KLASA: UP/II-008-07/24-01/847

URBROJ: 401-01/06-25-2

Zagreb, 6. veljače 2025.                   

       

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13., 85/15. i 69/22.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Grada Opatije, KLASA: UP/I-008-01/24-01/7, URBROJ: 2170-12-04-03/1-24-2 od 5. rujna 2024. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Grada Opatije, KLASA: UP/I-008-01/24-01/7, URBROJ: 2170-12-04-03/1-24-2 od 5. rujna 2024. godine.

2.    Odobrava se ......... pristup sljedećim informacijama:

-       Rješenje o davanju dozvole na pomorskom dobru Grada Opatije, KLASA: UP/I-342-02/24-01/32, URBROJ: 2170-12-03/01-24-1 od 21. svibnja 2024. godine i

-       Rješenje o davanju dozvole na pomorskom dobru Grada Opatije, KLASA: UP/I-342-02/24-01/31, URBROJ: 2170-12-03/01-24-1 od 21. svibnja 2024. godine.

3.    Nalaže se Gradu Opatiji da u roku od 8 dana od dana pravomoćnosti ovog rješenja postupi po točki 2. izreke ovog rješenja.


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 21. kolovoza 2024. godine kojim je od Grada Opatije zatražio određene dozvole na pomorskom dobru, temeljem članka 23. stavka 6. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, zbog ograničenja iz članka 15. stavka 2. točke 7. istoga Zakona.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravodobno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da je njime odbijen njegov zahtjev za pristup informacijama vezan za dozvole na pomorskom dobru, koji dostavlja u prilogu. Nadalje, navodi kako je pomorsko dobro opće dobro od interesa za Republiku Hrvatsku i ima njezinu osobitu zaštitu, da ono nije u vlasničkom režimu te je ustavnopravna kategorija. Također, navodi kako se pomorsko dobro iznimno može dati u koncesiju te da se to javno objavljuje u registru koncesija, a da dozvola na pomorskom dobru ne ograničava opću upotrebu navedenog dobra. Ističe kako mu je prvostupanjsko tijelo stoga neopravdano ograničilo pristup traženim informacijama. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

U žalbenom postupku prvostupanjsko tijelo je dana 22. listopada 2024. godine dostavilo drugostupanjskom tijelu spis predmeta po žalbi na nadležno postupanje.

Uvidom u spis predmeta je utvrđeno da je žalitelj slijedom prethodne elektroničke komunikacije Gradu Opatiji dana 21. kolovoza 2024. godine podnio zahtjev za pristup informacijama, u kojem je u bitnome zatražio da mu se dostave dozvole za 2 kontejnera (iz prethodne komunikacije je vidljivo da se one odnose na dozvole za SUP i jedriličare na prostoru platoa Volosko).

Također je utvrđeno da je Grad Opatija o navedenom zahtjevu donio osporeno rješenje, kojim je odbio zahtjev žalitelja koji se odnosi na dostavu rješenja gradonačelnika o davanju dozvole na pomorskom dobru za lokaciju br. 36. i 37.- Volosko- plato, pozivom na odredbu članka 23. stavka 6. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama u vezi sa člankom 15. stavkom 2. točkom 7. istoga Zakona.

