KLASA: UP/II-008-07/22-01/1148

URBROJ: 401-01/11-23-2

Zagreb, 6. ožujka 2023.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Općine Donja Voća KLASA: 008-01/22-01/36, URBROJ: 2186-014-22-02 od 10. lipnja 2022. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Općine Donja Voća KLASA: 008-01/22-01/36, URBROJ: 2186-014-22-02 od 10. lipnja 2022. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem Općine Donja Voća odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 11. svibnja 2022. godine, kojim je zatražio podatke vezane uz rad Doma zdravlja Varaždinske županije u Gornjoj Voći, temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer je prvostupanjsko tijelo utvrdilo da žalitelj zloupotrebljava pravo na pristup informacijama.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravodobno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da je pobijanim rješenjem neosnovano odbijen njegov zahtjev za pristup informacijama koji je podnio dana 11. svibnja 2022. godine, a kojim su zatražene informacije koje dokazuju kako se i na koji način radi u Općini Donja Voća. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj dana 11. svibnja 2022. godine putem elektroničke pošte tijelu javne vlasti dostavio zahtjev za pristup informacijama sljedećeg sadržaja: „Sukladno Zakonu lijepo Vas molim dostavite mi sljedeće informacije vezane uz ambulantu u Gornjoj Voći: 1. Koliko je do sada Općina Donja Voća platila Domu zdravlja Varaždinske županije temeljem Ugovora? 2. Da li postoje kakvi neplaćeni računi prema Domu zdravlja Varaždinske županije? 3. Molim dostavite karticu partnera na dan 28. veljače 2022. godine na uvid! 4. Tko čisti prostorije Doma zdravlja Varaždinske županije, od kada i temeljem čega. 5. Molim dostaviti ime i prezime čistaća ili čistačice, odnosno ako to radite preko firme onda podatke firme koja to obavlja? 6. Da li je istina da ambulanta u Gornjoj Voći ne radi? 7. Ako da, od kad je to na snazi? 8. Molim Informaciju koliko je puta ove godine doktorica/doktor ordinirao u ambulanti Gornja Voća, broj? 9. Molim informaciju koliko puta ove godine ambulanta u Gornjoj Voći nije radila, broj?!“

Nadalje, utvrđeno je da je tijelo javne vlasti, Općina Donja Voća, postupajući po navedenom zahtjevu donijela pobijano rješenje KLASA: 008-01/22-01/36, URBROJ: 2186-014-22-02 od 10. lipnja 2022. godine, kojim se isti odbija temeljem odredbe članka 25. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, odnosno zbog zlouporabe prava na pristup informacijama.

U obrazloženju osporenog rješenja navodi se da žalitelj učestalim zahtjevima za dostavu istih ili istovrsnih informacija traži ponovno iste podatke koji su mu dostavljeni sukladno Zakonu o pravu na pristup informacijama dana 15. ožujka 2022. godine temeljem podnesenog zahtjeva za pristup informacijama od 28. veljače 2022. godine. Nadalje, navodi se da iz svega jasno proizlazi kako se ponovno radi o opterećivanju rada i redovitog funkcioniranja Jedinstvenog upravnog odjela te žalitelj svojim prekomjernim zahtjevima utječe na ostvarivanje prava drugih osoba.

Člankom 38. stavkom 4. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj: 56/90., 135/97., 8/98., 113/00.,124/00., 28/01., 41/01., 55/01., 76/10., 85/10. i 5/14.) jamči se pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu, a propisuju se zakonom.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama u skladu s načelima otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

U tom je smislu tijelo javne vlasti dužno u rješenju kojim uskraćuje pristup informacijama dati jasne, nedvosmislene i činjenično utemeljene argumente kojima se podupiru razlozi uskrate prava na pristup informacijama, s obzirom na to da onemogućavanje pristupa informaciji predstavlja iznimku od navedenog zakonskog cilja.

S obzirom na razlog uskrate prava na pristup informacijama, u žalbenom je postupku kao mjerodavno pravo razmatrana odredba članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojom je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako jedan ili više međusobno povezanih podnositelja putem jednog ili više funkcionalno povezanih zahtjeva očito zloupotrebljava pravo na pristup informacijama, a osobito kada zbog učestalih zahtjeva za dostavu istih ili istovrsnih informacija ili zahtjeva kojima se traži velik broj informacija dolazi do opterećivanja rada i redovitog funkcioniranja tijela javne vlasti.

Kod utvrđivanja zloupotrebe prava na pristup informacijama potrebno je ocijeniti sve činjenice i okolnosti, a relevantno je i zakonsko načelo međusobnog poštovanja i suradnje kojim je propisano da se odnosi tijela javne vlasti i korisnika temelje na suradnji i pružanju pomoći te međusobnom uvažavanju i poštivanju dostojanstva ljudske osobe.

Tijelo javne vlasti dostavilo je dana 19. rujna 2022. godine putem elektroničke pošte, u predmetu koji se u Uredu povjerenika za informiranje vodi u KLASA: 008-03/22-01/250, preslike žaliteljevih zahtjeva za pristup informacijama te Upisnik o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija (dalje u tekstu: Upisnik) za 2022. godinu koji se vodi u obliku Excell tablice, a iz podataka koji su sadržani u navedenom dokumentu proizlazi da je žalitelj od 1. siječnja do 11. svibnja 2022. godine tijelu javne vlasti podnio 18 zahtjeva za pristup informacijama te da je od strane drugih podnositelja zaprimljeno još 6 zahtjeva.

Prilikom utvrđivanja zlouporabe prava na pristup informacijama u obzir treba uzeti i sadržaj podnesenih zahtjeva, odnosno treba razmotriti koje su informacije bile predmetom zahtjeva podnesenih od strane žalitelja. Stoga je uvidom u dostavljenu dokumentaciju, u drugostupanjskom postupku utvrđeno da u pretežnom dijelu svojih zahtjeva žalitelj traži odgovore na pitanja, pojašnjenja i očitovanja Općine Donja Voća, odnosno da ne traži informacije u smislu zakonske odredbe iz članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Međutim, iako je žalitelj dio zahtjeva od 11. svibnja 2022. godine koji je predmet ovog postupka, istaknuo također u obliku pitanja, iz sadržaja istih proizlazi da su traženi podaci sadržani u dokumentima, odnosno da isti predstavljaju informacije u smislu citirane zakonske odredbe.

Vezano uz navod iz pobijanog rješenja da je žalitelj isti zahtjev podnio dana 28. veljače 2022. godine te mu je informacija dostavljena dana 15. ožujka 2022. godine, uvidom u dostavljenu dokumentaciju utvrđeno je da zahtjev žalitelja od 28. veljače 2022. godine i zahtjev od 11. svibnja 2022. godine sadržajno nisu identični te da tijelo javne vlasti dopisom KLASA: 008-01/22-01/08, URBROJ: 2186-014-22-02 od 15. ožujka 2022. godine kojim postupilo po zahtjevu od 28. veljače 2022. godine nije dostavilo informacije koje su zatražene zahtjevom od 11. svibnja 2022. godine, a niti je postupilo u skladu s odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.

Razmatranjem dokumentacije u spisu predmeta, procjenom svih činjenica i okolnosti, osobito broja zaprimljenih zahtjeva 2022. godini do 11. svibnja 2022. godine te prirode informacija koje su se tražile predmetnim zahtjevom, u žalbenom postupku nije utvrđena zloupotreba prava na pristup informacijama u smislu članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama te je zaključeno da osporeno rješenje treba poništiti, jer je u navedenom postupku zaključeno kako je Općina Donja Voća iz utvrđenog činjeničnog stanja izvela pogrešan zaključak te je pogrešno primijenila pravni propis.

Naime, presudama Visokog upravnog suda Republike Hrvatske, Poslovni broj UsII-167/19 od 16. svibnja 2019. godine, Poslovni broj UsII-170/19 od 20. ožujka 2019. godine, Poslovni broj: UsII-191/19 od 12. rujna 2019. godine te Poslovni broj: UsII-298/20 od 23. rujna 2020. godine zauzeto je stajalište da se u slučaju informacija o raspolaganju javnim sredstvima iz članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama ne može razmatrati pitanje zlouporabe prava na pristup informacijama. Sve navedene presude javno su dostupne na internetskim stranicama Visokog upravnog suda Republike Hrvatske na poveznici https://sudovi.hr/hr/vusrh/sudska-praksa/sudska-praksa.

