KLASA: UP/II-008-07/24-01/366

URBROJ: 401-01/03-24-10

Zagreb, 21. listopada 2024.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15 i 69/22) povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Gradskog društva Crvenog križa Mali Lošinj KLASA: 099-01/24-05/01, URBROJ: 2170-10-1-24-1 od 16. veljače 2024. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

  1. Poništava se rješenje Gradskog društva Crvenog križa Mali Lošinj KLASA: 099-01/24-05/01, URBROJ: 2170-10-1-24-1 od 16. veljače 2024. godine.

2.    Odobrava se ......... pravo na pristup preslikama sljedećih informacija zapisnika Skupštine Hrvatskog Crvenog križa - Gradskog društva Crvenog križa Mali Lošinj:

-       s 5. redovne (izborne) sjednice od 17. travnja 2023. godine i

-       s 6. redovne sjednice (ponovljene) od 21. srpnja 2023. godine.

  1. Nalaže se Gradskom društvu Crvenog križa Mali Lošinj da postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana pravomoćnosti ovog rješenja.
  2. Predmet se dostavlja Gradskom društvu Crvenog križa Mali Lošinj na ponovni postupak u dijelu zahtjeva za pristup informacijama Waltera Salkovića kojim traži zapisnik s 1. sjednice Skupštine Hrvatskog Crvenog križa - Gradskog društva Crvenog križa Mali Lošinj.


O b r a z l o ž e n j e

 

Pobijanim rješenjem u točki 1. odbačen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) kojim je tražio preslike zapisnika skupštine iz 2020. godine, temeljem odredbe članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama jer tijelo javne vlasti ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

U točki 2. pobijanog rješenja odbijen je zahtjev za pristup informacijama žalitelja vezanim uz izbor skupštine, temeljem odredbe članka 23. stavka 6. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama u vezi sa člankom 15. stavkom 4. točkom 1. istoga Zakona jer je informacija u postupku izrade unutar jednog ili među više tijela javne vlasti, a njezino bi objavljivanje prije dovršetka izrade cjelovite i konačne informacije moglo ozbiljno narušiti proces njezine izrade.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravodobno uložio žalbu u kojoj u bitnom navodi da je zahtjevom za dopunu informacije od 21. prosinca 2023. godine zatražio zapisnik s posljednje izborne sjednice Skupštine GDCK Mali Lošinj, za koju je pretpostavio da je održana 2020. godine. Napominje da su mu prethodno dostavljeni zapisnici s redovnih skupština održanih 2021., 2022. i 2023. godine, te da je napomenuto da se svi zapisnici transparentno objavljuju na web stranici GDCK Mali Lošinj. Ističe da su na web stranici objavljena samo tri zapisnika koja su mu i dostavljena, a da mu traženi zapisnik s posljednje izborne skupštine, za koju je pretpostavio da je održana 2020. godine, nije dostavljen, a nije niti objavljen na web-u. Navodi kako je pobijanim rješenjem odbačen njegov zahtjev s nerazumljivim obrazloženjem da se zapisnik nalazi u arhivi baze podataka te do njegova donošenja i pronalaska nije u mogućnosti pristupiti informaciji jer u navedenom razdoblju nije bila sastavljena arhivska baza podataka. Ističe kako se radi o posljednjoj izborno-konstituirajućoj sjednici Skupštine na kojoj je izabran aktualni odbor GDCK Mali Lošinj koji je proveo izbor za aktualnog ravnatelja te da je zanimljivo da baš tog zapisnika nema u arhivi. Napominje da posljednja izborno-konstituirajuća sjednica Skupštine uopće nije održana 2020. godine, nego 11. veljače 2021. godine, što je saznano iz dostavljenog zapisnika sa 2. sjednice Skupštine održane 20. prosinca 2021. godine jer je na dnevnom redu te sjednice bila i verifikacija zapisnika s prethodne sjednice, odnosno ako su 20. prosinca 2021. godine verificirali zapisnik s prve sjednice, očito su ga imali, a na web-u su objavili samo zapisnik s druge sjednice. Traži da se naloži GDCK Mali Lošinj da mu dostavi traženi zapisnik s izborne konstituirajuće sjednice održane 11. veljače 2021. Nadalje, vezano za točku 2. pobijanog rješenja kojim je odbijen njegov zahtjev kojim je tražio „jesu li ili kada će biti održani izbori za članove tijela GDCK Mali Lošinj sukladno odluci donesenoj na 4. redovnoj skupštini“ jer se radi o dokumentu koji se trenutno izrađuje, napominje da gotovo godinu dana nakon što je Skupština donijela odluku o provođenju izbora GDCK Mali Lošinj ne može dostaviti informaciju jesu li održani izbori ili kada će biti održani s obrazloženjem da se izrađuje dokument. Traži da se naloži GDCK Mali Lošinj dostavu informacije o tome jesu li održani izbori koje je raspisala Skupština na svojoj sjednici održanoj 20. ožujka 2023. godine, a ako nisu kada će biti održani.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 15. studenoga 2023. godine od Gradskog društva Crvenog križa Mali Lošinj (dalje u tekstu: prvostupanjsko tijelo) zatražio preslike zapisnika s redovnih sjednica Skupštine GDCK Mali Lošinj održanih 2023., 2022., 2021. i 2020., uključujući i zapisnik s prošle izborne konstituirajuće sjednice Skupštine.

Prvostupanjsko tijelo je dana 1. prosinca 2023. godine elektroničkom poštom obavijestilo žalitelja da su tražene informacije dostupne na službenim strancima prvostupanjskog tijela te je dostavljena poveznica https://www.crvenikrizlosinj.eu/, a da se dokumenti nalaze u prilogu u pdf formatu.

Iz spisa predmeta proizlazi da je žalitelj dana 21. prosinca 2023. godine podnio prvostupanjskom tijelu zahtjev za dopunu informacije u kojemu navodi da na njegovo traženje nisu dostavljene sve tražene informacije. Napominje da je na web stranici prvostupanjskog tijela zatražio zapisnik s prošle izborne konstituirajuće sjednice Skupštine, te napominje da su mu dostavljeni zapisnici s 2., 3. i 4. sjednice, a da nije dostavljen zapisnik s 1. sjednice. Nadalje, prigovara da su zapisnici potpuno netransparentni, te da nedostaju osnovni elementi zapisnika, a da nisu navedena čak ni imena nazočnih, već samo njihov broj ili inicijali, što omogućuje manipuliranje kvorumom ili pravovaljanošću donesenih odluka. Zaključuje kako traži da mu se dostavi i zapisnik s prošle izborne konstituirajuće sjednice. Istoga dana žalitelj je od prvostupanjskog tijela zatražio odgovor kada će biti provedeni izbori s obzirom na to da je na četvrtoj sjednici Skupštine održanoj 20. ožujka 2023. godine donesena odluka o provedbi prijevremenih izbora za tijela GDCK Mali Lošinj.

Pobijanim rješenjem u točki 1. odbačen je zahtjev za pristup informacijama kojim je žalitelj tražio presliku zapisnika sa skupštine iz 2020. godine temeljem odredbe članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, dok je u točki 2. odbijen zahtjev za pristup informacijama vezanim uz izbor skupštine temeljem odredbe članka 23. stavka 6. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama u vezi sa člankom 15. stavkom 4. točkom 1. istoga Zakona. U obrazloženju pobijanog rješenja vezano za točku 1. navodi se da nije bila sastavljana arhivska baza podataka te da se ne može pristupiti traženoj informaciji, dok se u pogledu točke 2. navodi da dostava istih nije moguća jer se radi o dokumentu koji se trenutno izrađuje unutar jednog ili više tijela javne vlasti te da bi objavljivanje prije dovršetka izrade moglo ozbiljno narušiti proces.

U žalbenom postupku Povjereniku za informiranje dostavljen je spis predmeta na odlučivanje po žalbi žalitelja.

Člankom 38. stavkom 4. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 56/90, 135/97, 8/98, 113/00, 124/00, 28/01, 41/01, 55/01, 76/10, 85/10 i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske) jamči se pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu, a propisuju se zakonom.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima toga Zakona.

Povjerenik za informiranje je utvrdio da je prvostupanjsko tijelo pogrešno utvrdilo činjenično stanje i pogrešno primijenilo materijalno pravo te da pobijano rješenje treba poništiti iz sljedećih razloga.

Odredbom članka 15. stavka 4. točkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija u postupku izrade unutar jednog ili među više tijela javne vlati, a njezino bi objavljivanje prije dovršetka izrade cjelovite i konačne informacije moglo ozbiljno narušiti proces njezine izrade.

Prema odredbi članka 16. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. toga Zakona, dužno je prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Stavkom 2. istog članka propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

U članku 16. stavku 3. istoga Zakona propisano je da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima koje se odnose na osobno ime ili naziv, iznos i namjenu sredstava, dostupne javnosti i bez provođenja postupka iz stavka 1. tog članka, osim ako informacija predstavlja klasificiran podatak.

Test razmjernosti i javnog interesa je procjena razmjernosti između razloga za omogućavanje pristupa informaciji i razloga za ograničenje te omogućavanje pristupa informaciji ukoliko javni interes za dostupnošću informacija prevladava nad mogućom štetom za zaštićene interese. Kod provedbe testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno je utvrditi može li se pristup informaciji ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. tog Zakona, bi li omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te prevladava li potreba zaštite interesa za ograničenjem ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Prema članku 15. stavku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama ako tražena informacija sadrži i podatak koji podliježe ograničenju iz stavaka 2. i 3. toga članka, preostali dijelovi informacije učinit će se dostupnim.

U slučaju kada postoji razlog za ograničenje iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama tijelo javne vlasti je dužno provesti test razmjernosti i javnog interesa, međutim, u drugostupanjskom je postupku utvrđeno da tijelo javne vlasti u prvostupanjskom postupku isto nije provelo. Slijedom navedenog, prvostupanjsko tijelo je pogrešno primijenilo odredbu članka 16. u vezi sa člankom 15. stavkom 4. točkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama.

U drugostupanjskom je postupku izvršen uvid na internetsku stranicu prvostupanjskog tijela na poveznicu https://gdck-losinj.hr/skupstina/ na kojoj su objavljeni zapisnici sa sjednica Skupštine prvostupanjskog tijela i to s 2. redovne sjednice od 20. prosinca 2021. godine, s 3. redovne sjednice od 2. prosinca 2022. i 4. redovne sjednice od 20. ožujka 2023. godine.

Napominje se da je odredbom članka 10. stavkom 1. točkom 12. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano da su tijela javne vlasti obavezna na internetskim stranicama na lako pretraživ način i u strojno čitljivom obliku objavljivati zaključke sa službenih sjednica tijela javne vlasti i službene dokumente usvojene na tim sjednicama te informacije o radu formalnih radnih tijela iz njihove nadležnosti na kojima se odlučuje o pravima i interesima korisnika.

Nadalje, sukladno članku 12. stavku 1. točki 1. istoga Zakona tijela javne vlasti su obavezna javnost informirati o dnevnom redu zasjedanja ili sjednica službenih tijela i vremenu njihova održavanja, načinu rada i mogućnostima neposrednog uvida u njihov rad.

U drugostupanjskom je postupku uvidom u spis predmeta i uvidom na internetsku stranicu prvostupanjskog tijela utvrđeno da prvostupanjsko tijelo ne postupa sukladno citiranim odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama. Naime, posljednji objavljeni zapisnik je s 4. sjednice Skupštine od 30. ožujka 2023. godine, unatoč tome što su se održale još dvije sjednice Skupštine u 2023. godini. Nadalje, prvostupanjsko tijelo na internetskoj stranici ne informira javnost o dnevnom redu sjednica i vremenu njihova održavanja, a što proizlazi i iz upita žalitelja od 21. prosinca 2023. godine upućenog prvostupanjskom tijelu o tome kada će se održati izbori, s obzirom da iz spisa predmeta proizlazi da su isti održani u travnju i srpnju 2023. godine.

U drugostupanjskom je postupku utvrđeno da su predmet postupka zahtjev za dopunu informacije žalitelja od 21. prosinca 2023. godine kojim je tražio zapisnik s prošle izborne konstituirajuće sjednice Skupštine prvostupanjskog tijela te zapisnik s 1. sjednice Skupštine prvostupanjskog tijela.

Nadalje, utvrđeno je da se odgovor na upit žalitelja od 21. prosinca 2023. godine, kada će biti provedeni izbori s obzirom da je na 4. sjednici Skupštine održanoj 20. ožujka 2023. godine donesena odluka o provedbi prijevremenih izbora za tijela Gradskog društva Crvenog križa Mali Lošinj, nalazi u zapisniku s prošle izborne konstituirajuće sjednice Skupštine koji je predmet zahtjeva za dopunom informacije žalitelja od 21. prosinca 2023. godine, s obzirom na to da je u vrijeme podnošenja predmetnog zahtjeva za dopunu informacije prvostupanjsko tijelo provelo izbornu Skupštinu na 5. sjednici održanoj 17. travnja 2023. godine i na 6. sjednici (ponovljenoj) održanoj 20. srpnja 2023. godine.

Spisu predmeta prileži zaključak Primorsko-goranske županije, Upravnog odjela za opću upravu i upravljanje imovinom KLASA: UP/I-230-02/23-02/50, URBROJ: 2170-06-03/10-23-2 od 8. studenoga 2023. godine pokrenutom po zahtjevu prvostupanjskog tijela za upis promjena u Registru udruga Republike Hrvatske u odnosu na upis novih osoba ovlaštenih za zastupanje udruge u svojstvu potpredsjednika i novog likvidatora udruge, kojim je naloženo da prvostupanjsko tijelo u roku od 30 dana dostavi potrebnu dokumentaciju. Nadalje, spisu prileži dopis prvostupanjskog tijela od 19. prosinca 2023. godine kojim prvostupanjsko tijelo dostavlja traženu dokumentaciju Upravnom odjelu za opću upravu i upravljanje imovinom Crikvenica.

Uvidom u javno objavljeni Registar udruga Republike Hrvatske na poveznici https://registri-npo-mpu.gov.hr/#!udruge proizlazi da u vrijeme donošenja ovog drugostupanjskog rješenja još nije proveden upis sukladno pokrenutom upravnom postupku po zahtjevu prvostupanjskog tijela vezano za upis novih osoba ovlaštenih za zastupanje udruge u svojstvu potpredsjednika i novog likvidatora udruge u Registar udruga Republike Hrvatske. Nadalje, utvrđeno je da je izborna skupština održana 11. veljače 2021. godine te da je od navedenog datuma započeo mandat predsjednici, potpredsjednici i potpredsjedniku prvostupanjskog tijela.

S obzirom na to da se prvostupanjsko tijelo u točki 2. pobijanog rješenja poziva na ograničenje iz članka 15. stavka 4. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, odnosno da je informacija u postupku izrade unutar jednog ili među više tijela javne vlasti, a da bi njezino objavljivanje prije dovršetka izrade cjelovite i konačne informacije moglo ozbiljno narušiti proces njezine izrade, važno je navesti sljedeće.

U članku 27. stavku 1. Zakona o udrugama („Narodne novine“, broj 74/14, 70/17, 98/19 i 151/22) propisano je da osoba ovlaštena za zastupanje udruge podnosi nadležnom upravnom tijelu zahtjev za upis promjena u registar udruga koje se odnose na: statut, naziv, ciljeve i djelatnosti, sjedište i adresu sjedišta, izbor osoba ovlaštenih za zastupanje, neovisno o tome radi li se o osobama iz prethodnog mandata, izbor i opoziv likvidatora i prestanak postojanja udruge.

Prema stavku 3. istoga članka zahtjevu se prilažu zapisnik o radu i odlukama tijela udruge koje je po statutu nadležno za donošenje odluke zbog koje se traži upis promjene u registar udruga, novi statut ili njegove izmjene i dopune, preslika osobne iskaznice ili putovnice osoba ovlaštenih za zastupanje odnosno likvidatora te ovjerene izjave osoba ovlaštenih za zastupanje odnosno likvidatora o nepostojanju zapreke iz članka 19. stavaka 2. i 3. toga Zakona.

Sukladno stavku 6. istoga članka udruga ne smije u pravnom prometu postupati po promjenama niti rabiti podatke o promjenama iz stavka 1. toga članka prije nego što su upisani u registar udruga.

S time u vezi, tražena informacija zapisnik s 5. redovne sjednice (izborne) i 6. redovne sjednice (ponovljene) Skupštine je izrađena i konačna informacija. Navedena informacija odnosi se na odluke koje je na tim sjednicama donijela Skupština, između ostalog, o izboru članova Skupštine, potpredsjednika, članova Odbora i Nadzornog odbora, o uvrštavanju novih članova Skupštine, smanjenju broja članova odbora i imenovanju novog člana Nadzornog odbora. Sukladno navedenom, Skupština je najviše tijelo upravljanja i odlučivanja koje donose njezini zastupnici na sjednicama, te je zapisnik sa sjednice Skupštine gotova informacija koja nije u postupku izrade unutar jednog ili među više tijela javne vlasti.