U obrazloženju osporenog rješenja je navedeno kako je Gradsko vijeće Grada Opatije 16. svibnja 2024. godine, nakon provedenog postupka Natječaja za dodjelu dozvola na pomorskom dobru („Službene novine Grada Opatije“, broj 7/24. i 8/24.) donijelo Odluku o odabiru najpovoljnijih ponuditelja za dodjelu dozvola za obavljanje djelatnosti na pomorskom dobru na području Grada Opatije KLASA: 342-02/24-01/13, URBROJ: 2170-12-01/01-24- 101. Također je navedeno da je sastavni dio javno dostupnog materijala za sjednicu Gradskog vijeća na mrežnoj stranici Grada Opatije bio i Zapisnik Povjerenstva za provođenje natječaja za davanje dozvola na pomorskom dobru, KLASA: 342-02/24-01/13, URBROJ: 2170-12-06/01-24-94, koji sadrži utvrđenje liste najpovoljnijih ponuditelja, tablicu s kriterijima ocjenjivanja te tablicu s evidencijom ispunjavanja formalnih uvjeta natječaja. Nadalje je navedeno kako su Planom upravljanja pomorskim dobrom na području Grada Opatije za vremensko razdoblje 2024.-2028. godine propisani uvjeti i obveze ovlaštenika dozvole na pomorskom dobrom prilikom obavljanja djelatnosti za koju se dozvola daje, a da rješenja o davanju dozvole na pomorskom dobru sadrže iste propisane uvjete i obveze ovlaštenika. Osim toga je navedeno da su predmet zahtjeva u konkretnom slučaju rješenja o davanju dozvole na pomorskom dobru koja su, sukladno članku 71. stavku 7. Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama („Narodne novine“, broj 83/23.) upravni akti, a da je prema članku 4. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09. i 110/21.) stranka u upravnom postupku fizička ili pravna osoba na zahtjev koje je pokrenut postupak, protiv koje se vodi postupak ili koja radi zaštite svojih prava ili pravnih interesa ima pravo sudjelovati u postupku te da su člankom 84. istog Zakona definirane osobe koje imaju pravo biti obaviještene o tijeku postupka te pravo na razgledavanje spisa predmeta (stranke i druge osobe koje dokažu pravni interes). Zaključno je navedeno da se sukladno navedenom pristup informacijama ograničava prema odredbi članka 15. stavka 2. točki 7. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Iz spisa predmeta te obrazloženja osporenog rješenja proizlazi da ga je prvostupanjsko tijelo donijelo bez da je u odnosu na tražene informacije u pogledu kojih je odbilo zahtjev provelo test razmjernosti i javnog interesa. S obzirom na navedeno u žalbenom je postupku izvršen uvid u sadržaj predmetnog zahtjeva u pogledu kojeg je osporeno rješenje doneseno te je razmotrena mogućnost pristupa informacijama koje su kao informacije koje su predmet postupka dostavljene u spisu predmeta.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

Člankom 15. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji u ostalim slučajevima utvrđenim zakonom.

Odredbom članka 84. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09. i 69/22.) propisano je da stranke i druge osobe koje dokažu pravni interes imaju pravo obavijestiti se o tijeku postupka i razgledati spis predmeta te o svom trošku umnožiti akte iz spisa, osim zapisnika o vijećanju i glasovanju članova kolegijalnih tijela, nacrta rješenja i drugih akata koji su propisima označeni određenim stupnjem tajnosti ili ako je to protivno interesu stranke ili trećih osoba. Stavkom 2. navedenog članka propisano je da se razgledavanje spisa obavlja se u službenim prostorijama javnopravnog tijela kod kojeg se vodi postupak. U opravdanim slučajevima spisi se mogu razgledati u službenim prostorijama drugoga javnopravnog tijela. U stavku 3. istog članka je propisano da kad se spis predmeta vodi u elektroničkom obliku, javnopravno tijelo dužno je osigurati tehničke uvjete za njegovo razgledanje. Javnopravno tijelo može osigurati dostupnost spisa elektroničkim putem, ako su osigurani uvjeti za zaštitu privatnosti stranke. Stavkom 4. tog članka propisano je da se o odbijanju zahtjeva za razgledavanje i umnožavanje spisa donosi rješenje.

Člankom 4. stavkom 1. Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama je propisano da je pomorsko dobro opće dobro od interesa za Republiku Hrvatsku i ima njezinu osobitu zaštitu, a upotrebljava se i koristi pod uvjetima i na način propisan ovim Zakonom. Stavkom 2. istog članka propisano je da Republika Hrvatska vodi brigu, skrbi i upravlja pomorskim dobrom. U stavku 3. navedenog članka propisano je da kada je u skladu s ovim Zakonom upravljanje pomorskim dobrom povjereno drugoj osobi javnog prava ili pravnoj osobi s javnim ovlastima, ta osoba odgovara za pomorsko dobro. U stavku 4. istog članka propisano je da Republika Hrvatska provodi nadzor i poduzima sve radnje radi zaštite pomorskog dobra neovisno o tome je li pomorsko dobro povjereno drugoj osobi javnog prava ili osobi (ustanovi) s javnim ovlastima. Stavkom 5. navedenog članka propisano je da je pomorsko dobro u upotrebi svih i svatko ima pravo, pod jednakim uvjetima, služiti se pomorskim dobrom u skladu s njegovim osobinama, prirodi i namjeni, osim kad je ovim Zakonom drukčije propisano.

Člankom 71. Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama propisano je: da na temelju Plana upravljanja pomorskim dobrom iz članka 39. stavka 1. ovoga Zakona izvršno tijelo jedinice lokalne samouprave dužno je do 1. veljače tekuće godine objaviti javni natječaj za dodjelu dozvola na pomorskom dobru u službenom glasilu, na oglasnoj ploči, na službenim mrežnim stranicama jedinice lokalne samouprave i najmanje u jednom dnevnom listu. Na temelju Plana upravljanja pomorskim dobrom unutar zakonom zaštićenog dijela prirode ravnatelj javne ustanove za zakonom zaštićene dijelove prirode dužan je do 1. veljače tekuće godine objaviti javni natječaj za dodjelu dozvola na pomorskom dobru unutar zakonom zaštićenog dijela prirode na službenim mrežnim stranicama javne ustanove za zaštićene dijelove prirode i najmanje u jednom dnevnom listu, osim na područjima gdje zaštićeni dijelovi prirode obuhvaćaju građevinska područja naselja ili područja značajnog krajobraza. Na temelju Plana upravljanja lučkog područja ravnatelj državne odnosno županijske lučke uprave dužan je do 1. veljače tekuće godine objaviti javni natječaj za dodjelu dozvola na lučkom području na službenim mrežnim stranicama državne odnosno županijske lučke uprave i najmanje u jednom dnevnom listu; da ako izvršno tijelo jedinice lokalne samouprave odnosno ravnatelj javne ustanove za zaštićene dijelove prirode odnosno ravnatelj državne ili županijske lučke uprave ne objave javni natječaj u roku iz stavka 1. ovoga članka, smatra se da u tekućoj godini neće davati dozvole na pomorskom dobru; da na temelju zaprimljenih ponuda na javnom natječaju, na temelju odluke predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave odnosno upravnog vijeća javne ustanove za zakonom zaštićene dijelove prirode odnosno upravnog vijeća državne ili županijske lučke uprave, rješenje o davanju dozvole na pomorskom dobru najpovoljnijem ponuditelju donosi izvršno tijelo jedinice lokalne samouprave, ravnatelj javne ustanove za zaštićene dijelove prirode odnosno ravnatelj državne ili županijske lučke uprave; da se Dozvola na pomorskom dobru može dati gospodarskom subjektu koji je registriran za obavljanje gospodarske djelatnosti za koju je podnio ponudu na javnom natječaju; da se Dozvola može dati samo za obavljanje djelatnosti i korištenje pomorskog dobra manjeg značaja; da se Dozvola na pomorskom dobru ne može dati ponuditelju koji je koristio pomorsko dobro bez valjane pravne osnove i/ili uzrokovao štetu na pomorskom dobru; da je Rješenje o davanju dozvole na pomorskom dobru upravni akt na temelju kojeg gospodarski subjekt stječe pravo na obavljanje djelatnosti kojom se ne ograničava opća upotreba pomorskog dobra; da izreka rješenja iz stavka 3. ovoga članka mora sadržavati: 1. djelatnost za koju se izdaje, 2. način obavljanja djelatnosti, 3. opseg pomorskog dobra na kojem se djelatnost smije izvršavati i 4. zabranu ograničavanja ili isključenja opće upotrebe pomorskog dobra na kojem je dozvola dana; da se Dozvole na pomorskom dobru daju na rok od dvije do pet godina; da se iznimno od stavka 9. ovoga članka, dozvola na pomorskom dobru može dati na zahtjev na rok do 20 dana za obavljanje privremene ili prigodne djelatnosti, samo jednom u kalendarskoj godini (kulturne, komercijalne, sportske priredbe, snimanje komercijalnog programa i sl.), uz mogućnost ograničenja opće upotrebe u smislu ograđivanja i naplate ulaska; da se protiv rješenja o davanju i ukidanju dozvole na pomorskom dobru može izjaviti žalba Ministarstvu; i da je Rješenje kojim se daje dozvola umjesto koncesije za pomorsko dobro ništavo i nema pravni učinak.

