KLASA: UP/II-008-07/14-01/515

URBROJ: 401-01/11-15-04

Zagreb, 30. siječnja 2015.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.) povodom žalbe ……… iz Osijeka, ………, izjavljene protiv rješenja Hrvatskog Crvenog križa, Gradskog društva Crvenog križa Osijek URBROJ: 1400/2014 od 3. studenoga 2014. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

Odbija se žalba ……… izjavljena protiv rješenja Hrvatskog Crvenog križa, Gradskog društva Crvenog križa Osijek URBROJ: 1400/2014 od 3. studenoga 2014. godine, kao neosnovana.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev korisnika prava na informaciju ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj) temeljem članka 23. stavka 5. točke 2., a u vezi članka 15. stavka 2. točke 1. i 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer je informacija klasificirana stupnjem tajnosti „OGRANIČENO“ i zaštićena Zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da izjavljuje žalbu jer pobijano rješenje ne sadrži uputu o pravnom lijeku sukladno članu 98. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj: 47/09) te jer isto nije utemeljeno niti na jednom od zakonskih razloga iznesenih u rješenju. Također, navodi da nezaposleni porezni obveznici imaju pravo znati kome i zašto se iz proračuna isplaćuje plaća i naknada za tjelesno oštećenje, a ne znatno manja mirovina.

Žalba je neosnovana.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom od 1. kolovoza 2014. godine,  zatražio od Hrvatskog Crvenog križa, Gradskog društva Crvenog križa Osijek informaciju prima li ravnatelj navedenog tijela javne vlasti naknadu za tjelesno oštećenje te od kada do kada ……… ravnatelj GDCK Osijek prima od Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje naknadu za tjelesno oštećenje. Nadalje je utvrđeno da je Hrvatski Crveni križ, Gradsko društvo Crvenog križa Osijek donijelo rješenje URBROJ: 1400/2014 od 3. studenog 2014. godine kojim odbija zahtjev korisnika za pristup informacijama temeljem članka 23. stavka 5. točke 2., a u vezi članka 15. stavka 2. točke 1. i 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer je informacija klasificirana stupnjem tajnosti „OGRANIČENO“ i zaštićena Zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Člankom 15. stavkom 2. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijelo javne vlasti može ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Zakonom o zaštiti osobnih podataka  („Narodne novine“, broj 103/03., 118/06., 41/08., 130/11., 106/12. – pročišćeni tekst) uređuje se zaštita osobnih podataka o fizičkim osobama te nadzor nad prikupljanjem, obradom i korištenjem osobnih podataka u Republici Hrvatskoj. Svrha zaštite osobnih podataka je zaštita privatnog života i ostalih ljudskih prava i temeljnih sloboda u prikupljanju, obradi i korištenju osobnih podataka.

Člankom 2. stavkom 1. točkom 1. citiranog Zakona propisano je da je osobni podatak svaka informacija koja se odnosi na identificiranu fizičku osobu ili fizičku osobu koja se može identificirati; osoba koja se može identificirati je osoba čiji se identitet može utvrditi izravno ili neizravno, posebno na osnovi identifikacijskog broja ili jednog ili više obilježja specifičnih za njezin fizički, psihološki, mentalni, gospodarski, kulturni ili socijalni identitet.

U članku 7. stavku 1. točkama 1. do 8. Zakona o zaštiti osobnih podataka propisan je pravni temelj prikupljanja i obrade osobnih podataka.

Odredbom članka 11. stavka 3. gore citiranog Zakona propisano je da je zabranjeno davanje osobnih podataka na korištenje drugim primateljima za čiju obradu, odnosno korištenje nisu ovlašteni prema odredbama članka 7. i članka 8. stavka 2. ovoga Zakona te ako je svrha za koju se osobni podaci traže na korištenje suprotna odredbi članka 6. stavka 2. i 3. ovoga Zakona.

Uvidom u informacije koje su sastavni dio spisa predmeta a koje je Hrvatski Crveni križ, Gradsko društvo Crvenog križa Osijek dostavilo uz očitovanje URBROJ: 98/2015 od 23. siječnja 2015. godine, Povjerenica za informiranje je utvrdila da iste sadrže osobne podatke te da su ispunjeni uvjeti za primjenu odredbe članka 11. stavka 3. Zakona o zaštiti osobnih podataka.

