KLASA: UP/II-008-07/22-01/1518

URBROJ: 401-01/11-23-4

Zagreb, 6 . ožujka 2023.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13., 85/15. i 69/22.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Grada Umaga-Umago, KLASA: UP/I-008-01/22-01/24, URBROJ: 2163-9-03/03-22-2 od 30. studenoga 2022. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Grada Umaga-Umago, KLASA: UP/I-008-01/22-01/24, URBROJ: 2163-9-03/03-22-2 od 30. studenoga 2022. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem Grada Umaga-Umago odbačen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 16. studenoga 2022. godine, u kojem je zatražio da mu se dostavi građevinska dozvola za izgradnju i uređene obalne šetnice - Lungomare, temeljem odredbe članka 23. stavka 6. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer je prvostupanjsko tijelo zaključilo da žalitelj zloupotrebljava pravo na pristup informacijama.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravodobno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da tijelo javne vlasti nije prihvatilo njegov zahtjev za pristup informacijama, a kao razlog tomu navodi učestalo podnošenje zahtjeva kojima se traži veliki broj informacija pa dolazi do opterećenja rada i redovitog funkcioniranja tijela javne vlasti. Nadalje, navodi da je točno da je udruga u posljednje vrijeme podnijela nekoliko zahtjeva za pristup informacijama, međutim isti nisu rezultat namjere opterećivanja rada gradske administracije, već iskazivanje brige za odgovorno ponašanje prema trošenju javnog novca. Također, navodi da je u konkretnom slučaju namjera bila da nakon uvida u traženu građevinsku dozvolu za izgradnju umaške šetnice utvrdi postoje li elementi za podnošenje prijave nadležnim organima. Žalitelj smatra da svojim zahtjevom nije opteretio rad tijela javne vlasti te predlaže da se žalba prihvati.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je tijelo javne vlasti dana 16. studenoga 2022. godine zaprimilo žaliteljev zahtjev za pristup informacijama kojim je zatražio dostavu građevinske dozvole KLASA: UP/I-361-03/22-01/000086, URBROJ: 2163-9-06/19-22-0012 za izgradnju i uređenje obalne šetnice-Lungomare, investitora Grad Umag, koju je nadležni upravni odjel izdao na području katastarske općine Savudrija.

Nadalje, utvrđeno je da je tijelo javne vlasti, Grad Umag-Umago, postupajući po navedenom zahtjevu donijelo pobijano rješenje od 30. studenoga 2022. godine kojim se isti odbacuje temeljem odredbe članka 25. stavka 6. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, odnosno zbog zlouporabe prava na pristup informacijama.

U obrazloženju osporenog rješenja navodi se da je zloupotreba prava sukob prava korisnika na pristup informacijama i same svrhe Zakona o pravu na pristup informacijama, do kojeg dolazi kad korištenje tim pravom, koje je do nekog trenutka bilo procesno i materijalno opravdano, dolazi u sukob sa svrhom i ciljem zakonskog uređenja prava, a pritom su ispunjeni određeni subjektivni i objektivni elementi. Nadalje, navodi se da je jedan od subjektivnih elemenata ostvaren u konkretnom slučaju svakako traženje informacije koje žalitelj posjeduje ili su objavljene, a tražena građevinska dozvola bila je objavljena na oglasnoj ploči Grada Umaga u razdoblju od 3. do 11. kolovoza 2022. godine, dok se objektivni element ostvaruje u brojnosti i opsežnosti zahtjeva, što se očituje u činjenici da je žalitelj u razdoblju od 36 dana, odnosno od 11. listopada od 16. studenoga 2022. godine podnio šest zahtjeva koji predstavljaju opterećenje za tijelo javne vlasti, s obzirom da službenik za informiranje ne obavlja taj posao kao svoj jedini i isključivi posao, već uz njega obavlja i druge zadatke iz djelokruga rada tijela. Također, navodi se da je uočeno da žalitelj podnosi zahtjev kojima se traže informacije koje objektivno nisu od javnog interesa, što posebice proizlazi iz zahtjeva od 3. studenoga 2022. godine kojim je zatražen primjerak Elaborata o stavljanju van snage Detaljnog plana uređenja naselja Savudrija, a po pozivu za naknadu stvarnih materijalnih troškova nastalih prilikom pružanja informacije žalitelj se nije povratno obratio tijelu javne vlasti iz čega proizlazi da mu informacija nije stvarno potrebna i podnosi zahtjev s namjerom opterećivanja rada. Ističe se da su žaliteljevi zahtjevi od 11. listopada i 3. studenoga 2022. godine usvojeni bez naplate stvarnih materijalnih troškova nastalih prilikom pružanja informacije zato što je tijelo javne vlasti u dobroj vjeri smatralo da žalitelju tražene informacije zaista trebaju kako bi na taj način dao svoj doprinos javnom interesu.

Člankom 38. stavkom 4. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj: 56/90., 135/97., 8/98., 113/00.,124/00., 28/01., 41/01., 55/01., 76/10., 85/10. i 5/14.) jamči se pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu, a propisuju se zakonom.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama u skladu s načelima otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

U tom je smislu tijelo javne vlasti dužno u rješenju kojim uskraćuje pristup informacijama dati jasne, nedvosmislene i činjenično utemeljene argumente kojima se podupiru razlozi uskrate prava na pristup informacijama, s obzirom na to da onemogućavanje pristupa informaciji predstavlja iznimku od navedenog zakonskog cilja.

S obzirom na razlog uskrate prava na pristup informacijama, u žalbenom je postupku kao mjerodavno pravo razmatrana odredba članka 23. stavka 6. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojom je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako jedan ili više međusobno povezanih podnositelja putem jednog ili više funkcionalno povezanih zahtjeva očito zloupotrebljava pravo na pristup informacijama, a osobito kada zbog učestalih zahtjeva za dostavu istih ili istovrsnih informacija ili zahtjeva kojima se traži velik broj informacija dolazi do opterećivanja rada i redovitog funkcioniranja tijela javne vlasti.

Kod utvrđivanja zloupotrebe prava na pristup informacijama potrebno je ocijeniti sve činjenice i okolnosti, a relevantno je i zakonsko načelo međusobnog poštovanja i suradnje kojim je propisano da se odnosi tijela javne vlasti i korisnika temelje na suradnji i pružanju pomoći te međusobnom uvažavanju i poštivanju dostojanstva ljudske osobe.

Tijelo javne vlasti u očitovanju KLASA: UP/I-008-01/22-01/24, URBROJ: 2163-9-07/03-22-6 od 27. prosinca 2022. godine u bitnome navodi da žalitelj u 2021. godini i prvom dijelu 2022. godine nije podnio niti jedan zahtjev te da je s podnošenjem većeg broja zahtjeva započeo 11. listopada 2022. godine, netom nakon što je zaprimio rješenje Povjerenika za informiranje kojim se odbija njegova žalba. Nadalje, navodi se da je žalitelj povezan s podnositeljem zahtjeva Nezavisna grupa birača – Goran Galović „Zeleni Umag“, s obzirom da je upravo po donošenju predmetnog rješenja istu informaciju zatražio i povezani podnositelj i to od Istarske županije te Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja. Također, navodi se da žalitelj vodi internetski portal na kojem se objavljuju (dez)informacije s područja Grada Umaga i okolice, ali i članci iz kojih je razvidno kako podržava djelovanje Gorana Galovića, kao nositelja Nezavisne grupe birača „Zeleni Umag.“ Vezano uz broj podnesenih zahtjeva, tijelo javne vlasti navodi da su žalitelj i povezani podnositelj u dva mjeseca, dva tjedna i dva dana podnijeli jedanaest zahtjeva.

Kao dio spisa predmeta tijelo javne vlasti dostavilo preslike Upisnika o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija (dalje u tekstu: Upisnik) za 2021. i 2022. godinu, a uvidom u koje je utvrđeno da žalitelj u 2021. godini nije podnosio zahtjeve za pristup informacijama prvostupanjskom tijelu.

