KLASA: UP/II-008-07/14-01/554

URBROJ: 401-01/06-15-02

Zagreb, 24. ožujka 2015.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka. 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe ……… iz Gračišća, ………, izjavljene protiv rješenja Općine Gračišće KLASA: UP/I-008-02/14-01/01, URBROJ: 2163/02-03-02-14-34 od 19. rujna 2014. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama,  donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Općine Gračišće KLASA: UP/I-008-02/14-01/01, URBROJ: 2163/02-03-02-14-34 od 19. rujna 2014. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev ……… (dalje u tekstu: žalitelj) za ostvarivanje prava na pristup informacijama temeljem članka 23. stavka 5., a u vezi članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, zbog toga što se tražene informacije ne smatraju informacijom u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama.

Protiv osporenog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu u kojoj u bitnome navodi kako je dana 18. kolovoza 2014. godine uputio Općini Gračišće zahtjev za pristup informacijama, koji je ista zaprimila dana 22. kolovoza 2014. godine, na koji je dobio negativan odgovor kojim mu je uskraćeno pravo na informaciju te isti zahtjev ponavlja putem žalbe. Žalitelj također navodi kako je predmetnim zahtjevom zatražio informacije vezane za plaće zaposlenica Općine Gračišće. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama  zatražio informacije o datumu s kojim su zaposlenice tijela javne vlasti ……… i bivša pročelnica ……… zaključno primale plaću iz proračuna Općine Gračišće te s kojim datumom je ……… počela obnašati dužnost savjetnika za lokalnu samoupravu, opće i pravne poslove u navedenoj Općini. Također je utvrđeno da je žalitelj u zahtjevu kao traženi način pristupa informaciji naveo pismeno očitovanje.

Postupajući po navedenom zahtjevu Općina Gračišće je donijela osporeno rješenje odbijajući zahtjev iz razloga što tražena informacija ne predstavlja informaciju u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.) propisano je da je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra ili u bilo kojem drugom obliku, neovisno o načinu na koji je prikazana (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis).

Daljnjim uvidom u predmetni zahtjev za pravo na pristup informacijama utvrđeno je da je žalitelj zatražio podatke o plaćama zaposlenih u tijelu lokalne i područne (regionalne) samouprave, o čemu bi morale postojati informacije u materijaliziranom obliku u posjedu tijela javne vlasti (dokumenti koji dokazuju činjenice na temelju kojih se isplaćuju plaće zaposlenicima - primjerice ugovori, sistematizacija radnih mjesta, odluke općine koje se odnose na navedeno traženje i sl.).

Naime, tijelo javne vlasti je povodom zahtjeva korisnika dužno provjeriti posjeduje li izrađene informacije odnosno dokumentaciju na koju se odnosi zahtjev te nakon što utvrdi činjenice postupiti sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama te je ukoliko ne posjeduje informacije na koje se zahtjev odnosi dužno donijeti rješenje o odbacivanju zahtjeva a u slučaju uskrate informacija iz članka 15. Zakona donijeti rješenje o odbijanju zahtjeva.

Ukoliko je zahtjev korisnika nerazumljiv, tijelo javne vlasti ima obvezu sukladno članku 20. stavku 2. Zakona o pravu na pristup informacijama bez odgode pozvati podnositelja zahtjeva da ga ispravi u roku od pet dana od dana zaprimanja poziva na ispravak. Ako podnositelj zahtjeva ne ispravi zahtjev na odgovarajući način, a na temelju dostavljenog se ne može sa sigurnošću utvrditi o kojoj se traženoj informaciji radi, tijelo javne vlasti odbacit će zahtjev rješenjem.

Budući da je logična pretpostavka da se isplate plaća zaposlenika općine vrše na temelju dokumentacije vezane za zapošljavanje istih te da bi bruto iznosi plaća zaposlenih u tijelima javne vlasti trebali biti dostupni, Općina Gračišće nije po mišljenju Povjerenice pravilno utvrdila činjenice odnosno pravo stanje stvari, pa tako nije pružila niti dokaze koji potkrepljuju navode iz osporenog rješenja. Naime, iz osporenog rješenje proizlazi da je Općina Gračišće, iz razloga što je žalitelj u zahtjevu naveo kao način pristupa informaciji pismeno očitovanje, zaključila kako tražena informacija nije informacija u zakonskog smislu te da njegovo traženje zahtijeva sastavljanje nove informacije pa je zbog toga odbilo zahtjev žalitelja temeljem odredbe članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Prema ocjeni Povjerenice za informiranje  u ovom slučaju činjenično stanje nije u potpunosti, a niti pravilno utvrđeno jer činjenice koje se nalaze u spisima ovog predmeta nisu argumentirane odnosno potkrijepljene odgovarajućim dokazima.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te utvrditi mogu li se preslike zatraženih informacija ili određenih dijelova zatraženih informacija temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama dostaviti žalitelju i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku  riješiti ovu upravnu stvar.

Pri rješavanju predmetnog zahtjeva prvostupanjsko tijelo prije svega mora utvrditi koje izrađene informacije koje se odnose na predmetni zahtjev posjeduje (dokument ili drugi zapis koji vodi računovodstvo vezano za primitak bruto plaće, dokument vezan za početak rada - primjerice rješenje o rasporedu na radno mjesto i sl.) iz kojih su vidljivi podaci koje je žalitelj u predmetnom zahtjevu zatražio). Također, prvostupanjsko tijelo treba uzeti u obzir da se zatražene informacije odnose na potrošnju javnih sredstava te bi trebale biti javno dostupne, sukladno odredbi članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama. Ukoliko zatražene informacije iz zahtjeva sadrže osobne podatke fizičkih osoba odnosno postoji neki drugi razlog za ograničenje informacija, prvostupanjsko tijelo bi trebalo postupiti sukladno odredbi članka 15. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama kojim je propisano da ako tražena informacija sadrži i podatak koji podliježe ograničenju iz stavka 2. i 3.  ovog članka, preostali dijelovi informacije učinit će se dostupnim, i to ime i prezime i bruto iznos koji je isplaćen, uzimajući u obzir da se radi o potrošnji javih sredstava konkretno iz općinskog proračuna.

Potrebno je napomenuti i to da pri rješavanju zahtjeva za pristup informacijama tijelo javne vlasti nije dužno davati dodatna pojašnjenja, tumačenja ili obrazloženja odnosno ulagati dodatni trud i izrađivati novu informaciju nego ukoliko posjeduje izrađene informacije na koje se odnosi predmetni zahtjev dostaviti iste vodeći računa o mogućim ograničenjima iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Također je potrebno imati u vidu i odredbu članka 19. Zakona o pravu na pristup informacijama prema kojemu tijela javne vlasti imaju pravo na naknadu stvarnih materijalnih troškova nastalih pružanjem informacije te dostavom informacije, a sukladno Kriterijima za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije („Narodne novine“, broj 12/14. i 15/14.) koje je donijela Povjerenica za informiranje.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.