KLASA: UP/II-008-04/14-01/457

URBROJ: 401-01/06-14-01

Zagreb, 20. studenoga 2014.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka. 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.),  povodom žalbe ……… iz Tisnog, ………, izjavljene protiv rješenja Općine Tisno KLASA: 008-03/14-775, URBROJ: 2182/05-02/14-01 od 20. ožujka 2014. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama,  donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenja Općine Tisno KLASA: 008-03/14-775, URBROJ: 2182/05-02/14-01 od 20. ožujka 2014. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev ……… za ostvarivanje prava na pristup informacijama temeljem članka 23. stavka 5., a u vezi članka 15. stavka 2. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, zbog toga što je tražena informacija – preslika sporazuma o financiranju projekta „Jugobran“, poslovna tajna.

Protiv osporenog rješenja žaliteljica je pravovremeno izjavila žalbu u kojoj u bitnome navodi da joj Općina Tisno neutemeljeno odbija dati presliku zatraženog sporazuma o financiranju projekta „Jugobran“ iz razloga što je isti sklopljen između Ministarstva regionalnog razvoja i fondova Europske unije, Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture te Općine Tisno koji su tijela javne vlasti, a radi se o potrošnji proračunskih sredstava. Osim navedenog, žaliteljica navodi kako bi joj navedeni sporazum trebao biti dostupan i kao vijećnici navedene Općine sukladno odredbama Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, jer se radi o financijskom poslovanju Općine, a nije. Također navodi kako ju je Općina Tisno povodom njezinog zahtjeva prvo obavijestila da je njezin zahtjev od 26. kolovoza 2013. godine izgubljen pa im se s istim ponovno obratila 7. listopada 2013. godine te da je na isti Općina reagirala tek nakon što je žaliteljica uputila predstavku Povjerenici za informiranje, donošenjem osporenog rješenja. Žaliteljica ističe kako trošenje javnih sredstava ne može biti tajno, već isključivo javno i transparentno budući da se radi o proračunskim sredstvima koje na kaju uplaćuju građani kao porezni obveznici te da je tijelo javne vlasti pogrešno riješilo njezin zahtjev. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Prema članku 15. stavku 2. točki 2. Zakona o pravu na pristup informacijama tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija poslovna ili profesionalna tajna, sukladno zakonu.

Odredbom članka 16. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavka 3. ovog Zakona dužno prije donošenja odluke provesti test razmjernosti i javnog interesa.

Člankom 16. stavkom 3.  Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja postupka iz stavka 1. ovog članka, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Odredbom članka 34. Zakona o tajnosti podataka („Narodne novine“, broj 79/07.) propisano je da stupanjem na snagu ovoga Zakona prestaju važiti odredbe Zakona o zaštiti tajnosti podataka („Narodne novine“, broj 108/96.) osim odredbi navedenih u glavi 8. i 9. istog Zakona. Glava 8. Zakona o zaštiti tajnosti podataka sadrži odredbe o poslovnoj tajni.  Tako je člankom 19. stavkom 1. Zakona o zaštiti tajnosti podataka („Narodne novine“, broj 108/96.), propisano da poslovnu tajnu predstavljaju podaci koji su kao poslovna tajna određeni zakonom, drugim propisom ili općim aktom trgovačkog društva, ustanove ili druge pravne osobe, a koji predstavljaju proizvodnu tajnu, rezultate istraživačkog ili konstrukcijskog rada te druge podatke zbog čijeg bi priopćavanja neovlaštenoj osobi mogle nastupiti štetne posljedice za njezine gospodarske interese. Stavak 2. istog članka Zakona propisuje da se općim aktom ne može odrediti da se svi podaci koji se odnose na poslovanje pravne osobe smatraju poslovnom tajnom niti se poslovnom tajnom mogu odrediti podaci čije priopćavanje nije razložno protivno interesima te pravne osobe.

U drugostupanjskom postupku utvrđeno je da je Općina Tisno odbila predmetni zahtjev jer tražene informacije predstavljaju poslovnu tajnu, no u osporenom rješenju ne navodi se temeljem kojeg propisa je određeno da su iste poslovna tajna. Kako Općina Tisno nije sukladno svojim zakonskim obvezama Povjerenici za informiranje dostavila spis predmeta, koji je nužan u drugostupanjskom postupku po žalbi protiv rješenja prvostupanjskog tijela te nije pružila nikakve dokaze koji potkrepljuju navode iz osporenog rješenja, niti je iz osporenog rješenja razvidno da je tijelo javne vlasti provelo test razmjernosti i javnog interesa, nužno je poništiti osporeno rješenje te vratiti predmet na prvostupanjski postupak.

U postupku prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Prema ocjeni Povjerenice za informiranje  u ovom slučaju činjenično stanje nije u potpunosti, a niti pravilno utvrđeno jer činjenice koje se nalaze u spisima ovog predmeta nisu argumentirane odnosno potkrijepljene odgovarajućim dokazima budući da Općina Tisno nije dostavila spis predmeta Povjerenici za informiranje, što je bila dužna učiniti sukladno odredbi članka 113. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09.) te članka 25. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te utvrditi mogu li se preslike zatražene informacije ili određenih dijelova zatraženih informacije temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama  dostaviti žaliteljici i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku  riješiti ovu upravnu stvar.

Prilikom rješavanja zahtjeva Općina Tisno treba uzeti u obzir da se, ukoliko je navedeni Sporazum iz predmetnog zahtjeva sklopljen između Ministarstva regionalnog razvoja i fondova Europske unije te Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture, isti odnosi na potrošnju javnih sredstava te da bi trebao biti javno dostupan, osim u slučaju da sadrži klasificirane dijelove. Ukoliko zatražena informacija iz zahtjeva - Sporazum o financiranju projekta „Jugobran“ sadrži klasificirane podatke, u tom slučaju tijelo javne vlasti treba postupiti sukladno članku 16. Zakona o pravu na pristup informacijama.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                            POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                            dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.