KLASA: UP/II-008-07/22-01/1245

URBROJ: 401-01/05-23-5

Zagreb, 17. ožujka 2023.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15 i 69/22 ) povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Općine Čavle, KLASA: UP/I-052-02/22-01/01, URBROJ: 2170/03-01-22-2, od 26. listopada 2022. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

Odbija se žalba ......... izjavljena protiv rješenja Općine Čavle, KLASA: UP/I-052-02/22-01/01, URBROJ: 2170/03-01-22-2, od 26. listopada 2022. godine, kao neosnovana.


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem Općine Čavle, KLASA: UP/I-052-02/22-01/01, URBROJ: 2170/03-01-22-2, od 26. listopada 2022. godine, odbačen je zahtjev ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) za pristup informacijama, u dijelu zahtjeva koji se odnosi na dostavu posebnih prometnih uvjeta za gospodarski objekt na kč. 7533/1 k.o. Cernik Čavle (Maja Papirus d.o.o., Put Škrilan 2, OIB: 68174742882) i gospodarske objekte (3 kom) sagrađene na kč. 1289/182, 1289/185, 1289/194, sve k.o. Cernik-Čavle, Ulica Put Škrilan Mavrinci, temeljem odredbe članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer tijelo javne vlasti ne posjeduje zatraženu informaciju.

Protiv osporenog rješenja žalitelj je pravodobno uložio žalbu radi pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja i pogrešne primjene Zakona o pravu na pristup informacijama. Žalitelj ističe u žalbi da mu je predmetnim rješenjem odbijen zahtjev za pristup informacijama koji je podnio dana 7. rujna 2022. godine Općini Čavle i kojim je zatražio preslike šest građevinskih dozvola i posebnih prometnih uvjeta, koje je Općina Čavle izdala vezano za izgradnju navedenih šest gospodarskih objekata. Žalitelj nadalje navodi da se u osporenom rješenju tvrdi da Općina Čavle nema posebne prometne uvjete, a u zaprimljenoj informaciji Primorsko-goranske županije navedena je sljedeća tvrdnja: „dok su u većini slučajeva posebni prometni uvjeti izdani od same Općine Čavle“, te slijedom navedenoga žalitelj izvodi zaključak da je jasno da Primorsko-goranska županija potvrđuje da je Općina Čavle izdala većinu traženih posebnih prometnih uvjeta. Isto tako navodi da je Općina Čavle ustupila zahtjev Primorsko-goranskoj županiji, kojoj je krajem rujna 2022. godine vraćeno rješavanje dijela zahtjeva koji se odnosi na traženje preslike četiri zatražena posebna uvjeta, uz tvrdnju da su oni izdali uvjete pa neka i rješavaju predmet. Primorsko-goranska županija je ustupljeni zahtjev, u dijelu rješavanje dva posebna prometa uvjeta, usmjerila na Županijsku upravu za ceste. Ističe da je Povjerenik za informiranje od Općine Čavle zatražio da postupi u skladu sa Zakonom o pravu na pristup informacijama, kako mu se ne bi oduzelo pravo na žalbu, nakon čega je dobio službeno rješenje dana 26. listopada 2022. godine, koje osporava u cijelosti. Predlaže da se žalba usvoji.

Žalba je neosnovana.

Člankom 38. stavkom 4. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 56/90, 135/97, 8/98, 113/00,124/00, 28/01, 41/01, 55/01, 76/10, 85/10 i 5/14), jamči se pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu, a propisuju se zakonom.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama u skladu s načelima otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Odredbom članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je kako je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Odredbom članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je kako će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

U žalbenom postupku Općina Čavle je aktom od 10. studenoga 2022. godine KLASA: UP/I-052-02/22-01/01, URBROJ: 2170/03-01-22-8 Povjereniku za informiranje dostavila spis po žalbi žalitelja na nadležno postupanje.

