KLASA: UP/II-008-07/14-01/310

URBROJ: 401-01/06-15-11

Zagreb, 23. ožujka 2015.                  

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe ………, savjetnika u Upravnom odjelu za turizam, poduzetništvo i ruralni razvoj Primorsko-goranske županije, Rijeka, ………, izjavljene protiv rješenja Primorsko-goranske županije KLASA: 032-02/14-03/17, URBROJ:2170-1-01-01/5-14-4 od 28. svibnja 2014. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Primorsko-goranske županije KLASA: 032-02/14-03/17, URBROJ: 2170-1-01/5-14-4 od 28. svibnja 2014. godine. 

2.    Odobrava se ……… pristup tonskom zapisu cijele sjednice kolegija župana Primorsko-goranske županije održane 5. svibnja 2014. godine.

3.    Nalaže se Primorsko-goranskoj županiji da u roku od 8 dana od dana primitka ovog rješenja postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj) za ostvarivanjem prava na pristup informacijama temeljem članka 23. stavka 5. točke 3., zbog toga što  nema osnove za dopunu ili ispravak dane informacije.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da je dana 2. svibnja 2014. godine službeniku za informiranje Primorsko-goranske županije uputio zahtjev za pristup informaciji u kojem je tražio da mu se dostavi tonski zapis sa sjednice Kolegija župana Primorsko-goranske županije, održane 5. svibnja 2014. godine. Također navodi da mu je tonski zapis uručen 15. svibnja 2014. godine ali s obzirom da traženu informaciju nije zaprimio u traženom obliku, zahtjev je ponovio putem pisarnice tijela javne vlasti istoga dana. Nadalje, navodi da je dana 4. lipnja 2014. godine zaprimio odgovor službenika za informiranje u Primorsko-goranskoj županiji u kojem mu se uskraćuje tražena informacija (osporeno rješenje) te isti zahtjev ponavlja putem žalbe. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da je žalitelj predmetnim zahtjevom za pristup informacijama od 15. svibnja 2014. godine, zatražio odgovor na pitanje da li je službenik za informiranje/tajnik županije članove Kolegija župana upoznao s njegovim prethodno navedenim dopisom koji mu je otpremio 2. svibnja 2014. godine te da mu u zakonskom roku na cd-u dostavi tonski zapis s cijele sjednice Kolegija župana koja se održala 5. svibnja 2014. godine. Nadalje je utvrđeno da je Primorsko-goranska županija donijela rješenje KLASA: 032-02/14-03/17, URBROJ: 2170-1-01-01/5-14-4 od 28. svibnja 2014. godine kojim je odbila zahtjev žalitelja jer nema osnove za dopunu odnosno ispravak tražene informacije. U osporenom rješenju tijelo javne vlasti pojašnjava kako je žalitelj od službenika za informiranje/tajnika županije zatražio da o sadržaju njegovog dopisa informira Kolegij župana na sjednici na kojoj će se raspravljati o Odluci o izmjeni Odluke o imenovanju povjerenstava za odabir projekata razvoja turizma (Klasa: 334-01/14-01/13, Urbroj: 2170/1-08/1-14) te da mu dostavi na cd-u tonski zapis sjednice na kojoj će se odlučivati o dodjeli donacija/pomoći, nakon što se ista održi. U osporenom rješenju tijelo javne vlasti nadalje navodi kako su žalitelju dostavili cd sa zapisom koji se odnosi na njegov zahtjev, s čime žalitelj nije bio zadovoljan te je ponovio svoj zahtjev  i zatražio odgovor na pitanje je li službenik za informiranje/tajnik županije upoznao na navedenoj sjednici Kolegij župana s njegovim dopisom te da mu dostave tonski zapis cijele sjednice. Također navodi kako je djelokrug rada župana detaljno propisan Statutom Primorsko-goranske županije te da je člankom 52. Statuta, među ostalim propisano da župan osniva savjetodavna tijela i imenuje njihove članove, u svrhu pripreme prijedloga i pružanja pomoći oko rješavanja određenih pitanja. Nadalje, navodi kako je župan 1.10.2009. godine donio Poslovnik o načinu rada Župana Primorsko-goranske županije te da je člankom 12. Poslovnika propisano da je Kolegij župana savjetodavno tijelo župana koje čine njegovi zamjenici i pročelnici upravnih tijela te isti radi na sjednicama na kojima se razmatraju materijali o kojima odlučuje župan (navedene materijale, u pravilu, pripremaju pročelnici upravnih tijela. Tijelo javne vlasti ističe da je odredba iz članka 18. Poslovnika instruktivnog karaktera jer župan kao izvršno tijelo može donijeti odluku i bez prethodno izrađenog materijala odnosno bez da ima osnovan Kolegij koji je kao savjetodavno tijelo osnovan tek u pojedinim županijama. U osporenom rješenju pojašnjava se i da način donošenja odluka od strane župana odnosno postupak za navedeno nije zakonom propisan odnosno ne mora imati poslovnik te se sjednice savjetodavnih tijela ne moraju snimati te da se to čini samo i isključivo u svrhu izrade zapisnika i pomoći oko formuliranja zaključaka, a ne zato da bi službenici upravnih tijela navedenog tijela javne vlasti (žalitelj) vršili nadzor nad radom župana. 