Navedenim člankom 16. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija ne predstavlja klasificiran podatak.

Dopisom KLASA: 008-01/22-01/36, URBROJ: 2186-014-22-06 od 19. rujna 2022. godine Općina Donja Voća dostavila je Povjereniku za informiranje spis predmeta na nadležno odlučivanje, a uvidom u dostavljeno utvrđeno je da kao dio spisa predmeta nije dostavljena informacija koje je predmet postupka.

Člankom 117. stavkom 2. Zakona o općem upravnom postupku propisano je da kad je za donošenje novoga rješenja, s obzirom na prirodu upravne stvari, nužno neposredno rješavanje prvostupanjskog tijela, a drugostupanjsko tijelo utvrdi da rješenje treba poništiti, dostavit će predmet na ponovno rješavanje prvostupanjskom tijelu.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te utvrditi mogu li se preslike zatraženih informacija ili određenih dijelova zatraženih informacija temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama dostaviti žalitelju i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku riješiti ovu upravnu stvar.

Prilikom rješavanja zahtjeva tijelo javne vlasti, tijelo javne vlasti prije svega treba uzeti u obzir odredbu članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama te utvrditi koje, u trenutku podnošenja zahtjeva, gotove i izrađene dokumente posjeduje, a koji sadrže podatke koje je žalitelj zatražio zahtjevom.

Nadalje, tijelo javne vlasti je dužno utvrditi posjeduje li informacije koja su predmet žaliteljevog zahtjeva, a koje se odnose na drugo tijelo javne vlasti, odnosno Dom zdravlja Varaždinske županije. Ukoliko tijelo javne vlasti po zahtjevu korisnika utvrdi da ne posjeduje zatražene informaciju, u obvezi je postupiti sukladno odredbi članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojom je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi, odnosno u obvezi je zahtjev sukladno članku 20. stavku 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, ustupiti na nadležno postupanje onom tijelu javne vlasti za koje ima saznanja da informaciju posjeduje.

Pri tome, Općina Donja Voća, treba imati u vidu da se dijelom zahtjeva traže informacije o raspolaganju javnim sredstvima, koje moraju biti dostupne svakome i bez provođenja postupka testa razmjernosti i javnog interesa sukladno odredbi članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama te u odnosu na koje se, prema ranije navedenom stajalištu Visokog upravnog suda Republike Hrvatske, ne može razmatrati pitanje zlouporabe prava na pristup informacijama. No, tijelo javne vlasti prilikom odlučivanja mora uzeti u obzir da predmetne informacije mogu sadržavati i druge podatke u odnosu na koje su moguća ograničenja koja su propisana u članku 15. Zakona o pravu na pristup informacijama te je stoga u obvezi primijeniti odredbu iz stavka 5. citiranog članka iz koje proizlazi obveza tijela javne vlasti da u slučaju kada tražena informacija sadrži podatak koji podliježe ograničenju, da preostale dijelove informacije treba učiniti dostupnima.

Kada je predmet zahtjeva za pristup informacijama obimna dokumentacija, a što bi prema navodima iz obrazloženja pobijanog rješenja bio slučaj u ovom konkretnom predmetu, valja napomenuti tijela javne vlasti imaju pravo postupiti u skladu s odredbom članka 19. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, odnosno imaju pravo tražiti od korisnika naknadu stvaranih i materijalnih troškova koji nastanu pružanjem informacije, sukladno članku 17. ovog Zakona, kao i naknadu troškova dostave tražene informacije, a na izračun navedene naknade primjenjuju se Kriteriji za određivanje visine naknade stvarnih i materijalnih troškova i troškova dostave informacije („Narodne novine“, broj 12/14. i 15/14.) (dalje u tekstu: Kriteriji). Ako se radi o iznosu koji prelazi 150kn, sukladno članku 4. stavku 2. Kriterija tijelo javne vlasti može zatražiti od korisnika da unaprijed položi iznos stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije, a ako korisnik ne položi zahtijevani iznos troškova u roku od 8 dana, tada se smatra da je korisnik odustao od zahtjeva te u tom slučaju, tijelo javne vlasti, sukladno članku 46. stavku 5. Zakona o općem upravnom postupku, treba rješenjem obustaviti postupak.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan