KLASA: UP/II-008-07/23-01/419

URBROJ: 401-01/11-23-4

Zagreb, 18. srpnja 2023.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka. 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13., 85/15. i 69/22.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Općine Seget KLASA: UP/I-008-01/23-01/19, URBROJ: 2181-46-4-23-2 od 20. ožujka 2023. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Općine Seget KLASA: UP/I-008-01/23-01/19, URBROJ: 2181-46-4-23-2 od 20. ožujka 2023. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem odbačen je zahtjev za dopunu i ispravak informacije ......... (dalje u tekstu: žalitelj) od 23. studenoga 2023. godine kojim je zatražio da mu se dostavi molba za subvencioniranje smještaja u Dječjem vrtiću Emaus i ime oca/skrbnika djeteta/djece čiji smještaj je subvencioniran od strane Općine Seget, temeljem odredbe članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer tijelo javne vlasti ne posjeduje traženu informaciju te nema saznanja gdje se navedena informacija nalazi.

Protiv osporenog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu u kojoj u bitnome navodi da je od Općine Seget dobio račun iz kojeg se može iščitati kako troje djece pohađa vrtić u susjednom Gradu Trogiru, ali mu ne želi dostaviti informaciju o imenima roditelja, odnosno skrbnika djece kojoj Općina Seget sufinancira smještaj u Dječjem vrtiću Emaus u Trogiru. Nadalje, navodi da Općina Seget tvrdi da od roditelja/skrbnika nije dobila dokumentaciju (u vidu molbe, zahtjeva za upis, zahtjeva za predupis) te se postavlja pitanje radi li se o selektivnim odabirima prilikom upisa i zašto se skriva ta informacija. Također, navodi kako smatra da ima pravo pristupa traženoj informaciji, s obzirom na to da je porezni obveznika i da Općina Seget troši javni novac. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Ustavom Republike Hrvatske („Narodne novine”, broj 56/90., 135/97., 8/98., 113/00., 124/00., 28/01., 41/01., 55/01., 76/10., 85/10.-pročišćeni tekst i 05/14.), u članku 38. stavku 4. jamči se svakome pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Pri tome ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu i propisana zakonom.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u dostavljenu žalbu utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 24. listopada 2022. godine zatražio od Općine Seget da mu omogući pristup računu i potvrdi o uplati računa Dječji vrtić Emaus, 21 220 Trogir, OIB: 10684711434, Subvencioniranje boravka djece za 09/2022 u iznosu od 5.040,00 kn, molbe za subvencioniranje smještaja u Dječjem vrtiću Emaus dostavljene Općini Seget te ime oca/skrbnika djeteta/djece čiji smještaj je subvencioniran od strane Općine Seget.

Nadalje, utvrđeno je da je dana 23. studenoga 2022. godine Općina Seget dostavila žalitelju putem elektroničke pošte račun Dječjeg vrtića Emaus, ujedno navodeći da isti nije plaćen na temelju nikakvih zamolbi, nego temeljem Odluke o visini učešća roditelja/skrbnika u troškovima boravka djece u vrtiću, koju je Općinsko vijeće Općine Seget jednoglasno donijelo dana 22. srpnja 2022. godine.

Također, utvrđeno je da je istoga dana, 23. studenoga 2022. godine, žalitelj Općini Seget podnio zahtjev za dopunu i ispravak informacije, navodeći da je dostavljena informacija nepotpuna te zatražio da mu se dostavi molba za subvencioniranje smještaja u Dječjem vrtiću Emaus i ime oca/skrbnika djeteta/djece čiji smještaj je subvencioniran od strane Općine Seget, a utvrđeno je i da je tijelo javne vlasti žalitelju odgovorilo da je dostavljeni račun plaćen temeljem Odluke o visini učešća roditelja/skrbnika u troškovima boravka djece u vrtiću, koju je Općinsko vijeće Općine Seget jednoglasno donijelo dana 22. srpnja 2022. godine te da Općina Seget nije primila, što znači da ne posjeduje, nikakve molbe, zahtjeve za upis, zahtjeve za predupis djece jer Općina Seget ne vrši i ne provodi upis djece u vrtiće.

S obzirom da Općina Seget nije riješila žaliteljev zahtjev za dopunu ili ispravak informacija u roku i na način koji je propisan Zakonom o pravu na pristup informacijama, žalitelj je izjavio žalbu Povjereniku za informiranje, koji je rješenjem KLASA: UP/II-008-07/23-01/106, URBROJ: 401-01/11-23-1 od 21. veljače 2023. godine naložio Općini Seget da u roku od 8 dana od dana zaprimanja odluči o zahtjevu žalitelja.

Daljnjim uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je tijelo javne vlasti donijelo pobijano rješenje KLASA: UP/I-008-01/23-01/19, URBROJ: 2181-46-4-23-2 od 20. ožujka 2023. godine, kojim je, temeljem odredbe članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, odbačen žaliteljev zahtjev za dopunu i ispravak informacije.

U obrazloženju pobijanog rješenja u bitnome se opisuje tijek postupka te se u bitnome navodi da Općina Seget nije primila, što znači da ni ne posjeduje, nikakve molbe, zahtjeve za upis ni zahtjeve za pred upis djece jer ne vrši i ne provodi upis djece u vrtiće.

Člankom 23. stavkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje traženu informaciju te nema saznanja gdje se navedena informacija nalazi.

U drugostupanjskom postupku Općina Seget dopisom KLASA: 008-01/23-01/38, URBROJ: 2181-46-4-23-2 od 21. lipnja 2023. godine dostavila je očitovanje na razloge odbacivanja predmetnog zahtjeva te u bitnome navodi da se plaćanje subvencije vrši temeljem Odluke o visini učešća roditelja/skrbnika u troškovima boravka djece u vrtiću koju je Općinsko vijeće Općine Seget jednoglasno donijelo 22. srpnja 2022. godine te je iz dostavljenog računa razvidan broj djece za koju se plaća subvencija. Nadalje, navodi se da Općina Seget pretpostavlja da predmetni vrtić posjeduje podatke koji su predmet žaliteljevog zahtjeva za dopunu i ispravak informacije.

Člankom 21. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano da ako tijelo javne vlasti ne posjeduje informaciju, a ima saznanja o tijelu koje je posjeduje, dužno je bez odgode, a najkasnije u roku od osam dana od zaprimanja zahtjeva, ustupiti zahtjev tome tijelu, a o čemu će obavijestiti podnositelja.

U žalbenom postupku utvrđeno je da je tijelo javne vlasti postupajući po predmetnom zahtjevu pogrešno primijenilo odredbu članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, s obzirom da iz očitovanja od 21. lipnja 2023. godine proizlazi da Općina Seget, iako ne posjeduje traženu informaciju, ima saznanja o tijelu javne vlasti koje istu posjeduje.

U postupku prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku riješiti ovu upravnu stvar.

Prilikom rješavanja predmetnog zahtjeva za pristup informacijama, tijelo javne vlasti treba uzeti u obzir odredbu članka 21. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama te s obzirom da ima saznanja da navedene informacije posjeduje drugo tijelo javne vlasti, što proizlazi iz dopisa Općine Seget KLASA: 008-01/23-01/38, URBROJ: 2181-46-4-23-2 od 21. lipnja 2023. godine, dužno je zahtjev ustupiti tom drugom tijelu javne vlasti na nadležno rješavanje. Tijelo javne vlasti nije dužno utvrđivati posjeduje li drugo tijelo javne vlasti faktički traženu informaciju, nego je ukoliko već ima saznanja da neko drugo tijelo javne vlasti posjeduje traženu informaciju, dužno postupiti sukladno članku 21. stavku 1. Zakona o pravu na pristup informacijama.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                         dr. sc. Zoran Pičuljan