KLASA: UP/II-008-07/15-01/394

URBROJ: 401-01/11-15-04

Zagreb, 2. prosinca 2015.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka. 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe ……… iz Gračišća, ………, izjavljene protiv rješenja Općine Gračišće KLASA: UP/I-008-02/15-01/02, URBROJ: 2163/02-03-02-15-06 od 1. rujna 2015. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama,  donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Općine Gračišće KLASA: UP/I-008-02/15-01/02, URBROJ: 2163/02-03-02-15-06 od 1. rujna 2015. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev ……… (dalje u tekstu: žalitelj) temeljem članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13) i 85/15) jer se postupanjem jednog ili više međusobno povezanih podnositelja očito zloupotrebljava pravo na pristup informacijama.

Protiv osporenog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu u kojoj u bitnome navodi kako je dana 3. kolovoza 2015. godine uputio Općini Gračišće zahtjev za pristup informacijama koji je odbijen rješenjem općine Gračišće  KLASA: UP/I-008-02/15-01/02, URBROJ: 2163/02-03-02-15-06 od 1. rujna 2015. godine te da isto osporava zbog nepotpuno i pogrešno utvrđenog stanja i zbog pogrešne primjene zakona. Nadalje, navodi da Općina Gračšiće potpuno neutemeljeno i neistinito tvrdi da je ovaj zahtjev za informacijama već dan i da je već pisana žalba na ovaj zahtjev kao i da tražena informacija nije toliko detaljna kao kontne karte, a s druge strane uskraćuje same kontne karte preko godinu dana. Također, ističe da Općina Gračišće skriva informacije od javnosti nastojeći spriječiti javnost da dozna na što se točno troši proračunski novac Općine Gračišće. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom pristup informacijama zatražio Dnevnik, Glavnu knjigu i Pomoćne knjige Općine Gračišće (u smislu poslovne knjige proračuna i proračunskih korisnika sukladno člancima 7., 8., i 9. Pravilnika o proračunskom računovodstvu i računskom planu („Narodne novine“, broj 27/05, 02/07 i 27/07) i to za proračunske godine 2007., 2008., 2009. i 2010.

Postupajući po navedenom zahtjevu Općina Gračišće je donijela osporeno rješenje odbijajući zahtjev temeljem članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15) iz razloga jer se postupanjem jednog ili više međusobno povezanih podnositelja očito zloupotrebljava pravo na pristup informacijama. U obrazloženju pobijanog rješenja Općina Gračišće navodi da drži do toga da Dnevnik, Glavna knjiga i Pomoćne knjige u smislu Poslovne knjige proračuna i proračunskih korisnika nisu toliko jasne i obrazložene koliko i kontne karte zbog čega se prilikom zaključenja proračunske godine otisne na papir kontne kartice za tu godinu. Nadalje, navodi da s obzirom da kontne kartice za tražene proračunske godine nisu predmet traženja i da su iste već bile predmet žalbe i nalaze se kod Povjerenice za informiranje, takve informacije ne može dostaviti. Također, navodi da je postupanje jednog ili više međusobno povezanih podnositelja već postalo kontinuirano i učestalo te da se samim podnošenjem zahtjeva službeniku koji u Općini Gračišće obavlja dužnost službenika za informiranje povećava obim posla i time dolazi do narušavanja i nefunkcioniranja redovnog rada, ne samo tog službenika, već i tijela javne vlasti jer službenik za informiranje mora angažirati i druge službenike u Općini Gračišće kako bi se osigurala potpunost i točnost tražene informacije.

U žalbenom postupku utvrđeno je da je rješenje Općine Gračišće KLASA: UP/I-008-02/15-01/02, URBROJ: 2163/02-03-02-15-06 od 1. rujna 2015. godine doneseno pozivajući se na odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), a žalitelj je zahtjev podnio dana 3. kolovoza 2015. godine, dakle, prije stupanja na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 85/15) 9. kolovoza 2015. godine. Stoga je sukladno odredbi članka 32. citiranog Zakona kojom je propisano da će se postupci započeti do stupanja na snagu ovog Zakona  nastaviti i dovršiti prema odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13), bilo potrebno predmet riješiti prema odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13).

Prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Prema ocjeni Povjerenice za informiranje  u ovom slučaju činjenično stanje nije u potpunosti, a niti pravilno utvrđeno jer činjenice koje se nalaze u spisima ovog predmeta nisu argumentirane odnosno potkrijepljene odgovarajućim dokazima.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te utvrditi mogu li se preslike zatraženih informacija ili određenih dijelova zatraženih informacija temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama dostaviti žalitelju i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku  riješiti ovu upravnu stvar.

Pri rješavanju zahtjeva za pristup informacijama prvostupanjsko tijelo treba utvrditi posjeduje li kao izrađene informacije koje je žalitelj zatražio zahtjevom za pristup informacijama, odnosno dokumente iz kojih proizlaze informacije koje je žalitelj zatražio, te na rješavanje predmetnog zahtjeva primijeniti odgovarajući propis, odnosno propis koji je u vrijeme podnošenja zahtjeva bio na snazi.

Također je potrebno imati u vidu i odredbu članka 19. Zakona o pravu na pristup informacijama prema kojemu tijela javne vlasti imaju pravo na naknadu stvarnih materijalnih troškova nastalih pružanjem informacije te dostavom informacije, a sukladno Kriterijima za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije („Narodne novine“, broj 12/14. i 15/14.) koje je donijela Povjerenica za informiranje.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.