Člankom 8. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisno je da pravo na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija pripada svim korisnicima na jednak način i pod jednakim uvjetima, te da su korisnici ravnopravni u njegovom ostvarivanju.

Odredbom članka 9. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da korisnik koji raspolaže informacijom sukladno ovom Zakonu, ima pravo tu informaciju javno iznositi.

Provodeći test javnog interesa, Povjerenica za informiranje ne nalazi javni interes da se zatraženi podaci o naknadi za tjelesno oštećenje omoguće žalitelju. Istražujući objave u medijima vezano uz zatražene informacije, u žalbenom postupku utvrđeno je da ne postoji interes javnosti vezan uz objavu traženih informacija. Naime, ukoliko bi se zatražene informacije omogućile žalitelju te iste informacije bi se onda trebale omogućiti bilo kojoj osobi koja bi ih zatražila. Svaka osoba ima pravo na zaštitu svojih osobnih podataka, a koje ne čine samo ime, prezime, OIB, adresa, telefonski broj i slično, već i obilježja specifična za njezin fizički, psihološki, mentalni, gospodarski, kulturni ili socijalni identitet.

Zdravlje spada u posebnu kategoriju osobnih podataka čije je prikupljanje i detaljna obrada zabranjena Zakonom o zaštiti osobnih podataka. Člankom 8. stavkom 2. citiranog Zakona, prikupljanje i obrada posebnih kategorija osobnih podatka može se dopustiti samo iznimno i iz Zakonom utvrđenih razloga.

Zakonom o tajnosti podataka („Narodne novine“, broj: 79/07 i 86/12) propisano je da je klasificiran podatak onaj koji je nadležno tijelo, u propisanom postupku, takvim označilo i za koji je utvrđen stupanj tajnosti, kao i podatak kojeg je Republici Hrvatskoj tako označenog predala druga država, međunarodna organizacija ili institucija s kojom Republika Hrvatska surađuje.

Člankom 5. istog Zakona propisano je da s obzirom na stupanj ugroze zaštićenih vrijednosti stupnjevima tajnosti iz članka 4. ovoga Zakona mogu se klasificirati podaci iz djelokruga državnih tijela u području obrane, sigurnosno-obavještajnog sustava, vanjskih poslova, javne sigurnosti, kaznenog postupka te znanosti, tehnologije, javnih financija i gospodarstva ukoliko su podaci od sigurnosnog interesa za Republiku Hrvatsku. Odredbom članka 9. istog Zakona propisano je da se stupnjem tajnosti »OGRANIČENO« klasificiraju podaci čije bi neovlašteno otkrivanje naštetilo djelovanju i izvršavanju zadaća državnih tijela u obavljanju poslova iz članka 5. ovoga Zakona.

Nadalje, člankom 13. Zakona o tajnosti podataka propisano je tko može provoditi klasificiranje podataka stupnjevima tajnosti. Tako je propisano da klasificiranje podataka stupnjevima tajnosti »VRLO TAJNO« i »TAJNO« mogu provoditi: Predsjednik Republike Hrvatske, predsjednik Hrvatskog sabora, predsjednik Vlade Republike Hrvatske, ministri, Glavni državni odvjetnik, načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga RH i čelnici tijela sigurnosno-obavještajnog sustava RH te osobe koje oni za tu svrhu ovlaste. Klasificiranje podataka stupnjevima tajnosti »POVJERLJIVO« i »OGRANIČENO«, pored osoba iz stavka 1. i 2. ovoga članka, mogu provoditi i čelnici ostalih državnih tijela.

Kako je vidljivo iz citiranih odredbi Zakonom o tajnosti podataka propisano je koji se podaci mogu klasificirati,  kojim stupnjevima tajnosti i tko može klasificirati podatke.

Sukladno citiranim odredbama razvidno je da tražene informacije ne mogu biti klasificirane.

Stoga je na temelju članka 116. stavka 1. točke 2.  Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr.  sc. Anamarija Musa, dipl.  iur.