KLASA: UP/II-008-07/22-01/240

URBROJ: 401-01/03-22-6

Zagreb, 21. prosinca 2022.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Sveučilišta u Dubrovniku, Studentskog centra Dubrovnik KLASA: 500-01/22-09/03, URBROJ: 001-020/01-22-2 od 3. veljače 2022. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Sveučilišta u Dubrovniku, Studentskog centra Dubrovnik KLASA: 500-01/22-09/03, URBROJ: 001-020/01-22-2 od 3. veljače 2022. godine.

2.    Predmet se vraća prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem odbačen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 5. siječnja 2022. godine kojim su zatražene informacije o sljedećem „iznosima (prihodi i rashodi-kome i zašto) za manifestaciju tijekom prosinca 2021. godine i siječnja 2022. godine (iste možete iščitati iz kontnih kartica)“, temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer tijelo javne vlasi ne posjeduje traženu informaciju.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravodobno uložio žalbu u kojoj navodi da istu ulaže zbog nepotpuno i pogrešnog utvrđenog činjeničnog stanja te zbog pogrešne primjene zakona. Navodi da je tijelo javne vlasti nepotpuno utvrdilo činjenično stanje iz razloga što se u ovom predmetu informacije tiču raspolaganja javnim sredstvima te da informacija minimalno postoji u kontnim karticama. Ističe kako ne postoje razlozi za odbijanje zahtjeva za pristup informacijama i uskratu zatražene informacije. Predlaže da se žalba prihvati, poništi osporeno rješenje i da mu se omogući pristup traženoj informaciji.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 4. siječnja 2022. godine zatražio od Sveučilišta u Dubrovniku, Studentskog centra Dubrovnik dostavu sljedećih informacija: “iznosima (prihodi i rashodi-kome i zašto) za manifestaciju tijekom prosinca 2021. i siječnja 2022. godine (iste možete iščitati iz kontnih kartica)“.

Također je utvrđeno da je tijelo javne vlasti povodom navedenog zahtjeva donijelo osporeno rješenje KLASA: 500-01/22-09/03, URBROJ. 001-020/01-22-2 od 3. veljače 2022. godine, kojim je odbacilo zahtjev žalitelja od 5. siječnja 2022. godine, temeljem članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer tijelo javne vlasti ne posjeduje traženu informaciju. U obrazloženju osporenog rješenja citira se odredba članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama. Navodi se da pristup informacijama u smislu citirane odredbe pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji, odnosno dobivanje preslike gotove informacije koju tijelo javne vlasti posjeduje. Nadalje, navodi se da tijelo javne vlasti nije u obvezi stvarati novu informaciju i davati odgovore na pitanja, već da je dužno razmotriti posjeduje li kao izrađenu dokumentaciju koja sadržava informacije koje je korisnik zatražio zahtjevom za pristup informacijama. Zaključuje se da tijelo javne vlasti ne vodi u poslovnim knjigama na zasebnim kontnim karticama informacije o traženom.

Člankom 38. stavkom 4. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 56/90, 135/97, 8/98, 113/00, 124/00, 28/01, 41/01, 55/01, 76/10, 85/10 i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske) jamči se pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu, a propisuju se zakonom.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano kako je „informacija“ svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili uvezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

U članku 18. stavku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da se ne smatra zahtjevom za pristup informacijama traženje uvida u cjelokupni spis predmeta, objašnjenja ili uputa vezanih uz ostvarivanje nekog prava ili izvršavanje obveze, izrade analize ili tumačenja nekog propisa, kao ni stvaranje nove informacije.

Člankom 23. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

Slijedom navedene definicije “informacije”, pristup informaciji u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji, odnosno informaciji koja postoji u materijaliziranom obliku, tijelo javne vlasti je posjeduje ili ne posjeduje, odnosno ima ili nema saznanja o njoj. Pristup informaciji znači dobivanje preslike određenog dokumenta, snimke ili nekog drugog zapisa podataka i ne predstavlja obvezu tijela javne vlasti da obavlja određene radnje, odnosno izrađuje novu informaciju ili mišljenje, vrši analize, daje tumačenja i slično.

