KLASA: UP/II-008-07/15-01/26
URBROJ: 401-01/04-15-02
Zagreb, 4. svibnja 2015.
Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka. 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe ……… iz Našica, ………, izjavljene protiv rješenja Ureda državne uprave u Osječko-baranjskoj županiji KLASA: UP/I-008-01/14-01/45, URBROJ: 2158-5-15-4 od 2. siječnja 2015. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće
RJEŠENJE
Odbija se žalba ……… izjavljena protiv rješenja Ureda državne uprave u Osječko-baranjskoj županiji KLASA: UP/I-008-01/14-01/45, URBROJ: 2158-5-15-4 od 2. siječnja 2015. godine, kao neosnovana.
O b r a z l o ž e n j e
Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 15. prosinca 2014. godine temeljem članka 23. stavka 5. točke 2., a u vezi članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama jer se u pogledu pristupa Matici vjenčanih i preslika svih vjerodostojnih isprava koje dokazuju ponovno vjenčanje ……… i ……… radi o informacijama koje su zaštićene zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.
Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da izjavljuje žalbu na rješenje Ureda državne uprave u Osječko-baranjskoj županiji Dubrovačko-neretvanskoj županiji kojim mu se odbija pravo na pristup informaciji. Nadalje navodi da je podatak da su ……… i ……… ponovno vjenčani javan i dio je rješenja Ustavnog suda U-III-3022/11 od 29. siječnja 2014. godine, koje mu je kao punomoćniku nasljednice i dostavljeno. Predlaže da se žalba uvaži.
Žalba je neosnovana.
Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 15. prosinca 2014. godine zatražio od Ureda državne uprave u Osječko-baranjskoj županiji da mu se sukladno Zakonu o pravu na pristup informacijama omogući pristup Matici vjenčanih i preslika svih vjerodostojnih isprava koje dokazuju ponovno vjenčanje ……… i ……... U zahtjevu je žalitelj između ostalog naveo da su mu tražene vjerodostojne isprave potrebne za dokazivanje kaznenih djela pred međunarodnim sudovima. Nadalje je utvrđeno da je Ured državne uprave u Osječko-baranjskoj županiji dopisom KLASA: 008-01/14-01/45, URBROJ: 2158-5-2014-2 od 29. prosinca 2014. godine pozvao žalitelja da osobno dođe 2. siječnja 2015. godine u 13,00 sati, u Ured državne uprave u Osječko-baranjskoj županiji, Ispostava Našice te da prilikom dolaska sa sobom ponese iskaznicu i punomoć od gospođe ……… radi uvida u Maticu vjenčanih za ……… kojim će ostvariti pravo na pristup matici vjenčanih. Iz Zapisnika Ureda državne uprave u Osječko-baranjskoj županiji, Ispostave Našice KLASA: 008-01/14-01/3, URBROJ: 2158-14-02/1-14-01 od 2. siječnja 2015. godine da je u Ured državne uprave u Osječko-baranjskoj županiji, Ispostavu Našice toga dana pristupio žalitelj, ali bez zatražene punomoći supruge ……… kojom prilikom je izjavio da mu ne pada na pamet priložiti traženu punomoć, da istu nije donio i neće je donijeti, zbog čega mu nije omogućen uvid u Maticu vjenčanih. Ured državne uprave u Osječko-baranjskoj županiji donio je rješenje KLASA: UP/I-008-01/14-01/45, URBROJ: 2158-5-15-4 od 2. siječnja 2015. godine od 06. prosinca 2013. godine kojim je odbio zahtjev žalitelja radi zaštite osobnih podataka.
Zakonom o zaštiti osobnih podataka („Narodne novine“, broj 103/03., 118/06., 41/08., 130/11., 106/12. – pročišćeni tekst) uređuje se zaštita osobnih podataka o fizičkim osobama te nadzor nad prikupljanjem, obradom i korištenjem osobnih podataka u Republici Hrvatskoj. Svrha zaštite osobnih podataka je zaštita privatnog života i ostalih ljudskih prava i temeljnih sloboda u prikupljanju, obradi i korištenju osobnih podataka.
Člankom 2. stavkom 1. točkom 1. citiranog Zakona propisano je da je osobni podatak svaka informacija koja se odnosi na identificiranu fizičku osobu ili fizičku osobu koja se može identificirati; osoba koja se može identificirati je osoba čiji se identitet može utvrditi izravno ili neizravno, posebno na osnovi identifikacijskog broja ili jednog ili više obilježja specifičnih za njezin fizički, psihološki, mentalni, gospodarski, kulturni ili socijalni identitet.
Člankom 7. stavkom 1. podstavkom 1. do 8. Zakona o zaštiti osobnih podataka propisan je pravni temelj prikupljanja i obrade osobnih podataka.
Odredbom članka 11. stavka 3. citiranog Zakona propisano je da je zabranjeno davanje osobnih podataka na korištenje drugim primateljima za čiju obradu, odnosno korištenje nisu ovlašteni prema odredbama članka 7. i članka 8. stavka 2. ovoga Zakona te ako je svrha za koju se osobni podaci traže na korištenje suprotna odredbi članka 6. stavka 2. i 3. ovoga Zakona.
Člankom 8. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisno je da pravo na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija pripada svim korisnicima na jednak način i pod jednakim uvjetima, te da su korisnici ravnopravni u njegovom ostvarivanju.
Odredbom članka 9. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da korisnik koji raspolaže informacijom sukladno ovom Zakonu, ima pravo tu informaciju javno iznositi.
Svaka fizička osoba ima pravo na zaštitu svojih osobnih podataka. Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i na ponovnu uporabu informacija fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti, a tu sigurno ne spada zadiranje u tuđe osobne podatke.
Budući da žalitelj Uredu državne uprave u Osječko-baranjskoj županiji nije dostavio traženu punomoć, te je izjavio da istu neće donijeti, tražena informacija mu nije omogućena temeljem Zakona o državnim maticama, pa se pristupilo rješavanju zahtjeva kao da je zahtjev postavila bilo koja fizička ili pravna osoba, domaća ili strana, te mu je temeljem Zakona o pravu na pristup informacijama odbijen njegov zahtjev.
Na temelju provedenog žalbenog postupka Povjerenica za informiranje je utvrdila da je u prvostupanjskom postupku bilo nedostataka budući da iz spisa predmeta nije razvidno da je Ured državne uprave Osječko-baranjskoj županiji proveo test razmjernosti i javnog, ali da su oni takvi da nisu mogli utjecati na rješenje stvari. Naime, provodeći test razmjernosti i javnog interesa Povjerenica za informiranje je utvrdila da nema javnog interesa da se omoguće tražene informacije. Iako žalitelj u zahtjevu od 15. prosinca 2014. godine navodi da je u predmetu ………, ostavina iza pokojnog ………, zastupao vlastitu suprugu, na traženje Ureda državne uprave Osječko-baranjskoj županiji da donese supruginu punomoć izjavio je da punomoć neće donijeti, zbog čega mu tražene informacije nisu omogućene temeljem Zakona o državnim maticama. Za razliku od Zakona o državnim maticama kojim je propisano kojoj će se osobi dopustiti pravo uvida u državne matice, Zakon o pravu na pristup informacijama odnosi na sve fizičke i pravne osobe jednako, te ukoliko bi se žalitelju omogućile tražene informacije, iste bi se trebale omogućiti bilo kojoj fizičkoj ili pravnoj osobi koja bi ih zatražila, a što zbog zaštite osobnih podataka u odnosu na žive osobe, te načela pijeteta u odnosu na umrle osobe nije moguće. Unatoč navodima žalitelja preslike vjerodostojnih isprava koje dokazuju ponovno vjenčanje ……… i ………, nisu informacije od javnog značaja.
Zakon o zaštiti osobnih podataka štiti osobne podatke fizičkih osoba. U pogledu podataka umrle osobe imajući u vidu odredbu članka 44. stavka 1. Zakona o državnim maticama kojom je propisano da će se pravo uvida u državne matice, u nazočnosti matičara dopustiti osobi na koju se ti podaci odnose ili članovima uže obitelji ili posvojitelju odnosno skrbniku, a drugoj osobi samo kad ima za to na zakonu zasnovan pravni interes, Povjerenica za informiranje zaključuje se kako se radi o ograničenju pristupa informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 7. Zakona o pravu na pristup informacijama.
Slijedom navedenog, prigovori i navodi iznijeti u žalbi ne mogu se prihvatiti niti utjecati na drugačije rješenje u ovoj upravnoj stvari, s obzirom da je u žalbenom postupku utvrđeno koji zaštićen interes preteže.
Stoga je na temelju članka 116. stavka 1. točke 2. Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao izreci ovog rješenja.
Uputa o pravnom lijeku: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.
POVJERENICA ZA INFORMIRANJE
dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.