U odnosu na pozivanje prvostupanjskog tijela na odredbe propisa kojima je uređeno pravo uvida u spis upravnih postupaka, u žalbenom je postupku utvrđeno kako predmetnim zahtjevom žalitelj nije tražio uvid u spis predmeta, nego pojedinačne akte iz dva upravna postupka u kojima su izdane predmetne dozvole na pomorskom dobru. Ovdje se napominje kako je presudom Visokog upravnog suda Republike Hrvatske, poslovni broj UsII-98/22 od 19. srpnja 2022. godine potvrđeno rješenje Povjerenika za informiranje, KLASA: UP/II-008-07/21-01/564, URBROJ: 401-01/03-22-11 od 10. ožujka 2022. godine kojim je o dostupnosti građevne i lokacijske dozvole, koje se izdaju u upravnim postupcima, odlučeno primjenom odredbu Zakona o pravu na pristup informacijama, a ne Zakona o gradnji, odnosno Zakona o općem upravnom postupku. Također se ističe da je u konkretnom slučaju riječ o zahtjevu za pristup informacijama, koji se odnosi na točno određene dokumente te je o dostupnosti istih prvostupanjsko tijelo trebalo odlučiti uvidom u njihov sadržaj, s obzirom da je već iz predmetnog zahtjeva bilo razvidno kako žalitelj nije stranka u postupcima u kojima su izdane predmetne dozvole.

Osim navedenog, iz obrazloženja osporenog rješenja proizlazi kako je prvostupanjsko tijelo već javno objavilo sve bitne činjenice koje su navedene u predmetnim dozvolama, pa je nejasno u odnosu na koje bi podatke trebalo ograničiti pristup traženim dozvolama. Također, ističe se da za ovaj postupak nije sporno jesu li i u kojoj mjeri podaci o predmetnim dozvolama na pomorskom dobru javno dostupni, s obzirom da se u konkretnom slučaju ne traže ti drugi dokumenti u kojima su oni navedeni, nego je predmetni zahtjev točno određen u smislu da se u njemu traže upravo rješenja o davanju dozvole na pomorskom dobru.

Uvidom u predmetne informacije utvrđeno je da je riječ o rješenjima Grada Opatije o davanju dozvole na pomorskom dobru pravnim osobama, udrugama Jedriličarski klub Volosko Sailing, i Sportsko rekreacijskom klubu SUP TEAM VOP te da ista rješenja ne sadrže podatke koji bi se mogli podvesti pod ograničenja pristupa informacijama propisana u članku 15. Zakona o pravu na pristup informacijama. Također, s obzirom da se predmetne informacije odnose na pomorsko dobro Republike Hrvatske te javni natječaj slijedom kojeg su predmetna rješenja o davanju dozvola na pomorskom dobru donesena, u žalbenom je postupku utvrđeno kako za dostupnost tih informacija postoji neupitan javni interes.

S obzirom na sve navedeno nakon provedenog žalbenog postupka utvrđeno je da se može žalitelju omogućiti pristup predmetnim rješenjima o davanju dozvole na pomorskom dobru, s obzirom da se u konkretnom slučaju ne radi o traženju uvida u cjelokupni spis predmeta prema drugim posebnim propisima, da navedena rješenja ne sadrže podatke u odnosu na koje bi se mogla primijeniti zakonska ograničenja pristupa informacijama, a da se pri tome radi o aktima koji su izdani vezano za obavljanje djelatnosti na pomorskom dobru, koje je od interesa svih.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će kad utvrdi da je žalba osnovana Povjerenik rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

 

                                                           Anita Markić, dipl.iur.