KLASA:  UP/II-008-04/13-01/254

URBROJ:  401-01/02-14-09

Zagreb, 27. veljače 2014.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 25. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.) povodom žalbe ……… iz Rovinja, ………, izjavljene protiv rješenja Ministarstva zdravlja KLASA: UP/I-008-01/13-01/34, URBROJ: 534-02-2/1-1-1 od 15. svibnja 2013. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Ministarstva zdravlja KLASA: UP/I-008-01/13-01/34, URBROJ: 534-02-2/1-1-1 od 15. svibnja 2013. godine.

2.    Omogućava se ……… dostava preslike Izvješća Ministarstva zdravlja o provedbi Zakona o pravu na pristup informacijama za 2011. i 2012. godinu.

3.    Djelomično se omogućava ……… dostava preslike zapisnika Ministarstva zdravlja KLASA: 520-02/13-01/42, URBROJ: 534-07-2-1-1/1-13-1 od 24. i 25. lipnja 2013. godine o obavljenom zdravstveno-inspekcijskom nadzoru, s tim da se prije dostave preslike navedenog zapisnika zaštite dijelovi zapisnika koji sadrže podatke o umrloj  pacijentici i njezinom zdravstvenom stanju koju su navedeni u zapisniku i osobnih podataka članova obitelji umrle pacijentice koji su navedeni u zapisniku.

4.    Nalaže se Ministarstvu zdravlja da u roku od 8 dana od dana primitka ovog rješenja postupi po točkama 2. i 3. izreke ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ……… (dalje u tekst: žalitelj) u dijelu kojem traži dostavu zapisnika o obavljenom zdravstveno-inspekcijskom nadzoru u Zavodu za hitnu medicinu Istarske županije povodom smrti pacijentice u Umagu 21. lipnja 2013. godine, temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 2., a u vezi s člankom 15. Zakona o pravu na pristup informacijama zbog zaštite osobnih podataka pacijenta. Navedenim rješenjem je obrazloženo da je žalitelj dopisom Ministarstva zdravlja  KLASA: 008-01/13-01/34, URBROJ: 534-02-2/1-13-15 od 15. srpnja 2013. godine u dijelu koji se odnosi na dostavu preslike Izvješća Ministarstva zdravlja o provedbi Zakona o pravu na pristup informacijama za 2011. i 2012. godinu izvješten o dostavi izviješća o provedbi Zakona u Ministarstvu zdravlja Agenciji za zaštitu osobnih podataka te o objavi Izvješća o provedbi Zakona o pravu na pristup informacijama na internetskim stranicama.

Protiv navedenog rješenja imenovani je pravodobno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da se u dostavljenom rješenju tijelo javne vlasti poziva na članak 15. Zakona o pravu na pristup informacijama te navodi da traženi zapisnik sadrži osobne podatke o pacijentu. Nadalje navodi da je tijelo javne vlasti krivo protumačilo njegov zahtjev jer nije tražio osobne podatke pacijentice. Nadalje navodi da je općepoznato o kojoj se osobi radi jer je više medija, primjerice  barem tri portala prenijelo o kojoj se osobi radi. Žalitelj napominje da tijelo javne vlasti nije uzelo u obzir mogućnost da mu pruži traženu informaciju na način da se sakriju osobni podaci pacijentice. Žalitelj se u posebnoj žalbi žali na dopis Ministarstva zdravlja KLASA: 008-01/13-01/34, Urbroj: 534-02-2/1-13-15 od 15. srpnja 2013. godine  te  navodi da Godišnje izvješće o provedbi Zakona o pravu na pristup informacijama nije predmet upućenog zahtjev za pristup informacijama. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je djelomično osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj dana 27. lipnja 2013. godine zahtjevom za pristup informacijama zatražio od Ministarstva zdravlja dostavu putem elektroničke pošte Zapisnika sa provedenog stručnog i inspekcijskog nadzora u Zavodu za hitnu medicinu Istarske županije povodom smrti pacijentice u Umagu 21. lipnja 2013. godine i Protokole Hrvatskog indeksa prijema hitnog poziva za medicinsku prijavno-dojavnu jedinicu.

