KLASA: UP/II-008-07/14-01/21

URBROJ: 401-01/04-14-04

Zagreb, 21. ožujka 2014.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 25. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe ……… iz Popovače, ………, ………, izjavljene protiv rješenja Ministarstva unutarnjih poslova Broj: 511-01-200-UP/I-8917/2013 od 30. prosinca 2013. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama,  donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Ministarstva unutarnjih poslova Broj: 511-01-200-UP/I-8917/2013 od 30. prosinca 2013. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj) za ostvarivanje prava na pristup informacijama temeljem odredbe članka 23. stavka 5., a u vezi članka 15. stavka 2. točke 1.  Zakona o pravu na pristup informacijama iz razloga  jer su zatražene informacije klasificirane stupnjem tajnosti „VRLO TAJNO“, sukladno zakonu kojim se uređuje tajnost podataka.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da izjavljuje žalbu radi pogrešne primjene materijalnog prava. Ističe da Pravilnik kojeg  tijelo javne vlasti spominje nije zakon nego podzakonski provedbeni akt. Nadalje navodi da i kada bi se radilo o zakonu, a ne pravilniku dostavljanje informacije koja žalitelju služi za obranu na sudu povodom izvanrednog pravnog lijeka ne bi nanijela nepopravljivu štetu nacionalnoj sigurnosti i vitalnim interesima Republike Hrvatske. Također navodi kako je moguće da se kriptirani dopisi istim telekomunikacijskim operaterima označavaju u jednom slučaju najnižim stupnjem tajnosti kao „ograničeno-službena tajna“, a u njegovom slučaju najvišim stupnjem tajnosti „vrlo tajno“. Ističe da tijelo javne vlasti nije provelo test javnog interesa. Napominje da se radi o produženom kršenju Zakona i Ustava od strane njegova bivšeg poslodavca kako tijekom kaznenog postupka uskraćivanjem dostavljanja dokaza koji mu idu u prilog, zbog čega je i lišen slobode, tako i u ovom upravnom postupku. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom od 06. studenog 2013. godine zatražio od Ministarstva unutarnjih poslova dostavu sljedećih informacija: preslike originalnih dopisa Ravnateljstva policije koji su za potrebe Općinskog suda u Osijeku u predmetu K-645/09 poslani telekomunikacijskim operaterima T-Com i Vip-net d.o.o., te preslike originalnih dopisa telekomunikacijskih operatera T-Com i VIP-net d.o.o. koje su poslali Ravnateljstvu policije za potrebe predmeta K-645/09. Nadalje je utvrđeno da je Ministarstvo unutarnjih poslova rješenjem Broj: 511-01-200-UP/I-8917/2013 od 30. prosinca 2013. godine žalitelju uskratilo pristup informacijama iz razloga jer su zatražene informacije  klasificirane stupnjem tajnosti „VRLO TAJNO“, sukladno zakonu kojim se uređuje tajnost podataka.

Člankom  6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

U žalbenom postupku utvrđeno je da Ministarstvo unutarnjih poslova prije donošenja pobijanog rješenja nije provelo test razmjernosti i javnog interesa.  Također je utvrđeno da je Ministarstvo unutarnjih poslova kao razlog ograničenja navelo članak 15. stavak 2. točku 1. Zakona  o pravu na pristup informacijama, a da nije prije donošenja odluke sukladno odredbi članka 16. stavka 1. istog Zakona zatražilo mišljenje Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost. Naime, člankom 16. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama između ostalog je propisano da je vlasnik informacije iz članka 15. stavka 2. točke 1. ovog Zakona po prethodno pribavljenom mišljenju Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost, dužan prije donošenja odluke provesti test razmjernosti i javnog interesa.

U postupku prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Međutim, prema ocjeni Povjerenice za informiranje nisu poštovana pravila postupka, te  činjenično stanje nije u potpunosti, a niti pravilno utvrđeno jer činjenice koje se nalaze u spisima ovog predmeta nisu argumentirane odnosno potkrijepljene odgovarajućim dokazima.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku, poništeno prvostupanjsko rješenje, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku Ministarstvo unutarnjih poslova kao prvostupanjsko tijelo dužno je  utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima. Osobito  je u obvezi zatražiti mišljenje Ureda vijeća za nacionalu sigurnosti i provesti test razmjernosti i javnog interesa, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja u zakonskom roku riješiti ovu upravnu stvar.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.