno postojanje podataka iz kojih proizlazi sumnja, tumačenje činjenice da je informacija dostavljena Državnom uredu za reviziju i drugim ovlaštenim državnim tijelima kao postojanje podatka iz kojeg proizlazi sumnja bi bilo preširoko i onemogućilo bi korisnike prava na pristup informacijama u ostvarivanja tog ustavom zajamčenog prava.

Iz spisa predmeta proizlazi da je Istarska županija rješenjem odbila zahtjev žaliteljice temeljem članka 15. stavka 3. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama odnosno ograničila žaliteljici pristup traženoj informaciji bez da je prethodno provela test razmjernosti i javnog interesa iako je Zakonom o pravu na pristup informacijama propisana obveza provođenja navedenog testa u slučaju ograničenja iz članka 15. stavka 3. točke 2. Zakona. Međutim, kako u žalbenom postupku u konkretnom slučaju nije utvrđeno ograničenje na koje se pozvala Istarska županija odnosno nije utvrđeno da bi omogućavanje tražene informacije onemogućilo rad tijela koja obavljaju upravni nadzor, inspekcijski nadzor odnosno nadzor zakonitosti, već je utvrđeno da se radi o raspolaganju javnim sredstvima, nije postojala zakonska obveza Povjerenice za informiranje za provođenjem testa razmjernosti i javnog interesa u žalbenom postupku.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem naložiti tijelu javne vlasti da  korisniku omogući pristup traženoj informaciji odnosno da odluči o zahtjevu korisnika te odrediti primjereni rok u kojem je dužno to učiniti.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09.) i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.    

                                               POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.