U žalbenom postupku Povjerenici za informiranje dostavljen je spis predmeta sa informacijom koja je predmet ovog postupka (snimkom sjednice Kolegija župana od 5. svibnja 2014. godine) te je ista preslušana. Na navedeni način utvrđeno je da je tijelo javne vlasti dostavilo žalitelju dio snimke s tonskim zapisom točke 17. dnevnog reda sjednice gdje su se navodili prijedlog Odluke o izmjeni Odluke o imenovanju Povjerenstva za odabir projekata/aktivnosti radi sufinanciranja iz proračunske aktivnosti „Sufinanciranje kapitalnih projekata razvoja turizma“ i Prijedlog odluke o imenovanju Povjerenstva za odabir projekata/aktivnosti radi sufinanciranja aktivnosti „Potpora razvoju selektivnih oblika turizma“.

Uvidom u Poslovnik o radu župana Primorsko-goranske županije („Službene novine Primorsko-goranske županije“, broj 41/09.) utvrđeno je da članak 14. Poslovnika propisuje da se način izrade, dostave i otpreme materijala za sjednice Kolegija pobliže uređuje posebnom uputom koju donosi župan. Člankom 22. stavkom 2. Poslovnika propisano je da pročelnik upravnog tijela ili službenik koji ga zamjenjuje, ukratko obrazlaže materijal vezan uz točku dnevnog reda, osim ako župan ocijeni da se zaključak po materijalu može donijeti i bez uvodnog obrazloženja. Odredbom članka 24. Poslovnika, između ostalog, je propisano da se audio-vizualni zapis sa Kolegija čuva do usvajanja zapisnika te da se isti može koristiti isključivo u svrhu izrade zapisnika i kao pomoć pri formuliranju zaključaka i ne može se koristiti ni u kakve svrhe niti se može davati na uvid trećim osobama.

Iako je citirano propisano Poslovnikom o radu župana Primorsko-goranske županije potrebno je naglasiti da je odredbom članka 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano da su informacije koje su u posjedu tijela javne vlasti, pa tako i tonski zapis, dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima istog zakona. Zakon o pravu na pristup informacijama je po pravnoj snazi jači od donesenih propisa kao što je Poslovnik o radu župana Primorsko-goranske županije, u dijelu koji se odnosi na dostupnost informacija.

Odredbom članka 15. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano  je da ako tražena informacija sadrži i podatak koji podliježe ograničenju iz stavka 2. i 3. ovog članka, preostali dijelovi informacije učinit će se dostupnim. Primorsko-goranska županija u prvostupanjskom postupku nije uopće razmotrila sadržaj zatražene informacije to jest tonskog zapisa cijele sjednice te je odbila predmetni zahtjev bez da je utvrdila moguće razloge za ograničenje pružanja informacije iz članka 15. Zakona, pa je na taj način postupilo protivno prethodno citiranoj odredbi članka 15. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Iz obrazloženja osporenog rješenja razvidno je da je pristup informaciji ograničen općenito i unaprijed za sve tonske zapise sjednica kolegija, a što znači da informacija koja je uskraćena žalitelju zapravo nikada ne bi bila dostupna javnosti. Takvo postupanje odnosno ograničavanje pristupa informaciji protivno je odredbi članka 15. stavka 6. Zakona o pravu na pristup informacijama kojom je propisano da su informacije dostupne javnosti nakon što prestanu razlozi na temelju kojih je tijelo javne vlasti ograničilo pravo na pristup informacijama.

Prema članku 5. stavku 1. točki 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, informacija je svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra ili u bilo kojem drugom obliku, neovisno o načinu na koji je prikazana (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis).

U žalbenom postupku utvrđeno je da je žalitelj zatražio izrađenu i konačnu informaciju, te je preslušavanjem dostavljenog tonskog zapisa u drugostupanjskom postupku utvrđeno da isti ne sadrži razloge za ograničenje iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Također, nije relevantno pozivanje na odredbe Poslovnika o radu župana Primorsko-goranske županije, budući da se u ovom slučaju primjenjuju odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama, koji je po pravnoj snazi iznad navedenog Poslovnika.

Isto tako, budući da je žalitelju već omogućen tonski zapis dijela sjednice kolegija župana od 5. svibnja 2014. godine, to znači da Primorsko-goranska županija  ne smatra da bi informacija trebala biti potpuno izuzeta od javnosti kako to navode u osporenom rješenju pozivajući se na gore citirane odredbe Poslovnika, te bi sukladno tome korisniku  trebalo omogućiti dobivanje kopije zatražene informacije.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao izreci ovog  rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.    

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.