Naime, odredba članka 27. stavka 1. Zakona o udrugama propisuje obvezu prvostupanjskom tijelu da podnese zahtjev za upis promjena u registar udruga, u konkretnom slučaju prvostupanjsko tijelo je podnijelo zahtjev za upis u registar novih osoba ovlaštenih za zastupanje udruge u svojstvu potpredsjednika i novog likvidatora te sukladno stavku 6. istoga članka prvostupanjsko tijelo ne smije u pravnom prometu postupati sukladno s tim promjenama (osoba ovlaštenih za zastupanje udruge u svojstvu potpredsjednika i novog likvidatora) prije nego što su te promjene upisane u registar udruga. Stoga, da bi nove izabrane osobe ovlaštene za zastupanje udruge u svojstvu potpredsjednika i likvidatora mogle obavljati svoje dužnosti, mora biti proveden upis te promjene u Registar udruga.

Sukladno navedenom, tražene informacije zapisnici sa sjednica Skupštine su gotove informacije, odnosno nisu informacije koje su u postupku izrade između prvostupanjskog tijela i nadležnog upravnog tijela Primorsko-goranske županije pa da bi njihovo objavljivanje prije dovršetka izrade cjelovite i konačne informacije moglo ozbiljno narušiti proces njezine izrade.

Povjerenik za informiranje je u žalbenom postupku izvršio uvid u informacije koje su predmet ovog postupka zapisnike Skupštine Hrvatskog Crvenog križa - Gradskog društva Crvenog križa Mali Lošinj s 5. redovne (izborne) sjednice od 17. travnja 2023. godine i s 6. redovne sjednice (ponovljene) od 21. srpnja 2023. godine te je razmotrio da li se traženim informacijama može odobriti pristup, odnosno može li se pristup ograničiti iz nekog zakonski propisanog razloga, odnosno uzeo je u obzir da iste sadrže moguće razloge za ograničenje pristupa informacijama, ali i odredbu članka 15. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojom je propisano da ako informacija sadrži i podatak koji podliježe ograničenju iz stavaka 2. i 3. tog članka, preostali dijelovi informacije učinit će se dostupnim.

Odredbom članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijelo javne vlasti može ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena propisima kojima se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Uvidom u zapisnik s 5. redovne sjednice (izborne) Skupštine prvostupanjskog tijela od 17. travnja 2023. godine utvrđeno je da isti sadrži imena i prezimena zastupnika Skupštine, imena i prezimena članova koji su u predkandidacijskom postupku dostavili Izjave o prihvaćanju kandidature. Nadalje, zapisnik sadrži imena i prezimena ravnateljice i predsjednika GDCK Opatija koji su kao gosti sudjelovali na Skupštini te ime i prezime ravnatelja prvostupanjskog tijela. Nadalje, zapisnik sadrži imena i prezimena članova radnog predsjedništva, verifikacijske komisije i kandidacijske komisije, imena i prezimena zapisničara i ovjerovitelja zapisnika. Nadalje, zapisnik sadrži imena i prezimena članova GDCK Mali Lošinj koji su u predkandidacijskom postupku dostavili Izjave o prihvaćanju kandidature za člana Skupštine te imena i prezimena izabranih zastupnika Skupštine. Nadalje, zapisnik sadrži imena i prezimena izabranih članova Skupštine GDCK Mali Lošinj koji su u predkandidacijskom postupku dostavili Izjave o prihvaćanju kandidature za potpredsjednika Skupštine te imena i prezimena izabranih zastupnika potpredsjednika Skupštine. Nadalje, zapisnik sadrži imena i prezimena izabranih članova Skupštine koji su u predkandidacijskom postupku dostavili Izjave o prihvaćanju kandidature za člana Odbora te imena i prezimena izabranih članova Odbora. Nadalje, zapisnik sadrži imena i prezimena izabranih članova Skupštine koji su u predkandidacijskom postupku dostavili Izjave o prihvaćanju kandidature za člana Nadzornog odbora te imena i prezimena izabranih članova Nadzornog odbora. Nadalje, zapisnik sadrži imena, prezimena i potpise zapisničara i ovjerovitelja zapisnika.

Uvidom u zapisnik s 6. redovne sjednice (ponovljene) Skupštine prvostupanjskog tijela od 20. srpnja 2023. godine utvrđeno je da isti sadrži imena i prezimena predsjednice Skupštine, članova radnog predsjedništva, verifikacijske komisije, zapisničara i ovjerovitelja. Nadalje, zapisnik sadrži imena i prezimena članova Skupštine, od kojih je jedan član Odbora i jedan član Nadzornog odbora koji su dali ostavke, te ima i prezimena dva rezervna člana koji su zamijenili izabrane članove koji su podnijeli ostavku. Nadalje, zapisnik sadrži imena i prezimena članova Skupštine te imena i prezimena članova Odbora te ime i prezime člana Skupštine koji je imenovan za člana Nadzornog odbora. Nadalje, zapisnik sadrži imena, prezimena i potpise zapisničara, ovjerovitelja zapisnika, ravnatelja i predsjednice prvostupanjskog tijela.

