KLASA: UP/II-008-07/14-01/05

URBROJ: 401-01/02-14-04

Zagreb, 03.03.2014.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 25. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe udruge Partnerstvo za društveni razvoj iz Zagreba, ………, izjavljene protiv rješenja Ministarstva unutarnjih poslova Broj: 511-01-200-UP/I-8700/2013 od 27. prosinca 2013. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama,  donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Ministarstva unutarnjih poslova Broj: 511-01-200-UP/I-8700/2013 od 27. prosinca 2013. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev udruge Partnerstvo za društveni razvoj (dalje u tekst: žalitelj) za ostvarivanje prava na pristup informacijama temeljem odredbe članka 15. stavka 2. točke 1.  Zakona o pravu na pristup informacijama iz razloga što se radi o podacima koji su klasificirani stupnjem tajnosti „OGRANIČENO“, sukladno zakonu kojim se uređuje tajnost podataka.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da je tijelo javne vlasti suprotno odredbama članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama odbilo njihov zahtjev zbog toga što su zatraženi podaci označeni oznakom „OGRANIČENO“ jer bi davanje zatraženih podataka predstavljalo odavanje klasificiranih podataka koji imaju određeni stupanj tajnosti, a pristup imaju samo policijski službenici kojima je to potrebno za obavljanje poslova iz njihova djelokruga rada. Žalitelj napominje da ovdje radi o suhim statističkim podacima, koji ni na koji način ne mogu biti klasificirani kao tajni. Nadalje navodi da je odbijanjem zahtjeva Udruzi uskraćeno zakonsko ostvarenje prava na pristup informacijama. Žalitelj rješenje osporava u cijelosti, odnosno u dijelu da bi davanje zatraženih statističkih podataka predstavljalo odavanje klasificiranih podataka koji imaju određeni stupanj tajnosti. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da je žalitelj dana 27. studenog 2013. godine zahtjevom za pristup informacijama zatražio od Ministarstva unutarnjih poslova sljedeće 1. ukupan broj istraga organiziranog kriminala i broj osoba koje su bile pod istragom u kojim su se koristile sljedeće radnje (za period 2003.-2012.): a) presretanje, prikupljanje i snimanje računalnih podataka, b) nadzor i tehničko snimanje telefonskih razgovora i drugih komunikacija na daljinu, c) nadzirani prijevoz i isporuka predmeta kaznenog djela, d) uporaba prikrivenih istražitelja, e)  hot pursuit, f) upotreba prikrivenih pouzdanika/doušnika, g) tajno praćenje i tehničko snimanje osoba i predmeta, h) zaštita svjedoka, i) Joint Investigation Teams, 2. broj prekograničnih istraga organiziranog kriminaliteta u kojem su korištene navedene radnje (za periode 2003.-2012.), 3. broj organiziranih kriminalnih skupina u RH (za period 2003.-2012.) i 4. Broj članova organiziranih kriminalnih skupina u RH (za period 2003.-2012.) i 5. broj prijavljenih  high-level slučajeva korupcije u RH (za period 2003.-2012.).

Člankom  6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

Ministarstvo unutarnjih poslova rješenjem Broj: 511-01-200-UP/I-8700/2013 od 27. prosinca 2013. godine je uskratio pristup informacijama iz razloga što su zatraženi podaci klasificirani stupnjem tajnosti „OGRANIČENO“ sukladno Zakonu kojim se uređuje tajnost podataka. Ministarstvo unutarnjih poslova se u rješenju poziva i na članak 11. Pravilnika o tajnosti službenih podataka Ministarstva unutarnjih poslova („Narodne novine“, broj 107/12).

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je Ministarstvo unutarnjih poslova prije donošenja rješenja provelo test razmjernosti i javnog interesa. S obzirom da je u ovom predmetu Ministarstvo unutarnjih poslova kao razlog ograničenja koristilo članak 15. stavak 2. točke 1. Zakona  o pravu na pristup informacijama, sukladno odredbi članka 16. stavka 1. citiranog Zakona bio je u obvezi prije provođenja testa razmjernosti i javnog interesa zatražiti mišljenje Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost.

Naime, člankom 16. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavka 3. ovog Zakona, dužno je, prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Također je propisano da je vlasnik informacije iz članka 15. stavka 2. točke 1. ovog Zakona, po prethodno pribavljenom mišljenju Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost, dužan je, prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa.

Međutim, uvidom u spis predmeta utvrđeno je da Ministarstvo unutarnjih nije zatražilo mišljenje Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost. Također je u ovom predmetu potrebno uzeti u obzir da se traže statistički podaci te da Ministarstvo unutarnjih poslova putem internetske stranice objavljuje određene statističke podatke. Također je i žalitelj u žalbi naveo da ih je tijekom rješavanja zahtjeva dana 18. prosinca 2013. godine  načelnik Ureda glavnog ravnatelja policije telefonskim putem  obavijestio da će Udruzi dostaviti tražene podatke.

U postupku prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Međutim, prema ocjeni Povjerenice za informiranje nisu poštovana pravila postupka, te  činjenično stanje nije u potpunosti, a niti pravilno utvrđeno jer činjenice koje se nalaze u spisima ovog predmeta nisu argumentirane odnosno potkrijepljene odgovarajućim dokazima.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku, poništeno prvostupanjsko rješenje, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku Ministarstvo unutarnjih poslova kao prvostupanjsko tijelo dužno je  utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima. Osobito treba utvrditi  jesu li svi zatraženi podaci klasificirani.  Ako svi ili dijelovi zatraženih podataka nisu klasificirani te podatke su obvezi dostaviti žalitelju jer je člankom 15. stavkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano ako tražena informacija sadrži i podatak koji podliježe ograničenju iz stavka 2. i 3. ovog članka, preostali dijelovi informacije učinit će se dostupnim. Ukoliko se utvrdi da se radi o klasificiranim podacima Ministarstvo unutarnjih poslova je u obvezi zatražiti mišljenje Ureda vijeća za nacionalu sigurnosti i provesti test razmjernosti i javnog interesa te na  temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja u zakonskom roku  riješiti ovu upravnu stvar.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                            POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.