Uvidom u spis dostavljenog predmeta, utvrđeno je da je žalitelj dana 7. rujna 2022. godine prvostupanjskom tijelu podnio zahtjev za pristup informacijama kojim traži dostavu preslika građevinskih dozvola te posebnih prometnih uvjeta za gospodarski objekt na kč. 9242 k.o. Cernik Čavle (Solar shop, Hvaljen budi d.o.o., Zagreb, OIB: 81742701785); gospodarski objekt na kč. 8900/3 k.o. Cernik Čavle (WT Grupa, Mavrinci 71, OIB:41048136332); gospodarski objekt na kč.7533/1 k.o. Cernik Čavle (Maja Papirus d.o.o., Put Škrilan 2, OIB: 68174742882); gospodarske objekte (3 kom) sagrađene na kč. 1289/182, 1289/185, 1289/194, sve u k.o. Cernik-Čavle, Ulica Put Škrilan Mavrinci.

Nadalje je utvrđeno da je Općine Čavle donijela dana 26. listopada 2022. godine rješenje, KLASA: UP/I-052-02/22-01/01, URBROJ: 2170/03-01-22-2, kojim je odbačen zahtjev žalitelja za pristup informacijama u dijelu zahtjeva koji se odnosi na dostavu posebnih prometnih uvjeta za gospodarski objekt na kč. 7533/1 k.o. Cernik Čavle (Maja Papirus d.o.o., Put Škrilan 2, OIB:68174742882) i gospodarske objekte (3 kom) sagrađene na kč. 1289/182, 1289/185, 1289/194, sve k.o. Cernik-Čavle, Ulica Put Škrilan Mavrinci, temeljem odredbe članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer ne posjeduje zatraženu informaciju.

Isto tako uvidom u spis dostavljenog predmeta je utvrđeno da je Općina Čavle dana 14. rujna 2022. godine predmetni zahtjev žalitelja od 7. rujna 2022. godine ustupila dopisom KLASA: 052-02/22-01/20, URBROJ: 2170-15-01-22-3, na nadležno postupanje Primorsko-goranskoj županiji, temeljem odredbe članka 21. Zakona o pravu na pristup informacijama, budući da ne raspolaže traženim podacima. Općina Čavle obavijestila je žalitelja dopisom, KLASA: 052-02/22-01/20, URBROJ: 2170-15-01-22-4, dana 14. rujna 2022. godine da je njegov zahtjev za dostavom preslika građevinskih dozvola i posebnih prometnih uvjeta, predan na postupanje Upravnom odjelu za prostorno uređenje, graditeljstvo i zaštitu okoliša Primorsko-goranske županije, kao nadležnom tijelu za izdavanje građevinskih dozvola.

Iz spisa je nadalje vidljivo da je Povjerenik za informiranje, rješenjem KLASA: UP/II-008-07/22-01/1135, URBROJ: 401-01/11-22-1, od dana 19. rujna 2022. godine, odbacio žalbu žalitelja od 15. rujna 2022. godine, izjavljenu na gore navedenu obavijest Općine Čavle od 14. rujna 2022. godine, kao nedopuštenu, a s obzirom na odredbe članka 25. stavci 1. i 2. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Nadalje, kako iz spisa predmeta proizlazi, Primorsko-goranska županija je dopisom KLASA: UP/I-008-01/22-01/9, URBROJ: 2170-03-08/5-22-3, od dana 27. rujna 2022. godine, vratila Općini Čavle proslijeđeni zahtjev, u dijelu koji se odnosi na posebne prometne uvjete, a dio zahtjeva dostavila i Županijskoj upravi za ceste na nadležno postupanje, s obzirom da je utvrđeno da posebni prometni uvjeti nisu informacija koja je nastala u radu tog tijela, već iste izdaje javnopravno tijelo koje upravlja cestom koja je predmetom upita, a to je Općina Čavle u slučaju da se radi o nerazvrstanoj cesti, odnosno Županijska uprava za ceste ukoliko se radi o županijskoj cesti.

Žalitelj je dana 4. listopada 2022. godine zatražio elektroničkim putem Općinu Čavle hitno rješavanje dijela predmetnog zahtjeva, vezanog uz traženje posebnih prometnih uvjeta.

Općina Čavle je dopisom KLASA: 052-02/22-01/20, URBROJ: 2170-15-01-22-8, od 12. listopada 2022. godine, obavijestila žalitelja nastavno na traženje posebnih prometnih uvjeta za konkretne gospodarske objekte, da je izdavanje posebnih prometnih uvjeta za gospodarske objekte na kč.br. 9242 i 8900/3 k.o. Cernik-Čavle u nadležnosti Županijske uprave za ceste Primorsko-goranske županije. Za gospodarske objekte na kč. br. 7533/1, 1289/182, 1289/185 i 1289/194 Cernik-Čavle, Općina Čavle je utvrdila da iste ne posjeduje.

Žalitelj je isto tako dana 10. listopada 2022. godine podnio Povjereniku za informiranje predstavku vezano uz rješavanje njegove situacije sa predmetnim zahtjevom. U predstavci navodi u bitnom da je žalitelj zaprimio dio zatraženih informacija, a da je dio njegovog zahtjeva koji se odnosi na posebne prometne uvjete, dostava traženih informacija za barem četiri objekta koji se nalaze uz nerazvrstanu cestu kojom upravlja Općina Čavle, još nije riješen. U predstavci zaključno navodi da Općina Čavle odugovlači sa rješavanjem njegovog zahtjeva jer prebacuje sve na Primorsko-goransku županiju, a nesporno je da Općina Čavle posjeduje sve informacije.

Na gore navedenu predstavku reagirao je Povjerenik za informiranje te je dopisom KLASA: 008-03/22-01/366, URBROJ: 401-01/08-22-2, od 14. listopada 2022. godine, zatražio Općinu Čavle dostavu izvješća s dokazima o načinu rješavanja predmetnog zahtjeva za pristup informacijama. Nadalje je dana 19. listopada 2022. godine, KLASA: 008-03/22-01/286, URBROJ: 401-01/08-22-4, Povjerenik za informiranje upozorio Općinu Čavle da obavijest od 12. listopada 2022. godine nije sukladna odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama te da je obvezna riješiti dio zahtjeva žalitelja u skladu sa odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, odnosno djelomično odbaciti zahtjev u skladu sa člankom 23. stavku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Nastavno na zatraženo, Općina Čavle je dostavila Povjereniku za informiranje obavijest, KLASA: 052-02/22-01/20, URBROJ: 2170-15-01-22-12, dana 26. listopada 2022. godine, u kojoj navodi da posebne prometne uvjete izdaje Općina Čavle na zahtjev stranke u upravnom postupku, a u svrhu provođenja postupka izdavanja dozvola za gradnju, te su kao takvi dio spisa u postupku izdavanja građevinske dozvole, pa je slijedom toga predmetni zahtjev upućen Primorsko-goranskoj županiji kao nadležnom tijelu. U obavijesti Općina Čavle iznosi mišljenje da iako prometne uvjete izdaje Općina Čavle, oni su sastavni dio spisa za koji je nadležno drugo javnopravno tijelo i na koji se primjenjuju odredbe odgovarajućeg Zakona o gradnji i Zakona o općem upravnom postupku.

Povjerenik za informiranje je zaprimio dopis Primorsko-goranske županije, KLASA UP/I-008-01/22-01/9, URBROJ: 2170-03-08/5-22-6, dana 19. listopada 2022. godine, nastavno na žalbu žalitelja izjavljenu protiv rješenja Primorsko-goranske županije KLASA:UP/I -008-01/22-01/9, UTBROJ: 2170-03-08/5-22-4 od 27. rujna 2022. godine. U istom se napominje da su svi akti za građenje dostavljeni i Općini Čavle po stjecanju pravomoćnosti radi obračuna komunalnog doprinosa, dok su u većini slučajeva posebni prometni uvjeti i izdani od same Općine Čavle.

Nadalje, Općina Čavle je dana 26. listopada 2022. godine podnijela Povjereniku za informiranje izvješće o postupanju po predmetnom zahtjevu, KLASA: UP/I-052-02/22-01/20, URBROJ: 2170/03-01-22-3, uz dostavu osporenog rješenja kojim je odlučila o zahtjevu žalitelja.

