KLASA: 008-08/16-01/63

URBROJ: 401-01/08-16-02

Zagreb, 31.03.2016.                                                                                     

 

Tijelo državne uprave - ministarstvo

Povjerenica za informiranje zaprimila je Vašu zamolbu za tumačenjem članka 11. Zakona o pravu na pristup informacijama ("Narodne novine" broj 25/13 i 85/15 - u daljnjem tekstu: ZPPI) u dijelu koji se odnosi na obvezu provođenja postupka savjetovanja s javnošću pri donošenju općih akata (prvenstveno statuta) visokih učilišta i ustanova u sustavu Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta. U zamolbi se navodi da se u sustavu Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta nalazi veliki broj ustanova iz područja predškolskog i školskog obrazovanja, znanosti, visokog obrazovanja i sporta, a koje se međusobno razlikuju s obzirom na osnivače, način osnivanja i djelokrug rada, pa je i postupak donošenja općih akata navedenih ustanova različit. Slijedom navedenog, daje se sljedeće mišljenje:

ZPPI u članku 11. stavku 1. u pogledu obveze savjetovanja s javnošću propisuje koje vrste tijela javne vlasti imaju navedenu obvezu i u kojim slučajevima.

Tako su prema članku 11. stavku 1. ZPPI tijela državne uprave, druga državna tijela, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravne osobe s javnim ovlastima dužne provoditi savjetovanje s javnošću pri donošenju zakona i podzakonskih propisa, a pri donošenju općih akata odnosno drugih strateških ili planskih dokumenta kad se njima utječe na interese građana i pravnih osoba.

Zakon o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju ("Narodne novine", broj 123/03, 105/04, 174/04, 2/07 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 46/07, 45/09, 63/11,  94/13 i 139/13- u daljnjem tekstu: Zakon), u članku 5. stavku 1. propisuje da ako ovim Zakonom nije određeno drukčije, na visoka učilišta i ustanove u sustavu znanstvene djelatnosti primjenjuju se odredbe Zakona o ustanovama.

Prema članku 47. stavcima 1. i 2. Zakona, visoka učilišta su sveučilište te fakultet i umjetnička akademija u njegovom sastavu, veleučilište i visoka škola. Visoka učilišta obavljaju svoju djelatnost kao javnu službu. Sveučilišta, veleučilišta i visoke škole osnivaju se kao ustanove sukladno članku 48. stavku 1. Zakona.

Prema članku 25. stavku 2. Zakona, radi ostvarivanja znanstvenih programa od strateškog interesa za Republiku Hrvatsku, Vlada Republike Hrvatske ured­bom osniva javne znanstvene institute.

Zakon o ustanovama ("Narodne novine" broj 76/93, 29/97-ispravak, 47/99-ispravak i 35/08), u glavi VI. koja se odnosi na opće akte ustanove, članku 53. propisuje da ustanova ima statut kojim se, sukladno zakonu i aktu o osnivanju ustanove, pobliže utvrđuje ustrojstvo, ovlasti i način odlučivanja pojedinih organa, te uređuju druga pitanja od značenja za obavljanje djelatnosti i poslovanje ustanove.

Sukladno članku 56. Zakona o ustanovama, javna ustanova dužna je odredbe akta o osnivanju, statuta i drugih općih akata kojima se uređuje rad ustanove u obavljanju djelatnosti ili dijela djelatnosti koji se smatra javnom službom učiniti na pogodan način dostupnim javnosti.

Prema članku 26. stavku 2. Zakona, Statut instituta donosi njegovo upravno vijeće uz suglasnost osnivača. Suglasnost na statut javnoga znanstvenog instituta daje ministar na prijedlog Nacionalnog vijeća za znanost.

Člankom 61. Zakona između ostalog je propisano da se statutom sveučilišta utvrđuju pitanja od posebnog interesa za studente, za koja prilikom odlučivanja u senatu studentski predstavnici imaju pravo suspenzivnog veta. Pitanja od posebnog interesa za studente posebice su ona vezana za promjenu sustava studija, osiguranje kvalitete studija, donošenje nastavnih programa, utvrđivanja izvedbenih planova nastave i studentski standard.

Zakon u članku 62. stavku 3. propisuje da fakulteti i umjetničke akademije mogu imati statut. Statut mora biti suglasan sa statutom sveučilišta. Prema članku 67. stavku 3. Zakona, statutom veleučilišta i visoke škole uređuju se pitanja unutarnjeg ustroja, upravljanja i odlučivanja.

Člankom 67. stavkom 7. Zakona propisano je da u slučaju postojanja statuta fakulteta ili umjetničke akademije statutom se, sukladno ovom Zakonu i statutu sveučilišta, utvrđuju pitanja od posebnog interesa za studente, za koja prilikom odlučivanja u stručnom vijeću fakulteta ili umjetničke akademije, studentski predstavnici imaju pravo suspenzivnog veta, sukladno članku 61. ovoga Zakona.

Temeljem svega naprijed navedenog, a imajući u vidu odredbe Zakona vidljivo je da visoka učilišta imaju javne ovlasti (primjerice u članku 84. stavku 6. Zakona pri izdavanju diploma, svjedodžbi i potvrda, odnosno članku 90. stavku 1. Zakona pri vođenju evidencija).

Slijedom navedenog, visoka učilišta kao pravne osobe s javnim ovlastima su dužna provoditi postupak savjetovanja s javnošću sukladno članku 11. ZPPI za dijelove statuta i drugih općih akata kojima se uređuju pitanja kojima se utječe na interese javnosti (prije svega zainteresirane javnosti u smislu zaposlenika navedenih javnih ustanova i studenata), a koja se obavljaju na temelju javnih ovlasti sukladno članku 84. stavku 6. odnosno članku 90. stavku 1. Zakona.

U odnosu na statute javnih znanstvenih instituta, navodi se sljedeće:

Ako javni znanstveni institut spada u kategoriju pravnih osoba s javnim ovlastima (što znači da na autoritativni način obavlja određene poslove od javnog interesa, primjerice vrši normiranje određenih pravnih odnosa, rješava u pojedinačnim stvarima o određenim pravima i obvezama i obavlja druge javne ovlasti), tada bi to tijelo javne vlasti imalo obvezu provođenja postupka savjetovanja s javnošću iz članka 11. ZPPI u odnosu na statute i druge opće akte odnosno one njihove dijelove kojima se uređuju područja koja se obavljaju na temelju javne ovlasti a kojima se utječe na interese javnosti (odnosno zainteresirane javnosti).