KLASA:  UP/II-008-07/14-01/134

URBROJ:  401-01/06-14-07

Zagreb, 10. prosinca 2014.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe ……… iz Zagreba, ………, izjavljene protiv rješenja Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti Ur.broj: 296/6-2014. od 11. veljače 2014. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti Ur.broj: 296/6-2014. od 11. veljače 2014. godine.

2.    Djelomično se odobrava ……… pristup sljedećim informacijama:

-        preslici Svjedodžbe o završnom ispitu Srednje škole Čapljina, Kantona Hercegovačko-neretvanske županije, Federacije Bosne i Hercegovine, Bosne i Hercegovine, Ur.broj: 0302-476/98, Matični broj: I-2-94/95, 132 na način da se prekriju: jedinstveni matični broj građana, osobno ime roditelja, datum, mjesto i država rođenja, državljanstvo, narodnost, završena osnovna škola, datum upisa u obrazovni program, razdoblje polaganja završnog ispita, ocjene u pogledu uspjeha te ocjena općeg uspjeha na završnom ispitu izabranog kandidata ………

-        preslici Ugovora o radu na određeno vrijeme Broj: 10-230-10/3-2011 od 12. listopada 2011. godine, sklopljenog između Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti i izabranog kandidata ………, na način da se prekriju adresa i potpis ………

-        preslici uvjerenja Federalnog ministarstva obrane Federacije Bosne i Hercegovine, Bosne i Hercegovine, Uprave za obranu Mostar, Odjela za obranu Konjic, Broj: 22-07-49-930/04-01 od 14. prosinca 2004. godine na način da se na istom prekriju: ime oca, datum rođenja, jedinstveni matični broj građana, mjesto prebivališta, pripadnost postrojbi, razdoblje sudjelovanja u ratu, datum, mjesto i događaj pogibije te opis okolnosti pogibije.

3.    Odobrava se ……… dostava preslike

-        Obavijesti o prestanku Ugovora o radu na određeno vrijeme sklopljenog između Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti i izabranog kandidata ………, Broj: 10-11/257-2013 od 9. prosinca 2013. godine.

4.    Odbija se zahtjev ……… za uvidom i preslikom:

-        uvjerenja o nekažnjavanju

-        potvrde zavoda za mirovinsko osiguranje (radni staž)

-        potvrde o nezaposlenosti

5.    Nalaže se Hrvatskoj akademiji znanosti i umjetnosti da u roku od 8 dana od dana primitka ovog rješenja postupi sukladno točki 2. i 3. izreke ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj) za ostvarivanje prava na pristup informacijama temeljem odredbe članka 15. stavka 2 točke 4. i članka 16. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer su tražene informacije zaštićene zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu, u kojoj u bitnome navodi da je dana 5. veljače 2014. godine, podnio zahtjev za pristup informacijama Hrvatskoj akademiji znanosti i umjetnosti kako bi mogao utvrditi da li se poštovalo njegovo pravo prvenstva kao hrvatskog branitelja pri izboru kandidata na natječaju za radno mjesto domara u navedenom tijelu javne vlasti. Nadalje navodi da je njegov zahtjev odbijen zbog zaštite osobnih podataka izabranog kandidata ……… Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je djelomično osnovana.

Uvidom u spis predmeta razvidno je da žalitelj zahtjevom za pristup informacijama  od 5. veljače 2014. godine zatražio od Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti kao tijela javne vlasti, uvid u dokumente i izradu preslika sljedećih dokumenata izabranog kandidata ………: 1. Uvjerenje o nekažnjavanju, 2. Potvrda zavoda za mirovinsko osiguranje (radni staž), 3. Potvrda o statusu hrvatskog branitelja, 4. Odluka o otkazu ugovora o radu kod zadnjeg poslodavca, 5. Potvrda o nezaposlenosti (HZZ) i 6. Dokaz o ispunjenju uvjeta iz natječaja.

Nadalje je razvidno da je Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti rješenjem Ur.broj: 296/6-2014. od 11. veljače 2014. godine odbila zahtjev žalitelja jer su zatražene informacije zaštićene zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su  informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

U slučaju ograničenja prava na pristup određenoj informaciji, tijelo javne vlasti obvezno je u posebnom rješenju navesti o kojoj se kategoriji izuzetka radi, odnosno o razlozima zbog kojih je odlučilo o uskrati informacije.

U članku 15. navedenog Zakona propisana su ograničenja prava na pristup informacijama. Tako je propisano da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka. Zakonodavac je također u članku 16. Zakona propisao obvezu tijela javne vlasti da prije donošenja odluke, kada su zatražene informacije koje podliježu ograničenjima iz članka 15., provede test razmjernosti i javnog interesa. Od provođenja navedenog testa izuzete su informacije o raspolaganju javnim sredstvima i iste su dostupne javnosti, osim ako informacija predstavlja klasificiran podatak.

Člankom 2. stavkom 1. točkom 1. Zakona o zaštiti osobnih podataka („Narodne novine“, broj 103/03., 118/06., 41/08., 130/11., 106/12. – pročišćeni tekst) propisano je da je osobni podatak svaka informacija koja se odnosi na identificiranu fizičku osobu ili fizičku osobu koja se može identificirati (ispitanik); osoba koja se može identificirati je osoba čiji se identitet može utvrditi izravno ili neizravno, posebno na osnovi identifikacijskog broja ili jednog ili više obilježja specifičnih za njezin fizički, psihološki, mentalni, gospodarski, kulturni ili socijalni identitet.

Odredbom članka  7. stavka 1. podstavka 1. do 8. istog Zakona propisani su  pravni temelji prikupljanja i obrade osobnih podataka.

U članku 11. stavku 3. Zakona o zaštiti osobnih propisano je da je zabranjeno davanje osobnih podataka na korištenje drugim primateljima za čiju obradu, odnosno korištenje nisu ovlašteni prema odredbama članka 7. i članka 8. stavka 2. ovoga Zakona te ako je svrha za koju se osobni podaci traže na korištenje suprotna odredbi članka 6. stavka 2. i 3. ovoga Zakona.

Iz dokumentacije u spisu proizlazi da je žalitelj bio kandidat na natječaju za koji traži natječajnu dokumentaciju izabranog kandidata, da je osporenim rješenjem žalitelju uskraćena mogućnost uvida u traženu natječajnu dokumentaciju te pravljenje preslika iste.

Sukladno članku 1. stavku 3. Zakona o pravu na pristup informacijama odredbe ovoga Zakona ne primjenjuju se kad je dostupnost informacijama iz sudskih, upravnih i drugih na zakonu utemeljenih postupaka propisom utvrđena, kao i kad je informacija dostupna primjenom drugog propisa.

S obzirom da je žalitelj bio sudionik natječaja za mjesto domara u Hrvatskoj akademiji znanosti i umjetnosti, zatražio je uvid u natječajnu dokumentaciju te pravljenje preslika iste za izabranog kandidata. Kako je Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti uskratila žalitelju tražene informacije te mu dakle iste nisu bile dostupne temeljem drugog propisa, predmetne informacije zatražio je zahtjevom za pristup informacijama. Budući da se u ovom slučaju radi o informacijama koje se tiču zaposlenja u tijelu javne vlasti koje je obveznik primjene Zakona o pravu na pristup informacijama te se radi o potrošnji proračunskih sredstava i koje bi mogla zatražiti bilo koja fizička ili pravna osoba, primijeniti će se odredbe navedenog Zakona, na način da će se žalitelju omogućiti informacije koje bi bile dostupne bilo kojoj fizičkoj ili pravnoj osobi koja bi ih zatražila.

U žalbenom postupku utvrđeno je da se tražene informacije odnose na natječaj za radno mjesto domara u Hrvatskoj akademiji znanosti i umjetnosti, da su uvjeti za navedeno radno mjesto bili završena niža stručna sprema, kvalificirani radnik odnosno srednja stručna sprema, najmanje dvije godine radnog iskustva na domarskim poslovima, obveza probnog rada od jednog mjeseca po izboru kandidata, da su uz prijavu kandidati trebali priložiti životopis s preslikom domovnice te preslike dokaza o ispunjavanju uvjeta pod a., b. i c..

Povjerenica za informiranje je uvidom u dostavljenu dokumentaciju utvrdila da ista sadrži osobne podatke. Ujedno je u žalbenom postupku razmotrila da li je moguć djelomičan pristup zatraženim informacijama, te je utvrđeno da je moguće žalitelju odobriti djelomičan pristup zatraženim informacijama. 

U žalbenom postupku je također utvrđeno da ne dolazi do kršenja Zakona o zaštiti osobnih podataka ako se dostave osobni podaci izabranog kandidata, kao što su ime i prezime, zanimanje i radno iskustvo. Naime, radi se informacijama za koje bi žalitelj i svaka druga osoba imala pravo saznanja jer se radi o potrošnji proračunskih sredstava, a koje bi radi transparentnog rada tijela javne vlasti trebale biti dostupne. Osim navedenog, budući da se izabrani kandidat na natječaju pozvao na pravo prednosti pri zapošljavanju (kao dijete poginulog hrvatskog branitelja), dokumentacija vezana za dokazivanje navedenog prava treba se učiniti djelomično dostupnom.

Kada se radi o razlozima protiv omogućavanja pristupa zatraženim informacijama, nesporno je da je razlog protiv omogućavanja pristupa traženim informacijama otkrivanje osobnih podataka. Stoga je potrebno razmotriti razloge i okolnosti pod kojima doista može nastati šteta nezakonitom uporabom nečijih osobnih podataka.

U žalbenom postupku utvrđeno je da bi otkrivanjem podataka kao što su ime i prezime roditelja, dana, mjeseca, godine i mjesta rođenja, nacionalnosti, mjesta prebivališta, jedinstvenog matičnog broja građana, ocjena, razdoblja obrazovanja, razdoblja sudjelovanja u ratu i sličnog u konkretnom slučaju došlo do povrede osobnih podataka neovlaštenim korištenjem od strane treće osobe u svrhu koja nije podudarna sa svrhom s kojom je tijelo javne vlasti prikupilo osobne podatke i moguće zlouporabe tih podataka, te da prevladava potreba zaštite osobnih podataka u odnosu na javni interes.

U žalbenom postupku je izvršen uvid u mišljenje Agencije za zaštitu osobnih podataka Klasa: 004-02/12-041/445, Urbroj: 567-04/03-13-02 od 8. siječnja 2013. godine, u kojem se u bitnome navodi da je ustanova koja raspolaže potvrdama kojima se dokazuje status hrvatskog branitelja odnosno status nezaposlenosti hrvatskog branitelja dužna osigurati zaštitu osobnih podataka na način da će pri izdavanju potvrda izabranih kandidata zaštititi/anonimizirati osobne podatke izabranog kandidata koji nisu u vezi sa dokazivanjem statusnih pitanja. Također se navodi da sudionik natječaja ima pravo uvida u svu ostalu dokumentaciju koja je vezana uz kriterije, broj bodova i sl. prema kojima je u natječajnom postupku odabran određeni kandidat, pri čemu se napominje da je s tim u vezi neophodno anonimizirati osobne podatke koji nisu od utjecaja za odabir konkretnog kandidata.

Stoga u odnosu na ostale osobne podatke poput jedinstvenog matičnog broja građana, mjesta rođenja, adrese prebivališta, narodnosti, ocjena i slično, Povjerenica za informiranje smatra da je iste potrebno zaštititi.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da  kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Stoga je na temeljem članka 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao u točkama 2., 3. i 5. izreke ovog rješenja.

U odnosu na slijedeću dokumentaciju: potvrdu o nezaposlenosti Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, potvrdu Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje i potvrdu o nekažnjavanju, odbija se zahtjev žalitelja kao neosnovan. Naime, iz spisa predmeta proizlazi da izabrani kandidat nije dostavio navedenu dokumentaciju jer iste nisu bile dio tražene natječajne dokumentacije, što je utvrđeno uvidom u objavljeni natječaj na oglasnim stranicama „Narodnih novina“ broj 146/13., pa stoga istu nije ni moguće omogućiti žalitelju. Napominje se da se žalitelju omogućava djelomičan pristup traženim informacijama koje je pobrojao u svom zahtjevu za pristup informacijama, te da u ovom postupku nije razmatrana za omogućavanje pristupa druga dokumentacija koju je izabrani kandidat dostavio, a koju žalitelj nije naveo u svom zahtjevu.

Iz objavljenog natječaja razvidno je da su kandidati trebali dostaviti dokaz o ispunjavanju uvjeta vezanog za radno iskustvo, no nije bilo propisano da dokaz o navedenom mora biti u obliku potvrde Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje te su ovim rješenjem žalitelju omogućene preslike dokumenata iz kojih su vidljivi podaci o radnom iskustvu izabranog kandidata, a koje je isti dostavio uz prijavu na natječaj.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku  riješeno kao u točki 4. izreke ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.    

POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc Anamarija Musa, dipl. iur.