U obrazloženju osporenog rješenja navedeno je da je predmetni zahtjev žalitelja proslijeđen na postupanje Primorsko-goranskoj županiji, s obzirom da je navedeno tijelo nadležno za izdavanje traženih građevinskih dozvola, a posebni prometni uvjeti sastavni su dio spisa za čiji uvid je Zakonom o gradnji propisano dokazivanje statusa stranke. U obrazloženju osporenog rješenja navodi se da je Primorsko-goranska županija vratila Općini Čavle na postupanje dio zahtjeva koji se odnosi na posebne prometne uvjete za gospodarske objekte kč. 7533/1 k.o. Cernik Čavle (Maja Papirus d.o.o., Put Škrilan 2, OIB:68174742882) i gospodarske objekte (3 kom) sagrađene na kč. 1289/182, 1289/185, 1289/194, sve k.o. Cernik-Čavle, Ulica Put Škrilan Mavrinci, obrazlažući da je riječ o informacijama koje nisu nastale u radu tog tijela. Nadalje, da je pretraživanjem arhive Općine Čavle utvrđeno da ista ne posjeduje tražene podatke, da se posebni prometni uvjeti izdaju na vlasnika čestice, odnosno objekta, a ne prema katastarskoj oznaci čestice, te kako je u konkretnom slučaju riječ o česticama koje su kroz godine mijenjale svoje katastarske oznake i vlasnike vrlo je teško utvrditi pravnog sljednika koji je zatražio izdavanje posebnih prometnih uvjeta. U obrazloženju osporenog rješenja nadalje se navodi da do 2001. godine nije postojao prostorni plan Općine Čavle, već je postojao prostorni plan grada Rijeke, pri čemu nadležnost za izdavanje posebnih prometnih uvjeta nije bila u nadležnosti Općine Čavle. U rješenju se tvrdi da Općina Čavle nije izdavala suglasnost za izdavanje traženih posebnih prometnih uvjeta za gospodarske objekte sagrađene na kč. 1289/182, 1289/185, 1289/194, sve k.o. Cernik-Čavle, Ulica Put Škrilan Mavrinci. Isto tako se navodi da se kroz godine mijenjala praksa načina izdavanja posebnih prometnih uvjeta posebnih prometnih uvjeta tako da je bila dovoljna i prešutna suglasnost bez očitovanja i slično. U obrazloženju je navedeno isto tako da su pojedini objekti ozakonjeni temeljem Zakona o postupanju sa nezakonito izgrađenim zgradama te u tom postupku nije bilo potrebno izdavati posebne prometne uvjete.

Iz spisa predmeta, konkretno iz priloženog Izvatka iz zemljišne knjige Općinskog suda u Rijeci, Zemljišnoknjižnog odjela Rijeka, za katastarsku općinu Cernik-Čavle, od 6. rujna 2022. godine, vidljivo je da je za kč. br. 1289/185 upisana poslovna zgrada, za koju je na temelju članka 149. stavak 1. Zakona o gradnji, zabilježeno da je za evidentiranje građevine priloženo uvjerenje za uporabu građevine koju je izdala Primorsko-goranska županija dana 26. studenoga 2013. godine. Nadalje za kč. br.1289/182 upisano je gradilište te teret prava građenja, bez ostalih zabilježbi, dok za kč. br.1289/194 je upisana poslovna zgrada i dvorište bez tereta i ostalih zabilježbi.

Povjerenik za informiranje je aktom KLASA: UP/II-008-07/22-01/1245, URBROJ: 401-01/05-23-3 od dana 21. veljače 2023. godine zatražio prvostupanjsko tijelo očitovanje o tome posjeduje li informaciju zatraženu zahtjevom žalitelja, konkretno posebne prometne uvjete za gospodarski objekt na kč. 7533/1 k.o. Cernik Čavle (Maja Papirus d.o.o., Put Škrilan 2, OIB:68174742882) i gospodarske objekte (3 kom) sagrađene na kč. 1289/182, 1289/185, 1289/194, sve k.o. Cernik-Čavle, Ulica Put Škrilan Mavrinci.

