KLASA: UP/II-008-07/14-01/389

URBROJ: 401-01/04-15-05

Zagreb, 4. ožujka 2015.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe ……… iz Zagreba, ………, izjavljene protiv rješenja Ministarstva unutarnjih poslova, Policijske uprave istarske Broj: 511-08-01/3-466/7-14 od 18. srpnja 2014. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Ministarstva unutarnjih poslova, Policijske uprave istarske Broj: 511-08-01/3-466/7-14 od 18. srpnja 2014. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 20. lipnja 2014. godine temeljem članka 23. stavka 5. točke 2., a u vezi članka 15. stavka 2. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama jer je informacija klasificirana stupnjem tajnosti „OGRANIČENO“ sukladno zakonu kojim se uređuje tajnost podataka.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da već dulje vrijeme pokušava doći do dosjea ili bilo kakvog drugog dokumenta koji se nalazi pod imenom njegovog pokojnog djeda ……… Nadalje navodi s obzirom da zna da mu je djed radio u bivšem SUP-u kao načelnik PU Pula za vrijeme bivše SFRJ zatražio je od PU istarske da mu dostavi sve dokumente pod njegovim imenom kao i da mu da podatak o radnom stažu njegova djeda u PU istarskoj. Ističe da on nije novinar, istraživač, niti povjesničar pa da bi tražio informacije kako bi ih javno objavio već su mu potrebne jedino za privatnu arhivsku građu zbog nekih obiteljskih stvari koje su desetljećima nerazjašnjene. Žalitelj navodi kako odbacuje navode u pobijanom rješenju da je provedenim testom razmjernosti i javnog interesa utvrđeno da ne postoji javni interes za ustupanjem informacije jer za nekoga tko je radio za bivši SUP i ujedno bio zaposlenik bivše Službe državne sigurnosti postoji itekako javni interes, kao i za svakog agenta te i takve službe sve dok se transparentno ne objave svi dokumenti UDBE. Ističe da Republika Hrvatska kako bi svojim  građanima dala punu mogućnost da doznaju njezinu nedavnu povijest na objektivan način mora iznijeti što je god u njezinoj moći, a to može jedino učiniti putem arhiva koji posjeduje. U žalbi žalitelj ispravlja i nadopunjuje svoja traženja. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom od 20. lipnja 2014. godine zatražio od Ministarstva unutarnjih poslova, Policijske uprave istarske da izvrši uvid, te ukoliko postoje ikakve informacije o njegovom pokojnom djedu, ………, rođenom 09.07.1933. godine, a koji je bio načelnik policije u Puli u razdoblju od početka šezdesetih pa otprilike konca sedamdesetih godina, da mu se pošalju na kućnu adresu. Nadalje je utvrđeno da je Ministarstvo unutarnjih poslova, Policijska uprava istarska dopisom Broj: 511-08-01/3-446/7-14 od 9. srpnja 2014 godine zatražila od žalitelja da sukladno članku 20. stavku 2. Zakona o pravu na pristup informacijama upotpuni zahtjev na način da navede koju točno informaciju traži, a vezano za ……… Također je utvrđeno da je žalitelj ispravio zahtjev za pristup informacijama podneskom od 14. srpnja 2014. godine koji je  Ministarstvo unutarnjih poslova, Policijska uprava istarska zaprimila dana 17. srpnja 2014. godine, navodeći da mu je potrebno sljedeće: 1. Potvrda o radu ……… u PU Pula u bivšoj SFRJ i to potvrda u obliku početka (datum, godina) njegovog rada u istoj zaključno do umirovljenja, 2. Dosje, spis ili zbir dokumenata koji su mu dostupni kao njegovoj izravnoj rodbini, a koja se nalazi u arhivi MUP-a, PU istarska, PU Pula za koje ne može precizno reći kakvi su to dokumenti, ali sve što se nalazi pod imenom ………, a koje imaju u posjedu i koje mu je moguće dostaviti. Ministarstvo unutarnjih poslova, Policijska uprava istarska o zahtjevu žalitelja donijela je rješenje Broj: 511-08-01/3-466/7-14 od 18. srpnja 2014. godine kojim je zahtjev odbila jer je informacija klasificirana stupnjem tajnosti „OGRANIČENO“ sukladno zakonu kojim se uređuje tajnost podataka.

Člankom  6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

U žalbenom postupku utvrđeno je da je Ministarstvo unutarnjih poslova, Policijska postaja istarska u pobijanom rješenju kao razlog ograničenja navela članak 15. stavak 2. točku 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, a da nije prije donošenja odluke sukladno odredbi članka 16. stavka 1. istog Zakona zatražila mišljenje Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost.

U postupku prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Međutim, prema ocjeni Povjerenice za informiranje nisu poštovana pravila postupka, te  činjenično stanje nije u potpunosti, a niti pravilno utvrđeno jer činjenice koje se nalaze u spisima ovog predmeta nisu argumentirane odnosno potkrijepljene odgovarajućim dokazima.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku, poništeno prvostupanjsko rješenje, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku Ministarstvo unutarnjih poslova, Policijska uprava istarska dužna je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima. Osobito je u obvezi zatražiti mišljenje Ureda vijeća za nacionalnu sigurnosti i provesti test razmjernosti i javnog interesa, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja u zakonskom roku riješiti ovu upravnu stvar.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.