Daljnjim uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je Ministarstvo zdravlja putem elektroničke pošte dana 28. lipnja 2013. godine pozvalo žalitelja da upotpuni  zahtjev za pristup informacijama, budući da isti nije sadržavao sve tražene podatke iz članka 18. Zakona o pravu na pristup informacijama. Žalitelj je dana 4. srpnja 2013. ispravio  zahtjev za pristup informacijama te je zatražio dodatne informacije i to ime i prezime službenika za informiranje i Izvješće o provedbi Zakona o pravu na pristup informacijama za 2011. i 2012. godinu.

Ministarstvo zdravlja je rješavajući zahtjev za pristup informacijama žalitelju putem elektroničke pošte dostavilo obavijest da je Odluka o imenovanju službenika za informiranje u kojoj su navedena imena, radna mjesta i ustrojstvene jedinice službenika za informiranje i zamjenika objavljena na web stranici Ministarstva zdravlja. Također je dostavilo dopis KLASA: 008-01/13-01/34, Urbroj: 534-02-2/1-13-15 od 15. srpnja 2013. godine u kojem je žalitelja obavijestilo da je Odluka o imenovanju službenika za informiranje objavljena na web stranici Ministarstva zdravlja. U odnosu na dostavu Izvješća o provedbi Zakona o pravu na pristup informacijama Ministarstva zdravlja za 2011. i 2012. godinu Ministarstvo zdravlja je navedenim dopisom izvijestilo žalitelja da su Izvješće o provedbi Zakona o pravu na pristup informacijama za 2011. i 2012. godinu dostavili Agenciji za zaštitu osobnih podataka, koja je Godišnje izvješće o provedbi Zakona o pravu na pristup informacijama podnijela Hrvatskom saboru, koja su nakon usvajanja objavljena na internetskoj stranici Hrvatskog sabora.

U dijelu koji se odnosi na dostavu Protokola Hrvatskog indeksa prijema hitnog poziva za medicinsku prijavno-dojavnu jedinicu Ministarstvo zdravlja je navedeni dio zahtjeva ustupilo Hrvatskom zavodu za hitnu medicinu na nadležno postupanje o čemu je žalitelj  obaviješten dopisom KLASA: 008-01/13-01/34, URBROJ: 534-02-2/1-13-14 od 15. srpnja 2013. godine.

Sukladno članku 66. stavku 2. Zakona o pravu na pristup informacijama od 25. listopada 2013. godine Agencija za zaštitu osobnih podataka više nije nadležna za zaštitu prava na pristup informacijama već je nadležna Povjerenica za informiranje.

Povjerenica za informiranje razmotrila je navode žalbe i spise predmeta, te je utvrdila da osporeno rješenje i akt treba poništiti.

U provedenom postupku je utvrđeno kako je žalitelj izjavio žalbu na rješenje Ministarstva zdravlja KLASA: UP/I-008-01/13-01/34, URBROJ: 534-02-2/1-1-1 od 15. svibnja i na dopis  KLASA: 008-01/13-01/34, Urbroj: 534-02-2/1-13-15 od 15. srpnja 2013. godine. S obzirom da je sastavni dio osporenog rješenja obrazloženje o dostupnosti Izvješća o provedbi Zakona o pravu na pristup informacijama za 2011. i 2012. godinu nije bilo potrebe izjavljivati žalbu na dostavljeni dopis, a  u ovom rješenju odlučuje se i o osnovanosti dostave Izvješća o provedbi Zakona o pravu na pristup informacijama za 2011. i 2012. godinu. Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da žalitelj opravdano navodi da mu je uskraćen zahtjev za pristup informacijama u dijelu koji se odnosi na dostavu Izvješća o provedbi Zakona o pravu na pristup informacijama za 2011. i 2012. godinu  budući da Godišnje izvješće o provedbi Zakona o pravu na pristup informacijama nije informacija koju je zatražio. Godišnje Izvješće o provedbi Zakona o pravu na pristup informacijama koje je Agencija za zaštitu osobnih podataka podnijela Hrvatskom saboru ne sadrži cjelovita Izvješća o provedbi Zakona o pravu na pristup informacijama Ministarstva zdravlja za 2011. i 2012. godinu tako da je nesporno da to nije informacija koju je žalitelj zatražio.

S obzirom da zatražena informacije ne sadržava zakonska ograničenja, žalitelju se odobrava dostava zatražene informacije, te je stoga riješeno kao u toči 2. izreke rješenja.

Prilikom rješavanja zahtjeva za pristup informacijama tijelo javne vlasti mora uzeti u obzir i propisane izuzetke iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Ministarstvo zdravlja je kao razlog uskrate zapisnika o obavljenom zdravstveno-inspekcijskom nadzoru povodom smrti pacijentice u Umagu 21. lipnja 2013. godine navelo zaštitu osobnih podataka.

Svrha zaštite osobnih podataka je zaštita privatnog života i ostalih ljudskih prava i temeljnih sloboda u prikupljanju, obradi i korištenju osobnih podataka. Zaštita osobnih podataka u Republici Hrvatskoj osigurana je svakoj fizičkoj osobi bez obzira na državljanstvo i prebivalište te neovisno o rasi, boji kože, spolu, jeziku, vjeri, političkom ili drugom uvjerenju, nacionalnom ili socijalnom podrijetlu, imovini, rođenju, naobrazbi, društvenom položaju ili drugim osobinama.

Sukladno članku 2. stavku 1. točka 1. Zakona o zaštiti osobnih podataka („Narodne novine“, broj 103/03., 118/06., 41/08., 130/11., 106/12. – pročišćeni tekst) osobni podatak je svaka informacija koja se odnosi na identificiranu fizičku osobu ili fizičku osobu koja se može identificirati (ispitanik); osoba koja se može identificirati je osoba čiji se identitet može utvrditi izravno ili neizravno, posebno na osnovi jednog ili više obilježja specifičnih za njezin fizički, psihološki, mentalni, gospodarski, kulturni ili socijalni identitet.

Odredbe Zakona o zaštiti osobnih podataka ne odnose na umrle osobe i njihove osobne podatke, iz razloga što umrle osobe više nisu fizičke osobe u smislu odredbi Zakona te je dozvoljeno prikupljanje i obrada osobnih podataka umrlih osoba, osim u slučajevima kada takvo prikupljanje i daljnja obrada osobnih podataka umrlih osoba direktno ili indirektno utječe na osobne podatke fizičkih osoba, tj. ako takvo prikupljanje i obrada predstavljaju kršenje odredbi Zakona o zaštiti osobnih podataka ili ako predstavlja kršenje odredbi Zakona o tajnosti podataka („Narodne novine“, broj 79/07 i 86/12.) ili kojeg drugog posebnog propisa.  

U članku 11. stavkom 3. Zakona o zaštiti osobnih podataka propisano je da je zabranjeno davanje osobnih podataka na korištenje drugim primateljima za čiju obradu, odnosno korištenje nisu ovlašteni prema odredbama članka 7. i članka 8. stavka 2. ovoga Zakona te ako je svrha za koju se osobni podaci traže na korištenje suprotna odredbi članka 6. stavka 2. i 3. ovoga Zakona.

Rješavajući žaliteljev zahtjev Ministarstvo zdravlja nije uzelo u razmatranje da se žalitelju može odobriti djelomični pristup zatraženoj informaciji, na način da se zaštite podaci sadržani u traženom Zapisniku za koja postoje zakonska ograničenja. Naime, odredbom članka 15. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da ako tražena informacija sadrži i podatak koji podliježe ograničenju iz stavka 2. i 3. ovog članka Zakona, preostali dijelovi informacije učinit će se dostupnim.

Kada se uzmu u obzir razlozi za i protiv omogućavanja pristupa informacijama koji se primjenjuju u konkretnom slučaju, nesporno je da je razlog protiv omogućavanja pristupa zatraženim podacima otkrivanje osobnih podataka fizičkih osoba koje su identificirane ili se mogu identificirati.

U odnosu na zaštitu osobnih podataka je potrebno naglasiti da kada utvrdimo da je nešto osobni podatak to automatski ne znači da je on i u navedenom slučaju zaštićen. Osim  navedenog, bitno je naglasiti da kada se upotrebljavaju odredbe Zakona o zaštiti osobnih podataka kao temelj odbijanja zahtjeva korisnika prava na informaciju, potrebno je razmotriti razloge i okolnosti pod kojima doista može nastati šteta nezakonitom upotrebom nečijih osobnih podataka. U ovom predmetu je očito da bi se davanjem zatraženih podataka identificirala određena osoba i dali bi se njezini osobni podaci.

Iako je ime i prezime osobni podatak, potrebno je napraviti razliku između  navedenih imena i prezimena fizičkih osoba u Zapisniku i to onih koje su zaposlenici Zavoda za hitnu medicinu Istarske županije, Istarskih domova zdravlja ili Ministarstva zdravlja i ostalih fizički osoba, koje su identificirani ili se mogu identificirati.

Razlozi za omogućavanjem pristupa zatraženoj informaciji je transparentnost u radu i funkcioniranju hitne medicinske pomoći u Republici Hrvatskoj.

U odnosu na  dijelove Zapisnika koji se odnose na rad i način funkcioniranje hitne medicinske pomoći i fizičke osobe koje su zaposleni u Zavodu za hitnu medicinu Istarske županije, Istarskim domovima zdravlja ili u Ministarstvu zdravlja ne postoji zakonsko ograničenje za uskratu podataka jer se radi o tijelu javne vlasti i zaposlenicima čiji se djelatnost i rad financiraju iz proračuna, a  s njihovim radom javnost ima pravo biti upoznata.

Pitanje načina funkcioniranja rada zavoda za hitnu medicinu je pitanje koja se otvaraju prilikom događanja nesretnih slučajeva, koja su popraćena u medijima te je važno  znati način rada navedenog tijela javne vlasti.

Povjerenica za informiranje je utvrdila da je u dijelu koji se odnosi  dostavu osobnih podataka osoba koje nisu zaposlenici u tijelu javne vlasti, osobne podatke tih osoba potrebno u Zapisniku zaštiti jer bi došlo do povrede osobnih podataka neovlaštenim korištenjem od strane treće osobe u svrhu koja nije podudarni sa svrhom s kojom su prikupljeni osobni podaci i moguće zloporabe tih podataka, te prevladava potreba zaštite osobnih podataka u odnosu na javni  interes.

Ministarstvo zdravlja je u dopisu KLASA: 008-01/13-01/34, URBROJ: 534-02-2/1-13-20 od 09. kolovoza 2013. godine upućenom Agenciji za zaštitu osobnih podataka dodatno napomenulo da smatraju kako se zapisnik ne može dostaviti žalitelju budući da sadrži podatke o zdravstvenom stanju pacijentice koji slijedom članka 126. Zakona o zdravstvenoj zaštiti („Narodne novine“, broj 150/08., 71/10., 139/10., 22/11., 84/11., 154/11., 12/12., 35/12., 70/12., 144/12. i 82/13.) obvezuju zdravstvene radnike i sve druge osobe koje u obavljanju svojih dužnosti dođu do podataka o zdravstvenom stanju pacijenta na dužnost čuvanja istih kao profesionalnu tajnu.

Odredbom članka 126. Zakona o zdravstvenoj zaštiti propisano je da su zdravstveni radnici dužni čuvati kao profesionalnu tajnu sve što znaju o zdravstvenom stanju pacijenta. Na čuvanje profesionalne tajne obvezni su i drugi radnici u zdravstvu koji za nju saznaju u obavljanju svojih dužnosti, te studenti i učenici škola zdravstvenog usmjerenja. Na čuvanje profesionalne tajne obvezne su i sve druge osobe koje u obavljanju svojih dužnosti dođu do podataka o zdravstvenom stanju pacijenta.

Prema odredbama Zakona o zaštiti osobnih podatka umrle osobe ne uživaju zaštitu osobnih podataka.  S obzirom da se u zapisniku navode ime i prezime i  zdravstveno stanja umrle osobe koje indirektno utječe na osobne podatke fizičkih osoba te uzimajući u obzir odredbu članka 126. Zakona o zdravstvenoj zaštiti,  utvrđeno je da je u tom dijelu potrebno prekriti zapisnik.

Uzimajući u obzir navedeno Povjerenica za informiranje donijela je odluku o djelomičnom omogućavanju pristupa zatraženom zapisniku Ministarstva zdravlja KLASA: 520-02/13-01/42, URBROJ: 534-07-2-1-1/1-13-1 od 24. i 25. lipnja 2013. godine o obavljenom zdravstveno-inspekcijskom nadzoru, kao što je navedeno u točki 3. izreke rješenja.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da  kad  utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Stoga je na temeljem članka 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao u izreci rješenja.

Uputa o pravnom lijeku: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.            

POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.