Nastavno na gore zatraženo, Povjerenik za informiranje je dana 16. ožujka 2023. godine zaprimio očitovanje prvostupanjskog tijela u kojem je u bitnome navedeno da je ponovnom pretragom arhive prvostupanjskog tijela utvrđeno da ne posjeduje prometne uvjete za gospodarski objekt na kč. 7533/1 k.o. Cernik Čavle (Maja Papirus d.o.o., Put Škrilan 2, OIB:68174742882) i gospodarske objekte (3 kom) sagrađene na kč. 1289/182, 1289/185, 1289/194, sve k.o. Cernik-Čavle, Ulica Put Škrilan Mavrinci.

U žalbenom postupku, Povjerenik za informiranje je razmotrio je žalbene navode i dokumentaciju u spisu predmeta te je utvrdio da je prvostupanjsko tijelo ispravno utvrdilo činjenično stanje i pravilno primijenilo Zakon o pravu na pristup informacijama u odnosu na podneseni zahtjev žalitelja za pristup informacijama.

Pristup informaciji u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji, odnosno informaciji koja postoji u materijaliziranom obliku (npr. određenog dokumenta, ugovora, izvješća, zapisa na CD-u ili drugom mediju za pohranu podataka) u trenutku postavljanja zahtjeva za pristup informacijama.

U drugostupanjskom je postupku izvršen uvid u spis predmeta, te iz spisa proizlazi da je u vrijeme odlučivanja o zahtjevu za pristup informacijama, dakle tijekom provođenja prvostupanjskog postupka, Općina Čavle utvrdila da ne posjeduje traženu informaciju, pa je dana 14. rujna 2022. godine zahtjev žalitelja od 7. rujna 2022. godine za dostavom preslika građevinskih dozvola i posebnih prometnih uvjeta, ustupila na postupanje Upravnom odjelu za prostorno uređenje, graditeljstvo i zaštitu okoliša Primorsko-goranske županije, kao nadležnom tijelu za izdavanje građevinskih dozvola. Dio zahtjeva u odnosu na traženje posebnih prometnih uvjeta za gospodarske objekte na kč.br. 9242 i 8900/3 k.o. Cernik-Čavle Primorsko-goranska županija dostavila je Županijskoj upravi za ceste na nadležno postupanje, koja je riješila ovaj dio predmetnog zahtjeva.

Iz dostavljene dokumentacije proizlazi da Općina Čavle ne posjeduje zatraženu informaciju, posebne prometne uvjete za gospodarski objekt na kč. 7533/1 k.o. Cernik Čavle (Maja Papirus d.o.o., Put Škrilan 2, OIB:68174742882) i gospodarske objekte (3 kom) sagrađene na kč. 1289/182, 1289/185, 1289/194, sve k.o. Cernik-Čavle, Ulica Put Škrilan Mavrinci. Naime, Općina Čavle izvršila je pregled postojeće arhive te u istima nije nađena tražena informacija. Slijedom navedenoga žalitelju nisu ni mogli biti dostavljeni posebni prometni uvjeti s obzirom da isti nisu u posjedu Općine Čavle.

Razmatrajući dokumentaciju u spisu predmeta te žalbene navode žalitelja, Povjerenik za informiranje zaključio je da je prvostupanjsko tijelo u osporenom rješenju pravilno odlučilo o zahtjevu žalitelja kada je odbacilo njegov zahtjev jer ne posjeduje zatraženu informaciju, tako da se žalbeni navodi ne mogu uvažiti niti isti mogu utjecati na drugačije rješenje u ovoj upravnoj stvari.

Ovdje se naglašava da nije u nadležnosti Povjerenika za informiranje da utvrđuje obvezu tijelima javne vlasti na posjedovanje ili neposjedovanje informacija te da li je neka dokumentacija tijela javne vlasti u skladu sa zakonskim ili podzakonskim propisima i slično, već da li navedeno tijelo posjeduje ili ne posjeduje zatraženu informaciju odnosno može li se korisnicima omogućiti pristup postojećoj informaciji. Isto tako nije u nadležnosti Povjerenika za informiranje ispitivati niti ocjenjivati postupanja i procedure tijela javne vlasti koja su propisana njihovim internim aktima.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09 i 110/21) propisano je da će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako utvrdi da je postupak koji je rješenju prethodio pravilno proveden i da je rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

Slijedom navedenog, na temelju članka 116. stavka 1. točke 1. Zakona o općem upravnom postupku, odlučeno je kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan