KLASA: UP/II-008-04/13-01/280

URBROJ: 401-01/05-13-07

Zagreb, 3. prosinca 2013.

Povjerenica za informiranje , na temelju članka 25. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe ……… iz Neorića, ………, Zelovo, izjavljene protiv rješenja Općine Muć, KLASA: UP/008-02/13-01/04, URBROJ: 2180/02-02-13-3  od 31. srpnja 2013. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Općine Muć, KLASA: UP/008-02/13-01/04, URBROJ: 2180/02-02-13-3  od 31. srpnja 2013. godine.

2.    Odobrava se ……… dobivanje informacija zatraženih zahtjevom od 5. srpnja 2013. godine: 1. Izlista svih gotovinskih podizanja novca od strane načelnika Filipa Stupala, te dokaze o pravdanju takve radnje, za razdoblje od 1. lipnja 2012. do 1. lipnja 2013. godine; 2. Popisa svih dodjela socijalne pomoći (gotovina, hrana, piće, drvarina itd.). Traži se izlist imena s opisom donacije, te datumom obavljene transakcije; 3. Ugovora o izvođenju radova za razdoblje od 1. veljače 2012. godine do 1. lipnja 2013. godine.

3.    Nalaže se Općini Muć da u roku od 8 dana omogući ……… pristup zatraženim informacijama.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem Općina Muć je odbila zahtjev za pristup informacijama ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj) jer zatražena informacija pod točkom 1. nije predmet točke 8. iz zbirke podataka Kataloga informacija Općine Muć, zatražena informacija iz točke 2. se ne može dati zbog odredbi zakona kojim se štite osobni podaci, dok se za točku 3. zahtjeva  poziva podnositelj da u roku od 5 dana precizira ugovor za koji se traži informacija.

Žalitelj je protiv osporenog rješenja izjavio žalbu, u kojoj navodi kako je dana 5. srpnja 2013. godine podnio Općini Muć zahtjev za pristup informacijama, koji je odbijen rješenjem od 31. srpnja 2013. godine.

Žalitelj navodi kako smatra da je njegov zahtjev nezakonito odbijen jer zatražene informacije nisu ograničene odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama (u daljnjem tekstu: ZPPI). Žalitelj ujedno odustaje od točke 2. zahtjeva.

Žalitelj stoga moli drugostupanjsko tijelo da sukladno ZPPI-ju poduzme zakonske mjere.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je kako je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 5. srpnja 2013. godine zatražio od Općine Muć sljedeće informacije: 1. Dostavu izlista svih gotovinskih podizanja novca od strane načelnika Filipa Stupala, te dokaze o pravdanju takve radnje, za razdoblje od 1. lipnja 2012. do 1. lipnja 2013. godine; 2. Popis svih dodjela socijalne pomoći (gotovina, hrana, piće, drvarina itd.). Traži se izlist imena s opisom donacije, te datumom obavljene transakcije; 3. Ugovore o izvođenju radova za razdoblje od 1. veljače 2012. godine do 1. lipnja 2013. godine.

Također je utvrđeno kako je Općina Muć dopisom, KLASA: UP/008-02/13-01/04, URBROJ: 2180/02-02-13-3 od 12. rujna 2013. godine obavijestila žalitelja kako se informacije zatražene točkom 1. i točkom 3. zahtjeva nalaze objavljene na internetskim stranicama Ministarstva financija, i to financijska izvješća PR-RAS, te u smislu članka 23. stavka 1. točke 3. nisu u obvezi donositi rješenje.

U drugostupanjskom postupku je utvrđeno kako je Općina Muć pogrešno utvrdila činjenično stanje, nakon čega je pogrešno primijenila materijalno pravo.

Članak 23. ZPPI-ja propisuje u kojim slučajevima tijelo javne vlasti ne donosi rješenje o zahtjevu, odnosno u kojim slučajevima rješenjem odbija zahtjev te kada ga odbacuje.

ZPPI nigdje kao razlog uskrate informacija ne spominje nepostojanje informacija u katalogu informacija.

To je prvenstveno iz razloga jer je katalog informacija kao takav ukinut novim ZPPI-jem, ali i kada je predmetni katalog bio obavezan, tijelo javne vlasti je moralo dati razloge uskrate informacija isključivo navodeći kategoriju ograničenja propisanu ZPPI-jem.

Što se tiče poziva Općine Muć, upućeno žalitelju osporenim rješenjem, da precizira zahtjev pod točkom 3., u drugostupanjskom postupku je utvrđeno kako je Općina Muć neutemeljeno primijenila odredbu članka 20. stavka 2. ZPPI-ja.

Naime, nakon što je žalitelj podnio dana 5. srpnja 2013. godine zahtjev za pristup informaciji, Općina Muć je tek odbijajućim rješenjem od 31. srpnja 2013. godine zatražila od žalitelja da precizira, u roku od 5 dana, ugovor za koji se traži informacija; dakle, 26 dana nakon podnošenja zahtjeva.

Osim toga, žalitelj je točkom 3. zahtjeva zatražio ugovore o izvođenju radova, i to za razdoblje od 1. veljače 2012. godine do 1. lipnja 2013. godine; drugim riječima, ukoliko Općina Muć posjeduje ikakve ugovore za izvođenje radova u traženom razdoblju od 16 mjeseci, to su onda ugovori koje je žalitelj tražio, te koje žalitelj ne može identificirati i precizirati, budući da nema uvid u iste.

Nadalje, budući da je Općina Muć gore citiranim dopisom od 12. rujna 2013. godine obavijestila žalitelja kako informacije zatražene točkom 1. i točkom 3. zahtjeva može naći objavljene na stranicama Ministarstva financija, očigledno je da je odjednom postala svjesna koje ugovore žalitelj traži.

Tu treba spomenuti i članak 5. stavak 1. točku 3. ZPPI-ja, kojom je propisano  kako je „informacija“ svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra ili u bilo kojem drugom obliku, neovisno o načinu na koji je prikazana (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis).

Iz zahtjeva od 5. srpnja 2013. godine proizlazi kako je žalitelj ispravno podnio zahtjev za pristup informacijama, tražeći informacije koje se smatraju informacijama  u zakonskom smislu, odnosno koje su u skladu sa gore citiranom definicijom.

Iz predmetnog zahtjeva je razvidno kako žalitelj nije tražio nikakva financijska izvješća, niti ih je tražio od Ministarstva financija, već je tražio točno strukturirane informacije od Općine Muć.

Općina Muć  je mogla upotrijebiti članak 23. stavak 1. točku 3. ZPPI-ja, i obavijestiti žalitelja da je informacija javno objavljena, jedino kada bi takve informacije bile objavljene na internetskim stranicama Općine Muć, kada bi bile objavljene točno one informacije koje je žalitelj zatražio zahtjevom i kada bi Općina Muć poslala žalitelju točnu internetsku poveznicu na kojoj  može naći zatražene informacije.

Iz sadržaja zahtjeva je vidljivo kako žalitelj traži informacije koje se odnose na potrošnju javnog novca, stoga je potrebno upozoriti na odredbu članka 16. stavak 3. ZPPI-ja, koja propisuje kako su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja postupka iz stavka 1. ovog članka, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Drugim riječima, ukoliko se informacija odnosi na javnu potrošnju, ona je automatski dostupna javnosti ukoliko ne predstavlja klasificirani podatak.

Uvidom u zatražene informacije utvrđeno je da nema zakonskih razloga za ograničenje pristupa, te da se informacije odnose na javnu potrošnju.

Člankom 25. stavkom 7. ZPPI-ja je propisano da  kad  utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. ZPPI-ja riješeno kao u izreci rješenja.

Uputa o pravnom lijeku: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku  od 30 dana od dana dostave rješenja.

POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.