Nadalje, uvidom u Upisnik za 2022. godinu utvrđeno je da je tijelo javne vlasti do 16. studenoga 2022. godine zaprimilo 25 zahtjeva, uključujući i zahtjev koji je predmet ovog postupka. Od navedenog broja žalitelj je tijelu javne vlasti podnio 7 zahtjeva za pristup informacijama te nakon 16. studenoga 2022. godine nije podnio ni jedan zahtjev. Vezano uz navode tijela javne vlasti o korisniku prava na pristup informacijama povezanom sa žaliteljem, iz Upisnika za 2022. godinu proizlazi da Nezavisna grupa birača „Zeleni Umag“ do 16. studenoga 2022. godine nije podnijela ni jedan zahtjev za pristup informacijama, a nakon tog datuma ih je podnijela 5 te iz navedenog ne proizlazi da bi zahtjevi tog korisnika bili funkcionalno povezani sa zahtjevima žalitelja.

Prilikom utvrđivanja zlouporabe prava na pristup informacijama u obzir treba uzeti i sadržaj podnesenih zahtjeva, odnosno treba razmotriti koje su informacije bile predmetom zahtjeva podnesenih od strane žalitelja. Stoga je uvidom u dostavljenu dokumentaciju, u drugostupanjskom postupku utvrđeno da su zahtjevima tražene preslike lokacijskih i građevinskih dozvola, troškovnici i elaborati.

Razmatranjem dokumentacije u spisu predmeta, procjenom svih činjenica i okolnosti, osobito broja zaprimljenih zahtjeva u 2021. i 2022. godini te prirode informacija koje su se tražile predmetnim zahtjevom, u žalbenom postupku nije utvrđena zloupotreba prava na pristup informacijama u smislu članka 23. stavka 6. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama te je utvrđeno da osporeno rješenje treba poništiti, jer je Grad Umag iz utvrđenog činjeničnog stanja izveo pogrešan zaključak te je pogrešno primijenio pravni propis.

Člankom 117. stavkom 2. Zakona o općem upravnom postupku propisano je da kad je za donošenje novoga rješenja, s obzirom na prirodu upravne stvari, nužno neposredno rješavanje prvostupanjskog tijela, a drugostupanjsko tijelo utvrdi da rješenje treba poništiti, dostavit će predmet na ponovno rješavanje prvostupanjskom tijelu.

S obzirom da tijelo javne vlasti, kao dio spisa predmeta u drugostupanjskom postupku nije dostavilo informacije koje su predmet postupka, na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te utvrditi mogu li se preslike zatraženih informacija ili određenih dijelova zatraženih informacija temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama dostaviti žalitelju i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku riješiti ovu upravnu stvar.

Pri tome, tijelo javne vlasti treba uzeti u obzir da je zahtjevom zatražena informacija informacija vezana uz zahvate u okolišu, a koji su financirani javnim sredstvima.

Kada je predmet zahtjeva za pristup informacijama obimna dokumentacija, valja napomenuti tijela javne vlasti imaju pravo postupiti u skladu s odredbom članka 19. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, odnosno imaju pravo tražiti od korisnika naknadu stvaranih i materijalnih troškova koji nastanu pružanjem informacije, sukladno članku 17. ovog Zakona, kao i naknadu troškova dostave tražene informacije, a na izračun navedene naknade primjenjuju se Kriteriji za određivanje visine naknade stvarnih i materijalnih troškova i troškova dostave informacije („Narodne novine“, broj 12/14., 15/14. i 141/22.) (dalje u tekstu: Kriteriji). Ako se radi o iznosu koji prelazi 19,91 euro, sukladno članku 4. stavku 2. Kriterija tijelo javne vlasti može zatražiti od korisnika da unaprijed položi iznos stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije, a ako korisnik ne položi zahtijevani iznos troškova u roku od 8 dana, tada se smatra da je korisnik odustao od zahtjeva te u tom slučaju, tijelo javne vlasti, sukladno članku 46. stavku 5. Zakona o općem upravnom postupku, treba rješenjem obustaviti postupak.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan