KLASA: UP/II-008-07/22-01/911

URBROJ: 401-01/03-23-8

Zagreb, 27. ožujka 2023.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Općine Strahoninec KLASA: 008-04/21-01/13, URBROJ: 2109/23-03-21-5 od 25. travnja 2022. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

Odbija se žalba ......... izjavljena protiv rješenja Općine Strahoninec KLASA: 008-04/21-01/13, URBROJ: 2109/23-03-21-5 od 25. travnja 2022. godine, kao neosnovana.


O b r a z l o ž e n j e

 

Pobijanim rješenjem Općine Strahoninec odbačen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žaliteljica) u dijelu kojim su zatražene sljedeće informacije: koliko je do 1. siječnja 2021. godine sklopljeno priključaka na optičku infrastrukturu, da li korisnici optičke infrastrukture mogu slobodno birati operatera (T-com, A1, Iskon i slično) osim ECO NET-a i njegovog lokalnog partnera Franz net-a, traži se popis tih operatera te redoslijednu listu financiranih priključaka korisnika od Općine Strahoninec na optičku infrastrukturu, kao i onih u redu čekanja, lista treba sadržavati osobu (ime i prezime), datum zahtjeva za priključenjem korisnika te datum priključenja za one priključene na infrastrukturu, temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer tijelo javne vlasti ne posjeduje informacije te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

Protiv navedenog rješenja žaliteljica je uložila žalbu u kojoj u bitnome navodi kako pobija rješenje u cijelosti. Navodi da tijelo javne vlasti mora posjedovati podatke o priključcima svojih mještana na optičku infrastrukturu, obzirom da je ona zaprimala zahtjeve od istih te ih financira. Nadalje, navodi da s obzirom da je građanima, kojim je od strane tijela javne vlasti sufinanciran priključak, javnim novcem isti izveden da su ti podaci podložni javnom interesu. Napominje da tijelo javne vlasti zaprima od svojih mještana zahtjeve za priključcima na optičku infrastrukturu koje financira iz općinskog proračuna, te da posjeduje sve informacije oko izvedenih priključaka, kao i liste čekanja te da redoslijedna lista čekanja ima javni interes vidljivosti iz razloga da se osigura transparentnost u ostvarenju prava na priključak bez preskakanja redoslijeda. Žalbi je priložila obrazac interesa za priključenjem na optičku infrastrukturu koje sadrži podatak o imenu i prezimenu vlasnika, adresi, broju katastarske čestice i kontakt telefon. Predlaže da se žalba usvoji.

Žalba je neosnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama od 13. prosinca 2021. godine zatražila od Općine Strahoninec, kao tijela javne vlasti, sljedeće informacije: „-Koliko je do 1. prosinca 2021. godine sklopljeno priključaka na optičku infrastrukturu?, -Da li korisnici optičke infrastrukture mogu slobodno birati operatere (T-com, A1, Iskon i sl.), osim Eco net-a i njegovog lokalnog partnera Franz net-a? Traži se popis tih operatera. -Molim redoslijednu listu financiranih priključaka korisnika od Općine Strahoninec na optičku infrastrukturu, kao i onih u redu čekanju. Lista treba sadržavati osobu (ime i prezime), datum zahtjeva za priključenjem korisnika te datum priključenja za one priključene na infrastrukturu. -Molim detaljne stavke isplate svih troškova Općine Strahoninec vezanih za izgradnju optičke infrastrukture do dana 1. prosinca 2021? Lista treba sadržavati datum isplate, iznos i opis stavke.“

Također je utvrđeno da je tijelo javne vlasti u dijelu zahtjeva žaliteljice od 13. prosinca 2021. godine kojim je tražila koliko je do 1. siječnja 2021. godine sklopljeno priključaka na optičku infrastrukturu, da li korisnici optičke infrastrukture mogu slobodno birati operatere (T-com, A1, Iskon i sl.), osim Eco net-a i njegovog lokalnog partnera Franz net-a te se traži popis tih operatera te redoslijednu listu financiranih priključaka korisnika od Općine Strahoninec na optičku infrastrukturu, kao i onih u redu čekanju, lista treba sadržavati osobu (ime i prezime), datum zahtjeva za priključenjem korisnika te datum priključenja za one priključene na infrastrukturu donijelo osporeno rješenje od 25. travnja 2022. godine, kojim je odbacilo zahtjev žaliteljice temeljem članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer tijelo javne vlasti ne posjeduje tažene informacije te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

U drugostupanjskom je postupku utvrđeno da je žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama tražila informaciju koliko je do 1. prosinca 2021. godine sklopljeno priključaka na optičku infrastrukturu, a da je u izreci osporenog rješenja odbačen zahtjev žaliteljice kojim je tražila koliko je do 1. siječnja 2021. godine sklopljeno priključaka na optičku infrastrukturu te da je u obrazloženju navedenog rješenja netočno navedeno da je žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama tražila informaciju koliko je do 1. siječnja 2021. godine sklopljeno priključaka na optičku infrastrukturu. U obrazloženju osporenog rješenja je u dijelu zahtjeva za pristup informacijama kojim žaliteljica traži detaljne stavke isplate svih troškova Općine Strahoninec vezano za izgradnju optičke infrastrukture do dana 1. prosinca 2021. godine, naveden točan datum iz predmetnog zahtjeva, međutim isti nije predmet ovog postupka.

Vezano za navedeno, u drugostupanjskom je postupku aktom Ureda povjerenika za informiranje KLASA: UP/II-008-07/22-01/911, URBROJ: 401-01/03-23-6 od 10. ožujka 2023. godine zatraženo od tijela javne vlasti da se očituje da li se u konkretnom slučaju radilo o grešci u pisanju brojeva u rješenju te se tijelo javne vlasti očitovalo e-poštom dana 24. ožujka 2023. godine da se u osporenom rješenju radilo o pogrešci prilikom pisanja brojeva.

Nadalje, u drugostupanjskom postupku uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žaliteljica izjavila žalbu Povjereniku za informiranje elektroničkom poštom dana 15. svibnja 2022. godine, a da je tijelo javne vlasti osporeno rješenje dostavilo žaliteljici preporučenom pošiljkom dana 27. travnja 2022. godine na način da je istu preuzeo žaliteljičin sin ..........

Odredbom članka 85. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09 i 110/21) propisano je da se dostava obavlja osobno naslovljenoj osobi kad od obavljanja dostave počinje teći rok koji se ne može produžiti ili kad je takva dostava propisana (osobna dostava), prema stavku 2. istoga članka kad se naslovljena osoba ne zatekne na mjestu dostave, dostavljač će u poštanskom sandučiću ili pretincu ili kod osobe zatečene na mjestu dostave ostaviti pisanu obavijest da u određeni dan i sat bude na mjestu dostave radi primanja pismena i gdje do tog dana sama može podići pismeno, te u stavku 3. istog članka propisano je da ako dostavljač u naznačeno vrijeme ne pronađe naslovljenu osobu ili ako ona odbije primiti pismeno, dostavljač će ostaviti pismeno u njezinom poštanskom sandučiću ili pretincu ili ako toga nema, na vratima ili drugom za primatelja vidljivom mjestu. Na dostavnici uz ostavljeno pismeno dostavljač će naznačiti razlog takve dostave, dan i sat kada je ostavio pismeno i potpisati se.

U članku 86. istoga Zakona propisano je kad osobna dostava nije obvezna, a dostavljač ne zatekne naslovljenu osobu na mjestu dostave, pismeno se može uručiti odraslom članu kućanstva, a ako ta osoba ne želi preuzeti pismeno ili nije u mogućnosti predati pismeno, pismeno se ostavlja u poštanskom sandučiću ili pretincu naslovljene osobe. U tom slučaju na dostavnici pismena naznačuje se dan i način dostave.

Sukladno navedenom, osporeno rješenje je valjalo dostaviti žaliteljici osobnom dostavom na način propisan u članku 85. Zakona o općem upravnom postupku, a s obzirom na to da je osporeno rješenje uručeno sinu žaliteljice, odnosno radilo se o posrednoj dostavi osporenog rješenja, u drugostupanjskom je postupku utvrđeno da dostava nije bila uredna.

U žalbenom postupku Povjereniku za informiranje dostavljen je spis predmeta na odlučivanje po žalbi žaliteljice.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Odredbom članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

Postupajući po predmetnoj žalbi, Ured povjerenika za informiranje je aktima KLASA: UP/II-008-07/22-01/911, URBROJ: 401-01/03-22-2 od 5. rujna 2022. godine te KLASA: UP/II-008-07/22-01/911, URBROJ: 401-01/03-23-3 od 24. veljače 2023. godine zatražio od tijela javne vlasti da utvrdi da li posjeduje tažene informacije te da iste dostavi, odnosno da se o istome očituje s obzirom na to da iz javno objavljenih medijski napisa proizlazi da je tijelo javne vlasti sklopilo ugovor s trgovačkim društvom ECO NET d.o.o. za izgradnju svjetlovodne distribucijske mreže, da je 50% troškova radova snosilo tijelo javne vlasti i da će se prihodi dijeliti između navedenog trgovačkog društva i tijela javne vlasti.

U žalbenom postupku tijelo javne vlasti je aktom KLASA: 008-04/21-01/13, URBROJ: 2109-23-03-21-9 od 3. ožujka 2023. godine dostavilo očitovanje o tome da dostavlja traženo, međutim da Općina Strahoninec nije bila u posjedu tražene informacije te da je istu zatražila od izvođača radova tvrtke ECO NET d.o.o. Nadalje, tijelo javne vlasti napominje da je Ugovorom o izvođenju radova na izgradnji svjetlovodne distribucijske mreže ugovorena izgradnje iste, a da će se detaljna prava i obveze učesnika (Općine i tvrtke) definirati međusobnim sporazumom te da je izvođenje priključaka još uvijek u tijeku, a način izvođenja priključaka vrši se direktno s tvrtkom ECO NET d.o.o. na način da su korisnici direktno kontaktirali izvođača. Tijelo javne vlasti je kao traženu informaciju dostavilo ispunjene obrasce o iskazivanju interesa za priključenjem na optičku infrastrukturu koje sadrži podatak o imenu i prezimenu vlasnika, adresi, broju katastarske čestice i kontakt telefon.

U drugostupanjskom postupku uvidom u javno objavljene medijske napise o izgradnji svjetlovodne distribucijske mreže (SDM) Općine Strahoninec na poveznicama https://medjimurjepress.net/zupanija/opcine-zupanija/izgradnja-svjetlovodne-distribucijske-mreze-sdm-u-opcini-strahoninec/ i https://www.mnovine.hr/medimurje/mjestanima-strahoninca-stize-brzi-internet/, proizlazi da je potpisan ugovor između tvrtke ECO NET d.o.o. i Općine Strahoninec za izgradnju svjetlovodne distribucijske mreže (SDM) u Općini Strahoninec, da vrijednost radova iznosi 497.509,26 kn, a koje će snositi u 50% iznosa Općina Strahoninec, a 50% izvođač radova te da će se na taj način dijeliti i prihodi. Nadalje, navodi se da će Općina svakom domaćinstvu financirati priključak na optičku mrežu te se s tim u vezi pozivaju stanovnici Općine Strahoninec da ispune dozvolu kako bi se mogli obaviti navedeni radovi. Nadalje, na internetskoj stranici tijela javne vlasti na poveznici https://www.strahoninec.hr/index.php/obrasci nalazi se navedeni obrazac.

Iz osporenog rješenja proizlazi da tijelo javne vlasti ne posjeduje informacije koje je žaliteljica tražila predmetnim zahtjevom uz obrazloženje da je trgovačko društvo ECO NET d.o.o. u svojstvu izvođača izvršilo radove na izgradnji svjetlovodne distribucijske mreže i da nema saznanja da li navedeno trgovačko društvo ima informacije koje su predmet zahtjeva žaliteljice.

Nadalje, iz očitovanje tijela javne vlasti od 3. ožujka 2023. godine proizlazi da je sklopljen Ugovor o izvođenju radova na izgradnji svjetlovodne distribucijske mreže, međutim da će se međusobna prava i obveze ugovornih strana urediti međusobnim sporazumom te da se način izvođenja priključaka vrši direktno s tvrtkom ECO NET d.o.o.

Iz navedenog očitovanja tijela javne vlasti proizlazi da tijelo javne vlasti ne posjeduje tražene informacije i da još nije sklopilo sporazum s navedenim trgovačkim društvom vezano za uređenje međusobnih prava i obveza, a da izvođenje priključaka vrši izvođač radova trgovačko društvo ECO NET d.o.o.

Nadalje, uvidom u dostavljenu dokumentaciju ispunjene obrasce o iskazivanju interesa za priključenjem na optičku infrastrukturu koje sadrži podatak o imenu i prezimenu vlasnika, adresi, broju katastarske čestice i kontakt telefon, u drugostupanjskom je postupku utvrđeno da isti ne predstavljaju tražene informacije s obzirom na to da ne sadrže informacije koje je tražila žaliteljica koliko je sklopljenih priključaka na optičku mrežu, niti redoslijednu listu financiranih priključaka korisnika od Općine Strahoninec, kao i onih u redu čekanja, s imenom i prezimenom, datumom zahtjeva za priključenjem korisnika te datumom priključenja za one priključene na infrastrukturu.

Posebno se naglašava da nije u nadležnosti Povjerenika za informiranje da utvrđuje obvezu tijelima javne vlasti na posjedovanje ili neposjedovanje informacija te da li je neka dokumentacija tijela javne vlasti u skladu sa zakonskim ili podzakonskim propisima i slično, već da li navedeno tijelo posjeduje ili ne posjeduje zatraženu informaciju odnosno može li se korisnicima omogućiti pristup postojećoj informaciji.

Na temelju provedenog žalbenog postupka, Povjerenik za informiranje je utvrdio da je prvostupanjski postupak pravilno proveden te da je osporeno rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

Prema članku 116. stavku 1. točki 1. Zakona o općem upravnom postupku drugostupanjsko tijelo će odbiti žalbu ako utvrdi da je postupak koji je rješenju prethodio pravilno proveden i da je rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

Stoga je na temelju članka 116. stavka 1. točke 1. Zakona o općem upravnom postupku, odlučeno kao u izreci rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan