KLASA: UP/II-008-07/16-01/277

URBROJ: 401-01/04-16-06

Zagreb, 5. listopada 2016.                

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe Društva za zaštitu i unapređenje Marjana „Marjan“ iz Splita, Obala hrvatskog narodnog preporoda 25, izjavljene protiv rješenja Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan, Cattanijin put 2, Split, Ur.br.: 327-01/2016. od 2. svibnja 2016. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan Ur.br.: 327-01/2016. od 2. svibnja 2016. godine.

2.    Odobrava se Društvu za zaštitu i unapređenje Marjana „Marjan“ pristup informaciji: preslici popunjenog obrasca Iskaz sječa za 2009., 2010., 2011., 2012., 2013., 2014. i 2015. godinu (Obrazac O-10).

3.    Nalaže se Javnoj ustanovi za upravljanje Park-šumom Marjan da u roku od 8 dana od dana primitka ovog rješenja postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama Društva za zaštitu i unapređenje Marjana „Marjan“ (u daljnjem tekstu: žalitelj) temeljem članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama jer zbog učestalih zahtjeva žalitelja za dostavom sličnih informacija dolazi do zlouporabe prava na pristup informaciji i do opterećenja rada i redovnog funkcioniranja Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da je zahtjevom za pristup informaciji zatražio od tijela javne vlasti da mu pruži  informaciju – presliku popunjenog obrasca Iskaz sječa za 2009., 2010. 2011., 2012., 2013., 2014. i 2015. godinu (Obrazac O-10). Ističe da navedenu informaciju nije zatražio od niti jednog drugog tijela javne vlasti, da se radi o dokumentu  koji sadrži svega dvije stranice, a da je svoj posljednji zahtjev za informaciju Javnoj ustanovi uputio 17. ožujka 2016. godine, pa stoga ne može biti riječi o zloupotrebi prava na pristup informacijama niti može biti govora o opterećivanju rada i redovitog funkcioniranja tijela javne vlasti koje broji 55 zaposlenika. Nadalje ističe kako upravo Javna ustanova grubo krši i zloupotrebljava Zakon o  pravu na pristup informacijama kako bi tražitelju informacije svjesno uskratila zakonom utvrđeno pravo na pristup informacijama, što se već učestalo ponavlja. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 18. travnja 2016. godine zatražio od Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan presliku popunjenog obrasca Iskaz sječa za 2009., 2010. 2011., 2012., 2013., 2014. i 2015. godinu (Obrazac O-10). Nadalje je utvrđeno da je Javna ustanova za upravljanje Park-šumom Marjan donijela rješenje Ur.br.: 327-01/2016. od 2. svibnja 2016. godine kojim je odbila zahtjev žalitelja temeljem članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama jer zbog učestalih zahtjeva žalitelja za dostavom sličnih informacija dolazi do zlouporabe prava na pristup informaciji i do opterećenja rada i redovnog funkcioniranja Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan.

Iz pobijanog rješenja Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan razvidno je da je razlog odbijanja žaliteljeva zahtjeva zlouporaba prava na pristup informacijama. Kod  utvrđivanja zlouporabe prava na pristup informacijama potrebno je cijeniti sve činjenice i okolnosti, a relevantno je i zakonsko načelo međusobnog poštovanja i suradnje kojim je propisano da se odnosi tijela javne vlasti i korisnika temelje na suradnji i pružanju pomoći te međusobnom uvažavanju i poštivanju dostojanstva ljudske osobe. Dakle, tijela javne vlasti i korisnici prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija trebaju međusobno surađivati. U obrazloženju pobijanog rješenja navodi se da žalitelj i kod drugih pravnih subjekata koji su direktno ili indirektno vezani za poslovanje Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan, traži slične ili identične podatke, te da se na taj način putem poveznih  zahtjeva koji su funkcionalno slični i povezani sa zahtjevima od drugih podnositelja, dolazi do zlouporabe prava na pristup informaciji i do opterećenja rada i redovnog funkcioniranja Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan. Povjerenica za informiranje u žalbenom postupku zatražila je od Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan da joj kao dio spisa predmeta dostavi sve zahtjeve žalitelja zaprimljene u 2016. godini, presliku Upisnika o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija za 2016. godinu, te da popuni i dostavi upitnik objavljen na linku http://www.pristupinfo.hr/procjena-i-samoprocjena-uskladenosti-sa-zakonom-o-pravu-na-pristup-informacijama/. Dopisom Ur.br.: 431-01/2016 od 3. lipnja 2016. godine Javna ustanova za upravljanje Park-šumom Marjan izvijestila je Povjerenicu za informiranje kako žalitelj  stalno šalje  dopise tražeći informacije kako bi diskreditirao rad Ustanove i samog Ravnatelja, te je u privitku dopisa dostavila podneske žalitelja koji su poslani u periodu od 17. ožujka do 19. svibnja 2016. godine navodeći kako je iz istih razvidno da je u dva mjeseca  stiglo osam podnesaka žalitelja u kojima se isti poziva na različite zakone Republike Hrvatske. U privitku citiranog dopisa Javna ustanova za upravljanje Park-šumom Marjan dostavila je Povjerenici za informiranje i druge podneske zaprimljene u 2016. godini. Također  u citiranom dopisu Javna ustanova za upravljanje Park-šumom Marjan pojasnila je kako je  tzv. Obrazac O-10 zbirni obrazac u kojem su navedeni O-2 obrasci (bilanca sječa), a koje je Udruga Sunce zatražila za provođenje projekta u kojem je žalitelj partner, te je istaknuto kako su posvjedočili da je predmetne obrasce O-2 predsjednik žalitelja posjedovao na jednom sastanku budući su  obrasci  prethodno specifično označeni (pečat i potpis ravnatelja na svaki), te pretpostavljaju da ih je dobio od trgovačkog društva Hrvatske šume d.o.o. jer su tako označeni i dostavljeni Upravi šuma Split. Javna ustanova za upravljanje Park-šumom Marjan istaknula je da bi žalitelj kao bivši član Upravnog vijeća Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan trebao znati da su u Ustanovi dvije zaposlenice imenovane službenicima za informiranje, te da je stoga žaliteljevo navođenje broja zaposlenih (55) nepotrebno prozivanje zaposlenika koji pošteno i časno obavljaju zadane im poslove, a sve kako opravdao svoja učestala traženja. Također je istaknuto da stalan pritisak preko društvenih mreža i putem raznovrsnih podnesaka, ne pridonosi razvoju demokracije već opterećuje Javnu ustanovu za upravljanje Park-šumom Marjan kao tijelo javne vlasti. Uvidom u dostavljene podneske žalitelja razvidno je da se radi o sljedećim podnescima žalitelja: Zahtjevu za dopunom informacije vezanom uz protupravnu gradnju u Park šumi Marjan na k.č. 9180 od 14. siječnja 2016. godine, Zahtjevu za nadzor zakonitosti građevinskih  radova u Park šumi Marjan na k.č. 9180. od 18. siječnja 2016. godine, Zahtjevu za pružanjem informacija vezano za postupak zamjene drvenih klupa dvjema solarnim klupama na k.č. 13724/3 k.o. Split u Park šumi Marjan od 17. ožujka 2016. godine, Obavijesti o protupravnoj  gradnji u Park šumi Marjan na k.č. 9180 k.o. Split od 1. travnja 2016. godine, Zahtjevu za nadzor zakonitosti građevinskih radova u Park šumi Marjan na k.č. 9066/2, 9065 i 9064 k.o. Split od 18. travnja 2016. godine, Zahtjevu za informacijom - Iskaz sječa (Obrazac O-10)  od 18. travnja 2016. godine, Zahtjevu za informacijom - kolaudacijski zapisnici  kojima se potvrđuje kvaliteta izvršenih  radova  biološke obnove šuma za Park šumu Marjan od 10. svibnja 2016. godine, Pritužbi na rad Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan od 13. svibnja 2016. godine, Zahtjevu za informacijom – Zapisnik o izvršenom inspekcijskom nadzoru od 4. prosinca 2014. godine, a koji zahtjev je od 17. svibnja 2016. godine, te Pritužbi na rad Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan od 19. svibnja 2016. godine. Razmatrajući dostavljene podneske žalitelja u žalbenom postupku utvrđeno je da se u razdoblju od siječnja 2016. godine do dana donošenja pobijanog rješenja 2. svibnja 2016. godine, svega tri podneska žalitelja odnose na pravo na pristup informacijama, te da nisu tražene iste ili slične informacije. Nadalje, uvidom u Upisnik o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija razvidno je da je od 1. siječnja 2016. godine do dana donošenja pobijanog rješenja 2. svibnja 2016. godine Javna ustanova za upravljanje Park-šumom Marjan zaprimila sveukupno šest zahtjeva koje je upisala u navedeni Upisnik. Od upisanih šest zahtjeva u navedenom razdoblju, četiri su zahtjeva žalitelja, od kojih jedan zahtjev žalitelja – Zahtjev za nadzor zakonitosti građevinski radova na k.č. 9180 od 18. siječnja 2016. godine i nije zahtjev za pristup informacijama jer se u istom žalitelj obraća tijelu javne vlasti kao podnositelj zahtjeva za provođenja nadzora zakonitosti građevinskog zahvata.

Cijeneći sve činjenice i okolnosti, a osobito mali broj sveukupno zaprimljenih zahtjeva, ukupan broj žaliteljevih zahtjeva i informacije koje je žalitelj tražio u 2016. godini, u žalbenom postupku utvrđeno je da nema zloupotrebe prava na pristup informacijama od strane žalitelja u smislu članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

U žalbenom postupku dopisom Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan Ur.br.: 776-01/2016 od 29. rujna 2016. godine Povjerenici za informiranje, između ostale dokumentacije spisa predmeta, dostavljena je kao tražena informacija preslika obrasca Iskaz sječa s popunjenim podacima za 2009., 2010., 2011., 2012., 2013., 2014. i 2015. godinu. Uvidom u dostavljeni obrazac Iskaz sječa razvidno je da isti ne sadrži neko od ograničenja iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama zbog kojeg bi žalitelju bio ograničen pristup traženoj informaciji. Informacija koju je žalitelj tražio je informacija vezana uz rad tijela javne vlasti i bi trebala biti javna i dostupna bilo kojem korisniku prava na pristup informacijama.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem naložiti tijelu javne vlasti da korisniku omogući pristup traženoj informaciji odnosno da odluči o zahtjevu korisnika te odrediti primjeren rok u kojem je dužno to učiniti.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao u izreci ovog  rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.    

POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.