KLASA: UP/II-008-07/14-01/386

URBROJ: 401-01/06-15-02

Zagreb, 23. ožujka 2015.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka. 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe ……… iz Gračišća, ………, izjavljene protiv rješenja Općine Gračišće KLASA: UP/I-008-02/14-01/01, URBROJ: 2163/02-03-02-14-24 od 21. srpnja 2014. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama,  donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Općine Gračišće KLASA: UP/I-008-02/14-01/01, URBROJ: 2163/02-03-02-14-24 od 21. srpnja 2014. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev ……… (dalje u tekstu: žalitelj) za ostvarivanje prava na pristup informacijama temeljem članka 23. stavka 5., a u vezi članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, zbog toga što se tražene informacije ne smatraju informacijom u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama.

Protiv osporenog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu u kojoj u bitnome navodi kako je dana 23. lipnja 2014. godine uputio Općini Gračišće zahtjev za pristup informacijama na koji je dobio negativan odgovor kojim mu je uskraćeno pravo na informaciju te isti zahtjev ponavlja putem žalbe. Žalitelj također navodi kako je predmetnim zahtjevom zatražio detaljnu specifikaciju konta 3233 - „usluge promidžbe i informiranja“ iz godišnjih obračuna proračuna Općine Gračišće, objavljene u Službenim novinama Grada Pazina i općina (SN Pazina). Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama  zatražio detaljnu specifikaciju konta 3233 - „usluge promidžbe i informiranja“ iz godišnjih obračuna proračuna Općine Gračišće, objavljenih u Službenim novinama Grada Pazina i općina (SN Pazina) odnosno podatak o tome kome se i koliko platilo, razlog te datum plaćanja za svako pojedinačno plaćanje unutar gore navedenog konta za:  2009. godina (SN Pazina 16/11) – 280 380 kn, 2010. godina (SN Pazina 19/11) – 233 966 kn, 2011. godina (SN Pazina 10/12) – 86 662,04 kn, 2012. godina (SN Pazina 06/13) – 175 830,71 kn i 2013. godina (SN Pazina 06/14) – 219 327,06 kn. Također je utvrđeno da je žalitelj u zahtjevu kao traženi način pristupa informaciji naveo pismeno očitovanje.

Postupajući po navedenom zahtjevu Općina Gračišće je donijela osporeno rješenje odbijajući zahtjev iz razloga što tražena informacija ne predstavlja informaciju u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.) propisano je da je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra ili u bilo kojem drugom obliku, neovisno o načinu na koji je prikazana (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis).

Daljnjim uvidom u predmetni zahtjev za pravo na pristup informacijama utvrđeno je da je žalitelj zatražio podatke o izvršenim plaćanjima od strane Općine Gračišće koja su knjižena na konto 3233, o čemu bi morale postojati informacije u materijaliziranom obliku u posjedu tijela javne vlasti (dokumenti koji dokazuju činjenice na temelju kojih su izrađeni godišnji obračuni te na temelju kojih su vršena plaćanja - primjerice ugovori, računi, fakture, uplatnice i sl.).

Naime, tijelo javne vlasti je povodom zahtjeva korisnika dužno provjeriti posjeduje li izrađene informacije na koju se odnosi zahtjev (primjerice račune, fakture i sličnu dokumentaciju) te nakon što utvrdi činjenice postupiti sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama te je ukoliko ne posjeduje informacije na koje se zahtjev odnosi dužno donijeti rješenje o odbacivanju zahtjeva a u slučaju uskrate informacija iz članka 15. Zakona donijeti rješenje o odbijanju zahtjeva.

Ukoliko je zahtjev korisnika nerazumljiv, tijelo javne vlasti ima obvezu sukladno članku 20. stavku 2. Zakona o pravu na pristup informacijama bez odgode pozvati podnositelja zahtjeva da ga ispravi u roku od pet dana od dana zaprimanja poziva na ispravak. Ako podnositelj zahtjeva ne ispravi zahtjev na odgovarajući način, a na temelju dostavljenog se ne može sa sigurnošću utvrditi o kojoj se traženoj informaciji radi, tijelo javne vlasti odbacit će zahtjev rješenjem.

Budući da je logična pretpostavka da se knjiženja pojedinačnih plaćanja pri obračunu vrše temeljem računa, faktura, ugovora i slično, Općina Gračišće nije po mišljenju Povjerenice pravilno utvrdila činjenice odnosno pravo stanje stvari, pa tako nije pružila niti dokaze koji potkrepljuju navode iz osporenog rješenja. Naime, iz osporenog rješenje proizlazi da je Općina Gračišće zaključila kako detaljna specifikacija konta koju u zahtjevu spominje žalitelj znači sastavljanje nove informacije te je zbog toga odbilo zahtjev žalitelja temeljem odredbe članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Prema ocjeni Povjerenice za informiranje  u ovom slučaju činjenično stanje nije u potpunosti, a niti pravilno utvrđeno jer činjenice koje se nalaze u spisima ovog predmeta nisu argumentirane odnosno potkrijepljene odgovarajućim dokazima.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te utvrditi mogu li se preslike zatraženih informacija ili određenih dijelova zatraženih informacija temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama dostaviti žalitelju i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku  riješiti ovu upravnu stvar.

Pri rješavanju predmetnog zahtjeva prvostupanjsko tijelo prije svega mora utvrditi da li posjeduje izrađene informacije koje se odnose na u predmetnom zahtjevu navedeni konto 3233, za navedene godine (primjerice računi, ugovori odnosno drugi dokazi iz kojih su vidljivi podaci koje je žalitelj u predmetnom zahtjevu zatražio). Također, prvostupanjsko tijelo treba uzeti u obzir da se zatražene informacije odnose na potrošnju javnih sredstava te bi trebale biti javno dostupne, sukladno odredbi članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama. Sukladno navedenoj odredbi, ukoliko je Općina Gračišće sklapala ugovore s pravnim osobama za izvršavanje usluga promidžbe i informiranja (iz kojih bi bile jasno vidljive informacije koje korisnik traži) isti bi trebali biti javno dostupni. Ukoliko zatražene informacije iz zahtjeva sadrže osobne podatke fizičkih osoba odnosno postoji neki drugi razlog za ograničenje informacija, prvostupanjsko tijelo bi trebalo postupiti sukladno odredbi članka 15. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama kojim je propisano da ako tražena informacija sadrži i podatak koji podliježe ograničenju iz stavka 2. i 3.  ovog članka, preostali dijelovi informacije učinit će se dostupnim, i to ime i prezime i iznos koji je isplaćen, uzimajući u obzir da se radi o potrošnji javih sredstava konkretno iz općinskog proračuna.

Potrebno je napomenuti i to da pri rješavanju zahtjeva za pristup informacijama tijelo javne vlasti nije dužno davati dodatna pojašnjenja, tumačenja ili obrazloženja odnosno ulagati dodatni trud i izrađivati novu informaciju nego ukoliko posjeduje izrađene informacije na koje se odnosi predmetni zahtjev dostaviti iste vodeći računa o mogućim ograničenjima iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Također je potrebno imati u vidu i odredbu članka 19. Zakona o pravu na pristup informacijama prema kojemu tijela javne vlasti imaju pravo na naknadu stvarnih materijalnih troškova nastalih pružanjem informacije te dostavom informacije, a sukladno Kriterijima za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije („Narodne novine“, broj 12/14. i 15/14.) koje je donijela Povjerenica za informiranje.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.