Sukladno članku 21. Statuta Hrvatskog Crvenog križa – Gradskog društva Crvenog križa Mali Lošinj (od 25. rujna 2015. i od 14. prosinca 2020. godine) (dalje u tekstu. Statut), izbor, kandidacijski postupak, etička izjava, sukob interesa, opoziv i druga pitanja vezana za izbor članova i zastupnika u tijelu Hrvatskog Crvenog križa i tijela ustrojstvenih oblika uredit će se posebnim pravilnikom koji donosi Skupština Hrvatskog Crvenog križa.

U članku 22. Statuta propisano je da je Skupština Gradskog društva Crvenog križa Mali Lošinj najviše tijelo upravljanja i odlučivanja čiji rad se odvija na sjednicama i u kojem sudjeluju članovi putem izabranih predstavnika – zastupnika, te da svaki zastupnik ima jedan glas, u stavku 2. istoga članka je propisano da skupština broji 23 zastupnika. U članku 25. stavku 1. Statuta je propisano da predsjednik GDCK Mali Lošinj je predsjednik Skupštine i Odbora GDCK Mali Lošinj te da svoju funkciju obavlja na volonterskoj osnovi, dok stavak 4. istoga članka propisuje da GDCK Mali Lošinj može imati dva potpredsjednika. Prema članku 26. stavku 1. Statuta Odbor GDCK Mali Lošinj je izvršno tijelo Skupštine odgovorno za rad između sjednica Skupštine koje brine o provođenju opće politike društva i nadzire operativno rješavanje svih pitanja tijekom poslovne godine u skladu s odlukama, zaključcima i preporukama Skupštine, dok u stavku 2. istoga članka je utvrđeno da Odbor ima najviše 9 članova. Sukladno članku 29. stavku 1. Statuta Nadzorni odbor društva je tijelo koje nadzire financijsko-materijalno poslovanje društva i namjensko trošenje sredstava društva, dok je u stavku 3. istoga članka propisano da Nadzorni odbor broji 3 člana. Prema članku 31. stavku 8. Statuta ravnatelj društva ne može biti član izvršnog tijela društva iste razine već sudjeluje u savjetodavnom svojstvu bez prava glasa na sastancima tijela društva. Sukladno članku 32. za obavljanje stručnih, administrativno-tehničkih i pomoćnih poslova u ustrojstvenim oblicima GDCK Mali Lošinj pravnom osobnošću i njihovih tijela, mogu se osnovati stručne službe, zasnivati radni odnos ugovorom o radu sa zaposlenicima pojedincima ili osigurati obavljanje poslova na drugi način.

Prema članku 2. Pravilnika o izborima u Hrvatskom Crvenom križu (URBROJ: 11-272016 od 14. prosinca 2016.) Skupština Hrvatskog Crvenog križa za provedbu izbora osniva Verifikacijsko povjerenstvo, Kandidacijsko povjerenstvo i Izborno povjerenstvo. Prema odredbi članka 4., 5. i 6. Pravilnika o izborima u Hrvatskom Crvenom križu članove Verifikacijskog povjerenstva, Kandidacijskog povjerenstva i Izbornog povjerenstva, iz redova zastupnika imenuje Skupština HCK na izbornoj konstituirajućoj sjednici.

Povjerenik za informiranje smatra da u pogledu traženih informacija zapisnika Skupštine Hrvatskog Crvenog križa - Gradskog društva Crvenog križa Mali Lošinj s 5. redovne (izborne) sjednice od 17. travnja 2023. godine i s 6. redovne sjednice (ponovljene) od 21. srpnja 2023. godine nedvojbeno prevladava javni interes. Naime, radi se o zapisnicima sjednica Skupštine na kojima su provedeni izbori za članove Skupštine, članove Odbora i Nadzornog odbora, kao i izbora dva potpredsjednika Skupštine, odnosno o izborima za članove Skupštine koje je najviše tijelo upravljanja i odlučivanja, za članove Odbora koje je izvršno tijelo Skupštine i za članove Nadzornog odbora koji nadzire financijsko-materijalno poslovanje društva. Nadalje, javni interes za pristupom traženim informacija proizlazi iz ovlasti tih tijela unutar prvostupanjskog tijela te radi transparentnosti rada prvostupanjskog tijela, posebice jer se radi o provedenim izborima za članove pojedinih tijela unutar prvostupanjskog tijela.

Uvidom u tražene informacije zapisnike Skupštine Hrvatskog Crvenog križa - Gradskog društva Crvenog križa Mali Lošinj s 5. redovne (izborne) sjednice od 17. travnja 2023. godine i s 6. redovne sjednice (ponovljene) od 21. srpnja 2023. godine utvrđeno je da sadrže osobne podatke imena i prezimena zastupnika Skupštine, imena i prezimena članova koji su u predkandidacijskom postupku dostavili Izjave o prihvaćanju kandidature, imena i prezimena ravnateljice i predsjednika društva GDCK Opatija koji su kao gosti sudjelovali na Skupštini, ime i prezime ravnatelja prvostupanjskog tijela, imena i prezimena članova radnog predsjedništva, verifikacijske komisije i kandidacijske komisije, predsjednice Skupštine. Zatim, sadrže imena i prezimena izabranih zastupnika Skupštine, izabranih zastupnika potpredsjednika Skupštine, izabranih članova Odbora, izabranih članova Nadzornog odbora. Zatim, sadrže imena, prezimena i potpise zapisničara, ovjerovitelja zapisnika, ravnatelja i predsjednice prvostupanjskog tijela.

U drugostupanjskom postupku je utvrđeno da u pogledu osobnih podataka imena i prezimena postojećih i izabranih zastupnika Skupštine, Nadzornog odbora, Odbora i potpredsjednika da iste nije potrebno zaštiti s obzirom na to da su to imena i prezimena osoba koje su se kandidirale na izborima i izabrane su za člana pojedinog tijela. Nadalje, utvrđeno je da u pogledu imena i prezimena članova prvostupanjskog tijela koji su u predkandidacijskom postupku dostavili Izjave o prihvaćanju kandidature za člana Skupštine te da iste nije potrebno zaštiti s obzirom na to da su to imena i prezimena osoba koje su članovi prvostupanjskog tijela koje su se kandidirali za člana Skupštine. Nadalje, utvrđeno je da u pogledu imena i prezimena članova Skupštine koji su u predkandidacijskom postupku dostavili Izjave o prihvaćanju kandidature za potpredsjednika Skupštine, za članove Odbora i za članove Nadzornog odbora, da iste nije potrebno zaštiti jer su isti u trenutku izbora već bili izabrani članovi Skupštine. Nadalje, u pogledu osobnih podataka imena i prezimena i vlastoručnih potpisa zapisničara i ovjerovitelja zapisnika u drugostupanjskom je postupku utvrđeno da iste nije potrebno zaštiti s obzirom na to da su te osobe izabrane na sjednici za zapisničara i ovjerovitelja zapisnika te da su pristale sastaviti Zapisnik i isti ovjeriti, stoga njihova imena i prezimena i vlastoručne potpise nije potrebno zaštititi. Nadalje, utvrđeno je da imena, prezimena i vlastoručne potpise predsjednice Skupštine i ravnatelja prvostupanjskog tijela nije potrebno zaštiti jer se radi o osobama ovlaštenim za zastupanje prvostupanjskog tijela čiji su podaci javno dostupni u Registru udruga.

Stoga je nakon provedenog testa razmjernosti i javnog interesa, uvažavajući sve citirane zakonske odredbe, Povjerenik za informiranje utvrdio da na tražene informacije navedene u točki 2. izreke ovoga rješenja nije moguće primijeniti niti jedno od zakonskih ograničenja iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama te da žalitelju treba omogućiti pristup traženim informacijama.

Slijedom svega navedenog, valjalo je temeljem članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku (“Narodne novine”, broj 47/09 i 110/21), u vezi sa člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama odlučiti kao pod točkama 1., 2. i 3. izreke ovog rješenja.

Posebno se skreće pozornost da je člankom 25.a Zakona o pravu na pristup informacijama propisana obveznost izvršenja pravomoćnih rješenja Povjerenika za informiranje kojima se omogućava pristup informacijama i mogućnost njegova prisilnog izvršenja izricanjem novčane kazne čelniku tijela. Sukladno Zakonu o općem upravnom postupku, u slučaju nepostupanja tijela javne vlasti, postupak izvršenja po ovom rješenju Povjerenik za informiranje provodi na prijedlog stranke.

U pogledu tražene informacije iz zahtjeva za dopunu informacije žalitelja od 21. prosinca 2023. godine kojim je tražio zapisnik s 1. sjednice Skupštine prvostupanjskog tijela, u točki 1. pobijanog rješenja odbačen je predmetni zahtjev temeljem odredbe članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama. Iz obrazloženja pobijanog rješenja proizlazi da prvostupanjsko tijelo ne posjeduje traženu informaciju.

U drugostupanjskom je postupku aktom Ureda povjerenice za informiranje KLASA: UP/II-008-07/24-01/366, URBROJ: 401-01/03-24-2 od 26. ožujka 2024. godine od prvostupanjskog tijela zatražena nadopuna spisa s obzirom na to da je pobijanim rješenjem odbačen zahtjev za pristup informaciji zapisniku skupštine iz 2020. godine, a da je žalitelj naveo da traži zapisnik s izborne konstituirajuće sjednice održane 11. veljače 2021. godine, na način da prvostupanjsko tijelo utvrdi koje izrađene informacije koje se odnose na predmetno traženje žalitelja ima u posjedu, odnosno da se o istom očituje.

Dana 3. travnja 2024. godine prvostupanjsko tijelo je elektroničkom poštom dostavilo akt KLASA: 099-01/24-05/3, URBRROJ: 2170-10-01-24 od 2. travnja 2024. godine kojim se očitovalo u vezi sa zapisnikom s izborne konstituirajuće sjednice održane 11. veljače 2021. godine u kojemu je navedeno da je prvostupanjsko tijelo nedavno uputilo zahtjev svom arhivu radi pronalaska navedene dokumentacije te da proces primopredaje dokumentacije je nedovršen s obzirom na promjene rukovodećih osoba. Napominje se da je uspostavljena suradnja s Hrvatskim državnim arhivom te da se postepeno rješava pitanje dokumentacije i gradiva prvostupanjskog tijela, a da je sudjelovanje prvostupanjskog tijela i ostalih relevantnih službi usmjereno prema povratku dokumentarnog gradiva te popunjavanju nedostajućih dijelova.

U drugostupanjskom je postupku uvidom na internetsku stranicu prvostupanjskog tijela na poveznici https://gdck-losinj.hr/skupstina/ izvršen uvid u 2. zapisnik Skupštine prvostupanjskog tijela od 20. prosinca 2021. godine te uvidom u dnevni red istog, proizlazi da je točka 4. tog zapisnika usvajanje Zapisnika s izborno-konstituirajuće Skupštine od 11. veljače 2021. godine.

Nadalje, u drugostupanjskom postupku je utvrđeno da se u konkretnom slučaju radi o izborno-konstituirajućoj sjednici Skupštine od 11. veljače 2021. godine te da je prvostupanjsko tijelo, odnosno osoba ovlaštena za zastupanje udruge sukladno članku 27. stavku 1. Zakona o udrugama podnijela nadležnom upravnom tijelu zahtjev za upis promjena u registar udruga te da je uvidom u javno objavljene podatke Registra udruga vidljivo da je u registru za prvostupanjsko tijelo proveden upis sukladno odlukama izborno-konstituirajuće sjednice Skupštine prvostupanjskog tijela od 11. veljače 2021. godine.

Povjerenik za informiranje ističe da se sukladno članku 23. stavku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama rješenje o odbacivanju donosi ako su kumulativno ispunjeni sljedeći uvjeti: da tijelo javne vlasti ne posjeduje informaciju i da nema saznanja gdje se informacija nalazi.

Sukladno članku 21. stavku 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je tijelo javne vlasti, ako ne posjeduje informaciju, a ima saznanja o tijelu koje je posjeduje, dužno najkasnije u roku od 8 dana od zaprimanja zahtjeva ustupiti zahtjev tom tijelu, te o istom obavijestiti podnositelja.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 2. Zakona o općem upravnom postupku riješiti kao u točki 4. izreke ovog rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari, dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

Tijelo javne vlasti je u ponovnom postupku dužno razmotriti zahtjev za dopunu informacije žalitelja kojim je tražio zapisnik s 1. sjednice Skupštine prvostupanjskog tijela, utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te ih prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti odgovarajućim dokazima, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja riješiti ovu upravnu stvar

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

 

                                                           Anita Markić, dipl.iur.