U drugostupanjskom je postupku tijelo javne vlasti uz prvostupanjski spis dostavilo očitovanje KLASA: 500-01/22-09/03, BROJ: 001-020/01-22-2 od 23. veljače 2022. godine u kojemu se navodi da je uvidom u poslovne knjige tijela javne vlasti utvrđeno da tijekom 2021. godine nisu zasebno evidentirani ni prihodi ni rashodi na manifestacije te da je u skladu s odredbom članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama osporenim rješenjem odbačen žaliteljev zahtjev.

Nadalje, sukladno traženju Ureda povjerenika za dostavom traženih informacija aktom KLASA: UP/UP/II-008-07/22-01/240, URBROJ. 401-01703-22-4 od 23. ožujka 2022. godine tijelo javne vlasti je u očitovanju KLASA: 500-01/22-09/05, BROJ: 001-020/01-22-6 od 31. ožujka 2022. godine navelo da nije sudjelovalo u manifestaciji odnosno javnom činu ili procesu manifestiranja te da ne posjeduje relevantnu dokumentaciju o organizaciji takvog događaja. Nadalje, navodi se da je u vrijeme adventa u okviru poslovanja ugostiteljskog objekta Restorana&cateringa Academia Studentskog centra Dubrovnik organizirano izvođenje glazbenog programa, a prihodi i rashodi tijekom tog razdoblja nisu zasebno iskazani na kontnim karticama jer oni, u bitom, predstavljaju redovne prihode i rashode Restorana&cateringa Academia, a budući da bi Studentski centar Dubrovnik morao izraditi dodatnu analizu poslovanja Restorana&cateringa Academia, odnosno stvoriti novu informaciju, sukladno s odredbom članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama odlučeno je rješenjem odbaciti zahtjev žalitelja.

Povjerenik za informiranje je u drugostupanjskom postupku razmotrio navode iz osporenog rješenja, predmetnu žalbu i postojeću dokumentaciju u spisu predmeta te je utvrdio da osporeno rješenje treba poništiti.

U drugostupanjskom postupku je utvrđeno kako je tijelo javne vlasti odbacilo zahtjev uz obrazloženje da ne vodi u poslovnim knjigama na zasebnim kontnim karticama tražene informacije, međutim iz spisa predmeta proizlazi da tražene informacije predstavljaju redovne prihode i rashode Restorana&cateringa Academia Studentskog centra Dubrovnik, restorana kojim upravlja tijelo javne vlasti, koje predstavlja dio ponude tijela javne vlasti jer je uvidom u sudski registar vidljivo da su pripremanje i usluživanje pića i napitaka, kao i catering, djelatnosti za koje je, između ostalog, registrirano tijelo javne vlasti.

Prema ocjeni Povjerenika za informiranje u ovom slučaju činjenično stanje nije u potpunosti, a niti pravilno utvrđeno jer činjenice koje se nalaze u spisima ovog predmeta nisu argumentirane odnosno potkrijepljene odgovarajućim dokazima.

Informacije koje su predmet traženja mogu se nalaziti u više različitih dokumenata, izvještaja, računa i slično i tijelo javne vlasti nije dužno stvoriti novu informaciju, međutim, tijelo javne vlasti može korisniku dati više zapisa podataka iz kojih korisnik može, bez potrebe i angažmana tijela javne vlasti za izradom nove informacije, doći do zatražene informacije.

Dakle, tijelo javne vlasti je dužno provjeriti posjeduje li izrađene informacije na koje se odnosi žaliteljev zahtjev za pristup informacijama te nakon što utvrdi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te ih prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti odgovarajućim dokazima, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja riješiti ovu upravnu stvar.

U članku 117. stavku 2. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09 i 110/21) propisano je kad je za donošenje novoga rješenja, s obzirom na prirodu upravne stvari, nužno neposredno rješavanje prvostupanjskog tijela, a drugostupanjsko tijelo utvrdi da rješenje treba poništiti, dostavit će predmet na ponovno rješavanje prvostupanjskom tijelu.

Slijedom navedenog, temeljem članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku riješeno je kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan